Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2006, 19:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In september moet ik op stage voor een half jaar. Ik loop dan fulltime stage en heb verder ernaast geen les ofzo, ik ben al die tijd gewoon niet op school. Moet ik dan wel collegegeld betalen?
Oud 29-01-2006, 19:50
Verwijderd
ik weet het niet zeker, maar ik denk dat zolang je ingeschreven staat in je school, je ook collegeld moet betalen. Of je er nu wel of niet aanwezig bent.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 20:02
Verwijderd
Je bent (en blijft) ingeschreven staan op school, je moet dus ook collegegeld betalen. (Mijn zusje loopt dit jaar 10 maanden stage en voor zo ver ik weet heeft zij ook gewoon collegegeld moeten betalen.) Je krijgt vanuit school over het algemeen ook stagebegeleiding ed.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 20:28
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ja, je moet gewoon collegegeld betalen. Tenminste, dat vind ik vanzelfsprekend.
Oud 29-01-2006, 20:40
Verwijderd
Ja, natuurlijk. Die stage doe je voor je school, dat is een onderdeel van je opleiding. Daar moet je een verslag over schrijven, dat moet nagekeken worden, er is begeleiding voor je, etc. Dus het lijkt me inderdaad logisch dat je wel collegegeld betaalt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 21:31
Verwijderd
Het antwoord is al gegeven (je moet inderdaad tijdens je stage ingeschreven staan en dus collegegeld betalen) maar toch vind ik dat niet helemaal redelijk. Mijn nicht doet HBO recht en moet op een gegeven moment straks negen maanden stage lopen. Ik vind het werkelijk belachelijk dat ze daar nog het voltijdscollegegeld voor moet betalen; ze legt geen beslag op onderwijsvoorzieningen het grootste deel van de tijd.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 21:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snap wel waarom het is, je krijgt ook nog wel steun van je onderwijsinstelling en je krijgt ook nog stufi en het is ook wel een onderdeel van je opleiding maar zoals nare man al zegt vind ik het niet zo terecht dat het bedrag hetzelfde is als wanneer je elke dag op school rondhangt.
Oud 30-01-2006, 07:41
Verwijderd
Dan dien je een klacht in oid. Ik denk alleen niet dat het veel effect zal hebben...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 10:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-01-2006 @ 08:41 :
Dan dien je een klacht in oid. Ik denk alleen niet dat het veel effect zal hebben...
Ik weet wel zeker van niet dus ik besteed mijn tijd dan wel liever aan iets anders
Oud 30-01-2006, 12:38
Verwijderd
Niet alle onvrede hoeft meteen omgezet te worden in een klacht, zeker niet wanneer die niet werkt. Ik merk het gewoon in het algemeen op.

Net zoiets doet zich voor bij studenten die alleen nog maar met hun scriptie bezig zijn. Je legt dan nauwelijks beslag op onderwijsvoorzieningen: geen colleges, alleen je scriptiebegeleider houdt zich met je bezig en verder zit je alleen in de bieb. Ik vind het daar ook onrechtvaardig dat je nog voltijds collegegeld moet betalen, dat moet eigenlijk omlaag.

Voor stage geldt dat ook. Misschien kan het onderling verrekend worden, bijv. dat de stageplaats een vergoeding betaalt aan de onderwijsinstelling die dan verrekend wordt met je collegegeld. Stage is toch onderdeel van je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:43
Verwijderd
Als het collegegeld omlaag gaat moet de studiefinanciering ook omlaag.

Aardig wat instellingen betalen tegenwoordig stagevergoeding, dat krijg je als student nu zelf, je zou er je collegegeld mee kunnen betalen (heeft uiteindelijk hetzelfde effect als wanneer de stageinstelling het aan de onderwijsinstelling zou betalen en het verrekend zou worden met je collegegeld).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind dat een stagevergoeding verplicht moet worden Maar ja, dat is dan waarschijnlijk weer slecht voor de hoeveelheid stageplaatsen.

