Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2006, 14:35
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2006 @ 15:32 :
Maar anyway,

goed het is dus voor sommigen op de wereld onder ons beledigend. Prima. Maar schrijf de cartoonist en krant dan een brief of span desnoods een rechtzaak aan.

Maar dat wordt niet gedaan
Hehe dit doet me denken aan een arrest waarin een katholieke studentenvereniging de schrijver oid van een stuk ontvoerden en een lesje gaven nadat die schrijver de paus in diskrediet had gebracht
Oud 01-02-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2006 @ 15:32 :
Maar anyway,

goed het is dus voor sommigen op de wereld onder ons beledigend. Prima. Maar schrijf de cartoonist en krant dan een brief of span desnoods een rechtzaak aan.

Maar dat wordt niet gedaan
Dat vind ik meer iets voor Deense moslims. Hoewel, misschien is het gewoon een signaal wat ze af willen geven. (Of het wat uithaalt, don't know, don't care)
Oud 01-02-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2006 @ 15:33 :
interpretatie,.. interpretatie
Iemand met een bommetje op z'n hoofd is ook zooo vredelievend hé?
Oud 01-02-2006, 14:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 01-02-2006 @ 15:30 :
Dus wat is nog meer je punt, t_id?
Vrijheid van meningsuiting.
Oud 01-02-2006, 14:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 15:42 :
Wat ben je weer traag.
Oud 01-02-2006, 15:06
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 15:42 :
Daar schaarde je de uitlatingen van de krakers met hun spandoeken niet onder, dat vond jij weer belediging
Oud 01-02-2006, 15:11
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 01-02-2006 @ 16:06 :
Daar schaarde je de uitlatingen van de krakers met hun spandoeken niet onder, dat vond jij weer belediging
Rita is da bom, jeweettog! Niemand mag met haar sollen.

Hypocrisy.
Oud 01-02-2006, 15:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-02-2006 @ 16:06 :
Directe belediging van een levend persoon en een satirisch verwijt aan een dode die een symbool is geworden om iets aan de kaak te stellen zijn twee totaal verschillende zaken.
Oud 01-02-2006, 15:32
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 16:25 :
Directe belediging van een levend persoon en een satirisch verwijt aan een dode die een symbool is geworden om iets aan de kaak te stellen zijn twee totaal verschillende zaken.
Directe belediging? nee hoor, dat was geen belediging, puur het recht van vrije meningsuiting gebruiken, de rechter had dacht ik ook zo geoordeeld of denk jij beter dan de rechter te weten wat onder het recht van vrije meningsuiting valt en het 'belediging' te noemen?

Ik heb ook niet gezegd dat je het als belediging moest zien, maar mensen vatten het op als belediging, jij vind het geen belediging net zo als jij vond dat het juist wel belediging was wat die krakers op de spandoeken schreven, wel consequent blijven.
Oud 01-02-2006, 15:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 16:25 :
Als er een onderscheid is tussen het beledigen van dode en levende mensen, is het dat het beledigen van dode mensen zwak is, omdat die niet kunnen antwoorden.
Oud 01-02-2006, 15:43
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-02-2006 @ 16:38 :
Als er een onderscheid is tussen het beledigen van dode en levende mensen, is het dat het beledigen van dode mensen zwak is, omdat die niet kunnen antwoorden.
Los van het feit dat het er totaal niet toe doet of het beledigen van dode personen zwak is of niet sla je hier nog eens behoorlijk de plank mis. Ik denk dat het beledigen van Mohammed zo n beetje het meest gedurfde is op dit gebied. Mohammed kan zelf misschien niet antwoorden, maar gehele bevolkingsgroepen doen dan wel namens Mohammed. Das wel ns wat anders dan een willekeurig levende persoon.
Oud 01-02-2006, 15:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-02-2006 @ 16:32 :
Ik heb ook niet gezegd dat je het als belediging moest zien, maar mensen vatten het op als belediging, jij vind het geen belediging net zo als jij vond dat het juist wel belediging was wat die krakers op de spandoeken schreven, wel consequent blijven.
Nou en? Hebben de mensen die allemaal onterecht denken dat ze Mohamed heten en ergens aanstoot aan nemen een probleem. Net als dat het mij stoord dat debiele krakers met kansloze spandoeken rond mogen lopen.

Ik heb me alleen sindsdien nog niet bezig gehouden met het boycotten van zaken of het bestormen van gebouwen, dus weet je zeker dat je de twee zaken nog wel in perspectief kunt zien?
Oud 01-02-2006, 15:50
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 16:46 :
Nou en? Hebben de mensen die allemaal onterecht denken dat ze Mohamed heten en ergens aanstoot aan nemen een probleem. Net als dat het mij stoord dat debiele krakers met kansloze spandoeken rond mogen lopen.

Ik heb me alleen sindsdien nog niet bezig gehouden met het boycotten van zaken of het bestormen van gebouwen, dus weet je zeker dat je de twee zaken nog wel in perspectief kunt zien?
Ik vind het recht van vrije meningsuiting echter ook van groot belang, dat het jou stoort dat krakers dat soort uitlatingen doen geeft ook aan dat je voor inperking bent van de vrijheid van meningsuiting wat een belangrijk recht is, het is bijna nooit tot een veroordeling gekomen in dergelijke zaken maar jij vat het wel op als belediging.

Leuk dat je een wending neemt naar de gevolgen ervan maar daar hadden we het niet over Alsof ik de gevolgen van de 'satire' goedkeur..
Oud 01-02-2006, 15:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Arcades schreef op 01-02-2006 @ 16:43 :
Los van het feit dat het er totaal niet toe doet of het beledigen van dode personen zwak is of niet sla je hier nog eens behoorlijk de plank mis. Ik denk dat het beledigen van Mohammed zo n beetje het meest gedurfde is op dit gebied. Mohammed kan zelf misschien niet antwoorden, maar gehele bevolkingsgroepen doen dan wel namens Mohammed. Das wel ns wat anders dan een willekeurig levende persoon.
Dat is waar.
Het is meer een principieel iets dat ik het beledigen van doden zwak vind.
Oud 01-02-2006, 15:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-02-2006 @ 16:50 :
Ik vind het recht van vrije meningsuiting echter ook van groot belang, dat het jou stoort dat krakers dat soort uitlatingen doen geeft ook aan dat je voor inperking bent van de vrijheid van meningsuiting wat een belangrijk recht is, het is bijna nooit tot een veroordeling gekomen in dergelijke zaken maar jij vat het wel op als belediging.
Nee, het zit simpelweg zo dat het feit dat ik voorstander ben van sommige rechten niet betekent dat de wereld direct alleen nog maar uit zwart en wit bestaat, in mijn vorige post deed ik de perfect acceptabele gronden voor mijn maken van onderscheid uit de doeken, en uit de discussie over die spandoeken zul je terug kunnen vinden dat ik niet tegen kritiek op het asielbeleid ben, heck, zelfs hysterische kritiek op het asielbeleid moet kunnen, maar hysterische kritiek op de persoon Verdonk, zonder dat dat nog een verder raakvlak heeft met het asielbeleid, dat is fout.

Voor die positie komt Mohamed uberhaupt niet in aanmerking, de man is al zo lang dood dat alleen het symbool nog over is, en op abstracte symbolen van zaken mag je satirische kritiek hebben als je het niet eens bent met waar ze symbool voor staan.
Oud 01-02-2006, 15:59
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-02-2006 @ 16:50 :

Leuk dat je een wending neemt naar de gevolgen ervan maar daar hadden we het niet over Alsof ik de gevolgen van de 'satire' goedkeur..
Mwach, ik stoor me ook aan de krakers met hun vervelende posters. Maar dat geeft niet aan dat ik tegen vrijheid van meningsuiting ben.
In het geval van die krakers kan ik het nut ook wel inzien: als die mensen hun frustraties kwijtkunnen scheelt dat ons weer een boel ellende.
Oud 01-02-2006, 16:03
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 16:55 :
Nee, het zit simpelweg zo dat het feit dat ik voorstander ben van sommige rechten niet betekent dat de wereld direct alleen nog maar uit zwart en wit bestaat, in mijn vorige post deed ik de perfect acceptabele gronden voor mijn maken van onderscheid uit de doeken, en uit de discussie over die spandoeken zul je terug kunnen vinden dat ik niet tegen kritiek op het asielbeleid ben, heck, zelfs hysterische kritiek op het asielbeleid moet kunnen, maar hysterische kritiek op de persoon Verdonk, zonder dat dat nog een verder raakvlak heeft met het asielbeleid, dat is fout.

Nee maar je vind het wel belediging als krakers met kritiek komen op het asielbeleid, kritiek op verdonk die aan het hoofd van het asielbeleid is, dat belediging noemen vat ik inderdaad op als het inperken van de vrijheid van meningsuiting. Mogen we ook geen kritiek hebben op bewindspersonen vanwege het beleid dat ze voeren, kritiek op het beleid?
Oud 01-02-2006, 16:14
Gatara
Gatara is offline

Oud 01-02-2006, 16:21
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
In Nederland zie je zovaak Jezus-cartoons e.d. en daar wordt toch ook niet zo'n ophef over gemaakt, vind het echt belachelijk, die mensen sporen niet ..
Oud 01-02-2006, 16:23
Cylon
Cylon is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 01-02-2006 @ 17:21 :
In Nederland zie je zovaak Jezus-cartoons e.d. en daar wordt toch ook niet zo'n ophef over gemaakt, vind het echt belachelijk, die mensen sporen niet ..
Als iemand het ware geloof aanhangt, dan ziet hij of zij het niet zo. Omdat we in Europa niet meer zo religieus zijn, kunnen we ons dat niet inbeelden.
Het was een ander verhaal geweest als die Jezus-cartoons een eeuw geleden werden gepubliceerd.
Oud 01-02-2006, 16:37
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Cylon schreef op 01-02-2006 @ 17:23 :
Als iemand het ware geloof aanhangt, dan ziet hij of zij het niet zo. Omdat we in Europa niet meer zo religieus zijn, kunnen we ons dat niet inbeelden.
Het was een ander verhaal geweest als die Jezus-cartoons een eeuw geleden werden gepubliceerd.
Precies, met andere woorden: die cultuur daar loopt gewoon een behoorlijke tijd achter. Nou zal ik hier geen waardeoordeel aan verbinden, als ik daar was geboren was ik misschien ook wel zo.
Maar ik kan wel concluderen dat deze culturele achterstand toch wel een heleboel ellende veroorzaakt bij vaak mensen die er totaal niets mee te maken hebben. Ik noem nu even de Deense soldaten waartegen een fatwa is uitgesproken.

Verder speelt naast geloof verdraagzaamheid ook een erg belangrijke rol, iets wat in vele Arabische landen ver te zoeken is.
Oud 01-02-2006, 16:41
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Arcades schreef op 01-02-2006 @ 17:37 :
Precies, met andere woorden: die cultuur daar loopt gewoon een behoorlijke tijd achter.
Waar slaat dat op?
Oud 01-02-2006, 16:43
Myuki
Myuki is offline
Erg sterke spotprent

vind ik
Oud 01-02-2006, 16:44
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-02-2006 @ 17:41 :
Waar slaat dat op?
Het feit dat de algemeen heersende opvattingen over religie in Arabische landen vergelijkbaar zijn met de opvattingen die Europa er vroeger op na hield.
Zoals Cyclon zei: "Het was een ander verhaal geweest als die Jezus-cartoons een eeuw geleden werden gepubliceerd."
Ik denk toch echt wel dat er sterke parallelen lopen tussen de middeleeuwse Europese omgangsnormen en de Arabische omgangsnormen op religieus gebied.
Oud 01-02-2006, 17:12
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Myuki schreef op 01-02-2006 @ 17:43 :
Erg sterke spotprent

vind ik
Ja.... wow!
Oud 01-02-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Myuki schreef op 01-02-2006 @ 17:43 :
Erg sterke spotprent

vind ik
Ik vind 'm zo niet grappig.
Oud 01-02-2006, 17:29
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Misschien deze wel?

http://michellemalkin.com/archives/004413.htm
Oud 01-02-2006, 17:48
Verwijderd
Oud 01-02-2006, 17:55
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 01-02-2006 @ 18:29 :
Misschien deze wel?

