Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2006, 12:56
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-01-2006 @ 12:26 :
Ok. Kan er dan nog steeds battle of middle earth op gespeeld worden (vergeleken met een geforce fx 5200?) (We hebben het toch over de videokaart?)
Vergeleken met een FX5200 is een Geforce 6600 heel erg veel beter, dus als je met die laatste al tevreden bent dan is een 6600 helemaal prima
Citaat:
Waar heeft die socket invloed op / wat moet daar in?
En AGP = videokaart toch?
Hoeveel duurder zou zo'n andere socket / pci-e ding zijn?
Een "socket" bepaalt in feite wat voor processor je in je systeem kunt gebruiken. Bij AMD's consumentenproducten heb je momenteel keuze uit twee sockets: socket 754 en socket 939. Socket 754 is al wat ouder en er komen geen nieuwe processoren meer voor uit, dus als je dat dus nu koopt dan zul je niet in de toekomst een snellere processor erin kunnen zetten (of nou ja, tenzij je een tweedehands S754 Athlon 64 op de kop tikt). Voor de meeste mensen is dit echter helemaal geen punt, omdat die gewoon na een x aantal jaar het complete systeem vervangen. Mensen op dit forum (en technische fora in het algemeen) kunnen zich echter vaak niet zo gemakkelijk in de "normale" computergebruiker verplaatsen en zullen dit dus vaak als argument gebruiken

Of het bovenstaande voor jou een probleem is moet je dus zelf maar bepalen, maar persoonlijk lijkt het mij niet zo'n enorme ramp.

Hetzelfde geldt in feite voor AGP: dit is een standaard voor videokaarten, die inmiddels is vervangen door PCIe (PCI Express). Dit houdt in dat er nog weinig tot geen nieuwe AGP-videokaarten op de markt komen.

Je zou dus ipv Socket 754/AGP voor een Socket 939/PCIe-combinatie kunnen gaan (er zijn ook S754 moederborden met PCIe, overigens), maar het enige argument dat daar feitelijk voor spreekt is dat je dus in de toekomst een nieuwe, snellere videokaart erin zou kunnen zetten, en voor S939 zijn ook snellere processoren beschikbaar (tot 4800+). Een Athlon 64 processor is ook wat sneller dan een Sempron (hoewel beiden op dezelfde architectuur zijn gebaseerd, er is niet zoveel verschil als veel mensen denken), maar de vraag is of je dat ook echt merkt bij het dagelijks gebruik. Mijn antwoord zou zijn: nee. Als je gewoon een net systeem wilt dat doet wat je wilt, dan voldoen ze alletwee wel.

Maar goed, het is dus mogelijk om voor wat euro's meer een PCIe S939 systeem samen te stellen ipv S754/AGP. Zie bijvoorbeeld hier. Je zou dat eventueel ook uit kunnen printen en het meenemen naar een lokale PC winkel, kijken wat die ervan kunnen maken.
Citaat:
Overigens, aan een slechte voeding ga ik me niet wagen, daar heb ik al ervaring mee
Wat zijn betrouwbare merken, behalve Zalman?
Hm, ik kan ze moeilijk allemaal opnoemen maar goede voedingen heb je onder andere van AOpen, Antec, Enermax, Fortron, Tagan, HEC en Nexus.

Oh ja, en over die offerte: mocht je belsuiten die te nemen, zou ik wel om een Serial ATA schijf vragen, ipv de IDE schijf die er nu in steekt. Is weer wat nieuwer allemaal, en moet niet zoveel duurder zijn

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 13:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 13:41
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2006 @ 13:56 :
1. Vergeleken met een FX5200 is een Geforce 6600 heel erg veel beter, dus als je met die laatste al tevreden bent dan is een 6600 helemaal prima

2. Voor de meeste mensen is dit echter helemaal geen punt, omdat die gewoon na een x aantal jaar het complete systeem vervangen.

3. Hetzelfde geldt in feite voor AGP: dit is een standaard voor videokaarten, die inmiddels is vervangen door PCIe (PCI Express). Dit houdt in dat er nog weinig tot geen nieuwe AGP-videokaarten op de markt komen.

