Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
N'(t) = N(t) levert N(t) = A*et met A een constante. De meeste differentiaalvergelijkingen zijn echter niet exact op te lossen. Of dat voor deze vergelijking ook geldt weet ik niet. Ik weet de oplossing in elk geval niet want het is een vrij lastige vergelijking die niet-lineair is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
N'(t) = 0,3 * N(t) * (1- N(t)/600) N''(t) = d/dt [0,3 * N(t) * (1- N(t)/600)] = 0,3N'(t)(1-N(t)/600) - 0,3N(t)*N'(t)/600. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dy/dt=c*y, met y(t)=1,5^t: de afgeleide van y naar t is dy/dt=ln(1,5)*1,5^t=ln(1,5)*y => c=ln(1,5) dy/dt=c*y, met y(t)=e^(1,5t) afgeleide van y naar t is dy/dt=1,5*e^(1,5t)=1,5*y => c=1,5 oplossing als c=1: laten we voor het gemak dy/dt even y' noemen: y'=y. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld e^t, maar omdat je bij d de differentiaalvergelijking toch op moet lossen, doe ik het nu maar meteen: y'=y, dus y'/y=1 als je de kettingregel kent, weet je dat y'/y de afgeleide is van ln( y). Links en rechts primitiveren levert dus: ln( y)=t+a, met a een constante. e^ln( y)=e^(t+a) y=e^(t+a)=b*e^t, met b een constante (gelijk aan e^a). Alle oplossingen voor y zijn dus van de vorm y=b*e^t Als je de oplossing wilt weten waarbij y(0)=5, moet je de volgende vergelijking oplossen: 5=b*e^0, oftewel b=5 (e^0=1) de gevraagde y is dus y=5*e^t
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WIS] Differentiaalvergelijkingen Verwijderd | 6 | 10-03-2005 22:59 | |
(Laxerend, spoedgeval dus) Differentiaalvergelijkingen! JantjePietje | 7 | 18-03-2004 17:52 | |
[pittige] Differentiaalvergelijkingen oplossen. JantjePietje | 19 | 17-01-2004 11:00 | |
differentiaalvergelijkingen visitor | 1 | 05-04-2003 16:49 | |
Differentiaalvergelijking Point of View | 3 | 16-02-2003 19:16 | |
Differentiaalvergelijkingen? Flexus | 10 | 16-04-2002 15:10 |