Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2006, 00:40
Korsakoff
Korsakoff is offline
volgens de bijbel (OT) zijn joden goede mensen die door god in bescherming waren genomen. waarom vinden de joden dan dat het christendom een fout geloof is? en waarom beschermen christenen de joden, terwijl de joden de christenen zien als mensen die een verkeerd geloof hebben?

allemaal beetje krom
Oud 11-01-2006, 01:11
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Korsakoff schreef op 11-01-2006 @ 01:40 :
volgens de bijbel (OT) zijn joden goede mensen die door god in bescherming waren genomen. waarom vinden de joden dan dat het christendom een fout geloof is? en waarom beschermen christenen de joden, terwijl de joden de christenen zien als mensen die een verkeerd geloof hebben?

allemaal beetje krom
waarom zouden christenen joden moeten afkeuren omdat joden christenen afkeuren?

het beschermen van joden is trouwens ook iets van na 1945 hoor.

Verder is het OT vrijwel gelijk aan het heilige boek van de joden. (Tenach)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 01:48
Verwijderd
Ach, iedereen die zichzelf als uitverkoren beschouwt wordt na verloop van tijd strontarrogant.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 02:23
Frostbite
Frostbite is offline
Het christendom is een afsplitsing van het jodendom. Dus die joden vinden dat de christenen hun geloof verneuken door er dingen als jezus aan toe te voegen en vinden ze daarom irritant. De christenen weten dat hun geloof is begonnen bij de joden en hebben daarom niet echt recht van zeiken.

En wij christelijke landen hebben natuurlijk allemaal een heel groot schuldgevoel door die tweede wereldoorlog en daarom vinden we het allemaal veel erger als iemand kankerjood zegt dan een ander scheldwoord en is die persoon een antisemiet.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 08:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
Korsakoff schreef op 11-01-2006 @ 01:40 :
waarom vinden de joden dan dat het christendom een fout geloof is?
Omdat christenen Jezus als de messias beschouwen en joden niet.
Oud 11-01-2006, 13:22
akumabito
akumabito is offline
"Mijn onzichtbare vriend is beter dan jouw onzichtbare vriend!"
Oud 11-01-2006, 15:35
T_ID
T_ID is offline
Nare en akumabito sloegen de spijker al op de kop, weinig meer aan toe te voegen.
Oud 11-01-2006, 19:59
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 11-01-2006 @ 02:11 :
waarom zouden christenen joden moeten afkeuren omdat joden christenen afkeuren?

het beschermen van joden is trouwens ook iets van na 1945 hoor.

Verder is het OT vrijwel gelijk aan het heilige boek van de joden. (Tenach)
Niet helemaal, voor zover ik weet is het Oude Testament, onze Thora, en de profeten en geschriften van ons (de Na en Ch, in het woord Tenach) niet...
Oud 11-01-2006, 21:25
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-01-2006 @ 20:59 :
Niet helemaal, voor zover ik weet is het Oude Testament, onze Thora, en de profeten en geschriften van ons (de Na en Ch, in het woord Tenach) niet...
Het OT van de protestantse kerk bestaat uit de wet, de profeten en de geschriften. We hebben alleen wat met de volgorde gerommeld. (maar in de naardense bijbelvertaling is dat tot mijn ongenoegen gecorrigeerd. ik kan nu niets meer terug vinden)

De katholieke variant bevat nog wat apocrief bonus materiaal.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 01:41
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 11-01-2006 @ 03:23 :

En wij christelijke landen hebben natuurlijk allemaal een heel groot schuldgevoel door die tweede wereldoorlog en daarom vinden we het allemaal veel erger als iemand kankerjood zegt dan een ander scheldwoord en is die persoon een antisemiet.
Je kunt ook het broeikaseffect aanhalen.
Even on-topic.