4. Oh ja, en over die offerte: mocht je belsuiten die te nemen, zou ik wel om een Serial ATA schijf vragen, ipv de IDE schijf die er nu in steekt. Is weer wat nieuwer allemaal, en moet niet zoveel duurder zijn
1. Dat is mooi, dan voldoet deze videokaart prima
2. Dat doen mijn ouders meestal ook, dus dat is ook geen probleem denk ik. Mijn broertje is wel zo'n typ 'ik vervang alles', maar die heeft een eigen pc waar ie twintig ventilatoren in kan bouwen.
3. Zie 2.
4. Wat zat er nu in die offerte, en wat is het verschil met deze?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 13:55
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-01-2006 @ 23:21 :
Mijn vader blijft enthousiast over de in-town computerwinkel (lekker tastbaar hè )en hij kreeg bij een andere de volgende offerte.
# Aopen QF50A Black Miditower incl. PSU
# Asus K8N S754 Nvidia/DDR400/APG8x PATA/SATA/Sound?lan/USB2.0 ATX
# AMD Sempron 3000+ S754 128 kB 64 bit
# Maxtor 80 GB 7200rpm 8MB ATA133
# Peak NVidia FeForce 6600 256MB DDR AGP8x DV/TV-out
# NEC ND-3550 DVD+/-R 16x DL black
# 512MB DDR 400Mhz PC 3200
# GlacialTech Igloo 7200 S754/S939 CPU Cooler
500 euro incl btw

Nou zie ik al een sempron staan (duron in een ander jasje, toch?) en de videokaart zegt me niks. Ik heb het idee dat die andere computerwinkel dan toch iets beter was, hoewel brak
Als je binnen het budget wil blijven lijkt me dit een goede computer voor jullie doeleinden voor niet te veel geld. Alleen kan je in de toekomst waarschijnlijk moeilijk iets upgraden, als je dat niet interesseert; kopen!

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 15:09
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2006 @ 13:56 :
V Mensen op dit forum (en technische fora in het algemeen) kunnen zich echter vaak niet zo gemakkelijk in de "normale" computergebruiker verplaatsen en zullen dit dus vaak als argument gebruiken
Ik waarschuwde haar er alleen maar voor, maar zei er verder ook bij dat het systeem goed is voor die prijs (en haar doeleinden).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 19:13
Verwijderd
Citaat:
MaHo schreef op 09-01-2006 @ 16:09 :
Ik waarschuwde haar er alleen maar voor
Objection noted

Vraagje van mn broertje:
Videokaart: 6600 is een goede kaart, maar is wel van Peak (een beetje een B-merk), Zal dat problemen veroorzaken?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 19:54
M@rco
M@rco is offline
Problemen, wat voor problemen? Een kaart van Peak zal niet beter of slechter presteren dan een kaart met dezelfde specificaties van een andere fabrikant, als dat is wat je bedoelt. Zo'n kaart wordt altijd gemaakt aan de hand van een bepaald "reference design" van de fabrikant, dus wat dat betreft maakt het niets uit wat voor merk je neemt.

Of het sneller stuk gaat dan een ander merk kun je natuurlijk altijd moeilijk zeggen, ik denk zelf dat het allemaal wel los zal lopen
Oud 09-01-2006, 20:18
Verwijderd
Dat maakt inderdaad niets uit. Ik heb ook wel kaarten gehad van vage merken als Powercolor, maar nooit problemen gehad. Het verschil is vaak de uitvoering: 'betere' merken gebruiken o.a. geheugenchips die meer 'headroom' hebben om over te klokken en misschien stabieler blijven op hogere voltages, wil je echt die-hard je kaart tot het uiterste pushen.

Voor normaal gebruik maakt het geen hol uit.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 20:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
6600 is géén snelle kaart. Je zou eignelijk een 6600 GT 128MB moeten nemen, 20 euro duurder maar veel sneller. Denk dat dat wel een waardige investering is.

Merk maakt idd niet uit, kijk wel even naar de koeling. Sommige merken gebruiken ook ander geheugen, wat de overclockbaarheid kan beinvloeden.
Oud 09-01-2006, 20:26
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2006 @ 21:19 :
Merk maakt idd niet uit, kijk wel even naar de koeling. Sommige merken gebruiken ook ander geheugen, wat de overclockbaarheid kan beinvloeden.
Ik denk niet dat ze gaat overclocken
Oud 09-01-2006, 22:21
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-01-2006 @ 21:26 :
Haha goede gok Ik weet wel wát van computers, maar ik hoef het niet uit te voeren
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 23:42
Jolt
Jolt is offline
Komt enlight dadelijk weer met haar verhalen over haar overlock ervaringen en durons.....

