![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|||
stelling 1:
math schreef: Citaat:
Citaat:
Wij hebben echter een lastige waarneming (=door tijd?) , waardoor we de expansie niet in zijn geheel kunnen waarnemen , maar deze expansie vind toch nog steeds plaats? Energie en massa zijn toch oneindig te noemen? het verschil zit hem alleen in de ruimte/vorm. ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
eenheid (maal getal) is natuurkundige grootheid, is oneindig Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 14:42. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Hé ja, laten we met derdejaars natuurkundestudenten in discussie gaan over elementaire natuurkundige/wiskundige kennis, dat is lekker productief.
Oneindig is geen getal. Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Infinity |
![]() |
||
Citaat:
Maar laat maar hangen Meph , je paradigma's zijn blijkbaar wel oneindig star. Ik wens je in ieder geval een goed uiteinde met een oneindige hoeveelheid appelflappen in je oor , zowel links als rechts , opdat je in 2006 nog steeds oost-indisch doof mag blijven. ![]() Salut ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik ontken dat 0 een getal is Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 14:43. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als jij zegt dat nul niet bestaat, kan dat volgens mij, aannemend dat je logisch consistent redeneert, slechts twee redenen hebben: 1) Je denkt dat de eigenschappen van nul tot een tegenspraak leiden. In dit geval ben ik benieuwd waarom je dit denkt. 2) Jij bedoelt met 'bestaan' iets anders dan ik ermee bedoel. In dit geval zou het verduidelijkend kunnen zijn als je zegt wat je dan wel met bestaan bedoelt. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Als je aan wiskunde doet, dan maak je bepaalde aannames (je gaat uit van een set van axioma's) en van een aantal definities - dat zijn je werktuigen. Als '0' (in welke context dan ook) daar op een of andere manier in gedefinieerd is, dan "bestaat" dat in de wiskunde en dan kan je daarmee werken. Als je daar moeite mee hebt, dan kan je beter niet aan wiskunde doen. Wiskunde is geen fysica, je hoeft geen 'nullen' in de natuur tegen te komen om ermee te werken. Als de wiskunde toevallig van pas blijkt te komen in fysische problemen, dan is dat mooi meegenomen, maar daar draait de wiskunde in se niet om en dat hoeft dus ook niet.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zo zie ik het althans, misschien is je ik... Ik vind mezelf totaal niet logisch en daar ga ik ook van uit, ik geloof niet Ik zeg dat nul niet opzichzelf bestaat, het is immers niet, maar daarbij ga ik niet uit van de twee redenen die je hierboven noemt. Je zou wel kunnen zeggen dat de eigenschappen van nul tot een tegenspraak leiden, maar dat is niet de oorzaak dat nul niet is. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder heeft het wel met causaliteit te maken zoals willy zegt, maar alsnog vind ik het niet met wiskunde te maken hebben. Je ziet dan wel veel cijfertjes, cirkels en tabelletjes bij logica, tis geen wiskunde. Het is gewoon logica. Wiskunde zit gewoon vol met dingen dat als je ze eenmaal snapt, je ze heel logisch vind. Maar dat maakt het niet logica ![]() Oh ja Meph, ik heb je sig gejat, alleen dan net anders ![]() Laatst gewijzigd op 05-01-2006 om 12:16. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het ligt er maar net aan hoe je de logica beschouwt. Er is een hele tak van wiskunde die zich bezighoudt met de studie van logica. Geen cirkeltjes en tabellen zoals je gewend bent, maar genoeg gemene dingen. Ik denk dat je bij de studie filosofie logica alleen iets anders voorgeschoteld krijgt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-01-2006 om 18:29. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zie wiskunde meer als het deelgebied van de kunst die enkel afhankelijk is van de logica. Wiskunde moet ingewikkelde problemen eenvoudig en mooi maken. Het zorgt ervoor dat de tranen in je ogen springen als je het voorrecht hebt om te zien hoe duidelijk alles wordt. Doordat wiskundige beweringen enkel op logica, en niet op waarnemingen of vermoedens is gebaseerd, zijn deze niet alleen voor mijzelf geldig, maar voor iedereen die aan onze logica gebonden is. Ook bijvoorbeeld voor iemand in een totaal universum met andere natuurwetten leeft, zoals het poppetje in mijn zelfgemaakte computerspel of ikzelf in mijn dromen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- de hoeken van een driehoek zijn opgeteld bij elkaar altijd 180 graden - als je een driehoek projecteert op een gebold voorwerp zoals een bal vervormt de driehoek (maar behoud zijn driehoek) en worden de hoeken meer dan 180 graden Hierover wordt gediscussieerd. Maar nu ben ik niet zo superwiskundig aangelegd en is dit misschien niet helemaal een geldig voorbeeld. Maar een docent gaf deze ooit eens tijdens een college over bepaalde discussiepunten in de wiskunde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En over die axioma's wist ik ook wel, je axioma's vormen weer je paradigma waarin je werkt. Maar ik had mijn post misschien iets uitgebreider mogen maken. Iig mooie uitleg ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
premisse: Mensen zijn stervelijk premisse: Socrates is een mens conclusie: Socrates is stervelijk Of: U is V W is U W is V, omdat W=U en U=V Dan trek je de conclusie dus uit de overeenkomsten van de premisse. De diagrammen erbij zijn om te controleren of je het goed deed, anders een tegenmodel creeeren. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sneller dan licht en terug in de tijd? Lord Dolphin | 10 | 18-02-2006 15:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
sneller dan het licht wel mogelijk? Blitzkrieg Bop | 61 | 08-04-2004 20:48 | |