http://michellemalkin.com/archives/004413.htm
Op zich heeft een van de reacties die daar worden aangehaald wel een punt, al weet ik niet wat voor omvang het verschijnsel waar hij op doelt heeft, namelijk het (denigrerend en/of beledigend) afbeeldingen van joden in spotprenten in Arabische media.
Oud 01-02-2006, 18:25
Gatara
Gatara is offline

lol
Oud 01-02-2006, 18:31
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Oud 01-02-2006, 18:42
MB
MB is offline
Wat een overdreven onzin, ze moeten maar eens normaal doen daar. Als Jezus op een lollige manier wordt afgebeeld wordt Amerika (of een andere overwegend Christelijke natie) toch ook niet boos op het desbetreffende land.
Oud 01-02-2006, 19:17
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 01-02-2006 @ 19:31 :
[afbeelding]
Deze snap ik niet
Oud 01-02-2006, 19:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Poolsjewist schreef op 01-02-2006 @ 20:17 :
Deze snap ik niet
het is een Deense cartoonist die geen tekening van Mohammed durft te maken
Oud 01-02-2006, 19:58
Sneeuwco
Sneeuwco is offline
Verschil van cultuur he, wij christenen lachen erom en komen in de hemel, de moslim vermoord je bijna en denkt Allah mag mij nu wel.
Ze moeten daar gewoon niet zeuren, nog even en je mag geen theedoek meer gebruiken want dat is dan het verkeerd gebruik van een hoofddoek.
Oud 01-02-2006, 20:00
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Sneeuwco schreef op 01-02-2006 @ 20:58 :
wij christenen
haha
Oud 01-02-2006, 20:31
Naz
Naz is offline
Citaat:
Arcades schreef op 01-02-2006 @ 17:44 :
Het feit dat de algemeen heersende opvattingen over religie in Arabische landen vergelijkbaar zijn met de opvattingen die Europa er vroeger op na hield.
Zoals Cyclon zei: "Het was een ander verhaal geweest als die Jezus-cartoons een eeuw geleden werden gepubliceerd."
Ik denk toch echt wel dat er sterke parallelen lopen tussen de middeleeuwse Europese omgangsnormen en de Arabische omgangsnormen op religieus gebied.
En hoewel er overeenkomsten zijn kan je niet gewoon zomaar een paralel ertussen leggen. Gewoon weg dat ze achter lopen is generaliseren en beledigend.

Wat ik niet geheel snap is dat terroristen het erg vinden als mohammed als terrorist wordt afgebeeld. Ze zijn toch nuojuist terrorist in de naam van Mohammed? Het is toch een grote eer daar om je leven te geven voor het geloof - althans, onder de extremisten.
Oud 01-02-2006, 21:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-02-2006 @ 15:03 :
Het ging in totaal om twee afbeeldingen van twee tekenaars.

http://achso.web-log.nl/
Ik heb hier het origineel geplaatst, kijk zelf maar.
Ik vind die van die Arabische man (Mohammed?) met balkje voor zijn ogen met die twee vrouwen in burqua achter hem helemaal top. Daar had Javier Guzman ook al zo'n leuks tuk over.
Oud 01-02-2006, 21:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Moslims die zich druk maken over een paar tekenings, in het Midden-Oosten of op het forum, moeten maar een leven gaan downloaden en zich niet zo aanstellen.
Oud 01-02-2006, 21:45
Verwijderd
Ik geef de moslims die hier door beledigd zijn gelijk door te zeggen dat dit gewoon zwaar beledigende tekeningen zijn. De humor ontgaat mij werkelijk volkomen. Het is niets meer en minder dan het volkomen belachelijk maken van een religie. Ik ben ook geen fan van bepaalde aspecten van de islam, maar desondanks vind ik dat een beetje respect wel op z'n plaats is.
Oud 01-02-2006, 21:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 01-02-2006 @ 22:45 :
Ik geef de moslims die hier door beledigd zijn gelijk door te zeggen dat dit gewoon zwaar beledigende tekeningen zijn. De humor ontgaat mij werkelijk volkomen. Het is niets meer en minder dan het volkomen belachelijk maken van een religie. Ik ben ook geen fan van bepaalde aspecten van de islam, maar desondanks vind ik dat een beetje respect wel op z'n plaats is.
Je mag van mij best beledigd zijn als moslim. Als je zo'n laag relativersingsvermogen hebt en zo'n bkrompen wereldvisie: oké, ga je gang, wees beledigd. Maar om dan vlaggen te gaan verbranden, EU-gebouwen in Gaza te bezetten, je ambassadeurs terug te trekken en Deense producten te boycotten... vanwege een paar tekenings... nah, doe dan iets constuctiefs met je tijd. Schrijf een brief naar de Arabische ersie van Metro en klaar is Ahmed.
Oud 01-02-2006, 21:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Laat ik het zo zeggen: ik snap ook dat sommige moslims hier niet om kunnen lachen. Maar de Deense krant maakt zelf een afweging. Dat heet persvrijheid. Stuur een brief, protesteer desnoods vreedzaam.

Maar wellicht kan die energie ook (!) gestoken worden in het aanpakken van de stagnatie en onvrijheid in de Arabische landen zelf.
Oud 01-02-2006, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-02-2006 @ 22:51 :
Je mag van mij best beledigd zijn als moslim. Als je zo'n laag relativersingsvermogen hebt en zo'n bkrompen wereldvisie: oké, ga je gang, wees beledigd. Maar om dan vlaggen te gaan verbranden, EU-gebouwen in Gaza te bezetten, je ambassadeurs terug te trekken en Deense producten te boycotten... vanwege een paar tekenings... nah, doe dan iets constuctiefs met je tijd. Schrijf een brief naar de Arabische ersie van Metro en klaar is Ahmed.
Ik geef je in zoverre gelijk dat sommige mensen een behoorlijk kort lontje hebben. Maar goed, het kan ook een teken zijn dat men dit soort tekeningen ziet als een verdere verwijdering tussen de twee werelden, de Europese en de islamitische wereld. Ze komen langzamerhand recht tegenover elkaar staan, jammer.
Oud 01-02-2006, 22:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 01-02-2006 @ 22:54 :
Ik geef je in zoverre gelijk dat sommige mensen een behoorlijk kort lontje hebben. Maar goed, het kan ook een teken zijn dat men dit soort tekeningen ziet als een verdere verwijdering tussen de twee werelden, de Europese en de islamitische wereld. Ze komen langzamerhand recht tegenover elkaar staan, jammer.
Ach ja, heel gek is dat niet. Het volk aldaar wordt dom gehouden door de zittende dictators, die het allemaal worst zal wezen wat de rest van de wereld vindt/doet, zolang zijzelf het maar goed hebben.
Oud 01-02-2006, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-02-2006 @ 23:00 :
Ach ja, heel gek is dat niet. Het volk aldaar wordt dom gehouden door de zittende dictators, die het allemaal worst zal wezen wat de rest van de wereld vindt/doet, zolang zijzelf het maar goed hebben.
Hmm ja, ze moeten hun haat ergens kwijt.
Oud 01-02-2006, 22:05
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2006 @ 20:17 :
het is een Deense cartoonist die geen tekening van Mohammed durft te maken
Aha Bedankt.
Oud 01-02-2006, 22:10
Cylon
Cylon is offline
Citaat:
Naz schreef op 01-02-2006 @ 21:31 :

Wat ik niet geheel snap is dat terroristen het erg vinden als mohammed als terrorist wordt afgebeeld. Ze zijn toch nuojuist terrorist in de naam van Mohammed? Het is toch een grote eer daar om je leven te geven voor het geloof - althans, onder de extremisten.
Wat een domme gedachtengang.
Die 'terroristen' zien zichzelf niet als terroristen, maar als verzetsstrijders die de Islamitische belangen verdedigen en een hoger doel nastreven.
Oud 01-02-2006, 22:34
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Naz schreef op 01-02-2006 @ 21:31 :
En hoewel er overeenkomsten zijn kan je niet gewoon zomaar een paralel ertussen leggen. Gewoon weg dat ze achter lopen is generaliseren en beledigend.
Het feit of iets beledigend is of niet (hierover is overigens nog discussie mogelijk) heeft niets te maken met het feit of de observatie correct is of niet.
Oud 01-02-2006, 22:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-02-2006 @ 22:43 :
Moslims die zich druk maken over een paar tekenings, in het Midden-Oosten of op het forum, moeten maar een leven gaan downloaden en zich niet zo aanstellen.
http://www.his.atr.jp/~ray/VirtualLife/
Oud 01-02-2006, 22:42
T_ID
T_ID is offline

Regels voor berichten