|
|
Bekijk resultaten poll: Religie bij Mystiek of bij F&L? | |||
Religie-onderdeel bij Mystiek, versterking Filosofie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
47 | 31.54% |
Religie-onderdeel bij F&L, houden zoals het is |
74 | 49.66% |
Comedy third option (oftewel, 'anders, namelijk:') |
28 | 18.79% |
Aantal stemmers: 149. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Dit forum heet toevallig Filosofie EN Levensbeschouwing. met filosofie heeft religie niks te maken maar imho wel met levensbeschouwing. met mystiek heeft religie iig niks te maken. ja behalve hekseij dan. maar christendom en islam topics horen daar imho echt niet thuis.
dus ik kies voor B |
![]() |
|
Hoewel religie heel wat met Levensbeschouwing te maken heeft, kan het hier wel weg. Want je ziet haast nooit meer filo topics. Dus als er nou een aparte religie forum komt? DAt lijkt me een heel goed idee.
Het moet iig niet naar Mystiek!
||
A.
Ik vind het wel een goed idee om de topics over God, Allah en dergelijke religieuze onderwerpen naar mystiek te doen, alleen dan moet natuurlijk wel het stukje onder Mystiek een beetje worden aangepast. Religie en filosofie stammen wel een beetje van elkaar af, maar blijken (tegenwoordig) onverenigbaar. Kunnen de leden die het er zo moeilijk mee hebben eindelijk een forum hebben voor hoogwaardige filosofische discussies, waarbij ik ze veel succes wens. Ik ben benieuwd hoe het met filosofie zal gaan als de persoonlijke problemen naar psychologie, de glaasje draai topics naar mystiek, en uiteindelijk dat religieuze gedoe ook zijn eigen plekje op het scholieren forum zal hebben gevonden ![]() Citaat:
![]()
|
Nu ik dr goed over heb naged8, wil ik mn antwoord verplaatsen van C naar A, en om de volgende reden: Het is mij opgevallen dat gelovigen ontzettend vaak discussies ontwijken, omdat ze "Het niet kunnen verklaren" en zulk soort dingen. Op een apart forum kan je alleen maar topics krijgen waarover niet gediscusseert wordt over de waarheid van religie (wat juist erg goed is, als beide partijen meewerken), dus alleen maar topics van: "Hoe oud was je toen je Jezus tegenkwam op straat?" ofsow..(sorry, die is wat grof, maat what the hell)
Je krijgt dan al heel erg snel een dood forum waar alleen maar eenzijdige topics in voorkomen (aangezien er geen goede discussies komen, krijg je nooit een confrontatie tussen wel en niet geloven in de vorm van een discussie..Je krijgt dus topics over niet geloven, waarin niet gelovers in reageren, en wel geloof topics, waarin gelovigen reageren.. En geloof is juist een onderwerp waar goede discussies moeten zijn, netals op mystiek, waar men discusseert over et wel of niet bestaan van Ki enzo..daarom hoort et daat denk ik beter thuis...
|
![]() |
aangezien je je kapot kunt filosoferen over wie Jezus was, en het christendom een bepaalde kijk op (het ontstaan en het einde van-) het leven en de wereld is, is het een filosofisch onderwerp vin ik.
Verder is geloof niets anders als levensbeschouwing. Geloof heeft niets met mystiek te maken. Al een aantal mensen geen discussies meer over het geloof willen moeten ze maar niet naar filosofie& levensbeschouwing(!) gaan. Misschien kun je F&L in twee forums opsplitsen, dat zou op zich wel kunnen. Maar het geloof naar mystiek verbannen is een beetje kortzichtig en te gemakkelijk. Laatst gewijzigd op 25-08-2002 om 17:44. |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik stem C, want...
Filosofie hoort mijn inziens niet op mystiek thuis, altans niet in zijn geheel. Je kunt wel degelijk filosofisch discussieren over de aard van de geloven, discussies die hier goed op zijn plaats zijn. Echter discussies met een wat meer religieuse inslag, bijvoorbeeld tussen gelovigen over hoe God eruit ziet (of iets dergelijks), horen hier niet echt thuis. Bij zo'n discussie kan iemand die niet gelooft natuurlijk nooit meedoen, en zulke discussies kun je binnen het christendom eindeloos voeren. Daardoor verwaterd het filosofische gedeelte. Optie: Levensbeschouwing splitsen, een deel voor puur religieuse discussies en een voor de aard ervan (en die dan hier laten). Om het religieuse gedeelte dan weer te verbannen naar mystiek vind ik wel een beetje erg denigrerend, al misschien wel op zijn plaats.
|
C, anders...
ok over God en zijn dienaren filosoferen is iets wat de mensheid al eeuwen doet, daarom vind ik het juist belangrijk om es wat andere punten te befilosoferen ipv dat eeuwige geGOD... ik heb het al een aantal keren gezegd, niet dat ik hier nog zo vaak kom ofzo, maar als al die eeuwige geloof jij in God topicsen eruit zijn zal het wat leuker worden en minder 'herhalend'... gegroet... De Pien... |
Advertentie |
|
![]() |
|
Wordt alles niet ongelovelijk* rationeel als we er wetenschap bijhalen? Alo die christenen zullen er niet blij mee zijn. Overigens zijn er nog zat wetenschappers die in God geloven, dus het is onzin om te zeggen dat ze onverenigbaar zijn. Over God discussieren blijft voor mij goed hier op F&L , maar, zoals ik al eerder heb gezegd, ik hoef geen onderwerpen over christelijke gebruiken etc.