Maja @ Nare en Krummel. Powercolor, Peak, EVGA, etc zijn allemaal normale merken, B merken bestaan er niet meer, aangezien de GPU's allemaal van dezelfde fabriek komen. Er bestaat wel natuurlijk een kwaliteitsverschil in diverse chips, maar dat is een ander verhaal.

Als pietje een Asus kaart heeft en hij kan die overlocken tot jezus menges. En henk heeft eentje van Peak en kan dat ook, wilt niet zeggen dat jantje het ook kan met een van die 2 kaarten.

Heeft meer te maken met de stepping, temperatuur van de omgeving, voltage en noem maar op. Niet belangrijk voor haar dus.
Oud 10-01-2006, 00:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-01-2006 @ 21:26 :
Dat hoeft ook niet. Maar anders dan dat is er dus vrijwel geen verschil. Hooguit de heatsink/fan waardoor de ene kaart dus meer lawaai maakt dan de ander. Wat mij betreft dus gewoon de goedkoopste kiezen van een bepaalde GPU. Maar wel kiezen voor een goede GPU. GeForce 6600 is stukken langzamer dan een 6600GT, dus die 20 euro extra zou ik wel aanraden.
Oud 18-01-2006, 20:05
Verwijderd
Dankjulliewelallemaal!
Het is uiteindelijk de tweede offerte geworden:

Citaat:
Krummeltje schreef op 08-01-2006 @ 23:21 :

# Aopen QF50A Black Miditower incl. PSU
# Asus K8N S754 Nvidia/DDR400/APG8x PATA/SATA/Sound?lan/USB2.0 ATX
# AMD Sempron 3000+ S754 128 kB 64 bit
# Maxtor 80 GB 7200rpm 8MB ATA133
# Peak NVidia FeForce 6600 256MB DDR AGP8x DV/TV-out
# NEC ND-3550 DVD+/-R 16x DL black
# 512MB DDR 400Mhz PC 3200
# GlacialTech Igloo 7200 S754/S939 CPU Cooler
500 euro incl btw
maar dan met een grotere harde schijf (160 GB uit m'n hoof) en een S-ATA schijf in plaats van een IDE... (ofzo.)

Ik heb heel veel aan jullie commentaar gehad, ben zelf ook een stuk wijzer geworden en ik heb het gevoel alsof ik een goede pc heb helpen uitzoeken.

Laatst gewijzigd op 18-01-2006 om 20:07.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:10
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-01-2006 @ 21:05 :
Dankjulliewelallemaal!
Het is uiteindelijk de tweede offerte geworden:

maar dan met een grotere harde schijf (160 GB uit m'n hoof) en een S-ATA schijf in plaats van een IDE... (ofzo.)
Goede keus

Hoe meer ruimte op je harde schijf hoe beter, en SATA is veel sneller dan IDE dus dat is ook een goede keus
Oud 18-01-2006, 21:32
Jolt
Jolt is offline
Niet veel sneller, alleen de sata kabel is fijner.
Oud 18-01-2006, 21:34
M@rco
M@rco is offline
Helemáál niet sneller, alleen meer bandbreedte.

Ja, en dingen als NCQ kunnen in theorie voor snelheidswinst zorgen, maar dat valt ook nogal mee.
Oud 18-01-2006, 21:36
Jolt
Jolt is offline
Neger, ligt ook nog aan de schijf, aangezien de helft niet eens NCQ heeft.
Oud 18-01-2006, 21:41
Verwijderd
de watte?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:52
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 22:32 :
Niet veel sneller, alleen de sata kabel is fijner.
ik heb idd nog niemand gezien die een sata kabel op zijn kop erin had gestoken
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:54
Jolt
Jolt is offline
Meld zich!

Wel vaak gehad bij IDE, dat die pinnetjes flink verbogen waren
Domme shit IDE kabels.
Oud 18-01-2006, 21:55
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 22:54 :
Meld zich!

Wel vaak gehad bij IDE, dat die pinnetjes flink verbogen waren
Domme shit IDE kabels.
Domme shit user
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:59
Jolt
Jolt is offline
Neuh, ze moeten die dingen proof maken voor mensen die hun kracht niet kennen .