Korsakoff, misschien geeft dit ook een antwoord op je vraag:
Citaat:
Stichting Christenen voor Israël stelt zich ten doel om christenen in Nederland en wereldwijd bewust te maken van de betekenis van het Joodse volk in Gds handelen met deze wereld. Haar boodschap naar de kerken is dat de gemeente van Jezus Christus niet in de plaats van Israël is gekomen, maar dat er nog verschillende belangrijke beloften voor Israël in de nabije toekomst zullen worden vervuld.
http://christenenvoorisrael.nl/wiezijnwij.html

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 01:59.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 01:50
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-01-2006 @ 20:59 :
De Deuterocanonieke boeken zijn er niet in opgenomen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 01:52
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-01-2006 @ 02:48 :
Ach, iedereen die zichzelf als uitverkoren beschouwt wordt na verloop van tijd strontarrogant.
Het zou zo zijn als je niet wist wat het eigenlijk precies betekent. Het lachen kan je snel vergaan bij het realiseren wat het inhoudt, uitverkoren zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 02:03
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 11-01-2006 @ 09:13 :
Omdat christenen Jezus als de messias beschouwen en joden niet.
dat is het grootste verschil ja.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 02:13
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 02:41 :
Je kunt ook het broeikaseffect aanhalen.
Even on-topic.
hahaha

zonder wat ik zei bestond er helemaal geen 'christenen voor israel'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 02:19
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 02:52 :
Het zou zo zijn als je niet wist wat het eigenlijk precies betekent. Het lachen kan je snel vergaan bij het realiseren wat het inhoudt, uitverkoren zijn.
Dikke lol. Als je"uitverkoren" bent door God, lijkt het me logisch dat ie ook wat extra op je let.. dan maakt het in principe niet veel uit wat je doet...
Oud 12-01-2006, 10:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 02:52 :
Het lastige daarbij aleen is dat er geen ervaringsexperts bestaan op dat gebied, maar slechts een hoop idioten die die illusie hebben.
Oud 12-01-2006, 10:51
lamalo
lamalo is offline
akamabito schreef:
Citaat:
lijkt het me logisch dat ie ook wat extra op je let.. dan maakt het in principe niet veel uit wat je doet..
Je vat het op als iets positiefs, maar heb je het ook eens negatief benaderd?

En het uitverkoren volk zijn, heeft niets met superioriteit te maken. Dat sommigen dat eraan vast plakken is in mijn ogen te idioot voor woorden (en hebben het niet helemaal begrepen of zijn niet eerlijk naar Gd toe). Maar idioten heb je overal.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 13:59
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 11:51 :
En het uitverkoren volk zijn, heeft niets met superioriteit te maken. Dat sommigen dat eraan vast plakken is in mijn ogen te idioot voor woorden (en hebben het niet helemaal begrepen of zijn niet eerlijk naar Gd toe). Maar idioten heb je overal.
God is toch niet achterlijk? (retorische vraag) Hij gaat toch niet een willekeurig groepje mensen tot het uitverkoren volk maken die op geen enkele manier speciaal of bijzonder zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:06
Verwijderd
Zoals Juice al zei; de joden wachten nog op de messias terwijl deze volgens de christenen al eenmaal is geweest.

Daar komt bij dat bij de joden iedereen die 'een goed leven heeft geleid' (Zoals ik heb begrijp) in de hemel komt. Uiteraard dan wel naar kerkelijke(10 geboden shit) maatstaven.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:08
Shaitan
Shaitan is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 12-01-2006 @ 14:59 :
God is toch niet achterlijk? (retorische vraag) Hij gaat toch niet een willekeurig groepje mensen tot het uitverkoren volk maken die op geen enkele manier speciaal of bijzonder zijn.
Je moet het de joden nageven. Ze blijven maar leven, terwijl anderen dat al eeuwen proberen te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:09
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Shaitan schreef op 12-01-2006 @ 15:08 :
Je moet het de joden nageven. Ze blijven maar leven, terwijl anderen dat al eeuwen proberen te veranderen.
hahaha
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:17
lamalo
lamalo is offline
Frostbite,

het volk is niet verkozen, maar heeft zich als enige van de volkeren toegewijd aan Gd. Dat is een groot verschil.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:18
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
deadlock schreef op 12-01-2006 @ 15:06 :
Zoals Juice al zei; de joden wachten nog op de messias terwijl deze volgens de christenen al eenmaal is geweest.

Daar komt bij dat bij de joden iedereen die 'een goed leven heeft geleid' (Zoals ik heb begrijp) in de hemel komt. Uiteraard dan wel naar kerkelijke(10 geboden shit) maatstaven.
Nee. 7 wetten (Noach), niet de 10 (Mozes).
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:19
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 15:17 :
Frostbite,

het volk is niet verkozen, maar heeft zich als enige van de volkeren toegewijd aan Gd. Dat is een groot verschil.
Dus als je je oprecht toe gaat wijden aan god word je ook uitverkoren?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:39
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Frostbite,

Hmm..

Aldus de Van Dale:

uit·ver·ko·ren (bn.)
1 verkozen uit, boven andere

Als ze inderdaad niet verkozen zijn, willen jullie dan ook stoppen met het gebruik van de term? Dank u.
Oud 12-01-2006, 14:44
Verwijderd
Dat is natuurlijk relatief. Zoals al vaker gezegd wordt, zie een woord in context en historische betekenis.
Joden zijn niet per se verheven door zichzelf, maar ze zijn uitverkoren door hun god. Subtiel doch aanwezig verschil.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat klinkt een beetje als een 'zelfbenoemd expert'.
Oud 12-01-2006, 16:24
lamalo
lamalo is offline
akumabito: de van dale is niet goddelijk ofzo.
deadlock: ja precies
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:25
lamalo
lamalo is offline
Frostbite: ja, bekeren is mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:43
Frostbite
Frostbite is offline
Dat hele uitverkoren zijn verliest nu wel status. Als iedereen het kan worden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:54
Shaitan
Shaitan is offline
Charles Manson was ook uitverkoren.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:01
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 17:24 :
akumabito: de van dale is niet goddelijk ofzo.
De Van Dale is een weergeving van de taal die we allemaal spreken... als jij zegt dat het volk niet uitverkozen is, maar wel uitverkoren, dan kraam je onzin uit...

Citaat:
Het lachen kan je snel vergaan bij het realiseren wat het inhoudt, uitverkoren zijn.
Citaat:
het volk is niet verkozen
Oud 12-01-2006, 17:16
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 18:01 :
De Van Dale is een weergeving van de taal die we allemaal spreken... als jij zegt dat het volk niet uitverkozen is, maar wel uitverkoren, dan kraam je onzin uit...
Het volk niet, maar door het feit dat je in God gelooft ben je 'bijzonderder' ofzo?
Oud 12-01-2006, 17:26
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 18:01 :
Jij wilt mij gewoon niet begrijpen.

Ik snap wel waarom je zegt, ja, maar het volk is toch boven al die anderen uitgekozen en daarmee uitverkoren, maar het woord verkiezen draagt nu net de betekenis (liever hebben) die een misplaatste superioriteit (of inferieuriteit) teweeg kan brengen.

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:27
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 12-01-2006 @ 17:43 :
Dat hele uitverkoren zijn verliest nu wel status. Als iedereen het kan worden.
Maar zo makkelijk gaat dat niet
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:43
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 18:26 :
Jij wilt mij gewoon niet begrijpen.

Ik snap wel waarom je zegt, ja, maar het volk is toch boven al die anderen uitgekozen en daarmee uitverkoren, maar het woord verkiezen draagt nu net de betekenis (liever hebben) die een misplaatste superioriteit (of inferieuriteit) teweeg kan brengen.
Heeft niets te maken met niet willen begrijpen.. eerder met het verneuken van definities..

Anyways, back on topic. Het hele 'uitverkozen' gebeuren impliceert directe superioriteit over andere volkeren om redenen die al eerder genoemd zijn: er is een reden waarom god een bepaalde groep prefereert over een andere groep. Ofwel, hij vind een groep leuker als een andere, etc...
Oud 12-01-2006, 18:29
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 18:27 :
Maar zo makkelijk gaat dat niet
nee, als het makkelijk was geweest hadden er een stuk meer gelooft ook.
Oud 12-01-2006, 20:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lamalo schreef op 12-01-2006 @ 18:26 :
Ik snap wel waarom je zegt, ja, maar het volk is toch boven al die anderen uitgekozen en daarmee uitverkoren
Volgens mij is de essentie van het probleem nu juist dat we nergens een goede bron hebben om te vernemen wie er dan uitverkoren is.

De truc is namelijk dat elke godsdienst claimt door zijn eigen god te zijn uitverkoren boven alle anderen, en dat hun opperwezen ook veel beter is.

Wat daarop volgt is een welles-nietes discussie waarbij de respectievelijke geloven elkaar met de subjectieve argumenten van hun heilige boeken bestoken, en de rest geen van die boeken erkent, en het dus helemaal als een stapel nonsens ziet.

Daarom had ik het ook over zelfbenoemde experts, het is zo'n totale onzinterm, zonder er conclusies uit te trekken is het irrelevant, en wie er conclusies uit trekt maakt zich tot een racist.

Onderwerp laten voor wat het is dan maar?
Oud 12-01-2006, 21:15
Hanneke
Hanneke is offline
Als je geen welles-nietes spelletje wil, soms alleen op een iets andere manier gebracht dan, kan je net zo goed dit hele subforum sluiten.
Oud 12-01-2006, 22:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 12-01-2006 @ 22:15 :
Als je geen welles-nietes spelletje wil, soms alleen op een iets andere manier gebracht dan, kan je net zo goed dit hele subforum sluiten.
Nou... nee. Maar in feite komt uitverkoren zijn neer op de discussie wiens heilige boek nu beter is.

En aangezien daarvoor alleen meningen, en geen objectieve, rationele, empirische of anderszins zinnige argumenten bestaan is dat een rasechte welles-nietes discussie.
Oud 12-01-2006, 22:08
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2006 @ 23:00 :
Nou... nee. Maar in feite komt uitverkoren zijn neer op de discussie wiens heilige boek nu beter is.

En aangezien daarvoor alleen meningen, en geen objectieve, rationele, empirische of anderszins zinnige argumenten bestaan is dat een rasechte welles-nietes discussie.
Bladiebla.. het is een religie forum alles is welles-nietes hier.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 22:10
Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 12-01-2006 @ 23:08 :
Bladiebla.. het is een religie forum alles is welles-nietes hier.
nietes.

sorry ik dacht ik post ook maar weer is ff wat in mijn topic
Oud 12-01-2006, 22:16
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Korsakoff schreef op 12-01-2006 @ 23:10 :
nietes.

sorry ik dacht ik post ook maar weer is ff wat in mijn topic
dit is ook het enige wat je gezegd hebt

heb je een antwoord op je vraag?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 22:27
Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 12-01-2006 @ 23:16 :
dit is ook het enige wat je gezegd hebt

heb je een antwoord op je vraag?
ja. maar discussier lekker door zou ik zeggen
Oud 12-01-2006, 23:21
lamalo
lamalo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2006 @ 23:00 :
Dat is niet echt de issue hier.

Ik vind de uitleg in wikipedia doeltreffend:

Citaat:
In Judaism, chosenness is the belief that the Jews are a people chosen to be in a covenant with God. The idea is not connected with tribal groupings as they are traditionally understood, as non-Jews are free to convert to Judaism.

The Jewish idea of being chosen is first found in the Torah (five books of Moses) and is elaborated on in later books of the Hebrew Bible. This status carries both responsibilities and blessings as described in the Biblical covenants with God. Much is written about this topic in rabbinic literature.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exclusivist
Er staat een link met verdere uitleg bij. Daar vind je onder het kopje Chosenness as superiority meer uitleg over het in mijn ogen incorrecte en misschien zelfs misplaatse superioriteitsidee:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jews_as_a_chosen_people
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 03:50
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
ja maar, de joden hadden Jezus indirect vermoord zij hebben hem uitgeleverd aan de Roemenen!!!1! Of zo Zeg maar.

Duh Daar0m dus.
Oud 13-01-2006, 09:21
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-01-2006 @ 04:50 :
ja maar, de joden hadden Jezus indirect vermoord zij hebben hem uitgeleverd aan de Roemenen!!!1! Of zo Zeg maar.

Duh Daar0m dus.
Ja maar, Jezus was ook een jood... dilemma
Oud 13-01-2006, 10:49
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 13-01-2006 @ 10:21 :
Ja maar, Jezus was ook een jood... dilemma
Is allah islamitisch?
Is de duivel satanistisch?
Is Jezus joods?

Oud 13-01-2006, 10:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid aan de Christenen. Wat zou volgens jullie de "ware" religie zijn, in de tijd dat Jezus nog niet was geboren?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:00
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-01-2006 @ 11:54 :
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid aan de Christenen. Wat zou volgens jullie de "ware" religie zijn, in de tijd dat Jezus nog niet was geboren?
Volgens Christenen zou dat het jodendom zijn, aangezien Jezus de zoon van God zou zijn geweest, en die God dezelfde God was als die van de Joden.

overigens, de bijbel noemt de Joden wel uitverkoren, maar stelt nergens dat de joden een goed volk zouden zijn.
Reageren

Regels voor berichten