Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 14:31
Verwijderd
Wat vinden jullie van hem? Wat zijn je favoriete films, wat vind je niet leuk, waarom vind je zijn films leuk, enzovoorts
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 15:36
Eisbär
Eisbär is offline
Tim Burton is god. Zijn films zijn zo kenmerkend en altijd voorzien van een goede soundtrack/score, net als de decors.
Volgens mij heeft hij ook nog nooit een (grote) film gemaakt zonder muziek van Danny Elfman.
Maar zeker de films Edward Scissorhands en The Nightmare before Christmas behoren nog altijd tot mijn lievelingsfilms.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:41
ook hallo
ook hallo is offline
Ik heb niet zo heel veel films van hem gezien, maar degene die ik heb gezien vond ik erg leuk. Zijn films zijn tenminste niet zo standaard
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:44
Suey
Suey is offline
Alle films die ik van hem heb gezien vond ik tof
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:46
Uice
Uice is offline
Kitsch, duister, geniaal. Edward Scissorhands, Nightmare Before Christmas.
Oud 19-01-2006, 17:05
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Suey schreef op 19-01-2006 @ 17:44 :
Alle films die ik van hem heb gezien vond ik tof
offtopic: de letter T voor jouw nickname en je krijgt mijn voornaam
Oud 19-01-2006, 17:43
Menahem
Menahem is offline
Zijn films hebben bijna altijd wel een mooie, apparte sfeer.
I like!
Oud 19-01-2006, 17:52
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik vind Tim Burton echt geweldig leuke films maken . Ik vind het soort 'magie' die hij in films stopt erg verassend en leuk altijd. Ik vind Edward Scissorhands nog steeds z'n leukste film .
Oud 19-01-2006, 18:06
Barones
Barones is offline
Geweldige films zeker in combinatie met Johnny Depp
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:07
Aurora
Aurora is offline
Tim Burtons films zijn heerlijk sprookjesachtig, woei! Edward Scissorhands is mijn favo <3
Oud 19-01-2006, 18:14
niña
niña is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2006 @ 17:46 :
Kitsch, duister, geniaal. Edward Scissorhands, Nightmare Before Christmas.
+ Corpse Bride, Sleepy Hollow (tenminste, is die laatste van hem?)
Oud 19-01-2006, 18:52
gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik ben de enige die hem niet zo goed vindt blijkbaar Tuurlijk, hij heeft altijd mooie decors - maar dat mààkt geen film.

Van de films die ik al van hem zag, vond ik Big Fish zijn meesterwerk. Oneindig respect voor die film.

Maar de rest? Ik begrijp niet waarom er zoveel rond hem te doen is. Hij is soms te Hollywood. Te over-the-top. Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.
Oud 19-01-2006, 19:16
Dramaqueen
Dramaqueen is offline
Charlie & The Chocolate Factory is héérlijk.
En Sleepy Hollow ook... "But really...he had no head!"
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:23
A Narrator
A Narrator is offline
Hij is heel goed, net als Danny Elfman trouwens. Ik heb laatst de eerste twee Batman films van hem weer eens gezien en natuurlijk Mars Attacks! Nog steeds vind ik dat Nolan's Batman Begins niet kan tippen aan Batman Returns, die is echt de beste uit de franchise.
A Nightmare Before Christmas is een klassieker zo ook Edward Scissorhands. Sleepy Hollow en Charlie And The Chocolate Factory waren fantastische films.
Tim Burton
Oud 19-01-2006, 19:46
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
niña schreef op 19-01-2006 @ 19:14 :
+ Corpse Bride, Sleepy Hollow (tenminste, is die laatste van hem?)
Sleepy Hollow is ook van Tim Burton ja.
Ik vind alleen de special effects in die film niet zo mooi, maar de hele sfeer in die film is zo mooi.
En ook hoe donker en licht naar voren komt in die film.

Citaat:
gezweetwel schreef op 19-01-2006 @ 19:52 :
Ik ben de enige die hem niet zo goed vindt blijkbaar Tuurlijk, hij heeft altijd mooie decors - maar dat mààkt geen film.

Van de films die ik al van hem zag, vond ik Big Fish zijn meesterwerk. Oneindig respect voor die film.

Maar de rest? Ik begrijp niet waarom er zoveel rond hem te doen is. Hij is soms te Hollywood. Te over-the-top. Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.
Nee, decors alleen maken een film niet goed. Maar zoals Tim in Edward Scissorhands zo'n Amerikaanse buurt heeft neergezet, perfect gemaaide salons, perfecte hemelsblauwe lucht, identieke huizen en auto's die alleen in kleur van elkaar verschillen en hoe de typetjes van de buurt zijn neergezet is echt prachtig. Verder is de muziek in zijn films ook heel belangrijk, de muziek tilt het niveau van zijn films vaak er omhoog.
Je moet ook niet over het hoofd zien dat Edward Scissorhands een sprookje is.

En ik snap niet wat jij juist zo hollywood aan zijn films vindt. Als iets niet cult is, dan hoeft het nog een hollywood film te zijn.
Juist al dat 'over-the-top' is in mijn ogen juist onhollywood, zulke films zoals Tim Burton maakt worden juist vaak afgewezen door die grote filmmaatschappijen.
Doorgaans zijn zijn films heel afwijkend van de mainstream films, hij heeft ook stop-motion-animation films gemaakt zoals (de musical) The Nightmare Before Christmas en The Corpse Bride, maar die laatste film heb ik nog nooit gezien. Wat ik wel kan vertellen is dat The Nightmare Before Christmas juist weer zo'n kerstfilm is die juist tegen alle kerstfilms ingaat.

Je kunt nu overigens wel komen aan zetten dat The Planet of the Apes een slechte films is. Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar het probleem met die film was dat Tim Burton te weinig te zeggen had over die film en dat hij zelf uiteindelijk die film niet eens heeft afgemaakt. De film wordt overigen wel verkocht als een Tim Burton film.
The Planet of the Apes is dus voor mij het enige vlekje op zijn wonderschone lijst.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:16
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 19-01-2006 @ 20:46 :

Nee, decors alleen maken een film niet goed. Maar zoals Tim in Edward Scissorhands zo'n Amerikaanse buurt heeft neergezet, perfect gemaaide salons, perfecte hemelsblauwe lucht, identieke huizen en auto's die alleen in kleur van elkaar verschillen en hoe de typetjes van de buurt zijn neergezet is echt prachtig. Verder is de muziek in zijn films ook heel belangrijk, de muziek tilt het niveau van zijn films vaak er omhoog.
Je moet ook niet over het hoofd zien dat Edward Scissorhands een sprookje is.
Maar het verhaal van Edward Scissorhands is nogal dunnetjes. Dat is net m'n kritiek: Burton zorgt er wel voor dat 'alles netjes in orde is', door goede decorbouwers of componisten in te schakelen, en hij heeft een bruisende verbeelding - maar zijn films missen een goed, samenhangend verhaal. Soms vind ik het een te lang uitgesponnen idee. Of iets wat ergens tussen realiteit en fantasie hangt, maar nét niet genoeg naar het één of het ander neigt om er iets van te maken.

Citaat:
En ik snap niet wat jij juist zo hollywood aan zijn films vindt.
Al dat drama. En bijvoorbeeld die tandartsscènes in "Charlie and the Chocolate Factory". Ook de manier waarop hij zijn films opbouwt naar de climax - ook "Big Fish" was in veel opzichten zeer Hollywood (maar het verhaal maakte daar veel goed). De gemaakte/geforceerde excentriciteit van zijn personages ("Edward" of "Sleepy Hollow"). Ik kan het niet allemaal goed onder woorden brengen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Citaat:
Doorgaans zijn zijn films heel afwijkend van de mainstream films
Hij probeert dat heel hard ja, maar ik vind dat hij daar vaak niet in slaagt. Ik bedoel, visionair is hij wel heel sterk. Hij ontwerpt mooie werelden. Maar dat kunstje heb ik nu wel al gezien.
Oud 19-01-2006, 20:47
DanielC
DanielC is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 19-01-2006 @ 19:52 :

Maar een goed verhaal met mindere decors maakt toch ook niet persé een goede film? Ik vind het juist erg fijn dat hij zoveel aandacht besteedt aan zijn decors, en daarom een wat minder 'ingewikkeld' verhaal heeft dat mij nog steeds kan roeren. Niet alles hoeft toch persé ingewikkeld te zijn?

Ik vind Tim Burton erg goed. Zeker nu hij zijn oudere vormgeving gebruikt en daar een prachtige kleurrijke omgeving omheen maakt (Big Fish, Charlie and the Chocolate Factory). Ook zijn oude films vind ik erg leuk. Ik vind hem een van de weinige regisseurs in het hedendaagse Hollywood waarvan de 'speciale' uiterlijkheden nog iets ambachtelijks hebben. En dat is natuurlijk ook iets waard.

Mijn favoriete films van Burton zijn: The Nightmare Before Christmas Batman, Ed Wood. En ik wil het korte filmpje "Vincent" dat je op de extras van The Nightmare Before Christmas kan vinden ook nog even crediet geven.
Oud 19-01-2006, 21:02
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
How2Pk schreef op 19-01-2006 @ 21:47 :
Maar een goed verhaal met mindere decors maakt toch ook niet persé een goede film?
Dat vind ik maar een half argument, want dat neemt niks weg van het feit dat een film zonder goed verhaal maar met mooie decors ook geen goeie film is.
Maar voor jou werkt het verhaal toch nog, en da's een kwestie van smaak, dus daar kan ik niks tegenin brengen.

Citaat:
How2Pk schreef op 19-01-2006 @ 21:47 :
Ik vind het juist erg fijn dat hij zoveel aandacht besteedt aan zijn decors, en daarom een wat minder 'ingewikkeld' verhaal heeft dat mij nog steeds kan roeren. Niet alles hoeft toch persé ingewikkeld te zijn?
Ik zei ook niks over ingewikkeld zijn. Het is eerder flauw zijn (denk: een man met scharen als handen/denk: een geest die hoofden afhakt) .
Oud 19-01-2006, 21:14
DanielC
DanielC is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 19-01-2006 @ 22:02 :
Dat vind ik maar een half argument, want dat neemt niks weg van het feit dat een film zonder goed verhaal maar met mooie decors ook geen goeie film is.
Maar voor jou werkt het verhaal toch nog, en da's een kwestie van smaak, dus daar kan ik niks tegenin brengen.
Dan nog vind ik het iets wat ver gaan dat de verhalen van Tim Burton zó matig/slecht zijn dat er ondanks de mooie decors en prachtige muziek nog steeds geen goede films uitkomen. Ik vind dat je in een beoordeling het een wel tegen het ander mag afwegen. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om smaak, en zoals je zelf bijna zegt is daar weinig tegen in te brengen. Voor mij doet omgeving en atmosfeer trouwens meer dan een verhaal.

(dat laatste vanaf "Voor" was even een kleine edit.)

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:39
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 19-01-2006 @ 21:16 :
Maar het verhaal van Edward Scissorhands is nogal dunnetjes. Dat is net m'n kritiek: Burton zorgt er wel voor dat 'alles netjes in orde is', door goede decorbouwers of componisten in te schakelen, en hij heeft een bruisende verbeelding - maar zijn films missen een goed, samenhangend verhaal. Soms vind ik het een te lang uitgesponnen idee. Of iets wat ergens tussen realiteit en fantasie hangt, maar nét niet genoeg naar het één of het ander neigt om er iets van te maken.
Ik vind het een beetje vreemd om de kwaliteit van een film alleen op het verhaal af te schuiven. Verder kun je natuurlijk ook over het verhaal nadenken of nadenken over hoe juist alles met elkaar klopt.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat een verhaal onbelangrijk is.
Maar het is net wat je verkiest, misschien ben jij wel een ontzettende science fiction fan.

Citaat:

Al dat drama. En bijvoorbeeld die tandartsscènes in "Charlie and the Chocolate Factory". Ook de manier waarop hij zijn films opbouwt naar de climax - ook "Big Fish" was in veel opzichten zeer Hollywood (maar het verhaal maakte daar veel goed). De gemaakte/geforceerde excentriciteit van zijn personages ("Edward" of "Sleepy Hollow"). Ik kan het niet allemaal goed onder woorden brengen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Excentriciteit van personages is juist niet zo hollywood.
Maar ik moet je gelijk geven wat die tandarts-scene betreft in CatCF, dat had er niet ingehoeven. Hij probeerde alleen wel op die manier een verklaring te geven voor WW's gedrag in die film.

En wat de climaxen betreft, naar mijn weten is dat helemaal niet zo voor hollywood, ik denk alleen dat het voor jou misschien soms te zoetsappig is.

Citaat:

Hij probeert dat heel hard ja, maar ik vind dat hij daar vaak niet in slaagt. Ik bedoel, visionair is hij wel heel sterk. Hij ontwerpt mooie werelden. Maar dat kunstje heb ik nu wel al gezien.
Ik vind niet dat je kunt zeggen dat het een kunstje is. Het is de belevingswereld van die man. Ik denk ook niet dat hij met opzet van die mainstream afwijkende films maakt.
Maar welke regisseur slaagt volgens jou dan wel in dat 'kunstje'?

Maar je maakt mij wel nieuwsgierig welke films jij wel goed vindt en wat jij echte hollywood films vindt.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:57
Briseïs
Briseïs is offline
<3

verder heb ik geen vernieuwende en/of interessante bijdrage
Oud 19-01-2006, 22:06
Verwijderd
Nightmare before Christmas, Sleepy Hollow, Edward Scissorhands, Charlie en Corpse Bride... Die sfeer die hij kan neerzetten is echt super. Vooral in Corpse Bride, de echte wereld grauw en de dodenwereld kleurrijk en muzikaal, dat is toch super?! En de 'eeuwige' samenwerking met Johnny Depp stoort me ook bepaald niet
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 23:27
Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Big Fish <3
Kan ik echt onbeperkt gelukkig van worden.

Verder ben ik voor het gros van zijn werk wel wakker te maken. Alleen Ed Wood had van mij een half uurtje korter mogen zijn.
Oud 19-01-2006, 23:31
Severus
Severus is offline
Van Tim Burton heb ik de volgende films gezien:

- "Edward Scissorhands"
- "Sleepy Hollow"
- "Batman"
- "Mars Attacks!"

Ik vond eigenlijk alleen "Sleepy Hollow" en "Batman" echt goed.

Ik ben wel van plan om ooit nog eens "Beetlejuice", "Corpse Bride" en "The Nightmare Before Christmas" te zien.
Oud 19-01-2006, 23:34
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Severus schreef op 20-01-2006 @ 00:31 :
Van Tim Burton heb ik de volgende films gezien:

- "Edward Scissorhands"
- "Sleepy Hollow"
- "Batman"
- "Mars Attacks!"

Ik vond eigenlijk alleen "Sleepy Hollow" en "Batman" echt goed.

Ik ben wel van plan om ooit nog eens "Beetlejuice", "Corpse Bride" en "The Nightmare Before Christmas" te zien.
Ik vond die andere twee beter
Ik heb ook die vier gezien, en Big Fish en Beetlejuice. Beetlejuice vond ik niet zo, misschien ook omdat ik echt een teringhekel heb aan Geena Davis
Oud 19-01-2006, 23:34
Maharani
Maharani is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-01-2006 @ 22:57 :
<3

Oud 19-01-2006, 23:40
Severus
Severus is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 20-01-2006 @ 00:34 :
Ik vond die andere twee beter
Ik heb ook die vier gezien, en Big Fish en Beetlejuice. Beetlejuice vond ik niet zo, misschien ook omdat ik echt een teringhekel heb aan Geena Davis
Ja, ik ben ook nooit zo'n fan geweest van mevrouw Davis. Vooral in "Angie" kon ik haar niet uitstaan. Maar hopelijk valt de irritatie-factor bij "Beetlejuice" wel mee.
Oud 20-01-2006, 00:10
Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Citaat:
Panini schreef op 20-01-2006 @ 01:07 :
Tim Burton is ongeveer mijn favoriete regisseur zeker in combinatie met Johnny Depp en uiteraard met Danny Elfman

Danny Elfman <3
Heb ik ook nog een fase van gehad, toen ik 15 was ofzo.
Oud 20-01-2006, 12:54
Verwijderd
Zijn films zijn idd vaak sprookjesachtig en 'magisch'

mijn favoriete film is ook edward scissorhands

ik heb gezien:
*edward scissorhands
*the nightmare before christmas
*corpse bride
*beetlejuice
*mars attacks!
*big fish
*sleepy hollow
*charlie and the chocolate factory

En big fish, the nightmare before christmas, en charly and the chocolate factory vond ik ook geweldig <3

Ed Wood wil ik nog zien, maar zoiets als Planet of the Apes trekt me eigenlijk niet echt.. maar wie weet kijk ik die ook nog eens
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 13:01
ZerO
ZerO is offline
tsss waarom heeft niemand Ed Wood genoemd
voor mij zijn beste film
Oud 20-01-2006, 14:42
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 20-01-2006 @ 13:54 :

Ed Wood wil ik nog zien, maar zoiets als Planet of the Apes trekt me eigenlijk niet echt.. maar wie weet kijk ik die ook nog eens
Zie een eerdere reactie van mij over Planet of the Apes.

Citaat:
ZerO schreef op 20-01-2006 @ 14:01 :
tsss waarom heeft niemand Ed Wood genoemd
voor mij zijn beste film
Omdat ik Ed Wood nog niet gezien heb natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:13
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 20-01-2006 @ 15:42 :
Zie een eerdere reactie van mij over Planet of the Apes.

Omdat ik Ed Wood nog niet gezien heb natuurlijk!
waar wacht je nog op
Oud 20-01-2006, 16:16
Magican
Magican is offline
'And since I am dead I can take of my head!'
Oud 20-01-2006, 16:37
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
ZerO schreef op 20-01-2006 @ 17:13 :
waar wacht je nog op
Ik koop hem eerst en ik moet nog een shitload aan andere films zien.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:38
Verwijderd
Ed Wood was net iets te langdradig, verder wel teh pwn. "BEVÈÈR! PULL ZHE STRIENG!"

Nightmare Before Christmas vind ik niet zo. Ziet er allemaal erg cool uit maar dat gezang de hele tijd. Komt nog eens bij dat al die kkalto's het nog een vies bijsmaakje hebben gegeven.

Sjakie & zijnen fabriek was een kutfilm. Zag er leuk uit allemaal, maar kom op, wat een bagger. "Oh, haha, een opa met een vreugdedansje, hilarisch!!111" Kutfilm.

Edward Scissorhands, Sleepy Hollow waren teh pwn zelve. Big Fish vond ik ook wel fraai, moet ik nog een keer zien denk ik. Mars Attacks vond ik maar flauw. Verder niets gezien van hem geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Eisbär schreef op 19-01-2006 @ 16:36 :
Tim Burton is god. Zijn films zijn zo kenmerkend en altijd voorzien van een goede soundtrack/score, net als de decors.
Volgens mij heeft hij ook nog nooit een (grote) film gemaakt zonder muziek van Danny Elfman.
Maar zeker de films Edward Scissorhands en The Nightmare before Christmas behoren nog altijd tot mijn lievelingsfilms.
yeah
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:34
TommY_
TommY_ is offline
corps bride the nightmare before christmas james and the giant peach mars attacks

eigenlijk allemaal wel goed
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 23:05
Verwijderd
Ik heb het al heel vaak verteld dus deze keer zeg ik maar gewoon dat ik verliefd ben op Burton en met 'm wil trouwen en dan ook met Johnny Depp plz maar dat spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 23:33
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik heb gezien:
*edward scissorhands
*the nightmare before christmas
*corpse bride
*beetlejuice
*big fish
*sleepy hollow
*charlie and the chocolate factory
*planet of the apes
*ed wood
*de batman's
*vincent
*Frankenweenie

En bijna allemaal op dvd. Deze man in combinatie met Danny Elfman en Johny Depp is geniaal! Prachtig! De characters, de scenery, de sfeer, bij elke film weer apart en geweldig...

Big Fish, Nightmare en Edward zijn toch wel m'n favo's
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 04:35
Verwijderd
Ed Wood
Vincent

Verder heb ik aardig wat films van hem gezien en vind ik de meeste fantastisch.

Ik moet trouwens nog steeds Corpse Bride zien, gvd.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:14
lodemai
lodemai is offline
vincent was geweldig, ik vind die man een meester in zijn vak.
jammer is wel dat hij steeds zo met johnny depp dweept terwijl ik die kerel eiglijk maar mateloos irritant vind, ondanks dat hij goed uitkomt in burton's films.
Oud 22-01-2006, 16:20
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-01-2006 @ 22:57 :
<3

Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 11:34
Darko
Darko is offline
Vanaf Beetlejuice heb ik alles van em gezien op Ed Wood en The World of Stainboy na.

De sfeer die in al zijn films naar boven komt is geweldig met Big Fish als hoogvlieger, ik werd gewoon in de film gezogen.
Natuurlijk mag Danny Elfman niet vergeten worden, zijn muziek draagt in grote mate bij aan de sfeer in Burton's films.
Oud 24-01-2006, 20:26
TommytheCat
TommytheCat is offline
Citaat:
N00dles schreef op 22-01-2006 @ 05:35 :
Ed Wood
Vincent

Verder heb ik aardig wat films van hem gezien en vind ik de meeste fantastisch.

Ik moet trouwens nog steeds Corpse Bride zien, gvd.
Oud 24-01-2006, 22:15
Verwijderd
Corpse Bride inmiddels gezien. Erg mooie personages en sfeer. Verhaal iets minder
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten