Wat een onzinnig geleuter hier weer. Het is in principe wel zo dat je audio-CD's beter niet te snel kunt branden, maar 1X (of 4X for that matter) is zwaar overdreven. Daarvan wordt de brandkwaliteit echt niet hoger.
De meeste moderne branders kunnen zelfs niet eens onder de 4X of soms 8X als het gaat om audio-CD's. Ik brand ze zelf altijd op 16X en ja, ik ben audiofiel, ik heb daartoe besloten na ettelijke blinde luistertests.
Wat belangrijker is dan de brandsnelheid is dat jouw brander de schijfjes wel CLV brandt (constant linear velocity, tegenover CAV, constant angular velocity). CLV wil zeggen dat de snelheid van de schijf omlaag wordt gebracht naarmate de laser verder naar de buitenste sporen vordert. Audio-CD's die gebrand worden met een CAV-brander hebben vaker last van jitter.
De meeste moderne branders branden 4X, 8X, 12X en 16X (de 'oude snelheden') in CLV-modus, terwijl ze op 10X en 20X meestal CAV branden. Boven de 20X wordt sowieso altijd in CAV gebrand, anders zou de schijf veel te hard rondgedraaid moeten worden (de hoogste snelheid die men meestal ziet is 52X CAV, dus van ~22X inner tracks tot 52X outer tracks).
Sterker nog, er is zelfs anekdotisch bewijs dat het gebruik van zeer lage brandsnelheden in bepaalde gevallen tot onvoorspelbare en ondermaatse resultaten kan leiden. Dat komt doordat schijfjes van tegenwoordig (uiteraard) gemaakt worden voor hogere snelheden; de 'dye' (beschrijfbare laag) van die schijfjes is gewoon anders dan die van oudere types. Mensen die dus hun oude 2X-brander bewaard hebben om er nog 'kwaliteitsschijfjes' mee te kunnen maken, kunnen bedrogen uitkomen.
Laatst gewijzigd op 26-01-2006 om 19:15.
|