Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2006, 01:00
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 08-01-2006 @ 01:23 :
btw, het belangrijkste ooggetuige verslag is het boek dat de man die het zelf meemaakte erover schreef

Hier gaat bij mij toch echt de bullshit-detector af. Last time I checked stond er in China de doodsstraf op het ontsnappen uit staatsgevangenissen... en al helemaal als er minderheidsgroeperingen bij betrokken zijn. En die man zou een boek geschreven hebben en lezingen geven over zijn wonderbaarlijke ontsnapping?

Dus ben ik zelf maar ff gaan zoeken.. lijkt me voldoende te stellen dat de bronnen elkaar op z'n zachst gezegd nogal tegenspreken..

Alle bronnen vermelden namelijk niks over verbrijzelde benen.. wel dat de deuren en poorten "toevallig" open stonden en de bewakers "toevallig" de andere kant op keken.. klinkt mij meer in de oren als omkoping. Komt wel vaker voor.

Dan nog een berg van dit soort berichten:

Citaat:
De in Duitsland woonachtige Broeder Yun, wiens echte naam Liu Zhenying luidt, werd vorige maand in diskrediet gebracht door een verklaring van enkele vooraanstaande Chinese huiskerkleiders. Volgens hen maakt broeder Yun zich schuldig aan het spreken van valse getuigenissen, misleiding en het misbruiken van Gods naam.
Zelfs mensen van zijn eigen club hebben dus sterke vraagtekensbij z'n verhaal.. tsjah, dat helpt de geloofwaardigheid natuurlijk ook niet al te veel..
Oud 08-01-2006, 15:20
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
nee das waar. Nja ik weet het ook niet. Ik weet er verder te weinig van, van wat hij allemaal doet enzo. Wat jij zegt hoeft niet een bewijs te zijn dat het niet waar is, maar er is ook niet echt een bewijs dat het wel waar is. Mja boeie. Van zulk soort wonderen hoor je vaak genoeg.
Oud 10-01-2006, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 29-12-2005 @ 23:53 :
Mee eens, behalve met dat laatste. Ik denk dat het voor mij net zo wonderbaarlijk zou zijn als iemand 'zomaar' van kanker zou genezen -ligt er natuurlijk aan hoe ziek hij is. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.
Wist je dat die persoon die HIV heeft afgeschud elke dag 3 uur tot God bad?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 10-01-2006 @ 11:10 :
Wist je dat die zijn tanden poetste met Elmex?

Conclusie volgens jouw logica: Elmex tandpasta is het medicijn tegen aids.

Bovendien heeft niemand 'aids afgeschud', in Afrika zijn vrouwen opgedoken die resistent zijn tegen infectie, maar waar je het nu over hebt is, zoals vaker bij voorbeelden, totale nonsens.
Oud 10-01-2006, 14:46
Verwijderd
Ik was nog niet klaar. Ik wist het zelf ook niet. Ik vroeg of hij het soms wist. Mij lijkt het persoonlijk erg gek.
Overigens stond in de krant een artikel over een brit die eerst HIV had en daarna niet meer, weet je nog?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 15:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 10-01-2006 @ 15:46 :
overigens stond in de krant een artikel over een brit die eerst HIV had en daarna niet meer, weet je nog?
Nee.
Oud 10-01-2006, 16:31
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 10-01-2006 @ 11:10 :
Dit is een reactie op mij? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die HIV heeft 'afgeschud', maar het zou zomaar kunnen.

Ik zeg trouwens ook niet dat er geen wonderen gebeuren en dat God daar geen hand in heeft, ik was het alleen niet met Belgarath eens, dat wonderen die terugvoeren naar 1 persoon wonderbaarlijker zijn dan wonderen die dat niet zijn.
Oud 10-01-2006, 23:26
Verwijderd
Ga dan eens een krant lezen. Het was voorpagina nieuws Op alle voorpagina's. En in het journaal. In de afgelopen twee maanden nog.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 16:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-01-2006 @ 00:26 :
Ga dan eens een krant lezen. Het was voorpagina nieuws Op alle voorpagina's. En in het journaal. In de afgelopen twee maanden nog.
Eergister stond in alle kranten dat er geen goden bestaan! lees het! ik heb dus gelijk!

Afijn, jouw bronnen zoeken is jouw taak, dat is niet iets dat ik (niet zonder betaling tenminste ) voor je ga doen, zeker bij zaken die waarschijnlijk gewoon nonsens zijn, zoals wonderbaarlijke genezingen.
Oud 11-01-2006, 17:08
Korsakoff
Korsakoff is offline
ik weet t nog wel. was idd redelijk uitgebrijd in het nieuws. maar om het nou gelijk een wonder te gaan noemen. die man wordt momenteel nogsteeds medisch onderzocht. grote kans dat er wel een keer een verklaring komt voor deze genezing.

het is een wonder als er geen verklaring voor komt
Oud 11-01-2006, 20:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Korsakoff schreef op 11-01-2006 @ 18:08 :
het is een wonder als er geen verklaring voor komt
Het is een wonder als er een bordje 'done by god' tevoorschijn komt.

Het ontbreken van een verklaring betekent natuurlijk niet dat er wilde aannames gedaan mogen worden.
Oud 15-01-2006, 01:50
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-01-2006 @ 17:20 :
Eergister stond in alle kranten dat er geen goden bestaan! lees het! ik heb dus gelijk!

Afijn, jouw bronnen zoeken is jouw taak, dat is niet iets dat ik (niet zonder betaling tenminste ) voor je ga doen, zeker bij zaken die waarschijnlijk gewoon nonsens zijn, zoals wonderbaarlijke genezingen.
Jij hebt net zo weinig bewijs voor dat het nonsens is als dat het een wonderbaarlijke genezing is. Jij kan er dus helemaal niets over zeggen. Bovendien schuif je hem wel belachelijk veel woorden in de mond...
Oud 15-01-2006, 12:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 15-01-2006 @ 02:50 :
Jij hebt net zo weinig bewijs voor dat het nonsens is als dat het een wonderbaarlijke genezing is.
Nee, voor de meeste 'wonderbaarlijke genezingen' kan ik een scala aan plausibele verklaringen opvoeren. Iets dat ik echter niet hoef te doen, omdat dat het hanteren van een omgekeerde bewijslast is, een bekende drogreden.

Leesvoer: "placebo-effect", "rol van gemoedstoestand bij genezing", "onbewezen bewering", "Jomanda"

Citaat:
hmmmm schreef op 15-01-2006 @ 02:50 :
Jij kan er dus helemaal niets over zeggen. Bovendien schuif je hem wel belachelijk veel woorden in de mond...
Ach kom nou, er wordt gespamt met allerlei beweringen over genezingen, maar er wordt niet de minste poging gedaan die te bewijzen of te onderbouwen. Enig sarcasme is op zijn plaats. Bovendien doe ik uberhaupt al veel meer moeite dan noodzakelijk is, ik heb de bewering dat een bepaalde predikant iemand had genezen van het syndroom van Marfan onderzocht, en dat bleek onzin te zijn, de man had geen idee waar het over ging. Iets dat me een slordige twee uur werk kostte, terwijl degene die dat beweerde gewoon domweg zat te spammen.
Oud 15-01-2006, 14:32
hmmmm
hmmmm is offline
Wat ik nooit snap aan de wetenschap is dat ze zo overtuigd zijn van hun eigen visie, terwijl deze niet eens altijd effectief hoeft te zijn.
Ik bedoel, als mensen ook daadwerkelijk genezen, dan zie ik het probleem niet. Misschien is het wel de kracht van de menselijke geest, maar wat maakt het uit? Zo lang het maar effectief is. Zo zijn er bijvoorbeeld Hindoedoctors die geloven in de Ayurveda (oude Hindoestaanse geneeskunde). Zij genezen arme mensen door ze planten en stukjes boomschors toe te dienen. Dat is toch mooi??
Oud 15-01-2006, 14:41
Verwijderd
Een genezig is effectief dan en slechts dan als door middel van de wetenschappelijke methode vastgesteld kan worden dat het middel werkt. Als een shamaan een of ander vaag middeltje heeft, en het is daarwerkelijk effectief, dan is dat eenvoudig wetenschappelijk aan te tonen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 14:45
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2006 @ 15:41 :
Een genezig is effectief dan en slechts dan als door middel van de wetenschappelijke methode vastgesteld kan worden dat het middel werkt. Als een shamaan een of ander vaag middeltje heeft, en het is daarwerkelijk effectief, dan is dat eenvoudig wetenschappelijk aan te tonen.
onwaar, maar daarvoor zou je je in de definitie's van 'gezond' moeten verdiepen.
De WHO stelt dat als: "een staat van volledig fysiek, psychisch en sociaal welbevinden" het is niet eenvoudig aan te tonen wanneer je dan 'gezond' bent, laat staan dat eenvoudig wetenschappelijk is aan te tonen of het gebruikte middel de gezondheid heeft verbeterd.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 14:55
Uice
Uice is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 15-01-2006 @ 15:32 :
Wat ik nooit snap aan de wetenschap is dat ze zo overtuigd zijn van hun eigen visie, terwijl deze niet eens altijd effectief hoeft te zijn.
Geen enkele zichzelf serieus nemende wetenschapper is overtuigd van zijn visie.
Reageren

Regels voor berichten