Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 14:39
Muchacha
Muchacha is offline
2 weken terug ben ik ziek geworden (vlak voor kerstmis dus). Beetje buikgriepachtig, overgeven, diarree, beetje koorts en bijna flauwvallen de eerste 2 dagen. Na enkele dagen was het ergste over (heb maar 1x moeten braken, 1 dag koorts en flauwval-gevaar en enkele dagen diarree, toen ging het beter). Ik heb de dagen daarna nog wel een beetje last gehad van mijn maag.
Dat heb ik nu weer. Ik voel dat er iets niet klopt. Beetje misselijk ofzo. Is er iets dat ik kan eten om het wat te kalmeren? Of mag ik gewoon een maagtablet (zoals Motilium) nemen? Als jullie geen antwoord weten, bel ik de dokter wel even hoor, maar die is momenteel niet bereikbaar
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:45
Verwijderd
Ik weet wel dat ze mensen met diarre een ORS oplossing aanraden en dat wanneer je deze niet voorhande hebt cola ook voldoet omdat hier een goede mix van zouten en suikers inzitten. En ik heb ook wel vaker gehoord dat cola te maag zou kalmeren maar tot in hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:51
Verwijderd
Je moet veel water drinken om te voorkomen dat je enigszins uitdroogt en je moet wat dingen eten die moeilijk verteerbaar zijn, dingen met veel vezels dus, zoals bijvoorbeeld de bekende banaan, (rogge)brood (in elk geval bruin brood) of ander fruit.

Cola lijkt mij eigenlijk troep...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:53
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 04-01-2006 @ 15:51 :
Je moet veel water drinken om te voorkomen dat je enigszins uitdroogt en je moet wat dingen eten die moeilijk verteerbaar zijn, dingen met veel vezels dus, zoals bijvoorbeeld de bekende banaan, (rogge)brood (in elk geval bruin brood) of ander fruit.

Cola lijkt mij eigenlijk troep...
Het moet gewone cola zijn en geen cola light. En wat ik zei mbt die ORS oplossing klopt, ik heb het nagezocht op internet. Het gaat om de samenstelling van suikers en zouten die je binnen moet krijgen om uitdroging te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:54
Verwijderd
Ik zou gewoon lichte dingen eten...? Beschuitje, geraspte appel, dat soort dingen...? En wat thee drinken oid? Niet zo zeer om je maag te kalmeren, maar wel om iets binnen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:22
Roos
Roos is offline
Mwa, je hoeft niet gelijk aan de ORS, dat doe je meestal wanneer je echt flinke diarree hebt, inderdaad om te voorkomen dat je totaal uitdroogt.

Als je je eten en drinken nu binnen kunt houden, kan je ook rustig wat water nemen en inderdaad voldoende vezels zoals bruin brood, volkoren/meergranen crackers, etc.

Ik zou op dit moment geen maagtabletten nemen: deze verminderen het maagzuur in je maag: wie weet maakt dat de boel alleen maar erger.
Cola is juist erg zuur, ik denk niet dat dat erg goed, is als je maag van streek is.

Als je klachten weer erger worden, of als je dit gevoel blijft houden, zou ik alsnog niet zomar een maagzuurtablet innemen, maar even contact opnemen met de huisarts (zoals je al van plan was).
Beterschap!
Oud 04-01-2006, 15:26
Kali
Kali is offline
Ik heb altijd gehoord dat cola door de spuit goed voor een maag was als die niet optimaal was... (dus bij misselijk gevoel enz)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:34
Bloem
Bloem is offline
Ik drink ook altijd cola als ik na een operatie misselijk ben, dat helpt goed
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:40
Muchacha
Muchacha is offline
Ik heb net een glas cola binnen (zonder prik, want dat schijnt juist slecht te zijn) en een banaan. Ik ga vanavond gewoon aardappelen eten denk ik, met wortelen en worst. Of lasagne? (weet je ineens wat ik nog in mijn ijskast heb liggen )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:47
Bloem
Bloem is offline
Worst is vrij vettig, dus dat zou ik dan laten staan en bv. kipfilet ofzo eten Ook niet te gekruid, ik weet niet hoe jij je lasagne maakt...?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:53
Muchacha
Muchacha is offline
Het is een lasagne om op te warmen, dus niet zelf gemaakt. Vrij simpel dus. Wat saus en gehakt... (het leven van een student he )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:54
Kali
Kali is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 04-01-2006 @ 16:40 :
Ik heb net een glas cola binnen (zonder prik, want dat schijnt juist slecht te zijn) en een banaan. Ik ga vanavond gewoon aardappelen eten denk ik, met wortelen en worst. Of lasagne? (weet je ineens wat ik nog in mijn ijskast heb liggen )
Mij werd altijd verteld dat de prik zorgde dat het beter ging met de maag
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:58
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 04-01-2006 @ 16:53 :
Het is een lasagne om op te warmen, dus niet zelf gemaakt. Vrij simpel dus. Wat saus en gehakt... (het leven van een student he )
Nah ja, gehakt is meestal ook vettig, dus dan maakt het niet uit
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:16
ekki
ekki is offline
Venkelthee is goed voor de maag . En zoethoet, sterrenmix. Maarja, daar kom je nu niet meer aan.

