Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2005, 16:42
elske_e
elske_e is offline
hallo,
Ik had even een vraag over slapen.
De laatste tijd slaap ik niet zo goed. Dat wil zeggen ik lig lang wakker voordat ik ga slapen door dat ik heel druk ben in mijn hoofd met denken aan allemaal dingen. Daarom wil ik savonds vaak ook niet naar bed omdat ik weet dat ik dan weer lang wakker lig, dus ik probeer mezelf een beetje moe te maken door te lezen of tv te kijken ofzo. Maar het is dan vaak zo dat als ik sochtends wakker word dat ik doodmoe ben. Soms moeier dan voordat ik ging slapen.
Het is niet zo dat ik te weinig slaap want ik slapa wel uit altijd sosm tot een uur of 11. En of ik nou eerder op sta of zolang slaap totdat ik wakker word ik ben vaak. Net alsof alles de hele nacht doorgaat in mijn hoofd. Kan dat? Dat je gewoon met van alles doorgaat in je hoofd zodat je moe wakker wordt? Ook heb ik het gevoel dat ik wel veel droom maar ik weet er nooit meer iets van. Kan het ziin dat ik daar moe van word?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 17:08
Verwijderd
Als je druk in je hoofd bent kan het best zijn dat je daardoor onrustig slaapt. Misschien helpt het om voordat je gaat slapen te zorgen dat zoveel mogelijk gedachten uit je hoofd zijn, bv. door ze op te schrijven of door jezelf bv. een kwartiertje te geven de dag te overdenken en het daarna af te sluiten (dat kost in het begin vaak veel moeite, maar oefening baart kunst). En verder de normale dingen als: zorgen dat je kamer niet te warm is, goed luchten, geen inspannende dingen doen voor je gaat slapen (lezen en tv kijken kunnen dat ook zijn - bv. door wat je ziet/leest), geen cola/koffie en liefst ook geen gewone thee drinken vlak voor je gaat slapen. Ik vraag me ook af of je van tv kijken/lezen echt moe wordt...? Misschien kun je een (paar) uur voor je naar bed gaat gaan sporten of een stukje lopen, dat is ontspannend en daar wordt je moeier van dan van tv kijken of lezen. Regelmaat helpt ook, dus iedere avond op dezelfde tijd naar bed en 's ochtends op dezelfde tijd weer op.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 12:51
Verwijderd
Ik ken dat ook wel ja.
Maar ik merk wel dat ik daar meer last van heb als ik uitgeslapen heb dan wanneer ik er gewoon op tijd uitga.
Normaal eigenlijk nooit last van, maar afgelopen dagen tot wat later geslapen dan normaal en nu heb ik er wel last van.
Kan ook zijn dat je gedachten zo hard doorgaan omdat je nog zo wakker bent.
Probeer aan wat anders te denken en echt jezelf ertoe te dwingen rustig te worden.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:39
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Zit je ergens mee? Dat zorgt voor stress. En je lichaam wordt stressig van het weinige slapen, en je zorgt voor nog meer stress door erover na te denken etc.

Ga eens een boek lezen als je niet kunt slapen, niet tv kijken.
Oud 02-01-2006, 14:43
elske_e
elske_e is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 02-01-2006 @ 14:39 :
Zit je ergens mee? Dat zorgt voor stress. En je lichaam wordt stressig van het weinige slapen, en je zorgt voor nog meer stress door erover na te denken etc.

Ga eens een boek lezen als je niet kunt slapen, niet tv kijken.
Ja ik zit wel ergens mee en dat blijft doprgaan in mijn hoofd. Dat bedoelde ik eigenlijk een beetje met druk zijn in mijn hoofd. En als ik wakker lig in bed denk ik alleen maar meer na, en daarom heb ik dus de laatste tijd ook geen zin om naar bed te gaan. Maar bedankt voor de tips.
Groetjes, Elske
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 19:25
Tink*
Tink* is offline
Ik heb de laatste tijd ook last van niet kunnen slapen. Vandaag ben ik met mijn moeder naar 'de Tuinen' geweest en daar hebben we melatonine gehaald. Nu ga ik kijken of dat werkt. Verder heb je misschien wat aan de tips van de rest.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 23:48
Verwijderd
Je koopt gewoon voor drie euro een flesje eigen merk Kruidvat melatoninepillen, die werken prima als je (tijdelijk) last hebt van stress voor het slapen gaan. Het is een lichaamseigen stof waar je niet teveel van kunt binnen krijgen, dus je kunt het zonder voorbehoud proberen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 06:34
justhanna
justhanna is offline
die melatoninepillen, heeft die geen invloed op de pil?
(zoals het st. janskruid bijv. wel heeft?)
Oud 04-01-2006, 09:24
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
justhanna schreef op 04-01-2006 @ 07:34 :
die melatoninepillen, heeft die geen invloed op de pil?
(zoals het st. janskruid bijv. wel heeft?)
Nee en je kan er gerust meer van nemen dan staat aangegeven, het is puur natuurlijk en an geen kwaad.
Oud 04-01-2006, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 04-01-2006 @ 10:24 :
Nee en je kan er gerust meer van nemen dan staat aangegeven, het is puur natuurlijk en an geen kwaad.
Waarom geven ze dan een maximum hoeveelheid aan...?

