Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2002, 11:10
Synonym
Synonym is offline
Ik was benieuwd of hier veel mensen zelf kleding maken, en zoja: wat maak je dan?

Ik ben sinds kort begonnen met het maken van kleding, alhoewel, het wil nog niet lukken... Laatst wilde ik een rokje maken van rekbare velours (ja, ik wil meteen moeilijk doen), maar bij nader inzien werd het toch maar een strapless topje

En: heeft iemand nog leuke patronen voor mij, want ik kan totaal geen leuke vinden! Alvast bedankt...
Oud 13-08-2002, 11:20
*Morgrist*
*Morgrist* is offline
Zelf kleding maken olé! :]

Ik maak niet echt, ik verbouw meer

Voor patronen.. tja.. ik denk dat je gewoon creatief moet zijn.. dat is altijd nog leuker dan patronen ergens anders vandaan plukken. Maarja, is mijn mening..
Oud 13-08-2002, 11:21
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
Het enige wat ik kan maken is een rokje/rok..dat is niet eens zo moeilijk ..mjah alleen als je het idd met die rekbare velours gaat doen het is me wel een keertje geluk ...best leuk rokje geworden
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:22
Diana's~Acolyte
Citaat:
*Morgrist* schreef:

Ik maak niet echt, ik verbouw meer
hehe, ik ook
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:46
Aurelia AutumnRain
Aurelia AutumnRain is offline
Ik maak zelf kleding. Alleen halverwege stop ik zodat het desbetreffende kleding stuk ligt weg te rotten in mijn kast.
Ik ben nu ook met een truitje bezig, die ik *wel* afmaak.
Hoop ik....
Oud 13-08-2002, 12:15
shanli
shanli is offline
ik maak zelf geen kleren(vroeger maakte mijn mammie der wel,maar dat telt niet mee ),soms naai ik iets op een shirt of zo.
Oud 13-08-2002, 12:50
dreadje
dreadje is offline
Ik maak zelf ook kleding, patronen teken ik ook zelf...tot nu toe heb ik alleen nog maar rokjes gemaakt, maar ik wil ook nog een shirtje en een jurk maken ofzo..rokjes zijn gewoon het makkelijkste
Oud 13-08-2002, 12:54
Verwijderd
Ik zou het willen kunnen maken, maar ik kan niet patroontekenen Misschien dat ik iets kan ontwerpen en mijn moeder zover kan krijgen dat ze het patroon tekent, dan kan ik het weer proberen te naaien
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 13:00
Hukkie
Hukkie is offline
Ik heb gisteren een handschoen gemaakt, ja 1 , van een pantysokje. De bovenkant eraf geknipt en een duimgat gemaakt, en aan de bovenkant een randje kant eraan gezet. Stelt geen bal voor maar staat wel patent, al zeg ik het zelf. Vandaag ben ik verder bezig gegaan met mn tas. Ik heb nog nooit echt kleding gemaakt ofzo, het zijn meer hebbedingetjes. Ik heb meestal het geduld niet voor iets 'groots'.
Oud 13-08-2002, 18:43
2young2live
2young2live is offline
ik heb een truitje gemaakt, en ik heb een vest gemaakt en ik heb een rok gemaakt en ik heb handschoenen gemaakt, en dat allemaal terwijl ik totáál niks van naaien of kleding maken afweet...ja ok dat truitje moet ik na elke wasbeurt weer maken omdat er weer een naad is opengesprongen en dat vest hangt ook alweer in de kast, want die kan ik ook niet meer aan door een "foutje", maargoed, voor een onervaren iemand vind ik dat nóg niet slecht , dat truitje en dat vest en de rok en één paar handschoenen zijn trouwens allemaal van stretchvelours gemaakt, dat vind ik juist handig omdat het meerekt, alleen wel uitkijken met de vleug. Ik ga binnenkort weer beginnen met de volgende rok, al zie ik er tegenop omdat de vorige errug vermoeiend was...

Laatst gewijzigd op 13-08-2002 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 19:05
Ilsch
Ilsch is offline
kon ik het maar.. ik loop altijd te winkelen met het idee "ik wil zo'n shirtje, en dat moet dan zo, en dan zo, en dan die kleur" en dan word er gevraagf: "waa rheb je dat gezien dan" "dat heb ik zelf bedacht" en natuurlijk vind ik dat nooit...
maar jah, ik zou echt niet weten hoe ik moet beginnen, en mijn mama is ook niet zo handig daarmee (lees, absoluuuuut niet)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 19:06
acid-star
acid-star is offline
Ik maak al een paar jaar zelf mijn kleding. Maar aangezien ik nogal ongeduldig en slordig ben.. hmja.. Meestal maak ik rokjes, soms topjes, en het allermeeste Vermaak ik mijn kleding, (stukjes ertussen zetten, randjes eraan stikken, je kent het)

Leuke patronen vind je in de naaiwinkel. Met een beetje creativiteit maak je een geweldige rok van een patroon voor een oma-ding Patronen maak je zelf ook net zo makkelijk door een bestaand kledingstuk op een krant te leggen en het over te tekenen.

Rekbaar velours is eigelijk helemaal niet zo moeilijk hoor! Het is makkelijk want je hoeft er geen elastiek in te zetten en het afwerken is ook heel simpel. Het is alleen een beetje lastig dat de randjes vaak omkrullen. Mijn tip; maak eerst een proeflapje en ga daarna in het groot beginnen.
Oud 13-08-2002, 20:16
Aurelia AutumnRain
Wat je ook kunt doen met rekbaar velours, is het eerst goed strijken (wel voorzichtig zijn dat het niet doorbrand), dan krult het minder snel om.
Oud 13-08-2002, 21:00
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
acid-star schreef:
Patronen maak je zelf ook net zo makkelijk door een bestaand kledingstuk op een krant te leggen en het over te tekenen.
Toen ik mijn rok maakte had ik het gewoon meteen overgetekend op de stof waarvan ik de rok ging maken... Is dat zo raar?
Oud 13-08-2002, 21:11
Aurelia AutumnRain
Nee, dat doe ik ook altijd.
Heel erg makkelijk. Moet je er alleen opletten, als je een stof hebt dat niet rekt, en het kledingstuk wat je erop legt wel, dat je dan de stof wat groter knipt.

Je kunt ook naar de stoffen winkel gaan voor patronen.
Of tijdschriften. de Burda is wel goed.
Oud 13-08-2002, 21:18
acid-star
acid-star is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
Toen ik mijn rok maakte had ik het gewoon meteen overgetekend op de stof waarvan ik de rok ging maken... Is dat zo raar?
nee dat kan ook, Maar ik speld de patronen liever eerst op de stof vast
Oud 13-08-2002, 21:32
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
acid-star schreef:
nee dat kan ook, Maar ik speld de patronen liever eerst op de stof vast
Oud 13-08-2002, 21:58
Li
Li is offline
hoe duur zijn de stoffen die je nodig hebt om kleding te maken?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 09:54
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Citaat:
Li schreef:

waarschijnlijk goedkoper dan dat je het zelf koopt

Ik ben nu ook bezig met een rok te maken, maar het wil nog niet echt lukken
Ik heb gewoon mijn maten opgenomen ( taille, heup ) en hoe breed ie aan de onderkant moet zijn, door 6 gedeeld ( worden 6 banen ) en per baan er nog 2 cm bij opgeteld...

de banen zijn nu allemaal klaar maar nu moeten ze nog aan elkaar gezet worden
Oud 14-08-2002, 12:26
Synonym
Synonym is offline
Thnx... Nou, ik ga op zoek naar 'oma-patronen' hoor Dus wel allemaal creatieve mensjes hier, vind ik leuk!
Oud 14-08-2002, 18:10
Paulaah
Paulaah is offline
Nou nog nooit gedaan!
Ben het eigenlijk ook niet van plan
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 18:14
Breg
Breg is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef:
maar jah, ik zou echt niet weten hoe ik moet beginnen, en mijn mama is ook niet zo handig daarmee (lees, absoluuuuut niet)
dat heb ik nou ook, mijn moeder weet niet eens hoe onze naaimachine werkt (volgens mij weet ze niet eens waar dat ding staat).
Oud 14-08-2002, 19:25
rodina
rodina is offline
Citaat:
Li schreef:
Dat hangt van de stof af, zijde is bijv. duurder dan wanneer je katoen koopt

Heeft iemand mooie patronen? Want die dingen in de knippie etc. vind ik meestal 3 keer niets..
Oud 14-08-2002, 20:48
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
ik heb een keer een hele lange feest jurk gemaakt (die ik nooit aan doe best zonde eigenluk) en ik heb een paar keer tasjes gemaakt. maar soms verbouw ik kleren zet er iets aan of verf het (vinnik leuker ) ik maak wel kussens (of telt da niet?)
Oud 14-08-2002, 22:25
Avelon
Avelon is offline
ik doe niet aan patroon tekenen. ik zou niet weten wat ik zou tekenen. ik maak en soort omhulselo en doe ik die om mijn lichaam en dan doe ik er spelden in zodat ie gaat passen en dan met de naaimachine er overheen. wat vaak mislukt. ik heb twee rokjes gemaakt. ben bezig met een derde. en ik heb heeel veel stofjes liggen. maa rik hbe eingelijk geen idee hoe ik een truitje ofzo moet maken aangezien ik sluitingen haaaat. ritsen enzo. dat kan ik echt niet
Oud 14-08-2002, 23:52
punkrock-bastard
punkrock-bastard is offline
Ik verbouw meer oude kleding met:

- Bleek
- Schaar
- Patches
- Verf

dat soort onzin!
Oud 17-08-2002, 21:59
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
Citaat:
punkrock-bastard schreef:

dat soort onzin!
dat soort onzin is leuk ja.. ik ga een broek die al 4 jaar is gedragen even ombouwen voor lowlands-gebruik

lijkt me (ja ik ben een jongetje ) best koel eigenlijk om zelf het een en het ander te kunnen maken
Oud 17-08-2002, 22:22
yvonnaah
yvonnaah is offline
eumzz ik heb ooit een tasje gemaakt (maar dan wel met een ietsiepietsie hulp...) en eergister heb ik 7 kussens gemaakt (alhoewel da dan geen kleding is.....)
ik zou zelf denk ik ook wel een keer iets willen maken!! maar dan wel iets simpels! lijkt me wel handig, pcies zoals ik het ontwerp enz. maar dan nog zien te maken......
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 22:36
~blue christal~
~blue christal~ is offline
Ik loop al 2 jaar met het idee, om zelf een keer iets te maken.

Ik heb al allerlei rokken en truitjes in mijn hoofd. Maar óf ik kan geen goede stof vinden, óf ik heb stof en geen zin om te naaien (wat ik overigens nog nooit gedaan heb).
Ik woon ook nog in zo'n geweldig dorp waar ooit 3 stoffenwinkels waren, en nu geen een meer .

Ik wil nou ook een truitje gaan maken (en dit ben ik echt van plan), met een a-symetrische onderkant, en stukken doorzichtige stof (wél met kleur) tussen de mouwen. Waardoor ze dan ook weer iets uitlopen.
Maarja, dit zal wel veels te moeilijk zijn om te maken voor een leek.

Heb hier ook nog een paar neppe All stars (wit) staan, die ik ook al 3 maanden wil verven. Ik heb de verf al, alleen tis zown onhandig gedoe volgens mij. Maarja, dat ga ik gewoon deze vakantie nog proberen.
Oud 18-08-2002, 07:28
Verwijderd
Ik moet er eens mee beginnen...al stof gekocht en patroon uitgezocht (eerst patroon, toen stof, overigens ), maar ik ben te bang dat ik het verziek, dus het zal nog wel even duren voordat ik er eindelijk aan begin.

'k heb al wel eens een broek gemaakt, maar vervolgens nooit gedragen... Kussen en kleertjes voor de poppen/knuffels van mijn zusjes heb ik wel vaak gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 10:28
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Ik heb nog nooit echt iets zelf gemaakt. Wel iets op een truitje, jasje of tas genaaid enzo. Maar laatst zag ik in een blad een hele leuke rok staan met een patroon hoe je 'm kon maken. Dus misschien dat ik toch maar een mijn creatieve krachten ga bundelen Het is iig veel goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 10:53
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
kleding maken lijkt me egt heel kewl, k heb er alleen geen tijd voor.. aan creativiteit ontbreekt me niets geloof ik, duz da's het probleem niej.. gelukkig krijg ik dit jaar op school vrije textiel, en k ga beginnen met een broek een ander kleurtje te geven
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 10:56
the tourist
the tourist is offline
Ik heb een rokje zelfgemaakt (van een oude spijkerbroek). Uit de verte ziet hij er wel leuk uit, maar ik heb hem op de hand gemaakt, dus inmiddels hangen er allemaal draden aan en ligt de zoom er half uit. Ik verander hem nog wel voor volgend jaar zomer
Ik ben wel van plan meer kleding zelf te gaan maken. Morgen is het lappendag (een grote markt in Hoorn, met veel goedkope kleding en spullen, en goedkope lappen dus)
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 11:46
sweetgoth
sweetgoth is offline
yup
de markt om wat stofjes enzow te kopen...
ben er ook dit jaar weer zeker te vinden
nou mensen!

k maak dus ook wel mn eigen kleding..k heb nu
1 rok
3 kiltjes
1 topje
1 broek
en ben nu bezig aan een (trouw)jurk!
jah was gewoon helemaal verliefd op het patroon
Oud 18-08-2002, 13:02
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Ik heb gisteren een handschoen gemaakt, ja 1 , van een pantysokje. De bovenkant eraf geknipt en een duimgat gemaakt, en aan de bovenkant een randje kant eraan gezet. Stelt geen bal voor maar staat wel patent, al zeg ik het zelf. Vandaag ben ik verder bezig gegaan met mn tas. Ik heb nog nooit echt kleding gemaakt ofzo, het zijn meer hebbedingetjes. Ik heb meestal het geduld niet voor iets 'groots'.
als ik dan een gat voor m'n duim knip laddert het helemaal...hoe doe je dat dan?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 08:06
*~KHJ~*
*~KHJ~* is offline
Citaat:
"Beltaine" schreef:

als ik dan een gat voor m'n duim knip laddert het helemaal...hoe doe je dat dan?
Met (blanke) nagellak om de gaten heen lakken wil nog wel eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 00:18
little lady
little lady is offline
ik zou best kleding willen maken/verbouwen

alleen lukt het me niet
Oud 28-08-2002, 15:33
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
ik ben van plan om zelf een rokje te maken, heb alleen geen id hoe ik dat aan moet pakken...wil et wel altijd aan kunnen zeg maar, dus ook in de winter...
iemand tips?
Oud 28-08-2002, 15:58
Diana's~Acolyte
Citaat:
"Beltaine" schreef:

gewoon iets dikkere pantys nemen .....
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 16:06
Stevill
Stevill is offline
'k ga binnekort ook maar eens een mooie rok maken denk ik of een heeeeeeeeeeeeeeele wijde broek een benauwd strak shirtje ofzo
Oud 28-08-2002, 19:13
liesje 19
liesje 19 is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef:
Morgen is het lappendag (een grote markt in Hoorn, met veel goedkope kleding en spullen, en goedkope lappen dus)
woon je ook in hoorn dan?

ontopic:
ik wil zelf kleding maken, maari k kan neit naaien. Ik heb al wel patronen gekocht voor een jurk die ik daarna helemaal ga versieren met vage kleurtjes enzo, lijkt me wel leuk.
Oud 28-08-2002, 19:28
Cinamon
Cinamon is offline
Ik wou een trui maken (lees haken)
en een tasje wat heel cool is! (ben al bezug btw)
Oud 30-08-2002, 19:57
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
* Je kan best leuke patronen in tijdschriften vinden, bijv. de Knippie.

* Stoffen op de markt zijn geloof ik goedkoper

Ik ben nu bezig een 3/4 felgroene rok te proberen te maken voor mijn zusje (13) , het ging net al verkeerd *Gefrustreerd*!

Ik heb al roze geruite stof (Ikea) en blauw met roze rozen stof (Ikea) gekocht om daar een gordijn van te maken... (nog nodig: tijd, zin + *veel* hulp van mama )

Een jaar geleden ofzo had ik geprobeerd een rokje voor mezelf te maken, maar uiteindelijk was hij veels te smal + te kort en heb ik hem nooit gedragen.

Citaat:
~sweetgirl~ ...
Dus misschien dat ik toch maar een mijn creatieve krachten ga bundelen Het is iig veel goedkoper.
Volgens mij ben je duurder uit.. stof is best duur + dan al die moeite... maar ja als het lukt ist wel egr leuk natuurlijk
Oud 30-08-2002, 21:21
Verwijderd
Ooehh, ik word helemaal creatief van dit topic!! Eens kijken of wij nog ouwe panties hebben... *wou altijd nog van die lijpe pantie-handschoen dingen* Eigenlijk van netkousen, maarja als ik mijn netkousen verknip heb ik geen netkousen meer

Lalalalaaaa

*zoekt schaar*
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 08:32
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
broeken
die pas ik toch nooit in de winkel en nu kan ik ze net zo wijd en met net zoveel zakken en riemlusjes maken als ik zelf wil
Oud 31-08-2002, 08:37
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
broeken
die pas ik toch nooit in de winkel en nu kan ik ze net zo wijd en met net zoveel zakken en riemlusjes maken als ik zelf wil
Hoe doe je dat precies? Ik snap niet echt hoe je de bovenkant van een broek moet maken, met de rits + boord enzo.
Oud 31-08-2002, 08:53
Verwijderd
ik maak geen kleren, maar maak ze wel heel als ze kapot zijn, of leuker als ze saai zijn (of als ik ze al zo lang heb dat ik er op uitgekeken ben)

en ik maakte vroeger altijd barbiekleertjes :-)

Laatst gewijzigd op 31-08-2002 om 09:00.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 09:49
Esmée
Esmée is offline
Lijkt me heel gaaf om zelf te kunnen, maar dat talent heb ik niet meegekregen helaas
Oud 31-08-2002, 11:31
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
k zou graag zelf kleding willen maken... maar k heb daar simpelweg de tijd niejj voor... en k heb oowk nog 2 linkerhanden... arghhh...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 11:24
Ieme
Ieme is offline
Ik naai gewoon een rok. Ja lachen, weet je hoe simpel dat is...?
Reageren

Regels voor berichten