Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2002, 19:38
jasmijn'84
jasmijn'84 is offline
ik wil graag in een brief uitleggen dat ik stemmen hoor maar ik weet niet hoe ik dit een beetje begrijpelijk uit kan leggen.
is er iemand die me op een idee kan brengeb aub.

alvast bedankt,

Laatst gewijzigd op 27-08-2002 om 20:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2002, 19:46
Verwijderd
het is handig om te vertellen wat je precies hoort... hoeveel stemmen, of je ze kunt verstaan, waar ze het over hebben, of ze tegen jou praten of over jou. het is handig om te vertellen wanneer je het hoort en wat het met je doet (of je dan compleet afwezig bent of dat je nog goed erbij kunt functioneren ed)
heel veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 19:53
jasmijn'84
jasmijn'84 is offline
bedankt voor je reactie
het is een brief aan mijn vriend.
hij weet dus dat het af en toe niet goed met mij gaat en dat ik dan niet meer kan praten enz... maar hij weet dus niet hoe het komt en dat wil ik hem op een of andere manier uitleggen maar ik kan de worden niet vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 11:42
barkrukkie
barkrukkie is offline
Misschien kun je hem gewoon beter spreken daarover ipv een brief. Als er dan iets onduidelijk is (je zei zelf al dat je er de woorden niet goed voor kon vinden) kun hij meteen om uitleg vragen en begrijpt hij beter wat je echt bedoeld.
Oud 28-08-2002, 11:59
Verwijderd
Persoonlijk kan ik moeilijk uit mijn woorden komen wanneer ik iets uit moet leggen waarmee ik zit. Schrijven is dan een goede oplossing, je kan alles goed op papier zetten en je weet ook zeker dat je niet wordt onderbroken.

Schrijf de brief rustig, zorg dat je er goed over nadenkt wat je precies aan je vriend wil vertellen en hoe je het wil brengen. Wat verwacht je van hem wanneer hij het leest?
Zet dat allemaal in de brief..

Wanneer hij hem gelezen heeft, zal hij zeker vragen hebben, probeer die dan te beantwoorden...

Succes iig...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 13:07
Ilsje
Ilsje is offline
Een brief kan je ook steeds overlezen en eventueel veranderen. En misschien is het handig dat je schrijft dat hij ook vragen erover mag stellen en erover mag praten, want als je een brief schrijft vat hij dat misschien zo op dat je er niet over wil/kan praten. Dus laat aan hem ook merken dat je er wel open voor staat om het uit te leggen Succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 13:52
jasmijn'84
jasmijn'84 is offline
bedankt voor julie reacties
het is inderdaat zo dat ik er niet over kan praten en dat ik daarom maar een brief wil gaan schrijven.
ik ben er al aan begonnen maar het lukt voor geen meter.

groetjes
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 16:55
PiNoW
PiNoW is offline
ik denk dat je er in moet zetten waarom je de brief schrijft, zodat hij het kan begrijpen, dus bv dat je er niet goed over kan praten of wat dan ook.
ik denk dat je gewoon moet schijrven wat je denkt, het maakt niet zoveel uit las het een beetje een onsamenhangend geheel is, het gaat erom dat hij je gaat begrijpen en je ermee kan helpen, toch?
Oud 28-08-2002, 18:34
DarkCat
DarkCat is offline
Wat je kunt doen is jezelf vragen stellen.

Bijvoorbeeld: 'Wat wil ik kwijt?' 'Hoe voel ik mij hieronder?' 'Wat wil ik mijn vriend verder erbij vertellen?' etc..
Schrijf je antwoorden op je eigen vragen, je aantekeningen, je gedachten, etc op.
Uiteindelijk kun je daar een kloppende brief van maken. Probeer dus niet meteen uit je hoofd een brief te schrijven, de kans is groot dat je dan 'vastloopt'.

Ik weet niet of de tip werkt, in ieder geval succes meisje..

Cat
Oud 29-08-2002, 18:05
jasmijn'84
jasmijn'84 is offline
super bedankt voor julie reacties
dat vragen stellen werkt wel een beetje
alleen klopt er nog helemaal niets van.
het is in vordering.
meer tips
of uitleg over hoe ik iets zou kunnen omschrijven zijn natuurlijk altijd welkom.

groetjes
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 18:23
DarkCat
DarkCat is offline
Tsja ik kan je verder niet helpen als ik niet weet wat je precies kwijt wilt.
Hoe wil je het neerzetten? Ongerust, liefdevol, verklarend..?

Wil je iets duidelijk maken waar hij al iets vanaf weet, of wat hij totaal niet weet?

Misschien is het handig om in je brief te zetten: 'ik schrijf je een brief, omdat dat voor mij makkelijker is dan erover te beginnen in een gesprek', of iets dergelijks. Dan weet hij meteen waarom je het niet direct zegt.

Je kunt ook omschrijven hoe het allemaal gekomen is of begonnen is, je hoeft niet direct met de deur in huis te vallen.

Betrek hem erin, schrijf bijvoorbeeld: 'je hebt vast wel gemerkt dat..'

Probeer je probleem ook zo te omschrijven, dat het voor hem duidelijk is waar je mee zit en dat hij zich erin kan inleven. Schaam je dus niet om er een lang verhaal van te maken, mits wel duidelijk dus.

Ik hoop dat je hier ook wat aan hebt.. je kan me ook altijd nog mailen als je er niet uit komt. Ik heb al aardig wat mensen geholpen die (informele) brieven wilden schrijven.

Cat
Oud 29-08-2002, 19:27
Verwijderd
Citaat:
jasmijn'84 schreef:
bedankt voor julie reacties
het is inderdaat zo dat ik er niet over kan praten en dat ik daarom maar een brief wil gaan schrijven.
ik ben er al aan begonnen maar het lukt voor geen meter.

groetjes
schrijf het op de compu. (hmm ik met m'n arrogante kop ga er vanuit dat iedereen snel kan typen..)
begin bij het gedeelte waar je het makkelijkst over kan praten en ga zo steeds verder. dan kan je later altijd nog gedeeltes verplaatsen of weghalen. desnoods schrijf je hem daarna in de definitieve versie.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 12:05
jasmijn'84
jasmijn'84 is offline
het is dus zo dat hij wel weet dat er iets is
het is vaak genoeg gebeurd dat mijn stemmig ineens omsloeg en ik niet meer tegen hem kom praten en ik dus ook nergens antwoord op kan geven. hij weet dus wel dat er wat is en hij respecteert ook dat er iets is maar natuurlijk zou hij graag willen weten hoe het komt. maar ik ben bang voor de waarheid. hij zou de enige zijn (uitgezonderd psych) die het weet. hij gaat binnekort mee daarheen en dan weet hij het ook maar het is makkelijker als hij het weet voor hij daar heen gaat. hij zal zoiets hebben van dat had je me best eerder kunnen vertellen maar ik kan er dus niet over praten.
hij weet ook dat het niet goed met me gaat als we bv naar een disco theek gaan maar hij denkt dat ik het daar gewoon niet naar m'n zin heb. hij merkt dus wel dingen alleen heeft hij geen idee waardoor het komt.
ik krijg dus gewoon nogsteeds geen letter op papier.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 16:32
Saartje*
Saartje* is offline
Citaat:
jasmijn'84 schreef:
het is dus zo dat hij wel weet dat er iets is
het is vaak genoeg gebeurd dat mijn stemmig ineens omsloeg en ik niet meer tegen hem kom praten en ik dus ook nergens antwoord op kan geven. hij weet dus wel dat er wat is en hij respecteert ook dat er iets is maar natuurlijk zou hij graag willen weten hoe het komt. maar ik ben bang voor de waarheid. hij zou de enige zijn (uitgezonderd psych) die het weet. hij gaat binnekort mee daarheen en dan weet hij het ook maar het is makkelijker als hij het weet voor hij daar heen gaat. hij zal zoiets hebben van dat had je me best eerder kunnen vertellen maar ik kan er dus niet over praten.
hij weet ook dat het niet goed met me gaat als we bv naar een disco theek gaan maar hij denkt dat ik het daar gewoon niet naar m'n zin heb. hij merkt dus wel dingen alleen heeft hij geen idee waardoor het komt.
ik krijg dus gewoon nogsteeds geen letter op papier.
Begin anders gewoon met losse stukken op te schrijven. Of woorden.... En breng het helemaal op het einde pas bij elkaar...
Misschien helpt dat beter?
Reageren

Regels voor berichten