Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2009, 12:27
willem123
willem123 is offline
Hallo,

Ik start op 1 februari met een HBO-opleiding dus moet collegegeld betalen. Nu word ik eind februari officieel uitgeschreven bij mijn MBO opleiding dus heb de hele maand nog lesgeld betaald.

Nu heb ik op internet deze informatie hierover gelezen:

Wanneer u zich in de loop van een studiejaar inschrijft, wordt het collegegeld verminderd met een twaalfde deel voor elke maand dat u niet bent ingeschreven. Wanneer u zich halverwege het studiejaar uitschrijft, heeft u mogelijk recht op vermindering van collegegeld. U heeft recht op vermindering in de volgende situaties:

• U schrijft zich in de loop van dat studiejaar opnieuw in voor een (andere) opleiding.
• U bent ingeschreven voor een andere opleiding waarvoor u les-, cursus- of collegegeld moet betalen.
• Door ziekte of bijzondere familieomstandigheden. Dit is ter beoordeling van het bestuur van de hogeschool of universiteit.
• U schrijft zich uit in het eerste jaar van uw bacheloropleiding.
• U kunt een tijd geen onderwijs volgen door de aansluiting met het praktijkgedeelte van de opleiding.

U heeft geen recht op vermindering van lesgeld of collegegeld wanneer u stage loopt: als stagiair blijft u ingeschreven bij de onderwijsinstelling.

Nu zou ik graag willen weten of ik in februari zowel lesgeld als collegegeld moet betalen. Nu is mijn gedachte: ik betaal de hele maand februari nog MBO lesgeld en ik heb recht op vermindering tot en met februari op de HBO opleiding en betaal dus vanaf maart.
Het lijkt me vreemd om voor 2 opleidingen in dezelfde maand geld te moeten betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2009, 18:52
Martiño
Martiño is offline
Ik vermoed dat ze met "U bent ingeschreven voor een andere opleiding waarvoor u les-, cursus- of collegegeld moet betalen" bedoelen dat je geen collegegeld hoeft te betalen als je een andere opleiding binnen dezelfde instelling (dus de hogeschool waar je HBO gaat doen) volgt.
Ik denk dat je niet de MBO opleiding op de hogeschool volgt waar je nu ook je HBO studie gaat doen, dus je moet in februari zowel je lesgeld als collegegeld betalen. Het zou ook vreemd zijn als jij bij hogeschool A niet hoeft te betalen, omdat je bij MBO instituut B ook nog staat ingeschreven, terwijl hogeschool A en instituut B volledig los van elkaar staan.
Oud 07-02-2009, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Ik vermoed dat ze met "U bent ingeschreven voor een andere opleiding waarvoor u les-, cursus- of collegegeld moet betalen" bedoelen dat je geen collegegeld hoeft te betalen als je een andere opleiding binnen dezelfde instelling (dus de hogeschool waar je HBO gaat doen) volgt.
Ik denk dat je niet de MBO opleiding op de hogeschool volgt waar je nu ook je HBO studie gaat doen, dus je moet in februari zowel je lesgeld als collegegeld betalen. Het zou ook vreemd zijn als jij bij hogeschool A niet hoeft te betalen, omdat je bij MBO instituut B ook nog staat ingeschreven, terwijl hogeschool A en instituut B volledig los van elkaar staan.
Volgens mij heeft de instelling er niet veel mee te maken, ik weet van mensen die twee studies doen op verschillende universiteiten dat ze ook maar één keer collegegeld hoeven te betalen.

Hoe het zit met lesgeld van het MBO en collegegeld HBO weet ik níet, ik kan me voorstellen dat dit twee verschillende systemen zijn (lesgeld is iets anders dan collegegeld, MBO is met veel dingen anders dan HBO/uni, ook bv. met studiefinanciering). Het beste kan je hiervoor even naar de IBG bellen (of langs gaan, dat is meestal veel makkelijker, moet er natuurlijk wel ergens een kantoor/balie bij je in de buurt zin) of anders op beide instellingen bij de studentenbalie (of iets soortgelijks) gaan informeren. Als je geen collegegeld voor februari hoeft te betalen, dan zal je met een betalingsbewijs van je MBO-instelling moeten aantonen dat je al betaald hebt, dus ik neem aan dat ze bij die studentenbalie wel weten hoe het werkt (en of het kan).
Met citaat reageren
Oud 07-02-2009, 21:22
Dakota
Dakota is offline
Dat het 2 verschillende instellingen zijn maakt in ieder geval niets uit voor het feit of je moet betalen, dat is gewoon een kwestie van bij de eerste instelling waar je ingeschreven stond even een bewijsje halen dat je al voor die instelling lesgeld betaald hebt.

