![]() |
Dit is een beetje een uitgebreide medische site met veel informatie (niet allemaal belangrijk voor jou, maar misschien staat er wat op).
http://www.bauerfeind.nl/uwklacht/knie/index.php#1 In medische termen heet dit een voorste kruisband (VKB) reconstrutie. Misschien kan je dan meer vinden op google. Succes!
Twee januari krijg ik een kruisbandreconstructie na een ongelukje met voetbal.
Mijn arts gaf me dit adres: www.kniechirurgie.nl Revalidatie trouwens, na 9 maanden zou ik weer kunnen voetballen. (wel maandenlang 2x per week intensieve training in het ziekenhuis). Trouwens, in reactie op hierboven genoemde operatie. Bij mij zullen ze niet mijn hamstring gebruiken, maar een pees uit mijn scheenbeen. Laatst gewijzigd op 17-12-2005 om 15:08. |
![]() |
Sander Gessel schreef op 04-01-2006 @ 14:10 :
Ik ben 2 dagen geleden geopereerd. Ze hebben een nieuwe kruisband geplaatst. het is me 100 procent meegvallen. Ik heb nu niet veel pijn (maar zit nog onder de pijnstillers). Wel moet ik minimaal 6 weken met krukken een een brace (beugel) lopen. Maar: het valt 100 procent mee... tot nu toen dan, natuurlijk. ![]() Ik zit nu in de 6e week en bij mijn therapie zijn we al begonnen met kleine stukjes joggen. Verder ren ik de trap gewoon weer op en af en gaat het lopen een stuk beter dan voor de operatie. Echt vreemd dat jij dan zolang in een brace moet (hoewel ik ook verhalen heb gelezen op internet van mensen die 6 weken in gips moeten ![]()
Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 18:04. |
![]() |
Dith schreef op 05-01-2006 @ 12:58 :
Ik heb zo'n brace gehad toen mijn knie was gebroken (nadat het gips eraf was) en dat is inderdaad heel vervelend. Toch vind ik het raar want bij mijn therapie moet je meteen oefeningen doen om je knie te laten strekken omdat je er anders later veel meer last van krijgt (maar dat kan ook zijn omdat bij mij mijn hamstring is gebruikt). En door die brace kan jij vast ook niet goed lopen neem ik aan. Maar goed ja, zoals je al zei, dat verschilt natuurlijk per ziekenhuis. Heb je al pijn aan je kuit? Pijn in de kuit... Nee... gaat dat nog komen? |
![]() |
Dith schreef op 06-01-2006 @ 10:30 :
Dat gaat zéker nog komen. Ik heb therapie in groepsverband (lopen zo'n 10 tot 20 mensen rond met een nieuwe kruisband) en íedereen heeft last van zijn kuit gehad. Bij de meesten wordt ie ook nog eens ongelooflijk blauw, ik had dat gelukkig niet. Maar het doet echt heel veel pijn, dus je bent gewaarschuwd ![]() |
![]() |
Is de snee waar ze de hamstrings hebben uitgehaald onderhuids gehecht?
En vertel, hoe was je fysio ![]()
Dith schreef op 06-01-2006 @ 14:53 :
Is de snee waar ze de hamstrings hebben uitgehaald onderhuids gehecht? En vertel, hoe was je fysio ![]() Fysio was prima. Buigen ging goed, strekken ging goed, lopen ging goed. Alleen moest ik van de fysio meer rust nemen, minder lopen, en meer trainen ![]() |
![]() |
Verwijderd
Sterkte... ook tijdens de revalidatie periode
|
![]() |
Verwijderd
Misschien weet je aan de hand hiervan iets meer wat je misschien kunt verwachten wat betreft revalideren
![]() |
![]() |
Hoe lang hebben jullie met krukken moeten lopen?
Dith schreef op 06-03-2006 @ 18:36 :
Ah, dan is dat dus dezelfde methode als bij mij (neem ik aan). Ik ga volgende week over naar fase 4 (sportspecifieke fysiotherapie) en zit nu gemiddeld met gewichten op 40kg (squats, step up, leg press 1-benig, calf raises etc.). Kan ook alweer goed hardlopen en springen (en landen op mijn aangedane been). Ik vergeet soms zelfs welke knie nou ook alweer mijn 'slechte' is ![]() Echt, voor je het weet kan je weer (bijna) alles! Het valt me op dat de aanpak per ziekenhuis en per fysio zo verschilt. Een vriendin van mij mocht de eerste 6 weken niet lopen bijvoorbeeld, terwijl ik na een week alweer aan het werk was. |
![]() |
Verwijderd
Sander Gessel schreef op 07-03-2006 @ 19:16 :
Ik heb helemaal geen blauwe kuit gekregen. ik heb even een blauwe plek in mijn knieholte gehad, maar helemaal niet erg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anno 1986 schreef op 07-03-2006 @ 16:00 :
Hoe lang hebben jullie met krukken moeten lopen? Sander: Jij hebt toch ook een andere operatietechniek gehad? Andere spieren enzo? Misschien dat dat scheelt.
Anno 1986 schreef op 11-03-2006 @ 15:06 :
Nou, het is achter de rug hoor... Pfff, het viel me heel erg tegen! De operatie ging prima, maar de ruggenrpik was een ramp. Iets dat ik totaal niet verwacht had, omdat die vorige keer zo makkelijk ging. Na de operatie erg veel pijn gehad snachts, en veel morfine gekregen. Waar mijn lichaam niet relaxt op reageerde; alleen maar braken, en heel erg misselijk. Daardoor erg lang aan het infuus gelegen, en constant nieuwe middelen erbij in het infuus. Uiteindelijk hielp het derde middel, en ging de misselijkheid in de loop van de avond weg. Maar ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld!!! Wat de pijn momenteel betreft; ik heb veel pijn net onder mijn knie. En aan de achterkant van mijn knie. Verder hoor ik af en toe het vocht in mijn knie een beetje 'soppige' geluiden maken. Hadden jullie dat ook? Maandag iig naar de fysio. Grtjs! |
![]() |
Anno 1986 schreef op 12-03-2006 @ 13:26 :
Bij mij hebben ze uit het bovenbeen een pees gehaald, dus niet aan de achterkant van de knie. Maar de pijn zal inderdaad wel normaal zijn. Ik loop de stukjes op krukken, en vind dat al erg vermoeiend! Maar het gaat steeds een beetje beter. Soms probeer ik stiekem geen kracht op de kruk te zetten, en op één kruk te steunen. Maar zover ben ik geloof ik nog niet. Het voelt nu gewoon als een zwaar gekneusde knie! Vannochtend stootte ik mijn teen eigenlijk heel zachtjes, maar het trok meteen door heel mijn been. Auch!!! Maarja, dat hoort er toch ook bij natuuriljk.! Heb je alleen een kous om? Of ook nog iets anders? Toen ik uit het ziekenhuis was ontslagen ging ik achterin de auto naar huis (liggend op de bank) maar bij élk stoeprandje of bultje in de weg had ik zó veel pijn. Echt heel vervelend ![]() Hoe was het trouwens bij de fysiotherapeut?
Ik heb nog nóóit gehoord dat een assistent een ruggenprik doet, voor zover ik weet doet alleen een anesthesist dit.
Ik ben geholpen in het St. Annaziekenhuis in Geldrop (waar ik ook woon, dus dat is wel makkelijk). Toen ik een eminentiafractuur aan mijn linkerknie had werd ik geholpen door v/d Hoogenband (chirurg, sportarts van psv en vader van.. ![]() Met mij gaat het nu echt super, ik kan zoveel meer dan voor de operatie (rennen op naaldhakken, springen en landen op mijn slechte been, véél sterkere beenspieren) en heb er ook steeds meer vertrouwen in dat ik snel weer kan hockeyen.
Dith schreef op 15-03-2006 @ 19:19 :
Na een week liep ik buitenshuis zonder krukken (op drukke plaatsen zoals markten, centrum etc. nog een week langer wél met krukken). Verschil is wel dat ik hélémaal geen pijn heb gehad, ook niet vlak na de operatie! wat bizar, die verschillen! |
![]() |
Anno 1986 schreef op 21-03-2006 @ 21:23 :
Wel lkkr dat jij geen pijn gehad hebt. Ik had behoorlijk veel pijn onder mijn knie en boven mijn scheenbeen, en aan de zijkant van mijn knie. Kennelijk de plaats van de schroeven? Grtjs! |
![]() |
Dith schreef op 21-03-2006 @ 12:48 :
Ik heb nog nóóit gehoord dat een assistent een ruggenprik doet, voor zover ik weet doet alleen een anesthesist dit. Met mij gaat het nu echt super, ik kan zoveel meer dan voor de operatie (rennen op naaldhakken, springen en landen op mijn slechte been, véél sterkere beenspieren) en heb er ook steeds meer vertrouwen in dat ik snel weer kan hockeyen. En het klinkt wel heel fijn om meer te kunnen! Springen en rennen enzo doe ik nu bijna helemaal niet. |
![]() |
Lif schreef op 23-03-2006 @ 04:50 :
Arts-assistent is niet zomaar een assistent geloof ik. Weet het ook niet precies, maar wel dat m'n moeder het wel eens doet en die is neuroloog. En het klinkt wel heel fijn om meer te kunnen! Springen en rennen enzo doe ik nu bijna helemaal niet.