Overigens zou ik met zulke klachten geen lasagne eten (tenminste niet zo'n kant en klaar gedoe), dat is hartstikke vet.
Oud 05-01-2006, 01:56
Hakuna
Hakuna is offline
Ik denk dat het vooral een maagzuur probleem is waar zij mee zit (praat uit eigen ervaring!) Het beste is om maaltijden te eten die de productie van het zuur ''remmen'' of minder actief maken zodat de maagklachten afnemen. Ik eet als ik last krijg van mijn maag bruinbrood, aardappelpuree, spagettie (zonder kruiden) en fruit, verder is het NIET aan te bevelen om bv koolzuurhoudende frisdranken, alcohol, gekruid eten, zout en melk te drinken en/of te eten, verder zijn uiteraard eten zoals snacks, chips ed niet zo best als je maagklachten heb.

(zelfzorg) medicijnen zoals Rennie's werken maar tijdelijk en veroorzaken soms zelfs een opgezette buik (bij mij wel althans )
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 02:19
Rodion
Rodion is offline
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is witbrood goed tegen diarree.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 07:20
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
kwibus schreef op 05-01-2006 @ 03:19 :
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is witbrood goed tegen diarree.
En thee
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 10:18
ekki
ekki is offline
Citaat:
flyaway schreef op 05-01-2006 @ 08:20 :
En thee
En dan dus met name venkelthee en zoethout/anijs/sterrenmixthee (ik mix venkel, zoethout en sterrenmix en noem dat 'buikthee' ).
Oud 05-01-2006, 12:06
amor
amor is offline
Citaat:
Kali schreef op 04-01-2006 @ 16:54 :
Mij werd altijd verteld dat de prik zorgde dat het beter ging met de maag
Ja dacht het ook omdat je daarvan gaat boeren en dat helpt vaak tegen misselijkheid.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 12:52
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
flyaway schreef op 05-01-2006 @ 08:20 :
En thee
Zwarte thee! Maar ik weet niet of dat uberhaupt bestaat in Nederland?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 13:42
Roos
Roos is offline
Citaat:
kwibus schreef op 05-01-2006 @ 13:52 :
Zwarte thee! Maar ik weet niet of dat uberhaupt bestaat in Nederland?
Volgens mij is bijna elke thee zgn. zwarte thee (bijvoorbeeld Engelse melange), of niet?
Oud 05-01-2006, 13:50
Kali
Kali is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-01-2006 @ 14:42 :
Volgens mij is bijna elke thee zgn. zwarte thee (bijvoorbeeld Engelse melange), of niet?
Ja bijna alle thee is zwarte thee (uitgezonderd de groene thee)
Maar ik zou dan aanraden om geen smeerlapperij zoals pickwick en lipton zakjes te grbuiken aangezien deze enkel afval bevatten van theebladeren, maar de echte bladeren.
Trouwens theezakjesdrinkers zijn maar nep, kun je geen thee noemen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 16:27
Roos
Roos is offline
Citaat:
Kali schreef op 05-01-2006 @ 14:50 :
Trouwens theezakjesdrinkers zijn maar nep, kun je geen thee noemen.
Fijn dat je je altijd zo verheven voelt ja
Oud 05-01-2006, 23:44
Verwijderd
Als ik ziek ben geweest vind ik geroosterd brood altijd wel ok, en fruit. Lichte maaltijden. Geen vet idd, blegh. Meestal word ik al misselijk als ik aan dingen als avondeten ed denk, dus dat is al een teken om het niet te eten denk ik dan.

En als ik 'gewoon' misselijk ben helpt cola light vaak wel. Of gewoon water.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 00:58
***ailá***
***ailá*** is offline
bij mij helpt nix als ik misselijk ben. Ik gooi het er direct uit. Als ik net heb overgegeven wil een droog beschuit wel helpen
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 19:00
qghp
qghp is offline
Als ik een kater heb drink ik aleen maar cola iig.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 22:51
Xabzof
Xabzof is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 06-01-2006 @ 20:00 :
Als ik een kater heb drink ik aleen maar cola iig.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 22:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Cola kan een gunstig effect op je darmen geven maar niet op je maag volgens mij. Voor je maag kan je beter slappe thee, beschuitjes, geroosterd brood, geraspte appel enzo eten. Je lichaam geeft meestal zelf wel een beetje aan waar je zin in hebt. Zorg dat je in elk geval genoeg drinkt, eten is dan niet zo belangrijk.
Oud 09-01-2006, 20:59
Verwijderd
Ik wordt ook heel regelmatig misselijk en dan heb ik er ook maagpijn bij enzo (komt door mijn maagzweer) en dan drink ik echt liters melk. De kalk neutraliseert het zuur namelijk. Witbrood werkt dan ook goed, omdat het zo licht verteerbaar is.
Dingen als bruinbrood en bananen mag ik van mijn dokter juist niet eten als ik last van mijn maag heb, omdat het zo zwaar op de maag ligt vanwege de vezelrijkheid. Ook cola is dan geen goed idee, veel te zuur.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:06
Verwijderd
En bij de meeste drogisterijen kun je kalktabletten kopen. Ikzelf koop altijd Gaviscon, die werken goed (maar zijn vrij duur).
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 11:32
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Groene thee
Oud 10-01-2006, 11:34
mvh
mvh is offline
Groene thee is vies!!!!
Oud 10-01-2006, 12:25
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Thee.
Oud 11-01-2006, 01:39
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
NuncaMas schreef op 09-01-2006 @ 21:59 :
Ik wordt ook heel regelmatig misselijk en dan heb ik er ook maagpijn bij enzo (komt door mijn maagzweer) en dan drink ik echt liters melk. De kalk neutraliseert het zuur namelijk.
Dat melk volgens sommigen (artsen) helpt bij maag/darm klachten wil ik best geloven. Maar toch lopen de meningen hier erg over uiteen. Melk geeft inderdaad een verlichting, maar die zelfde melk stimuleerd ook weer de maagzuur productie, waardoor de klachten weer terugkomen. Heb zelf niet veel ervaring met melk, maar ik kreeg toch de indruk dat ik na een tijdje melk gedronken te hebben weer last begon te krijgen van zuurbranden in mijn maag, maar ik wil die melk zeker nog eens een tweede kans geven, onder het motto... Baat het niet, dan schaadt het niet
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:59
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 04-01-2006 @ 15:39 :
2 weken terug ben ik ziek geworden (vlak voor kerstmis dus). Beetje buikgriepachtig, overgeven, diarree, beetje koorts en bijna flauwvallen de eerste 2 dagen. Na enkele dagen was het ergste over (heb maar 1x moeten braken, 1 dag koorts en flauwval-gevaar en enkele dagen diarree, toen ging het beter). Ik heb de dagen daarna nog wel een beetje last gehad van mijn maag.
Dat heb ik nu weer. Ik voel dat er iets niet klopt. Beetje misselijk ofzo. Is er iets dat ik kan eten om het wat te kalmeren? Of mag ik gewoon een maagtablet (zoals Motilium) nemen? Als jullie geen antwoord weten, bel ik de dokter wel even hoor, maar die is momenteel niet bereikbaar
Hmm, het nadeel aan die maagtabletten is dat er vaak allemaal bijwerkingen aan vastzitten. Als ik misselijk ben drink ik altijd lauwwarme gemberthee (zonder melk!). Het is misschien wel niet te zuipen maar het werkt meteen!

Regels voor berichten