Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2006, 18:30
Verwijderd
Het gaat snel hier.

Citaat:
Barones schreef op 17-01-2006 @ 14:47 :
Wil je trouwens mijn tweede versie nog even overlezen?

ik moet hem morgen inleveren. Niet voor een cijfer ofzo maar goed.
Zolang jij vertrouwen hebt in mijn commentaar, vind ik het goed.

Het plan van LUH-3417 klinkt goed, omdat veel mensen echt geen idee hebben hoe en wat ze moeten schrijven.

Citaat:
maar het is zo dat (de meesten van) jullie allemaal literatuur lezen enzo, en dat vind ik zelf niet zo leuk.
Barones: de laatste keer dat ik een boek heb gelezen was in oktober vorig jaar. De andere leesdossieropdrachten ben ik copy-pastend doorgefietst. Lezen vind ik best leuk, op zijn tijd. Ook is het zo dat 'literatuur lezen' maar weinig zegt over het kunnen becommentariëren van een post. Je hebt hoogstens iets om mee te vergelijken, maar dat kan ook met een boekje van Nijntje Pluis. Het belangrijkste aan een reactie is je mening.

Misschien kunnen we ook een stuk bij de tips en trucs maken hoe wij onze reacties geven.

Over de snelheid van dit topic: mensen willen kijken of dit een evaluatietopic is, verder ziet het er niet zo uit als alle andere titels, dus spreekt het wel aan.

Citaat:
en het mag nog steeds niet
Mag ik niet keihard onderhandelen? Of een keer naar je toe fietsen?
Citaat:
O psst, Wouter, noem je me voortaan lief Nienna*?
Zolang jij me Grimm noemt, vind ik alles best.

Een derde forumbaas lijkt me inderdaad overbodig. Er is hier geen ruk te doen, eigenlijk. Wij corrigeren stoute leden eigenlijk vanzelf wel of we pesten ze weg en spamdingen worden altijd wel gemeld op M&M, waarna vaak een prune volgt, dus veel is er niet te doen. Alleen tijdens de wedstrijden is het hier iets drukker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2006, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 17-01-2006 @ 19:19 :
Ik vind een discussie over schrijven ook wel leuk, eigenlijk.
Ik ook, maar ik dacht dat in een ander topic dan de schrijftips kon komen. Die tips kunnen dan echt kort en krachtig, misschien zelfs in de announcement. In een andere thread kunnen we discussiëren tot we een ons wegen (en daaruit volgen misschien nog meer tips.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:00
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-01-2006 @ 19:59 :
Ik ook, maar ik dacht dat in een ander topic dan de schrijftips kon komen. Die tips kunnen dan echt kort en krachtig, misschien zelfs in de announcement. In een andere thread kunnen we discussiëren tot we een ons wegen (en daaruit volgen misschien nog meer tips.

LUH-3417
Oh ja, op die manier.
Oud 17-01-2006, 19:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Zo'n recensie-topic is leuk! Letteraars lezen ook vaak veel, houden vaak van schrijven. Tada! Combi.

Een 'vingeroefeningen'-topic, dus met opdrachten en dat soort dingen, is wel passend en goed denk ik. Niet om er ook nog veel in te spammen, maar puur opdrachten en korte kritieken daarop.

