![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De goden zijn altijd een soort supermensen geweest, ze zijn met een mooi woord antropomorf. Ze zijn machtiger, wijzer en weten meer dan wij, maar hebben ook de menselijke emoties als verlangens, jaloezie en haat. Vooral in oudere tijden bleek dit heel erg, zoals de bijbel mooi illustreert. Dat de meeste mensen tegenwoordig hun goden iets minder antropomorf zien, komt door de (voornamelijk Griekse) beïnvloeding van de filosofie.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
om maar even mijn visie op de locatie van de hemel te zeggen : die weet een mens niet, en die hebben mensen nooit geweten ook. De bijbel zelf - die overigens door mensen is geschreven en dus altijd een menselijke interpretatie zal zijn - is daar ook niet echt duidelijk over. Stel, je zou geloven in mediums (Char lijkt me een slecht voorbeeld, maar mensen die er niet mee te koop lopen en er niet zelf beter van worden) dan zou je jezelf ook de vraag moeten stellen waar dan de 'geesten van overledenen' gebleven zouden zijn. Het lijkt me dat hemel/hel/etc zich dan ook daar ergens in de buurt zouden bevinden.
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Derde en meest waarschijnlijke mogelijkheid: het vroege joods volk was henotheïstisch (er bestaan meerdere goden, maar er is maar met één een relatie/verbond), het monotheïsme is pas van latere ontwikkeling. Dit is ook de gangbare opvatting van de moderne bijbelwetenschap. Er zijn veel bijbelse passages dat de HEER (YHWH) één van de goden is, de god waarmee de joden een verbond hadden. Voor hen was de HEER een soort supergod. ‘Maar de God der goden, de HEER, weet toch ... (Joz. 22:22) Wie onder de goden is uw gelijke, HEER? (Ex. 15:11) De HEER is een machtige God, een machtige koning, boven alle goden verheven. (Ps. 95:3) Het moet een grote tempel worden, want onze God is groter dan alle andere goden. (2 Kron. 2:4) God staat op in de hemelse raad, hij spreekt recht in de kring van de goden: (Ps. 82:1) En zo zijn er nog talloze passages Daarnaast zijn er nog de vele verwijzingen in Genesis naar “wij” en “ons”.
||
Citaat:
Dat roept de gelovige over zichzelf af, als je beweert dat een boek perfect is dan kun je verwachten dat mensen bij elke fout die ze ontdekken dat als een triompf zien.
||||
![]() |
Citaat:
De strekking is duidelijk: als ze een toren kunnen bouwen die zo hoog als de hemel is, kunnen ze alles doen. Het is duidelijk dat de HEER dat niets vond en daarom het plan in de war stuurde met een spraakverwarring. Citaat:
Pas toen dit idee van de hemel wetenschappelijk gezien onhoudbaar werd, is het veranderd van een concrete plek hoog in de lucht naar een abstract “overal en nergens” (om met de woorden van Hernuel Fan te spreken) Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() het zou echter wel een uitleg zijn die conform de tekst was, ze is alleen niet conform het christelijk godsbeeld en daarom leggen christenen de tekst anders uit. Citaat:
Verder is het wel heel interessant wat je vertelt ![]() |
![]() |
||||
![]() |
[QUOTE]cartman666 schreef op 09-01-2006 @ 11:20 :
Citaat:
Ik probeer altijd de betreffende tekst te plaatsen in zijn culturele context en naar de betekenis te zoeken die de mensen er toen aan gaven. Het zou goed kunnen dat christenen er later een andere betekenis aan gegeven hebben, dat hebben ze aan zoveel teksten. Wat deze tekst in iedere geval mooi illustreert, en daar ging het mij om in deze topic, is dat de hemel, waar god met zijn collegae vertoeft, een concrete plaats hoog in de lucht is. Citaat:
“U bent er getuige van geweest opdat u zou beseffen dat de HEER de enige God is; er is geen ander naast hem.” Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Kerstverhaal] Kerstmis in de hemel. Soapsie | 7 | 12-12-2005 20:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Zonder vleugels bereik ik de hemel ook wel. Ieke | 0 | 03-08-2005 20:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Verhalen & Gedichten |
De allerlaatste keer; Stiekem voorbereid; De hemel kan wachten; Ster met een traan.. star9 | 4 | 04-02-2002 18:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waar het risico nemen naar de hell te gaan? Droppie-temp | 12 | 20-01-2002 11:30 | |
ARTistiek |
De Rots Hannibal | 11 | 21-09-2001 20:52 |