Als er een maximum hoeveelheid aangegeven staat zou ik me daar gewoon aan houden. Helpt het niet, dan kan je beter even langs de huisarts gaan om met hem/haar te overleggen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 10:25 :
Dat ergens een maximale hoeveelheid op staat betekent natuurlijk niet dat het ook meteen heel schadelijk is als je er teveel van inneemt. Dat er op pakken sinaasappelsap een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C staat wil ook niet zeggen dat je ziek wordt als je drie pakken sinaasappelsap op een dag leegdrinkt.

De effecten kunnen gewoon zijn dat je er hoofdpijn van krijgt, alsof je heel erg lang niet hebt geslapen, echt zo'n nare kloppende hoofdpijn. Maar schadelijk is het echt niet, tenzij je misschien een heek potje van honderd pillen ineens achterover slaat.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 13:06 :
Dat ergens een maximale hoeveelheid op staat betekent natuurlijk niet dat het ook meteen heel schadelijk is als je er teveel van inneemt. Dat er op pakken sinaasappelsap een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C staat wil ook niet zeggen dat je ziek wordt als je drie pakken sinaasappelsap op een dag leegdrinkt.

De effecten kunnen gewoon zijn dat je er hoofdpijn van krijgt, alsof je heel erg lang niet hebt geslapen, echt zo'n nare kloppende hoofdpijn. Maar schadelijk is het echt niet, tenzij je misschien een heek potje van honderd pillen ineens achterover slaat.
Ik denk dat vitamine C niet te vergelijken is met melatonine.

Een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid lijkt me bovendien iets anders dan een maximum hoeveelheid.

Maar goed, ik ben geen arts, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:02
Tink*
Tink* is offline
Ik heb zo'n klein potje met 500 pilletjes.
Je mag dan 2 per dag, en als het niet werkt steeds 2 meer t/m 200 ofzo. Dat zei die verkoopster. 1 pilletje is 1mg melatonine.
Ik weet nog niet echt of het heeft geholpen, ik viel wel sneller in slaap als vorige nachten, maar het kan ook zijn dat het gewoon kwam omdat ik moeër was ofzo.
Misschien heeft zoiets ook wel een placebo-effect.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:08
Muchacha
Muchacha is offline
Ik zou dan niet meer kunnen slapen zonder denk ik...
Ik geraak de laatste tijd ook niet makkelijk in slaap, en sinds enkele dagen/weken slaap ik ook niet meer vast. Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Kamer is goed van temperatuur, goed verlucht, ik doe niets anders dan vroeger.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:35
justhanna
justhanna is offline
Ken trouwens ook mensen die Valeriaan gebruiken om goed te slapen, wat raden jullie meer aan, melatoninepillen of Valeriaan?
Oud 11-01-2006, 14:45
jettje
jettje is offline
ik kan meestal ook niet zo goed slapen, ik val wel snel inslaap maar ik rust gewoon niet en ik ben dan nog hartstikke moe wanneer ik wakker wordt. mijn moeder had dus kruiden thee gekocht met valeriaan erin en dat helpt echt heeeeeeeeel erg goed, ik drink daar een paar koppen van voordat ik ga slapen en ik voel mezelf gewoon moe en rustig worden en slaap heel lekker en wordt ook goed wakker.
Maar ik had ook gewone pure valeriaan geprobeerd en dat werkte ook wel goed maar ik wordt dan heeel brak wakker en moe, een lichte ater lijkt het wel dus ik raad aan de Goedenacht Kruidenthee van de alberthein(huismerk).
veel suces en slaap lekker
Oud 11-01-2006, 15:04
BleuEyes
BleuEyes is offline
Thee met een bepaalde stof erin (zie boven) kan ook nog wel eens helpen inderdaad.. Misschien helpen ontspannings-oefeningen je?