REIE * ![]()
|
heb 3 gestemd; omdat er zoveel topics over religie zijn, denk ik dat je misschien beter een forum voor religie kunt openen... bij mystiek vind ik t niet echt passen en ik vind eigenlijk dat t meer filosofische hier op t forum soms nogal verdrinkt... opzich is religie wel iets filosofisch denk ik, maar hier zijn het vaak meer discussies over het geloof zelf dan over de filosofische kant ervan
vind ik nogmaals, mystiek vind ik geen goed idee, onder mystiek versta ik sneller wicca enzo. denk dat je religie daar niet bij kunt stoppen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
god m (goden) goddelijk wezen, godheid, hogerm wezen in polytheistische godsdienst God m het Opperwezen; almachtig religie geloof, godsdienst, eredienst geloof 1 vertrouwen dat iets waar is 2 vertrouwen in God of goden of een Goddelijke openbaring 3 godsdienst, kerkleer mmm wicca staat er niet eens in ![]() maar goed; religie is voor míj nauw verbonden met het geloven in een god... je moet me toch eens uitleggen wie of wat die rol vervult bij wicca... maar nogmaals, ik vind wicca meer mystiek dan wat ik dus bedoel met religie... religie is meer een verhaal apart.. vind ik ![]() |
![]() |
|
![]() |
voor mijn part blijft het hier.
nu heb ik zelf ook niet zoveel recht van spreken, aangezien het toch al een tijdje geleden is dat ik hier regelmatig postte (onder meer omwille van al die religie-topics), maar religie is nu eenmaal een onderdeel van de filosofie. lees er maar het werk van eender welke grote filosoof op na: er is er haast geen enkele die zich niet uitspreekt over de vraag of er al dan niet een god is.
||
![]() |
Citaat:
discussieren over god, das goed, maar dat gehakketak over al die belachelijke details...
||
Citaat:
||
Citaat:
en een wezen... kun je op verschillende manieren... mensen en dieren zijn wezens denk ik... maar bij goddelijk wezen zie ik het meer als iets 'hoogs' het klinkt een beetje vaag, maar ik zie iig geen mens voor me... als ik aan hogere krachten, goden enzo denk zie ik dat meer als iets wat er is en wat je niet ziet. conclusie; misschien lijken wicca en het christendom op de manier waarmee ik religie benader toch niet zo ver uit elkaar.. een goddelijk wezen is denk ik iets dat overal is. en jij zegt dat in de wicca God zich manifesteert in de natuur en de natuur zich manifesteert in God, ergens dus wel hetzelfde.... maar ik blijf wicca toch meer zien als een levenswijze en godsdiensten als het christendom en de islam als een denkwijze, meer een overtuiging. meer geloof. |
![]() |
||||
Citaat:
Is dat met die vrouwenmaatschappij op Groenland? *twijfelt* Citaat:
En waarin verschilt 'moeder aarde' dan van wat jij als een goddelijk wezen definieert? Citaat:
Sorry, maar dit komt niet erg overtuigend over.
|
[QUOTE]Coolkast schreef:
Is dat met die vrouwenmaatschappij op Groenland? *twijfelt* ja En waarin verschilt 'moeder aarde' dan van wat jij als een goddelijk wezen definieert? moeder aarde wordt in dat boek gezien als de natuur opzich... het goddelijke wezen is meer iets wat boven de mens staat. iets machtigers. Een levenswijze.. een denkwijze.. een levenswijze.. een denkwijze.. Sorry, maar dit komt niet erg overtuigend over okee, ik moet het anders zeggen. alleen weet ik niet hoe. ik heb niet heel veel verstand van wicca, maar afgaande op jouw uitleg neem ik aan dat harmonie met de natuur belangrijk is? dat maakt het in mijn ogen meer een leefwijze, omdat je je manier van leven aanpast. het is 'aardser' een godsdienst als het christendom is meer iets van je gedachten. je gelooft of je gelooft niet... het heeft meer te maken met een 'denkwijze'... natuurlijk bevatten beiden iets van elkaar. een christen leeft vanuit een geloof, op die manier zou je dat een leefwijze kunnen noemen, een wicca leeft naar een overtuiging, dus een denkwijze. maar zlef vind ik dat het geloof meer geestelijk is... ik vind het moeilijk precies uit te leggen wat ik bedoel. maar ja, maak er maar wat van, dan hoor ik je reactie wel weer ![]() |
![]() |
|
Ik ben ook on-deskundig op het gebied van Wicca hoor, maar neem me niet kwalijk als ik nu je deskundigheid over christendom in twijfel trek.
Of misschien begrijp ik je verkeerd en ben je juist christen en zie je daarom het vooral als geloof. Voor mij is de Bijbel vooral een boek waarin een leefwijze wordt beschreven. subjectief, persoonlijk, lastig, I'll give it some more thought. terug naar het boek... De beschrijving van een tempel uit 'kinderen van moeder aarde' sprak mij wel aan. Een serene plaats voor vrijheid en diepe gedachten zonder bemoeienis van 'religieuzen'. Moeder Aarde ís inderdaad de natuur, maar als de natuur zelf heilig is maakt dat haar toch ook een God?
||
Citaat:
wat de tempels betreft; spreekt mij ook erg aan. het is een goede manier om plekken te creeeren waar echt rust heerst. door het respect voor moeder aarde en daardoor voor de tempels blijven het hele vreedzame rustige plekken. zouden we hier ook meer moeten hebben ![]() ![]() Als de natuur heilig is maakt dit haar imo niet tot God. Mijn idee bij een God is iets wat overheerst, iets wat de vrijheid van de gelovigen beperkt. de natuur of 'moeder aarde' is geen alleenheerser, maar een begeleider.... |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
We zijn allemaal deel van haar, je kan van haar leren , je kan van haar houden maar ze kan ook genadeloos zijn. Ik denk dat Moeder Aarde goed in jou beschrijvin past en steeds beter naar mate jij dingen toevoegt.
|
Kan het geen eigen forum krijgen?
Het valt me op dat er op F&L nogal een hoop mensen lopen die het nodig vinden om elk topic dat over religie gaat of een vraag stelt binnen de visie van een bepaalde religie, binnen te vallen met de opmerking dat God niet bestaat en de discussie bij voorbaat zinloos is...erg irritant.
||
Citaat:
![]() zoals jij moeder aarde hierboven beschrijft... daardoor maak je enigzins een god van haar. maar moeder aarde is de natuur, en de natuur neemt geen beslissingen, de natuur 'doet' gewoon. een vulkaan denkt niet goh laat ik eens uitbarsten om de mensen te straffen oid als hij gaat uitbarsten. in de natuur gebeuren dingen gewoon, als iemand sterft door een natuurramp was dat niet de bedoeling van de natuur, zij heeft daar geen weet van. in mijn ogen weet een god heel goed wat er gebeurd. hij beslist over leven of dood, per mens, per dier en per plant. favoriete uitspraak van veel christenen; Het is gods wil. De voorstelling van god is dat hij machtig is, ondoorgrondelijk, zijn wil si wet. de natuur werkt zo niet omdat zij de dingen meer laat gebeuren zoals ze komen, zonder er eigenlijk weet van te hebben. wij praten hier over de natuur alsof zij een persoon is, maar de natuur is de natuur. een god is meer een persoon en daardoor sneller slecht. de natuur is eigenlijk onwetend en daardoor zou ik makkelijker de kracht van de natuur kunnen aanvaarden dan de macht van een god. hoop dat er een beetje samenhang in zit ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
ik vind de mens niet het evenbeeld van de natuur. de mens is wel een déél van de natuur. "en God schiep de mens naar zijn evenbeeld" > ik denk dat dit betekend dat God de mens wilde vervullen met zijn 'karakter', niet zo zeer dat de mens qua uiterlijk op god lijkt. uhm uiterlijk is geen goed woord, denk ik.. nou ja, het komt er op neer dat ik denk dat god de mens zijn eigenschappen wilde geven; goedheid, trouw, liefde, dat soort dingen. Maar das nogal mislukt zeg maar ![]() de natuur is, incl. de mens, een geheel. daardoor kan de natuur niet boven de mens staan en dus ook geen god zijn. ofzo. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
[QUOTE]Coolkast schreef:
De christelijke God is toch ook overal, maakt toch ook overal deel van uit? Wat hij voor de rest is, is puur geloof. Voor jou is de natuur puur werelds. Als je gelooft van niet, dan is dat niet zo. okee het gaat waarschijnlijk wel veel om geloof.. maar toch de christelijke god is misschien wel overal aanwezig, maar imo staat hij ook bóven de mens, als een heerser de mens in met de natuur meer 1 waardoor de een nooit de macht kan hebben over de ander ( alhoewel de mens dat wel lijkt te denken) Zeg dat wel ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
[QUOTE]sublime schreef:
Citaat:
|
![]() |
|
|