Maja sata is sowieso lekker relax.
Oud 18-01-2006, 22:02
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 22:59 :
Neuh, ze moeten die dingen proof maken voor mensen die hun kracht niet kennen .

Maja sata is sowieso lekker relax.
oghh kweet niet , zelf nooit het probleem gehad behalve bij floppydrives waar die er gewoon op 2 manieren opkan

overegens vind ik een 80 pins kabel er wel mooier uitzien
maar sata heeft alle voordelen het is dan ook techniek van een "paar" jaartjes later
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:04
Jolt
Jolt is offline
floppys ik haat die dingen, connector zal altijd slecht geplaatst op het mobo .

Daarnaast heb ik hem niet vaak nodig gehad, en meestal lag hij er dan ook zo maar gewoon los in mijn kast.

Geloof dat IDE toch een connector heeft met een wit puntje dat hij er maar op 1 manier inkan?n00b proof dus.
Oud 18-01-2006, 22:08
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 23:04 :
floppys ik haat die dingen, connector zal altijd slecht geplaatst op het mobo .

Daarnaast heb ik hem niet vaak nodig gehad, en meestal lag hij er dan ook zo maar gewoon los in mijn kast.

Geloof dat IDE toch een connector heeft met een wit puntje dat hij er maar op 1 manier inkan?n00b proof dus.
er zit normaal een verdikking op 1 plaats aan de stekker en een inkeping op het contra-stekker-ding-geval daarnaast zit er wel eens een gaatje dicht dit zou moeten voorkomen dat een kabel verkeerd om past.. helaas zijn er veel apperaten waarbij ook dat pinnetje gewoon aanwezig is.. oftewel gebruik zoon kabel en verneuk je pinnetjes
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:10
Jolt
Jolt is offline
ach, alles kan je terug buigen

En anders, solderen.
Oud 18-01-2006, 22:16
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 23:10 :
ach, alles kan je terug buigen

En anders, solderen.
mja daarvoor hebben ze ooit spelden uitgevonden uhmm toch???

Spelden voor al u IDIOT-USER computer reparatie elende
te gebruiken voor cpu pinnentjes
te gebruiken voor afgebroken jumper pinnen ..
te gebruiken om elastiekjes uit een cd drive te vissen..
en daarna te gebruiken om de user pijn te doen
ik haat mensen die NIET nadenken
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:21
Jolt
Jolt is offline
Haha, ik lees alleen nooit de handleiding door , toch heb ik het vaak bij het juiste eind.

Alleen wat ik minder vind is dat het mij maar 1x gebeurt is, en dat mobo heeft nu na 5 jaar dienst allemaal kuren.

Bagger zooi wat een vriend me heeft aangesmeerd.

Jumpers zijn trouwens zo ouderwets, de echte moederborden van klasse zijn jumper free . Dat eeuwe lange gekut of je wel de goede jumper overal had op staan, safe mod en die andere meuk allemaal.

pff
Oud 18-01-2006, 22:26
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 23:21 :
Haha, ik lees alleen nooit de handleiding door , toch heb ik het vaak bij het juiste eind.

Alleen wat ik minder vind is dat het mij maar 1x gebeurt is, en dat mobo heeft nu na 5 jaar dienst allemaal kuren.

Bagger zooi wat een vriend me heeft aangesmeerd.

Jumpers zijn trouwens zo ouderwets, de echte moederborden van klasse zijn jumper free . Dat eeuwe lange gekut of je wel de goede jumper overal had op staan, safe mod en die andere meuk allemaal.

pff
jumper free.... uhmm
dus jij doet je bios reseten in je bios
of moetje de baterij er elke keer uit rukken?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:36
Jolt
Jolt is offline
lang leve knopjes

Alleen nog jumpertjes met sound.

Ik hou van mijn DFI
Oud 18-01-2006, 23:50
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-01-2006 @ 00:36 :
lang leve knopjes

Alleen nog jumpertjes met sound.

Ik hou van mijn DFI

I wonder what this button do.......

Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 07:52
Jolt
Jolt is offline
Haha, ja heb ook van die reset en power knopjes erop zitten, hoef je niet meteen alles aan te sluiten, zeer fijn,
Reageren

Regels voor berichten