Ik heb een poosje aan ontspanningsoefeningen gedaan, en ik sliep gelijk een stuk beter. Ik werd niet meer wakker 's nachts. En verder viel ik toen sneller in slaap...

Misschien is dat wat?

Succes.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:11
Konijn
Konijn is offline
Over de melatonine-pillen: natuurlijk wil niet zeggen dat je het zomaar maar zelf mag gaan innemen over de maximale hoeveelheid etc heen!!
Dit is een lichaamseigen stof, en je kunt dus wel degelijk je lichaam totaal in de war schoppen door zelf maar wat aan te gaan koten met hoeveelheden.
Belangrijk bij melatonine: je lichaam maakt deze stof normaal aan (heeft geloof ik te maken met het licht), waarna je moe wordt.
Neem de pillen dus een half uur voor je naar bed gaat in, dat is het beste. Verder is het erg belangrijk dat je er een ritme in houdt, dus elke dag ongeveer om dezelfde tijd. (Niet de ene avond om 9 uur, dan weer om 11 uur en in het weekend pas om 2 uur)! Als je dat niet doet, heeft het totaal geen zin en kan het zelfs averechts werken, doordat je lichaam dan zelf helemaal niet meer weet wanneer het melatonine aan moet gaan maken.
Verder moet je dit soort middelen dus altijd als een tijdelijke oplossing gebruiken! Gewoon een tijdje slikken tot het wat beter gaat en dan je lichaam zelf weer het werk laten doen (eventueel door af te bouwen).
Oud 11-01-2006, 15:31
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
justhanna schreef op 04-01-2006 @ 20:35 :
Ken trouwens ook mensen die Valeriaan gebruiken om goed te slapen, wat raden jullie meer aan, melatoninepillen of Valeriaan?
Ik gebruik sinds eergister valeriaan, en het werkt erg goed . Ik heb voor valeriaan gekozen omdat dit de rem-slaap niet beinvloed, en ik zit nu in mn se-periode dus dat kan ik niet gebruiken
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 19:48
rare
rare is offline
Citaat:
elske_e schreef op 31-12-2005 @ 17:42 :
De laatste tijd slaap ik niet zo goed. Dat wil zeggen ik lig lang wakker voordat ik ga slapen door dat ik heel druk ben in mijn hoofd met denken aan allemaal dingen. Daarom wil ik savonds vaak ook niet naar bed omdat ik weet dat ik dan weer lang wakker lig, dus ik probeer mezelf een beetje moe te maken door te lezen of tv te kijken ofzo. Maar het is dan vaak zo dat als ik sochtends wakker word dat ik doodmoe ben. Soms moeier dan voordat ik ging slapen.
waar ken ik dat nou van

ik ben zelfs een dag thuisgebleven omdat ik maar een uur had geslapen (doordeweek) ofzo, en niet goed, en dat door wat gepieker

maar ik merkte wel dat ik sneller sliep als ik geen zorgen (pw's e.d.) had, ik sneller sliep, maar misschien dat dat kwam misschien omdat ik moe was
maar het is in elk geval wél handig als je die avond alles af hebt (hw. maar je bent net 19 (gefeliciteerd ) en ik weet niet of je dat dan nog hebt...)

'stel niet alles uit tot morgen, dat vergroot slechts alleen je zorgen'

melatonine is misschien handig. het wordt ook iedere 24 uur in je lichaam gemaakt. als je een nacht om 4 uur (of later) op bed ligt (en genoeg slaapt) dan slaap je de nacht daarna meestal niet al om 11 uur ofzo.

een saai boek is natuurlijk altijd handig

(jammer dat geschiedenis uit m'n neus komt, wiskunde 'leuk' is en ik m'n aardrijkskundeboek bijna uit mijn hoofd ken. slapenoze nacht: here I come )
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 12:19
elske_e
elske_e is offline
Nou het heeft niet zo veel met huiswerk te maken en ja dat is inderdaad handig om eerst af te hebben. Ik merk wel dat als ik voordat ik ga slapen met iemand even een goed gesprek heb gehad waarin ik alles kwijt kan dat ik wel rustiger in slaap val. Ik ben alleen nog steeds doodmoe als ik wakker word. En om nu elke avond te gaan bellen is ook niet zo;n goed idee. Maar misschien dat opschrijven ook wel helpt ja. Bedankt in ieder geval.
Groetjes, Elske

oja, ik heb wel iets van valeriaan van etos, maar dit gebruik ik alleen als het echt te gek wordt, want ik merk dat de dag erna nog heel duf ben van dat spul en das niet zo handig
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 20:20
Verwijderd
Could've been my story. Alleen kan ik niet uitslapen tot 11 uur.
Sja, als je druk in je hoofd bent, moet je dingen bijvoorbeeld opschrijven. Dan kun je in ieder geval een beetje orde in de chaos scheppen. Je kunt ook eens kijken hoe jouw familie slaapt, want daar kan het ook aan liggen dat je slecht slaapt, bij mij in ieder geval een van de factoren.
En verder heb ik ook niet echt tips voor je, ik slaap al jaren slecht en heb van alles al geprobeerd om beter te slapen, maar het wil niet.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 16:40
Somebody Special
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 10:25 :

Als er een maximum hoeveelheid aangegeven staat zou ik me daar gewoon aan houden. Helpt het niet, dan kan je beter even langs de huisarts gaan om met hem/haar te overleggen.
Overal moet een maximum opstaan omdat als er klachten komen door teveel gebruik zij niet verantwoordelijk zijn ("het staat er op dus eigen schuld").
Bij bepaalde dingen moet je je daar absoluut aan houden maar met sommige dingen mag je best een beetje rommelen.
Als je niet precies weet waarmee doe het dan altijd in overleg met je arts maar met natuurlijke dingen kan je vaak wel wat rommelen.
Valeriaan en Melatonine zijn daar een voorbeeld van.
De dosis Melatonine die in 1 pilletje zit is 0.1 mg. Een volwassen mens kan makkelijk 10 mg. melatonine nemen zonder dat het kwaad kan (ja, dat zijn dus 100 pilletjes).
Dit moet je natuurlijk niet zomaar doen zonder overleg met je arts maar het wordt bv. aan kinderen met epileptie gegeven.

Mijn vriend heeft het er met zijn arts over gehad, hij slikt buiten een slaappil en een slaappil versterker 5 pilletjes melatonine per dag en mag dit gerust verhogen.
Oud 14-01-2006, 16:49
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Gister ook maar een potje melatonine gehaald. Heb gisteravond 3 pilletjes genomen en ik voelde me al snel heel moe worden.
Is dit teveel voor een eerste keer of kan het geen kwaad?
Oud 14-01-2006, 18:31
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:

Het is niet zo dat ik te weinig slaap want ik slapa wel uit altijd sosm tot een uur of 11.
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar als ik vroeg opsta kan ik 's avonds makkelijker slapen.

Ik kan 's avonds ook moeilijk slapen, als het weer wat lichter buiten word ben ik van plan om weer op de dagen dat ik niet sport hard te lopen. Want ik slaap beter als ik gesport heb en dat zal voor jou ook wel gelden.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 19:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
justhanna schreef op 04-01-2006 @ 20:35 :
Valeriaan werkt bij mij erg goed. Het zorgt er bij mij gewoon voor dat ik niet eeuwig zo door blijf liggen na denken en gewoon de rust vind om in slaap te vallen.
Oud 14-01-2006, 20:42
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 14-01-2006 @ 17:49 :
Gister ook maar een potje melatonine gehaald. Heb gisteravond 3 pilletjes genomen en ik voelde me al snel heel moe worden.
Volgens mij maakt dat niet uit. Tenminste; mijn aanbevolen dosis is twee per avond (die van jou zijn misschien groter) maar het is sowieso natuurlijk, dus een overdosis zul je niet snel krijgen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 23:52
Somebody Special
Citaat:
Kid Morbid schreef op 14-01-2006 @ 17:49 :
Teveel neem je niet zomaar en er aan wennen doe je met dit spul ook niet maar zou gewoon beginnen met 1, werkt het niet neem je er de dag erna 2.
1 kan namelijk net te weinig zijn en 3 net 'teveel', dat ligt er helemaal aan hoeveel melatonine je aanmaakt.
Oud 15-01-2006, 03:18
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
hallo,

De laatste tijd slaap ik niet zo goed.
Voor slapeloze nachten hebben ze HIER dit topic bedacht (werkt heel effectief hoor!)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten