Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Dat het 2 verschillende instellingen zijn maakt in ieder geval niets uit voor het feit of je moet betalen, dat is gewoon een kwestie van bij de eerste instelling waar je ingeschreven stond even een bewijsje halen dat je al voor die instelling lesgeld betaald hebt.
Of het in dit geval echter wel moet omdat je van een mbo-instelling naar een hbo-instelling switcht weet ik niet. Uit die informatie die je zelf gevonden hebt interpreteer ik dat je al LESgeld betaald hebt en dat het dus niet hoeft. Mazzeltje voor jou dan, want lesgeld is minder dan collegegeld. Maar dat weet ik dus niet zeker. Waar heb je die info vandaan? Website van de instelling? IB-Groep? |
![]() |
|
Verwijderd
|
"Vrijstelling: meerdere opleidingen
Als u bent ingeschreven voor een opleiding waarvoor u les-, cursus- of het wettelijke collegegeld betaalt, hoeft u geen collegegeld te betalen voor een tweede of derde opleiding in het hoger onderwijs. Wanneer de ene opleiding meer collegegeld kost dan de andere, betaalt u het hoogste collegegeld. Voor details kunt u het studentenstatuut van de instelling raadplegen." Hier leid ik uit af dat dit alleen voor het hoger onderwijs geldt, en dus niet voor MBO. In ieder geval geldt wel dat je het hoogste bedrag moet betalen. Maar goed, vraag het na bij beide instellingen, dan weet je 't zeker. |
![]() |
|
![]() |
als zowel hbo als mbo in hetzelfde systeem vallen (HBO en WO iig wel ja), dan zou je voor februari iig alleen het verschil bij moeten betalen.
voor maart tot het einde van het studiejaar betaal je ook gewoon het HBO-tarief. of je MBO nog recht heeft op een deel daarvan, weet ik niet...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
dat ligt volgens mij nog aan de regels van de MBO-instelling. bij HBO en WO kun je je iig niet "zomaar" uitschrijven midden in het jaar. dat TS aan een andere instelling gaat studeren, kan daarom betekenen dat het MBO nog steeds zijn "eerste" onderwijsinstelling is voor dit collegejaar.
uiteraard afhankelijk van de rede van uitschrijven. voor de kosten maakt dit iig niets uit.
||
![]() |
Citaat:
|
@ willem123: Ik zit in dezelfde situatie als jouw. Ben ook overgegaan naar een andere opleiding. En ik heb dit te horen gekregen.
Je collegegeld ligt bij mijn school op €1.509 en het lesgeld ligt rond de €1.000. Voor je studiefinanciering moet je een wijzigingsformulier invullen. Daarbij worden om gegevens gevraagd zoals je naam van je opleiding en dergelijke. Wees daar op tijd mee. Bij mij gaan ze het verreken. Ze doen het te betalen berekenen ze naar aanleiding van hoeveel lesgeld ik heb betaald. Dat verschil wordt in rekening gebracht bij mij. Dit kan ik dan in termijnen of in 1x betalen. Groeten, Brands
||
![]() |
Citaat:
![]() vandaar "afhankelijk van de reden van uitschrijving"
|
Je kunt je gewoon halverwege het college jaar (op een HBO/WO-instelling) uitfschrijven en het resterende collegegeld terug krijgen. Maakt niet uit of je je studie hebt afgerond of gewoon stopt.
Wat betreft je vraag: Volgens mij moet je die maanden dubbel betalen. WO/HBO functioneren los van het MBO. Vandaar ook het verschil tussen lesgeld (a 950 euro) en collegegeld (1550 euro). Dat betekent dat je bij het MBO je lesgeld terug kan vragen vanaf het moment dat je stopt. En dat je moet betalen voor je HBO opleiding vanaf het moment dat je start.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Collegegeld meer dan wettelijk bepaald, mag dat? MiBe | 5 | 25-06-2013 12:06 | |
Werk, Geld & Recht |
gedeelte collegegeld terug zien te vragen Rata | 9 | 02-12-2005 18:59 | |
Algemene schoolzaken |
Collegegeld, tweede inschrijving? Wawl | 14 | 20-08-2005 10:03 | |
Algemene schoolzaken |
collegegeld bij twee studies Hawahaai | 9 | 28-01-2005 12:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Collegegeld mag van SER hoger Gatara | 7 | 24-03-2003 23:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
2900 euro collegegeld en afschaffing stufi??? Verwijderd | 105 | 19-02-2003 15:38 |