Citaat:
willypirate schreef op 05-01-2006 @ 18:30 :
Nee grapje Him , ik liep eigenlijk alleen "nare meid" een beetje te sarren. Oops nu doe ik het weer. (neem me niet serieus hé)
|
Het wordt inderdaad steeds moeilijker met die achterlijke knipogen steeds. Probeer je ons jouw handelsmerk door de strot te douwen ofzo?
Citaat:
Nare man noemde in zijn licht geërgerde replie , dat één van de grootste gevaren van de filosofie het gegeven is , dat mensen zich opsluiten in hun eigen wereldje van eigen theoriën , begrippen, defenities , enz. (...)
|
Waar jij tegen ageert is niet wat ik bedoelde. Begrijp ik je goed, dan ben je kennelijk van mening dat indien je je gedachten laat bepalen door eerdere filosofen, je alleen maar over gebaande paden kunt gaan. Een echt originele gedachte is dan niet meer mogelijk. Daar valt zeker wat voor te zeggen maar dat had ik niet in gedachten.
Waar ik stel dat een van de gevaren van de filosofie in het algemeen, en de wetenschappelijke bestudering van de filosofie in het bijzonder is, bedoel ik dat het wel enig raakvlak moet blijven hebben met het al bestaande stelsel. Het hoeft er niet op gebaseerd te zijn, het kan er ook tegen gecontrasteerd worden, zeker. Maar het moet wel toetsbaar blijven. Iemand die filosofeert en tot de conclusie 'xhjgb sjghj4w5 ajahj!' komt, is van geen belang voor de filosofische wetenschap.
Evenals de bewering 'atomen zijn ruimteschepen' natuurwetenschappelijk irrelevant is, is het 'zo vaag mogelijk lullen' waar ik over sprak de doodsteek voor de filosofie. Natuurlijk moet je origineel blijven en moet je vermijden van achter het al gemetselde muurtje te kijken en daar alles aan te toetsen, maar het alternatief is -tenminste in ultimo- nog veel minder wenselijk: totale afwezigheid van elke inpasbaarheid in het systeem, en daarmee weinig verschil met een willekeurige volgorde van woorden.