En de tips en truck?s is natuurlijk ook leuk (al zeg ik het zelf (a)), maar heeft inderdaad niet echt een hoog discussie-gehalte. Maar iedereen heeft zo wel zijn of haar tips en foefjes, en misschien kunnen anderen ook vragen stellen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:07
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Barones schreef op 17-01-2006 @ 19:15 :
Ik denk dat jullie reacties op een verhaal gewoon beter zijn en dan heb ik heel vaak zoiets van. Ik post wel niets. Misschien hebben meer dit?
Hmm ja heb ik ook. Alleen lees ik dan wel veel boeken, ook literatuur, maar ik denk ook dat dit er niet zo heel veel mee te maken heeft. Het is misschien meer het gevoel dat de letteraars die hier al veel langer rondhuppelen er meer verstand van hebben, omdat ze het langer doen of veel verhalen schrijven etc. Maar ik ga het maar eens verbeteren door ook te proberen om goed onderbouwd commentaar te gaan geven op verhalen. Alleen niet nu, want ik moet eigenlijk bezig.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Tink* schreef op 17-01-2006 @ 20:07 :
Hmm ja heb ik ook. Alleen lees ik dan wel veel boeken, ook literatuur, maar ik denk ook dat dit er niet zo heel veel mee te maken heeft. Het is misschien meer het gevoel dat de letteraars die hier al veel langer rondhuppelen er meer verstand van hebben, omdat ze het langer doen of veel verhalen schrijven etc. Maar ik ga het maar eens verbeteren door ook te proberen om goed onderbouwd commentaar te gaan geven op verhalen. Alleen niet nu, want ik moet eigenlijk bezig.
Nou ja, ik ben niet echt geletterd ofzo, ik lees weinig literatuur. Maar het komt vooral door vallen en opstaan, gewoon doen wat je wilt doen en dan word je er vanzelf wel goed in. En commentaar geven is heus niet zo moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:30
Barones
Barones is offline
Ik vind het anders nog best lastig. Ik lees wel veel, en heb ook altijd wel mijn mening over een verhaal klaar, maar gewoon zeggen van 'oh dat is een leuk verhaal!!',
is gewoon niet genoeg. Dus ja maar goed ik zal er aan werken
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:34
Verwijderd
Citaat:
Barones schreef op 17-01-2006 @ 20:30 :
Ik vind het anders nog best lastig. Ik lees wel veel, en heb ook altijd wel mijn mening over een verhaal klaar, maar gewoon zeggen van 'oh dat is een leuk verhaal!!',
is gewoon niet genoeg. Dus ja maar goed ik zal er aan werken
Bij een mening hoort ook een waarom. Waarom vind je dat verhaal goed? Hoe zijn de personages uitgewerkt, bijvoorbeeld? Kan er wat beter?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:36
WolterB
WolterB is offline
Ik ga in ieder geval proberen mijn verhaal waarin in een aantal maanden terug vastgelopen ben, waarna ik totaal onproductief geworden ben, afmaken

Als deze af is, heb ik ws ook meer rust en zin om te reageren op andere verhalen, waar ik dat nuttig vind
Oud 17-01-2006, 19:40
duivelaartje
duivelaartje is offline
Een mening heeft eigenlijk niets met veel lezen of schrijven te maken. Goed je mening kunnen vormen is sowieso een pre, en je kan het ook best goed oefenen. Zoals Grimm al zei op verhaalelementen te letten, welk gevoel je erbij kreeg, waarover je struikelde, enz. Ik neem aan dat je op school ook meningen moet schrijven bij boekverslagen? Zo kan je dat hier ook toepassen.
Doe je het meer, let je meer op details e.d., dan merk je dat je kritieken ook wel iets beter worden. Veel lezen helpt natuurlijk wel mee, want dan weet je 'hoe het wel zou moeten'.

Gewoon je mening geven en proberen te onderbouwen. Is niet moeilijk , vaak, alleen moet je wel oppassen dat je niet te aanvallend wordt of te slijmerig.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:58
Changshan
Changshan is offline
Ik lees zelf nauwelijks nog boeken. Even geen interesse.

Dan, bedenk dat commentaar uit twee dingen bestaat: je eigen mening (het 'waarom' volstaat dan soms al als je je gevoel bij een stuk omschrijft) en verhaal- en taaltechnische dingen (er wat uit de Nederlandse les bijhalen volstaat hier soms ook al, en vaak kun je simpelweg wat vergelijkingen trekken of onlogische details eruit vissen, heeft de schrijver veel aan).

Ik ben voor alle voorstellen hiero.
Oud 17-01-2006, 22:06
Verwijderd
De schrijftips-topic is een feit!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 23:10
Rodion
Rodion is offline
Wat een leuk topic.

Ik ben sinds jaar en dag een letterenlurker en zie zodoende ook dat de temperatuur hier misschien iets is gedaald. Iemand schreef al iets over een golfbeweging, waar ik me bij aansluit: het kan verkeren.

Ook kan ik me voorstellen dat de gemiddelde nieuweling het gevoel bekruipt minder snel geaccepteerd te worden. Niet omdat 'men' hier zo vijandig is, maar simpelweg omdat de vaste kern elkaar (vrij) goed kent.

Zelf zie ik deze topic als een teken dat het spreekwoordelijke tij aan het keren is.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 09:19
Nienna*
Nienna* is offline
Ik houd wel van literatuur lezen maar soms neemt mijn tijd me in de maling.

Maar ik blijf hier niet te lang nu, want over 35 minuten begint mijn schoolexamen scheikunde...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 09:50
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 18-01-2006 @ 10:19 :
Ik houd wel van literatuur lezen maar soms neemt mijn tijd me in de maling.

Maar ik blijf hier niet te lang nu, want over 35 minuten begint mijn schoolexamen scheikunde...
Succes!
Oud 18-01-2006, 15:41
I C U
I C U is offline
Ik krijg trouwens nu al het idee dat het wat actiever wordt op het forum Gezellig!

Trouwens, ik lees heel veel, altijd al gedaan. Waarschijnlijk helpt het me wel bij het schrijven, vooral als het gaat om woorden op een bepaalde manier gebruiken, combinaties maken die apart zijn. Beter goed gejat dan slecht verzonnen Verder trek ik me er weinig van aan bij het commentaar geven, dan geef ik gewoon mijn mening...
Oud 18-01-2006, 16:28
Barones
Barones is offline
ik geef ook wel gewoon mijn mening. Ik ga geen mening kopieren ofzo maar het is gewoon dat ik soms het gevoel heb/had dat mijn mening niet goed is. Maar dat is eigenlijk gewoon een kwestie van goed onderbouwen
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 17:45
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Barones schreef op 18-01-2006 @ 17:28 :
ik geef ook wel gewoon mijn mening. Ik ga geen mening kopieren ofzo maar het is gewoon dat ik soms het gevoel heb/had dat mijn mening niet goed is. Maar dat is eigenlijk gewoon een kwestie van goed onderbouwen

... wat je nu en hier toch ook redelijk goed doet.
Oud 19-01-2006, 11:37
Porcelain
Porcelain is offline
Ik heb niet alle reacties gelezen hier (wel de meeste) dus ik weet niet of ik iets niet-nieuws zeg, maar de reden dat ik Letteren niet zo heel interessant vind is dat áls ik iets post, ik het idee heb dat niet veel mensen daar wat aan hebben/mee doen. Misschien is het omdat ik hier niet bekend ben en mensen toch graag kijken naar kritieken van bekenden, of zo.

En ik wilde een vingeroefeningentopic zoals 'bij ons' op dop opperen, maar dat heeft Roosje al gedaan. Dat omdat, zoals ik laatst al in dat wedstrijdonderwerp-topic schreef, vind dat hier veel dezelfde soort dingen worden geschreven en dat het leuk zou zijn als er meer variatie was (nou heb ik niet zoveel recht van spreken, want ik lees lang niet alles, maar toch). Meer variatie zorgt denk ik ook voor meer lezers en meer discussie en ook voor 'betere' reacties (dan 'gaaf, ga zo door').

Nog één dingetje, als jullie een vingeroefeningentopic zouden openen zou ik dat topic slechts gebruiken voor het geven van opdrachten. Als een opdracht dan is uitgevoerd zou ik daar per opdracht een nieuw topic voor openen, met bijvoorbeeld [VO] van vingeroefening ervoor, dan wordt letteren meteen weer wat voller én krijg je ook reacties op je vingeroefeningetje.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 19-01-2006 @ 12:37 :
Nog één dingetje, als jullie een vingeroefeningentopic zouden openen zou ik dat topic slechts gebruiken voor het geven van opdrachten. Als een opdracht dan is uitgevoerd zou ik daar per opdracht een nieuw topic voor openen, met bijvoorbeeld [VO] van vingeroefening ervoor, dan wordt letteren meteen weer wat voller én krijg je ook reacties op je vingeroefeningetje.
Heel goed plan, die houden we erin!

En, zie je nu wel dat mensen iets hebben aan je bijdrage? Nee, ik denk dat de meeste schrijvers het tof vinden om kritieken en reacties te krijgen, ongeacht of ze nu van een bekende komen of niet. Kritiek van een onbekende is misschien nog wel waardevoller, omdat die onbevangen de tekst lezen.

Ik persoonlijk vind het in ieder geval altijd tof om reacties van je te krijgen en voor mij ben je dus niet echt een onbekende.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:39
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 19-01-2006 @ 13:41 :
Nee, ik denk dat de meeste schrijvers het tof vinden om kritieken en reacties te krijgen, ongeacht of ze nu van een bekende komen of niet. Kritiek van een onbekende is misschien nog wel waardevoller, omdat die onbevangen de tekst lezen.
Agree.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:13
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 19-01-2006 @ 13:41 :
Nee, ik denk dat de meeste schrijvers het tof vinden om kritieken en reacties te krijgen, ongeacht of ze nu van een bekende komen of niet. Kritiek van een onbekende is misschien nog wel waardevoller, omdat die onbevangen de tekst lezen.

Ik persoonlijk vind het in ieder geval altijd tof om reacties van je te krijgen en voor mij ben je dus niet echt een onbekende.

LUH-3417
Ik vind dat ook fijn, maar krijg vaak niet al te veel reacties. Dat is dan wel weer jammer. Ik probeer daarom ook meer op anderen te reageren.

Oh ja, Grimm, dan noem ik jou voortaan Grimm
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:33
Verwijderd
Trouwens, als iemand zich geroepen voelt om de eerste vingerproef te maken, dan geef ik die thread wel een sticky mee. Het idee van die Tags ervoor lijkt me heel erg goed.

Alleen moeten jullie niet allemaal tegelijk met vingerproeven komen. Kijk voordat je begint met posten of er al één staat of niet en denk na over wat voor vingerproef je wilt gaan doen. Ik zal er maar één een sticky geven.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:13
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 19-01-2006 @ 19:33 :
Trouwens, als iemand zich geroepen voelt om de eerste vingerproef te maken, dan geef ik die thread wel een sticky mee. Het idee van die Tags ervoor lijkt me heel erg goed.

Alleen moeten jullie niet allemaal tegelijk met vingerproeven komen. Kijk voordat je begint met posten of er al één staat of niet en denk na over wat voor vingerproef je wilt gaan doen. Ik zal er maar één een sticky geven.

LUH-3417
Bij deze, het is niet direct de makkelijkste opdracht, maar hij is te doen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:02
Verwijderd
Overigens, als we toch bezig zijn met Letteren, zouden we dan beter geen mooi sticky topic kunnen maken met 'Alles over boeken en schrijven', waarna we ook een post toevoegen met de Letteren-aanraad-boekenlijst, omdat er vrij vaak vragen voorbijkomen met 'Welke boeken kies jij voor je keuzelijst', en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:15
Verwijderd
Misschien kunnen we dat wel vangen in de recensietopic die ik echt vannacht ga aanmaken. Echt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:19
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 19-01-2006 @ 21:15 :
Misschien kunnen we dat wel vangen in de recensietopic die ik echt vannacht ga aanmaken. Echt.

LUH-3417
Het zou wel tof zijn als we die vullen met louter samenvattingen en beargumenteerde reacties op het boek, maar dat is misschien wel wat modereerwerk. Kun jij meteen proeven wat werk is, na je periode pfeiffer
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:29
Verwijderd
Ik zat zelf meer te denken aan 'echte' recensies waarin je genoeg verteld om mensen enthousiast te maken om het boek te gaan lezen (of te laten liggen, als je het kut vond), maar niet zoveel dat je de boel verklapt.

Dat werkt beter dan simpel een titel aanraden en het kan ook de leesschuwe jongeren waar we het een poos terug over hadden misschien motiveren om een boek te gaan lezen. In plaats van een topic openen over welk boek zo dun mogelijk is, kunnen ze dan zelf rondkijken door wat hun leeftijdsgenoten van bepaalde boeken zeggen en aangespoord worden om het te lezen.

Wacht, ik open hem nu wel even.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:52
Verwijderd
Goed. De topic bestaat en de eerste recensie staat erop. Als er onduidelijkheden of aanmerkingen zijn, kunnen die hier geplaatst worden. De recensie-topic is gesloten en wordt door mij persoonlijk bijgehouden en ge-update, zodat het een nette en overzichtelijke database blijft.

LUH-3417 - Klik!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 22:16
Verwijderd
Goed idee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten