Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2006, 14:32
Hanneke
Hanneke is offline
Ik heb nu IE, maar hoor vaak dat Mozilla beter is. Dus daarom: Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende browsers?
Oud 03-02-2006, 15:04
Verwijderd
Mozilla of mozilla firefox?
Er zijn veel verschillende browsers, zoals Opera, Firefox, Mozilla, Konqueror, IE, etc. Een korte google had je al ver kunnen helpen.
Hier een link:
http://www.gunlaug.no/contents/wd_1_09_01.html

Ik gebruik met veel plezier mozilla firefox en Opera.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 15:04
freyk
freyk is offline
Door Mozilla Firefox te installeren en het uit te proberen.
(je kan altijd firefox weer verwijderen via configuratiescherm -> software)

Een paar belangrijke verschillen tussen de ouderwetse i.e 6.0 en firefox & opera.
  • Tabbladen!
    (meerdere vensters in een venster)
  • Zeer makkelijk extensies toe te voegen
  • Zeer makkelijk skins (thema's) toe te voegen.
  • RSS functie,..in een oogopslag kijken welke nieuwtjes op een bepaalde site staan.
  • Minder adware/spyware.
  • hyperLinkjes slepen: je selecteert een linkje en sleept hem naar je adressenbalk zodat je niet meer hoeft te typen.
  • Betere favorietenbeheer.
  • enz.
Mijn voorkeur gaat uit naar firefox, maar opera begint ook leuk te worden!

En verder te posten in [centraal] webbrowsing.

Laatst gewijzigd op 03-02-2006 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 15:08
M@rco
M@rco is offline
Tja, in principe doen ze natuurlijk allemaal hetzelfde: ze stellen je in staat om internetpagina's te bekijken. Het handige aan Mozilla (Firefox) vind ik dat je met tabs kunt werken; ik weet niet of je daarmee bekend bent, maar dat ziet er dus zo uit:

Je hebt dus geen verschillende vensters tegelijk open, maar alles staat gewoon in één venster. Als je er eenmaal aan gewend bent is het erg handig. Verder kun je ook het uiterlijk van Firefox aanpassen met thema's, en zo zijn er nog wel meer dingen.

Je komt er eigenlijk alleen achter door het zelf een tijdje te gebruiken, denk ik.
Citaat:
freyk schreef op 03-02-2006 @ 16:04 :
En verder te posten in [centraal] webbrowsing.
Die is er niet meer; werd echt bijna niet gebruikt.
Oud 03-02-2006, 16:30
Verwijderd
Beginnende gebruiker: IE
Gevorderde gebruiker: Firefox
Geavanceerde gebruiker: Opera

sim-pel.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 16:54
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
eddie schreef op 03-02-2006 @ 17:30 :
Over die indeling ben ik niet zo met je eens, want de Geavanceerde gebruiker (-> tweaker) speelt met de instellingen om het uiterste uit zijn browser te halen.
Je kan firefox dieper configureren dan opera.
(als we alleen over de browser hebben).
Oud 03-02-2006, 17:00
dragonstorm
dragonstorm is offline
En wat over de gebruikers die opera een gedrocht vinden?
Ik snap uberhaupt niet wat er nu zo geadvanceerd kan zijn aan webgebruik.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:17
Verwijderd
Citaat:

sim-pel.
Oneens. Heel erg oneens. Zoals Freyk al zei, is firefox tweakable-er dan opera.

Mijn vader gebruikt naar volle tevredenheid Firefox, hij weet dit overigens niet (IE-skin). Hij denkt alleen dat IE iets beter is geworden wat betreft de layout: hij ziet niet al te best en heeft dus een erg grote, duidelijke skin. Nederlandse taal, etc.

En IE lijkt me eigenlijk meer iets voor de gevorderde gebruiker om alle vulnerability hacks te omzeilen
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:19
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 03-02-2006 @ 18:00 :
En wat over de gebruikers die opera een gedrocht vinden?
Tsja, je kan bepaalde sites filteren, je mail erin stoppen, de Magical Wand gebruiken om je pw's in op te slaan, etc. Errug prettig. Wil je in firefox iets verandern in de source, moet je iets geavanceerder zijn, methinks.
mij lijkt het eigenlijk ook niet zo geavanceerd, alleen bedenk je je voordat je gaat surfen eventjes welke browser het beste bij jou past.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:28
M@rco
M@rco is offline
Citaat:

sim-pel.
Wat heerlijk kort door de bocht. Boehoe, nu ben ik dus geen geavanceerde gebruiker! Er zijn ook zat gevorderde of "geavanceerde" gebruikers die gewoon IE gebruiken, omdat ze de extra features van Opera/Firefox niet nodig hebben.
Oud 03-02-2006, 20:43
Wammus
Wammus is offline
Even snel een vraagje tussendoor:

Ik gebruik ook Firefox maar ik zit met een probleem. Als ik via de Firefox Google startpagina naar de site ga waar ik extensies kan downloaden en dat doe dan krijg ik een melding dat FX m niet wil instaleren en dat ik een optie moet aanpassen. De enige optie die het bij mijn weten kan zijn is: Mij waarschuwen als websites thema's of extensies willen instaleren maar die is het dus niet. Iemand enig idee welke het dan wel kan zijn?
Oud 03-02-2006, 20:57
freyk
freyk is offline
Offtopic: Als je zo'n thema of extensie installatie beveiliging schermpje krijgt, kan je daar ook selecteren of de provider van die extensie in je whitelist mag komen.
Je kan het ook handmatig aangeven via Extra -> opties -> inhoud -> "mij waarschuwen wanneer,.." -> uitzonderingen

Citaat:
Piloff schreef op 03-02-2006 @ 18:19 :
Wil je in firefox iets verandern in de source, moet je iets geavanceerder zijn, methinks.
Mwah, zo diep ga ik nooit.
Ik wijzig af en toe een instelling via about:config of via een configje.

Laatst gewijzigd op 03-02-2006 om 21:08.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 03-02-2006 @ 18:17 :
Mijn vader gebruikt naar volle tevredenheid Firefox, hij weet dit overigens niet (IE-skin). Hij denkt alleen dat IE iets beter is geworden wat betreft de layout: hij ziet niet al te best en heeft dus een erg grote, duidelijke skin. Nederlandse taal, etc.
Wat dacht je van IE en Windows XP iets anders instellen? Met Microsoft-software kan je bijna alles krijgen wat er te wensen valt, het komt je alleen niet aanwaaien.
De 'vulnerability hacks' omzeilen? Je bedoelt achter een NAT-router zitten/firewall draaien, een geupdate virusscanner draaien en 'automatische updates' aanzetten (dus af en toe op 'OK' klikken)? Het valt allemaal wel mee. Als ervaren Firefox- en Linux-gebruiker vind ik nog steeds dat Windows en IE nummer één zijn op de desktop.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 21:55
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Piloff schreef op 03-02-2006 @ 18:19 :
Tsja, je kan bepaalde sites filteren, je mail erin stoppen, de Magical Wand gebruiken om je pw's in op te slaan, etc. Errug prettig. Wil je in firefox iets verandern in de source, moet je iets geavanceerder zijn, methinks.
mij lijkt het eigenlijk ook niet zo geavanceerd, alleen bedenk je je voordat je gaat surfen eventjes welke browser het beste bij jou past.
Ik ken de magical wand (maar heb geen idee wat er zo speciaal aan is), en filteren is natuurlijk grappig. Maar iirc kun je de UI van firefox en mozilla veranderen met behulp van een kleine onbekende taal, die bijn a niemand kent. ECMAScript geloof ik. Ik geloof dat sommige mensen die taal kennen, en er uitbreidingen voor de browser van maken

Ik zie verder niet wat er zo goed is aan IE. Het is snel; maar tabbed browsing vind ik heel erg prettig.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 01:02
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 03-02-2006 @ 22:26 :
Wat dacht je van IE en Windows XP iets anders instellen? Met Microsoft-software kan je bijna alles krijgen wat er te wensen valt, het komt je alleen niet aanwaaien.
De 'vulnerability hacks' omzeilen? Je bedoelt achter een NAT-router zitten/firewall draaien, een geupdate virusscanner draaien en 'automatische updates' aanzetten (dus af en toe op 'OK' klikken)? Het valt allemaal wel mee. Als ervaren Firefox- en Linux-gebruiker vind ik nog steeds dat Windows en IE nummer één zijn op de desktop.
Nee, met vulnerability hacks bedoel ik eerder dat mijn vader wellicht naar bepaalde sites kan surfen die nogal op IE gericht zijn. (Expres of per ongeluk.)
Dan heb ik liever dat hij dat doet met een browser die toch wat veiliger is, van de basis af, zonder dat ik alles in moet stellen.

NAT router present, firewall present, virusscanner ook aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 08:10
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 03-02-2006 @ 17:54 :
Offtopic:
Over die indeling ben ik niet zo met je eens, want de Geavanceerde gebruiker (-> tweaker) speelt met de instellingen om het uiterste uit zijn browser te halen.
Je kan firefox dieper configureren dan opera.
(als we alleen over de browser hebben).
Gevanceerde gebruiker != tweaker. Aan Opera is trouwens ook vanalles in te stellen.

Citaat:
dragonstorm
Gebruiksgemak.

Opera is volledig (en makkelijk) te bedienen met het toestenbord. IE moeilijk. Fx weet ik zo niet (waarom zou ik die gebruiken?)

Ik heb zelf een aardig hoge schermresolutie (1600 x 1200) en in IE en Fx zijn de letters veels te klein. Opera heeft een echte zoom functie, welke bij mij standaard op 150% staat. IE en Fx vergroten alleen het lettertype -> verneukte layout.

Daarnaast is Multiple Document Interface (MDI) veruit superieur aan 'tabs'.

Tenslotte is Opera kleiner en heeft het veel standaard functies ingebouwd (mouse guestures, Wand, integrated search, Voice control) welke voor Fx als 'plugins' beschikbaar zijn.

Fx heeft alle 'features' gejat van Opera

[edit]
Vergat ik bijna nog geweldige mogelijkheid van User Style Sheets en User Javascript

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 08:13.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:25
freyk
freyk is offline
Citaat:
eddie schreef op 04-02-2006 @ 09:10 :
Gevanceerde gebruiker != tweaker. Aan Opera is trouwens ook vanalles in te stellen.
Klopt, dat weet ik omdat ik zelf ook opera naast mijn firefox gebruik.
Maar als ik opera vergelijk met de (verborgen) instellingopties van firefox, heeft firefox dubbel zo veel.

Citaat:
Opera is volledig (en makkelijk) te bedienen met het toestenbord. IE moeilijk.
Fx weet ik zo niet (waarom zou ik die gebruiken?)
Oh dat kan ook met firefox.
Maar je kan ook gaan slepen met linkjes zodat je alleen je muis gebruikt. Dit word door firefox zowel opera ondersteunt.

Citaat:
Fx weet ik zo niet (waarom zou ik die gebruiken?)
Dan zou je het eens moeten testen.

Citaat:
Ik heb zelf een aardig hoge schermresolutie (1600 x 1200) en in IE en Fx zijn de letters veels te klein.
Och dat wel valt te regelen bij de optievenster van firefox.

Citaat:

Opera heeft een echte zoom functie, welke bij mij standaard op 150% staat. IE en Fx vergroten alleen het lettertype -> verneukte layout.
Firefox heeft het nog niet, maar komt er wel aan.

Citaat:
Daarnaast is Multiple Document Interface (MDI) veruit superieur aan 'tabs'.
Ja, maar dat zijn nou losse venstertjes in een opera venster.
Doet me denken aan popups.
Heb deze optie nog niet zo goed bekeken om daar commentaar op te leveren.
Zover ik het weet heeft firefox dit niet.

Citaat:
Tenslotte is Opera kleiner en heeft het veel standaard functies ingebouwd (mouse guestures, Wand, integrated search, Voice control) welke voor Fx als 'plugins' beschikbaar zijn.
Dat is het leukste bij firefox, want zo kan je naar je eigen smaak je browser opbouwen.
Ik heb geen mouse gestures of voice command nodig.
Maar ik kan zo een ftpclient, een agenda, scorechecker voor voetbalwedstrijden zo toevoegen aan firefox en opera.

De "intergrated search" en "wand" heeft firefox ook in zijn systeem.
(heb nog niet ontdekt hoe je bij opera andere zoekmachines kan toevoegen, want heb geen zin om te zoeken op download.com, opera web, enz. Bij firefox kan je zoekmachines makken aan je firefox koppelen, maar moet je ze ff handmatig gaan verwijderen)
Ik weet niet of voice control voor firefox bestaat.
Hier heb ik green intresse in, want ik heb geen zin om tegen mijn browser aan staan te lullen.

Citaat:
Fx heeft alle 'features' gejat van Opera
Kan ik niet nóg niet zeggen.
Ik denk dat netscape navigator (opa van firefox) en mosaic (de eerste browser en overgrootvader van firefox) eerder was dan Opera.
Ook weet ik niet wanneer firefox (of mozilla suite en/of netscape navigator) en opera begonnen met hun features.
Zal daar nog ff informatie voor zoeken.

Al met al, opera blijft een leuke browser met vele extra's, die je niet zo ff snel kan verwijderen als je ze toch niet gebruikt.

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 10:33.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 11:21
dragonstorm
dragonstorm is offline
jongens, we hebben een nieuwe soort surfer ontdekt,
de smugOperaWeenie

user javascript is overigens 'gejat' van netscape, m.a.w. mozilla
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 09:51
ILUsion
ILUsion is offline
Opera is wat betreft de render engine iets beter dan Firefox, volgens mij. Maar ik vind de interface van Opera allesbehalve goed: ten eerste wordt standaard gebruik gemaakt van een afschuwelijke skin (waar is het idee naartoe dat op een systeem alle programma's in eenzelfde skin moeten staan, he?), ten tweede gebruiken ze helemaal andere shortcuts dan IE en FF wat er dus voor zorgt dat je bij het overstappen veel problemen zult hebben als je het toetsenbord geregeld gebruikt én dat jij bij de overstap terug (ergens op IE of FF werken bijvroobeeld), ook iets moeilijker zal zijn).

Opera is wel degelijk helemaal in te stellen, ik geloof dat ze echt wel in de buurt van Firefox zitten qua instelbaarheid. De lenu's kunnen helemaal naar je eigen hand gezet worden, met FF lukt dit al veel minder. Maar wat betreft extensions is Firefox de ultieme meester.

Zelf gebruik ik dus Firefox, Opera enkel voor het testen (van verbinding/van sites/...) en IE enkel als FF weigert de site weer te geven of als de site FF weigert.
Oud 05-02-2006, 12:56
freyk
freyk is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 05-02-2006 @ 10:51 :
ten tweede gebruiken ze helemaal andere shortcuts dan IE en FF wat er dus voor zorgt dat je bij het overstappen veel problemen zult hebben als je het toetsenbord geregeld gebruikt
Dat kan je wel regelen bij de instellingen van opera
Oud 05-02-2006, 14:26
Vice
Vice is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 03-02-2006 @ 15:32 :
Ik heb nu IE, maar hoor vaak dat Mozilla beter is. Dus daarom: Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende browsers?
Als je vooral veel sites zelf wilt bouwen, raad ik je Netscape aan.
Oud 05-02-2006, 14:31
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Vice schreef op 05-02-2006 @ 15:26 :
Als je vooral veel sites zelf wilt bouwen, raad ik je Netscape aan.
Psst, mozilla firefox en mozilla suite is een "neefje/nichtje" van netscape navigator
Oud 05-02-2006, 14:34
Vice
Vice is offline
Citaat:
freyk schreef op 05-02-2006 @ 15:31 :
Offtopic:
Psst, mozilla firefox en mozilla suite is een "neefje/nichtje" van netscape navigator
Offtopic: Weet ik, maar netcape is net iets uitgebreider dan firefox (iedergeval, dat is mijn ervaring )
Oud 05-02-2006, 19:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Netscape is depricated. Eervol begraven en overstappen op iets moderners, zoals Firefox.

Wat betreft opera: de hoeveelheid Bloat in die browser moet je aanstaan. Mij bevalt het allerminst. Wel is de renderengine van Opera redelijk goed; zij het dat quirksmode van Firefox een grote plus is voor het huidige web. IE valt af te raden vanwege security en een ouderwetse renderengine. Bij "geavanceerde gebruikers" die IE gebruiken krijg ik een tegenstrijdig gevoel, heel gek.
Oud 05-02-2006, 22:06
M@rco
M@rco is offline
Waarom? Die zijn er namelijk genoeg. Van een ouderwetse renderengine heb je als gebruiker helemaal geen last, en met die veiligheidslekken valt het ook allemaal wel mee. Ik kan er hele dagen mee surfen zonder dat er iets vreemds gebeurt, als je sommige mensen moet geloven stort je hele systeem in zodra je op het IE icoontje hebt geklikt.

Als iedereen nou gewoon gebruikt wat hij/zij fijn vindt werken, zonder er meteen op te worden afgerekend door mensen die het beter weten...
Oud 05-02-2006, 22:27
Verwijderd
IE is geen slecht programma, alleen wat jammer 95% van de wereldwijde spam en spyware is gemaakt om zich in IE te nestelen.

Zelf gebruik ik Firefox.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 10:34
J-roenn
J-roenn is offline
gebruik alle3 de most common browsers, op t werk IE ( staat in veiligheidspolicy dat alleen IE gebruikt mag worden ) en vind dit de slechste

thuis gebruik ik normaal gesproken opera, en vind dit de beste van de 3 sinds de banner weggehaald is uit de gratis versie.

op school kan ik wegens beperkingen geen opera installeren, dus gebruik ik daar firefox, een zeer goede browser die net niet kan tippen aan opera.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 13:46
Verwijderd
Ik gebruik nu de IE 7 Beta 2, en dat is een combi van firefox en IE7.
Makkelijk in gebruik, Tabs zijn erin verwerkt.. RSS-Feeds word meer aandacht aan besteed.
overigens zit da took al in Windows Vista (beta2) en ten opzichte van IE6, is het wel een verbetering ondanks het een Beta is..
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 08:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dukko schreef op 05-02-2006 @ 23:27 :
IE is geen slecht programma, alleen wat jammer 95% van de wereldwijde spam en spyware is gemaakt om zich in IE te nestelen.
Face it, IE is wel erg spyware-vriendelijk. En dat hele ActiveX is fundamenteel flawed. Heb je enig idee hoeveel extreem kritieke bugs er in IE zijn gevonden sinds 2001? En bijna elke maand is het wéér raak. Je zou zeggen dat na zoveel jaar die extreme bugs er wel uitzijn, maar niets is minder waar. IE in zijn huidige vorm is één brok gatenkaas. En zeker nu criminele groepen veel geld (willen) betalen voor nog niet gepubliceerde vulnerabilities loop je ook bij de laatste patches gewoon risico. Naar mijn idee onderschatten veel mensen het belang van security en hebben ze vaak een vals gevoel van veiligheid.
Citaat:
J-roenn schreef op 06-02-2006 @ 11:34 :
gebruik alle3 de most common browsers, op t werk IE ( staat in veiligheidspolicy dat alleen IE gebruikt mag worden )
Humor
Citaat:
lullow schreef op 06-02-2006 @ 14:46 :
Ik gebruik nu de IE 7 Beta 2, en dat is een combi van firefox en IE7.
IE7 komt inderdaad eindelijk met functies die Firefox en Opera al heel lang hadden. Voor de gemiddelde gebruiker kan het best een fijne browser worden.
Als webdeveloper vind ik het wel jammer dat IE7 geen fundamenteel betere renderengine heeft. Het gebrek aan XHTML-ondersteuning is daar een voorbeeld van. Mozilla is een opensource-project met vrijwilligers. Is het zo moeilijk voor microsoft om die f***ing standaards te implementeren met een legertje coders? Dat zijn dingen die ik niet zo goed begrijp.

Maar heck, het wordt nog gekker als je weet dat Microsoft mensen van buitenaf heeft ingehuurd om cruciale delen van de Windows NT-kernel te schrijven, waar het huidige Windows 2000 en XP op gebaseerd is. Zelfs hun core business moeten ze uitbesteden omdat anders de kwaliteit tekort schiet (kijk naar Windows 95 en 98). Dit zal wel als flame overkomen, maar feit is wel dat Microsoft veel geld heeft en mijns inziens dan ook best een product zou kunnen ontwikkelen wat technisch gewoon goed in elkaar zit. Marketingtechnisch zijn ze zeer sterk, maar toch zet ik grote twijfels bij het innovatief vermogen van Microsoft. Windows XP is ook al sinds 2001 en echt fundamentele veranderingen brengt Vista ons niet. Ja TPM.

Offtopic: Beetje offtopic.
Oud 07-02-2006, 20:09
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-02-2006 @ 09:16 :
Humor
Niet echt, op het moment dat je met een (bedrijfs)netwerk te maken hebt dan zul je weinig keuze hebben he
Oud 07-02-2006, 22:05
naroyaran
naroyaran is offline
let wel, voor coden van html en php is beste om beide te laten staan en steeds voor beide uit te proberen.
meestal als het modzilla werk, doet ie het ook in de andere browsers.
css en javascript hebben geen verschillende werking bij verschillende browsers.
verder wat direct ftp acces betreft is er met IE niks aan te vangen.
de synchronistaie met ftpwindows is miserabel.
cyberduck doet wonderen, zeker voor mac.

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 23:22.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 07:57
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
naroyaran schreef op 07-02-2006 @ 23:05 :
(...) en php(...)
PHP is een serversidedscriptingtaal, heeft niks met je output te maken
Reageren

Regels voor berichten