Kom op, je werkt gewoon voor een werkgever Ook al zijn zij ook tijd aan jou kwijt, je verzet toch werk. Eigenlijk profiteren ze gewoon van je.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-01-2006 @ 13:46 :
Eigenlijk profiteren ze gewoon van je.
Doen ze ook...sowieso, want ook een stagevergoeding is vaak geen vreselijk hoog bedrag. (Vorig jaar kreeg ik wel stagevergoeding, kwam neer op 90 euro per maand oid (beter dan niets), dit jaar krijg ik niets.)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:49
Verwijderd
Er zitten nu nogal grote verschillen tussen stageinstellingen, sommigen betalen bijna fulltime, anderen betalen niets. Er zou gewoon eens duidelijkheid moeten komen. Bijvoorbeeld dat bij stages die > zes maanden duren, er een vaste vergoeding van pak 'm beet twee tientjes per voltijds werkdag in mindering wordt gebracht op het collegegeld. Wat de stage-instelling dan méér wil betalen kan aan de student zelf worden uitgekeerd maar dat is niet verplicht.

Nog te vaak wordt er nu gewoon misbruik gemaakt van gratis arbeidskrachten, stagiairs die (met name op MBO en HBO, waar stage vaak verplicht is) allerlei achterstallige rotklusjes moeten opknappen die niets met de studie te maken hebben, lage vergoedingen (soms zelfs niet eens reiskosten), en ondertussen wel gewoon blijven betalen aan de instelling waar je studeert terwijl die zich feitelijk maandenlang helemaal niet om je bekommert. Soms wordt zelfs per definitie partij gekozen voor de stageinstelling als er een conflict ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 13:49 :
(soms zelfs niet eens reiskosten)
Als student heb je over het algemeen een OV-jaarkaart en dus eigenlijk geen reiskosten (als je doordeweeks stage loopt en een week-OV hebt dan natuurlijk).

In hetonderwijs bv. is er veel te weinig geld, daar krijgen alleen de LIO-stagiaires een vergoeding (als ze mazzel hebben dan), ik zie het daarin nog niet gebeuren dat alle stagiaires standaard een vergoeding krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 13:38 :
Niet alle onvrede hoeft meteen omgezet te worden in een klacht, zeker niet wanneer die niet werkt. Ik merk het gewoon in het algemeen op.

Net zoiets doet zich voor bij studenten die alleen nog maar met hun scriptie bezig zijn. Je legt dan nauwelijks beslag op onderwijsvoorzieningen: geen colleges, alleen je scriptiebegeleider houdt zich met je bezig en verder zit je alleen in de bieb. Ik vind het daar ook onrechtvaardig dat je nog voltijds collegegeld moet betalen, dat moet eigenlijk omlaag.

Voor stage geldt dat ook. Misschien kan het onderling verrekend worden, bijv. dat de stageplaats een vergoeding betaalt aan de onderwijsinstelling die dan verrekend wordt met je collegegeld. Stage is toch onderdeel van je opleiding.
Als we het toch gaan hebben over het betalen van collegegeld en de mate waarin je iets hebt aan docenten of onderwijsfasciliteiten dan heb ik ook nog wel een waslijst aan klachten!!! De docenten geven de opdrachten, en ik leer mezelf academisch denken/schrijven/onderzoeken aan, op mijn eigen laptop. Zij hoeven het dan alleen nog maar na te kijken, en aangezien ze daar 3 maanden voor nodig hebben, vind ik niet dat je daar zoveel collegegeld voor hoeft neer te leggen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:38
Verwijderd
Zo ken ik er ook nog wel één (nog wel maar dan één, maar goed ): ik betaal meer collegegeld dan de mensen van deeltijd, maar ik heb minder college dan de mensen van de deeltijd. Toch raar.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 30-01-2006 @ 14:33 :
Als we het toch gaan hebben over het betalen van collegegeld en de mate waarin je iets hebt aan docenten of onderwijsfasciliteiten dan heb ik ook nog wel een waslijst aan klachten!!! De docenten geven de opdrachten, en ik leer mezelf academisch denken/schrijven/onderzoeken aan, op mijn eigen laptop. Zij hoeven het dan alleen nog maar na te kijken, en aangezien ze daar 3 maanden voor nodig hebben, vind ik niet dat je daar zoveel collegegeld voor hoeft neer te leggen.
Ja dan heb ik ook een waslijst met klachten. Mijn docenten sommen tijdens een college ongeinteresseerd de stof van ons studieboek op. Totaal niet nuttig, het voegt echt niets toe. Ik ga dan ook niet meer naar de colleges.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-01-2006 @ 13:51 :
Als student heb je over het algemeen een OV-jaarkaart en dus eigenlijk geen reiskosten (als je doordeweeks stage loopt en een week-OV hebt dan natuurlijk).
Dat je een OV-kaart hebt wil niet zeggen dat je geen kosten maakt, natuurlijk. Je kunt lang niet alle plekken (tijdig) met het OV bereiken, je kunt buiten de geldigheidsduur van je kaart moeten reizen, etc.