Of het in dit geval echter wel moet omdat je van een mbo-instelling naar een hbo-instelling switcht weet ik niet. Uit die informatie die je zelf gevonden hebt interpreteer ik dat je al LESgeld betaald hebt en dat het dus niet hoeft. Mazzeltje voor jou dan, want lesgeld is minder dan collegegeld. Maar dat weet ik dus niet zeker. Waar heb je die info vandaan? Website van de instelling? IB-Groep?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 08:47
willem123
willem123 is offline
Ik heb de informatie hier gevonden:

http://www.postbus51.nl/nl/home/them...d-betalen.html
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 12:37
Verwijderd
"Vrijstelling: meerdere opleidingen
Als u bent ingeschreven voor een opleiding waarvoor u les-, cursus- of het wettelijke collegegeld betaalt, hoeft u geen collegegeld te betalen voor een tweede of derde opleiding in het hoger onderwijs. Wanneer de ene opleiding meer collegegeld kost dan de andere, betaalt u het hoogste collegegeld. Voor details kunt u het studentenstatuut van de instelling raadplegen."
Hier leid ik uit af dat dit alleen voor het hoger onderwijs geldt, en dus niet voor MBO. In ieder geval geldt wel dat je het hoogste bedrag moet betalen. Maar goed, vraag het na bij beide instellingen, dan weet je 't zeker.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 19:18
ganralph
ganralph is offline
als zowel hbo als mbo in hetzelfde systeem vallen (HBO en WO iig wel ja), dan zou je voor februari iig alleen het verschil bij moeten betalen.

voor maart tot het einde van het studiejaar betaal je ook gewoon het HBO-tarief. of je MBO nog recht heeft op een deel daarvan, weet ik niet...
Oud 08-02-2009, 22:53
Dakota
Dakota is offline
Citaat:
als zowel hbo als mbo in hetzelfde systeem vallen (HBO en WO iig wel ja), dan zou je voor februari iig alleen het verschil bij moeten betalen.

voor maart tot het einde van het studiejaar betaal je ook gewoon het HBO-tarief. of je MBO nog recht heeft op een deel daarvan, weet ik niet...
Dat laatste: nee, want zijn mbo-instelling schrijft hem eind februari uit.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 12:59
ganralph
ganralph is offline
dat ligt volgens mij nog aan de regels van de MBO-instelling. bij HBO en WO kun je je iig niet "zomaar" uitschrijven midden in het jaar. dat TS aan een andere instelling gaat studeren, kan daarom betekenen dat het MBO nog steeds zijn "eerste" onderwijsinstelling is voor dit collegejaar.
uiteraard afhankelijk van de rede van uitschrijven. voor de kosten maakt dit iig niets uit.
Oud 09-02-2009, 20:12
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
dat ligt volgens mij nog aan de regels van de MBO-instelling. bij HBO en WO kun je je iig niet "zomaar" uitschrijven midden in het jaar. dat TS aan een andere instelling gaat studeren, kan daarom betekenen dat het MBO nog steeds zijn "eerste" onderwijsinstelling is voor dit collegejaar.
uiteraard afhankelijk van de rede van uitschrijven. voor de kosten maakt dit iig niets uit.
Als je je studie afrond kan je je toch echt tijdens het schooljr uitschrijven hoor
Oud 10-02-2009, 07:40
brands
brands is offline
@ willem123: Ik zit in dezelfde situatie als jouw. Ben ook overgegaan naar een andere opleiding. En ik heb dit te horen gekregen.

Je collegegeld ligt bij mijn school op €1.509 en het lesgeld ligt rond de €1.000. Voor je studiefinanciering moet je een wijzigingsformulier invullen. Daarbij worden om gegevens gevraagd zoals je naam van je opleiding en dergelijke. Wees daar op tijd mee.

Bij mij gaan ze het verreken. Ze doen het te betalen berekenen ze naar aanleiding van hoeveel lesgeld ik heb betaald. Dat verschil wordt in rekening gebracht bij mij. Dit kan ik dan in termijnen of in 1x betalen.

Groeten,

Brands
Oud 10-02-2009, 08:14
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als je je studie afrond kan je je toch echt tijdens het schooljr uitschrijven hoor
klopt, maar TS zegt volgens mij niet dat ie is afgestudeerd of "zo maar" stopt. in dat laatste geval moet je volgens mij gewoon doorbetalen. (ik ga ook uit van een echte afronding, maar voor de zekerheid )
vandaar "afhankelijk van de reden van uitschrijving"
Oud 10-02-2009, 10:16
sicilion
sicilion is offline
Je kunt je gewoon halverwege het college jaar (op een HBO/WO-instelling) uitfschrijven en het resterende collegegeld terug krijgen. Maakt niet uit of je je studie hebt afgerond of gewoon stopt.

Wat betreft je vraag: Volgens mij moet je die maanden dubbel betalen. WO/HBO functioneren los van het MBO. Vandaar ook het verschil tussen lesgeld (a 950 euro) en collegegeld (1550 euro). Dat betekent dat je bij het MBO je lesgeld terug kan vragen vanaf het moment dat je stopt. En dat je moet betalen voor je HBO opleiding vanaf het moment dat je start.
Oud 12-02-2009, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Je kunt je gewoon halverwege het college jaar (op een HBO/WO-instelling) uitfschrijven en het resterende collegegeld terug krijgen. Maakt niet uit of je je studie hebt afgerond of gewoon stopt.
alleen de eerste keer in t eerste jaar hoor, behalve als je toestemming hebt van de decaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten