Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2002, 21:15
Rosie
Rosie is offline
He iedereen,

ik wil eerst even zeggen dat dit niet over mezelf gaat en dat dit al een hele tijd aan de gang is bij haar. Ik noem haar even uehm.. U. Nouja, U. is een hele erge goeie vriendin van mij en al heel erg lang. Ik denk al wel 12 jaar ofzo. In ieder geval, we hebben samen eht een en ander meegemaakt, erge dingen bedoel ik daarmee maar nu zit ze zelfs dus in de shit.

Dit anorexia gedoe is nu langer dan een half jaar aan de gang, ik zelf kan zowieso weinig doen maar nog midner omdat we elkaar heel weinig kunnen zien, we spreken elkaar afentoe via de telefoon maar dan is het moeilijk praten.
Maar goed, ze is er nu helemaal trots op dat ze iederee het idee heeft gegeven dat het goed met haar gaat, en emt haar eten enzo, terwijl dat dus echt niet zo is.
Ik ben de enige die dit weet en moet dus ook mijn mond houden. Toen iedereen het wist lette ze allemaal op haar met eten enzo en at ze dus wat meer maar nu ze zegt dat het goed gaat en iedereen dat ook denkt, eet ze dus echt heel erg weinig.
En door de grote afstand kan ik ook niks doen.

Ik weet nu niet of ik mijn moeder( vriendin van haar moeder ook) moet inlichten of mijn mond houden en U. toch te steunen.
Ik zit hier heel erg mee en vraag dus of jullie weten wat ik moet doen.

Bedankt,

Rosie
Oud 27-08-2002, 23:13
Reza
Reza is offline
hoi,
dit is best een lastig probleem.
ik denk dat je het beste goed contact met haar moet blijfen houden omdat zei ook veel steun nodig heeft.
laat veel van je horen, bel haar wat meer of wat dan ook.
zeg ook tegen haar dat ze naar de dokter moet gaan of hulp moet zoeken.
wat zo door gaan is ook niet echt goed voor haar.
sorry dat ik je neit goed kan helpen, ik heb niet veel ervaring met zo'n probleem, ik hoop dat andere je goed kunnen helpen...

sterkte, kuzz reza
Oud 27-08-2002, 23:33
dazzler
dazzler is offline
Klinkt mischien heel simpel, maar als ze al een half jaar met het probleem rond loopt en er blijkbaar zelf niet uitkomt lijkt het me toch verstandig om hulp voor haar te zoeken.

Dat kan via haar moeder zijn of via een of andere instantie...
Als zoiets lang duurt kan het namelijk serieuze problemen opleveren, en dat is iets wat jullie neem ik aan geen van beiden willen...

Groetjes en succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 00:18
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Euhm sorry als et lullig overkomt maar ze moet er toch helemaal zelf achterkomen dat ze verkeerd bezig is. Dat kan jij niet doen, haar moeder niet, niemand niet.
Wilt niet zeggen dat je der moet laten stikken ofzo, maar ga je niet schuldig voelen als jou pogingen om haar te helpen op nix uitdraaien, want je kunt er werkelijk nix aan doen. Het zit gewoon zo diep van binnen.

Maar goed wat kun je dan wel doen . . . wordt volgens mij lang verhaaltje . . .

Om ff duidelijk te maken dat ik niet in het wilde weg lul, mijn ex had meer dan een jaar anorexia toen het uit ging 2,5 maand geleden. Mede daardoor ging het uit, maar was niet de belangrijkste reden, ze moest terug naar Praag.
Maar goed, wat je in ieder geval moet doen is haar laten zien dat je der mag, maar dat doe je waarschijnlijk al. Je kunt twee dingen doen, hopen dat het vanzelf zo overgaat, zonder hulp of wat dan ook. Gewoon vertrouwen op die keren dat ze een hap eten wel binnen houdt. Maar dat schiet niet echt op . . . oftewel niet doen dus.
Wat je misschien beter kunt doen, met nadruk op misschien is tegen haar zeggen dat ze heel verkeerd bezig is. En dat ze keus heeft om of te gaan eten, of jou als vriendin te verliezen. Ja het is heel hard, en je moet er ook heel erg sterk voor in je schoenen staan. Iets wat ik niet stond. Wat natuurlijk zou ze je niet direct om de hals springen . . . ze zal kwaad zijn en je waarschijnlijk een tijdje niet willen zien. Maar het is wel een manier om haar tot inzicht te laten komen hoe verkeerd ze bezig is . . . en dan zal ze -als ze een goede vriendin is- ook wel weer naar je terug komen. En dan kun je haar weer steunen met het heel langzaam weer beginnen te eten . . .

Maar ja ik weet niet hoe je vriendin is en of ze gevoelig voor dit soort dingen zou zijn . . . maar in ieder geval heeeeeeeeeel veel sterkte er mee, en hopelijk ben je sterker als dan ik was ( al moet dat niet zo moeilijk zijn )
Oud 28-08-2002, 10:22
sansel
sansel is offline
je moet zoveel mogelijk met haar proberen te praten. laat haar erachter komen dat ze echt verkeerd bezig is. maar, je moet het echt aan nog iemand vertellen. het liefst aan iemand die zij heel vaak ziet, zoals haar moeder. er moet nu eenmaal ook op haar gelet worden en ze heeft hulp nodig. en dan heb ik het niet alleen over de steun die ze van jou en hopelijk ook anderen krijgt, ze moet gewoon ook psychische hulp hebben. als je anorexia een tijd hebt, heb je niet eens meer een hongergevoel als je dat zou moeten hebben. je eet daardoor dus nog minder. binnen de kortste keren lig je in het ziekenhuis op de intensive care. geloof me, ik heb het zelf meegemaakt. na vele maanden hulp, van mn vrienden, de vertrouwenspersoon op school en het riagg, ben ik er uiteindelijk ook vanafgekomen. dus, vertel het aan iemand!!
Oud 28-08-2002, 14:21
Rosie
Rosie is offline
He,

dank je wel allemaal voor de reacties.
Ik zal eerst even reageren op de laatste reactie. Als ik het haar moeder vertel, dan gaat ze uit koppigheid heel erg weinig eten, het is een soort chantage, wel onbewust van haar kant dan.
Maar het is heel moeilijk voor mij, ze weet dat ook, ik woon ver weg en ik kan er toch niks aan doen. Als ze mij nou niet vertrouwd zegt ze ook tegen mij dat het heel goed gaat, terwijl dat dus niet zo is dan.. Dus, dilemma..

Het is echt moeilijk maar ik ga haar gewoon vaak bellen en dan een beetje peilen hoe het gaat enzo. Ik probeer ook dat wij vaker daar langs gaan..

In ieder geval, wel heel erg bedankt allemaal.

Rosie
Oud 28-08-2002, 16:39
REIE
REIE is offline
Wat is de rede precies voor U's anorexia?

REIE
Oud 28-08-2002, 16:44
Rosie
Rosie is offline
De reden voor haar anorexia, wat ik weet is dat ze zich zelf te dik voelt en ik denk dat het een heel leven gehoord van haar vader, toen hij nog leefde, dat ze wel eens wat af mocht vallen terwijl ze nog heel jong was! Een redelijk dikke moeder die altijd aan het lijnen is enz. en veel shit meegemaakt.
Zelf zegt ze alleen dat ze zichzelf te dik vind. Wat niet waar is, nu tenminste. Ze is ongeveer 1.67 en weegt nu 50 kilo, net zoveel als ik maar ze was in de vakantie wel twee kilo aangekomen en dat moest er nu weer af..

Rosie
Reageren

Regels voor berichten