Wat betreft het collegegeld ontkom je er niet aan dat de ene student meer college- of contacturen krijgt voor hetzelfde geld dan een andere, dat is onvermijdelijk. Mij gaat het echt om de situatie dat je helemaal niet meer staat ingeschreven voor colleges, daar zouden ze best een aparte inschrijvingscategorie voor kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 14:56 :
Je kunt lang niet alle plekken (tijdig) met het OV bereiken
Komt het goed uit dat de IB-Groep daar een oplossing voor bedacht heeft.

Citaat:
Ik haal het stage-adres niet met het openbaar vervoer. Wat nu?
Kun je 's ochtends niet op tijd met het openbaar vervoer op je stageadres komen? Of kun je na een stagedag niet meer met het openbaar vervoer naar huis? Dan kun je in 2006 een vergoeding van 78,35 euro per maand krijgen. Je mag de kaart daarnaast gewoon houden.
Om voor het compensatiebedrag in aanmerking te komen moet je over het algemeen aan de volgende voorwaarden voldoen:

- de problemen doen zich minstens 12 keer per maand voor
- de stage is een verplicht onderdeel van je opleiding
Citaat:
Mij gaat het echt om de situatie dat je helemaal niet meer staat ingeschreven voor colleges, daar zouden ze best een aparte inschrijvingscategorie voor kunnen maken.
Je betaald collegegeld voor een collegejaar, in de hogere jaren kun je dat niet deels terug krijgen (tenzij je ernstig ziek wordt of wat dan ook)...je zou dan dus een heel jaar geen college's moeten volgen ed en dat komt niet echt vaak voor. Of ook die regel zou veranderd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 14:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zo weet ik er ook nog wel eentje: in Belgie betaal je 1000 euro minder collegegeld dan in Nederland maar daar ben je wel 5 dagen in de week, bijna 8 uur per dag op de uni bezig met je studie terwijl ik hier in Nederland dus drie keer zoveel betaal voor drie keer zo weinig les.
Oud 30-01-2006, 14:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als het collegegeld voor stagairs en/of bijna afgestudeerde scriptieschrijvers zou verlagen of afschaffen, dan wordt dat tekort natuurlijk gewoon aan de andere kant opgevuld, en zou je in de andere jaren meer moeten betalen.
Oud 30-01-2006, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 30-01-2006 @ 15:05 :
Zo weet ik er ook nog wel eentje: in Belgie betaal je 1000 euro minder collegegeld dan in Nederland maar daar ben je wel 5 dagen in de week, bijna 8 uur per dag op de uni bezig met je studie terwijl ik hier in Nederland dus drie keer zoveel betaal voor drie keer zo weinig les.
eh ja maar dat verschil wordt dan betaald door de overheid en dus onrechtstreeks door de inwoners zelf. En Belgen krijgen niet zomaar studiefinanciering..
En ik ben bijlange niet zoveel op de univ als jij zegt, dat geldt alleen voor bepaalde studies..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-01-2006 @ 15:04 :
Komt het goed uit dat de IB-Groep daar een oplossing voor bedacht heeft.
Wat heeft dat nou met de IB-groep te maken? Een beetje onderneming neemt gewoon die reiskosten voor zijn rekening, ongeacht of de student misschien ook een tegemoetkoming van de IB-groep kan gaan aanvragen (met veel moeite, want hij moet eerst gaan bewijzen dat het zo is en bovendien is het waarschijnlijk niet kostendekkend).

Het gaat er gewoon om hoe serieus je als stageplaats je stagiaires neemt. Stagiaires, studenten zijn de toekomst voor alle branches en instellingen, zonder uitzondering. Daar draag je zorg voor, die laat je op hun gemakt voelen. Sommige stageplaatsen gedragen zich gewoon schandalig en laten een minachting zien waar de honden geen brood van lusten. Zo ga je niet om met werknemer die in de toekomst jouw bedrijf boven water zullen moeten houden. Dat is wat er mij zo aan tegenstaat.

Citaat:
Je betaald collegegeld voor een collegejaar, in de hogere jaren kun je dat niet deels terug krijgen (tenzij je ernstig ziek wordt of wat dan ook)...je zou dan dus een heel jaar geen college's moeten volgen ed en dat komt niet echt vaak voor. Of ook die regel zou veranderd moeten worden.
Heel veel studenten maken wel hun mastervakken af, waarvoor de grens gewoon op het einde van het collegejaar ligt. Die vakken worden immers in een collegejaar gegeven en getentamineerd. Een scriptie daarentegen is vrijwel nooit precies op een jaargrens af. Het is niet moeilijk om gewoon te bekijken of een student op de datum van de laatste tentamenperiode nog openstaande (verplichte) vakken had. Is dat zo, dan geen geld terug, is dat niet zo, dan een lager tarief. Uiteraard is dan wel een verplichting dat alleen scriptiebegeleiding wordt gegeven; zodra de student zich weer inschrijft betaalt hij weer, eventueel met terugwerkende kracht. Gerekend wordt bij dit alles natuurlijk vanaf de datum van afstuderen/uitschrijving; een student die bijv. in juni nog mastertentamens heeft en vervolgens nog tot december ingeschreven moet staan ivm. zijn scriptie, mag best tegen een lager tarief.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 16:55 :
Wat heeft dat nou met de IB-groep te maken?
Dat je dan dus alsnog weinig tot geen reiskosten hebt doordat je een extra vergoeding krijgt? Daar hadden we het over, dacht ik. Het aanvragen van zo'n vergoeding lijkt me niet zo heel veel 'veel moeite': er is of wel of geen verbinding met het OV mogelijk op een bepaalde tijd.

Citaat:
Het gaat er gewoon om hoe serieus je als stageplaats je stagiaires neemt.
Dat is niet iets dat per definitie samenhangt met het wel/niet betalen van een stagevergoeding.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2006, 12:18
Buffy
Buffy is offline
Ik heb het afgelopen half jaar stage gelopen en ook ik heb gewoon mijn collegegeld betaald. Ik had een begeleider op school, dus ik maakte wel degelijk gebruik van de "schoolvoorzieningen". Ik zit er niet mee, ik heb gewoon stufi gehad in combi met een leuke stagevergoeding van mn stagebedrijf. En morgen ga ik al mn klasgenootjes weer zien!!! *yay!*
Oud 05-02-2006, 12:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-01-2006 @ 17:00 :
Dat je dan dus alsnog weinig tot geen reiskosten hebt doordat je een extra vergoeding krijgt? Daar hadden we het over, dacht ik. Het aanvragen van zo'n vergoeding lijkt me niet zo heel veel 'veel moeite': er is of wel of geen verbinding met het OV mogelijk op een bepaalde tijd.
niet dat je van de reiskostenvergoeding eventueel vervangend vervoer volledig zou kunnen betalen,en in mijn ogen zijn de eisen die de ibg aan het ontbreken van een ov-verbinding stelt wel wat erg streng.
Oud 08-02-2006, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-01-2006 @ 13:51 :
Nou ja ik had vorig jaar op mijn stage onregelmatige diensten (ook weekend) en moest dan dus alsnog een kaartje betalen.
Maar goed.

Daarnaast vind ik het soms ook wel wat zuur dat ik volledig collegeld betalen moet dit jaar, aangezien ik nu vanaf september (de derde schoolweek) stage aan het lopen ben en ik hierna begin met mijn afstudeerproject, waarbij ik dus ook geen lessen of iets volg (het enige wat dan is is dat er begeleiding vanuit school komt, en dat ik gebruik kan maken van de bieb (voor boeken als om in te werken). Maar ja ik vind de opleiding te leuk om me hier echt druk over te maken.

Daarnaast ben ik het wel eens met het feit dat de stagevergoeding vaak zo minimaal is en dat dit ook erg verschillend per instelling is. Zo kreeg ik vorig jaar 250 (dat was wel oke) en dit jaar 130 euro per maand. Maar ja we praten dan wel over een 36-40 urige werkweek, waarnaast ook nog schoolwerk ("stageopdracht") gemaakt moeten worden.
Maar ja ik heb wel een leuke stage plek, vind het werk erg leuk en leer er erg veel... dus waar zeur ik dan nog over
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten