Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2006, 15:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-02-2006 @ 14:38 :
Dat moet sowieso. Ik denk dat alle CM'ers het me eens zijn dat het vreemde-talenonderwijs in de tweede fase bedroevend is.
Ja, ik heb CM gedaan en ik kan redelijk Duits, maar mijn Frans is echt minimaal.

Tsja, in principe is het wel een aardig idee, betere wiskunde, zeker voor de pabostudenten, want het kan natuurlijk niet dat hun leerlingen beter zijn dan zijzelf Aan de andere kant vond ik mijn wiskunde lastig zat, maar misschien heb ik ook wel dyscalculie (het is nooit getest, dus misschien ben ik ook wel gewoon een rekenkneus, maar ik kan de simpelste sommen niet oplossen en bijv. ook niet goed klokkijken). En ik vind dat als er dan meer wiskunde moet komen, dat dat dan wel iets moet zijn waar je wat aan hebt. Die drie rode knikkers en vijf gele kennen we nu zo onderhand wel.

Mijn conclusie is dat de tweede fase gewoon rot is, natuurmensen kunnen niet genoeg wiskunde, maatschappijmensen kennen bijna geen wiskunde, natuurmensen kunnen alleen nog maar Engels als vreemde taal en cultuurmensen kennen Engels en kunnen le petit prince lezen. Geweldig.
Oud 20-02-2006, 16:53
Verwijderd
Le petit prince kostte mij verdacht veel moeite in 6vwo
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 16:56
Antubis
Antubis is offline
Ik zit in 5 vwo en ik heb nog nooit van 'le petit prince' gehoord.. Bovendien kan ik mezelf nauwelijks verstaanbaar maken in het Frans, laat staan in het Duits!
Oud 21-02-2006, 10:44
Knots
Knots is offline
Meer wiskunde is, vooral voor de bèta kant een goed idee. Mits er ook beter wordt gekeken naar de leraren. De meeste wiskunde leraren die bij mij op school rondlopen zijn een ramp. Het is bij mij al meerdere keren voorgekomen dat een leraar de vraag zelf ook niet snapte en dat is toch wel erg ernstig als je een 5 vwo B2 klas les moet geven. Dit is ook een van de redenen dat wiskunde B erg moeilijk is voor veel mensen (+ dat ze er zelf geen hol aan doen, maar dat is hun eigen schuld).

En als ze dan bij de natuurstroom de wiskunde uren vermeerderen, moeten ze bij de maatschappijstroom de talen beter behandelen. Frans 2 en Duits 2 stelt, zoals ik dat hoor van anderen, zeer weinig voor.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 13:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Antubis schreef op 20-02-2006 @ 17:56 :
Ik zit in 5 vwo en ik heb nog nooit van 'le petit prince' gehoord.. Bovendien kan ik mezelf nauwelijks verstaanbaar maken in het Frans, laat staan in het Duits!
Moet je nagaan

In het Duits je verstaanbaar maken, lijkt me nog altijd gemakkelijker dan in het Frans. Met Nederlandse woorden wat verduitsen kom je tijdens een mondeling al best een eind
Oud 21-02-2006, 17:38
Antubis
Antubis is offline
Tja.. maar om nou te zeggen dat ik van die 4/5 jaren Frans en Duits veel geleerd heb.. Nee niet echt. Ik grijp toch altijd terug naar Engels.. en ik geloof dat ik een beetje off topic ga zo..
Oud 22-02-2006, 11:01
Experiment
Experiment is offline
Wat mij betreft moeten gewoon al die vakjes zoals anw, kcv afgeschaft worden. Iedereen weer 7, 8, 9 vakken en die dan ook echt goed
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 20:06
Bell
Bell is offline
ik denk dat wanneer er bij mij op de basisschool meer aandacht was geweest voor rekenen, dan had ik er op de middelbare school en nu minder moeite meegehad...

dus ik vind het wel een idee als er meer en beter rekenen gegeven word op de basisschool en niet meer gewoon klakkeloos rijtjes maken...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 20:50
Verwijderd
Of wiskunde moet zich minder richten op rekenen en meer op wiskunde...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 09:14
Antubis
Antubis is offline
Als ze nou op de basisschool al beginnen met Wiskunde ipv Rekenen dan hebben ze op de middelbare school meer tijd om verder op wiskunde in te gaan. als ze nou op de basisschool al veel dieper ingaan op onderwerpen zoals Breuken, Machten en Wortels en bijvoorbeeld Kansen, dan kunnen ze de verdere toelichting en de verdieping voor de middelbare school overlaten.
Oud 24-02-2006, 14:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Antubis schreef op 24-02-2006 @ 10:14 :
Als ze nou op de basisschool al beginnen met Wiskunde ipv Rekenen dan hebben ze op de middelbare school meer tijd om verder op wiskunde in te gaan. als ze nou op de basisschool al veel dieper ingaan op onderwerpen zoals Breuken, Machten en Wortels en bijvoorbeeld Kansen, dan kunnen ze de verdere toelichting en de verdieping voor de middelbare school overlaten.
Ik vond het wel raar dat we eerst leerden dat breuken iets heel anders was dan delen, op de middelbare school bleek dat ineens hetzelfde te zijn.

Maar verder ben ik het toch niet met je eens. Ik vond dat er op de basisschool al ontzettend veel tijd aan rekenen werd besteed, van mij mag er wel wat meer tijd aan biologie of geschiedenis worden besteed, dat hadden we bekant nooit. En rekenen hadden we toch wel elke dag twee uur of zo en we leerden toch telkens weer nieuwe dingen. Volgens mij heb jij wel een wat hoge dunk van basisschoolkinderen, je kan toch niet verwachten dat die al wortels en machten en zo begrijpen? Ik leerde in groep zes pas klokkijken, dan is die stap best groot
Oud 24-02-2006, 14:29
Antubis
Antubis is offline
Nee.. Dat verwacht ik ook niet van die kinderen hoor! Maar ze zouden er wel meer op kunnen voorbereiden dan al die eeuwige rijtjes uit je kop knallen. Als je in groep 3 alle basis dingen al leert, mag je toch in groep 8 al wat breuken en machten kennen? Wij leren nu in een veel hoger tempo, en dat halen we niet. Dus zouden ze alle dingen die je op de middelbare al zou moeten weten verder uitleggen op de basisschool. Bij ons op de middelbare school werd er vanuit gegaan dat wij al wisten wat Machten en Breuken waren, maar ik geloof dat ik dat niet helemaal mee heb gekregen. Als ze daar wat meer uitleggen bij geven, ben ik tevreden.
Oud 24-02-2006, 14:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Antubis schreef op 24-02-2006 @ 15:29 :
Nee.. Dat verwacht ik ook niet van die kinderen hoor! Maar ze zouden er wel meer op kunnen voorbereiden dan al die eeuwige rijtjes uit je kop knallen. Als je in groep 3 alle basis dingen al leert, mag je toch in groep 8 al wat breuken en machten kennen? Wij leren nu in een veel hoger tempo, en dat halen we niet. Dus zouden ze alle dingen die je op de middelbare al zou moeten weten verder uitleggen op de basisschool. Bij ons op de middelbare school werd er vanuit gegaan dat wij al wisten wat Machten en Breuken waren, maar ik geloof dat ik dat niet helemaal mee heb gekregen. Als ze daar wat meer uitleggen bij geven, ben ik tevreden.
Wat voor rijtjes? Wij leerden vooral hoe je moest optellen en aftrekken en delen en vermenigvuldigen. Ow, vermenigvuldigrijtjes bedoel je zeker, maar dat was bij ons alleen in groep vier. Maar breuken leerden wij ook al op de basisschool, geloof ik. Een halve taart en zo

Misschien zou het wat meer bij elkaar moeten aansluiten, maar ik vind niet dat er méér moet worden geleerd op de basisschool. Ik kreeg nu al elke dag meer werk mee
Oud 24-02-2006, 14:59
Antubis
Antubis is offline
Ik bedoel de vermenigvuldig rijtjes enzo. Maar het aansluitende deel van de machten en de breuken heb ik totaal gemist. En dat was niet omdat ik er tijdens de niet goed bij was. Dus de aansluiting moet in ieder geval beter ja.
Oud 24-02-2006, 15:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Antubis schreef op 24-02-2006 @ 15:59 :
Ik bedoel de vermenigvuldig rijtjes enzo. Maar het aansluitende deel van de machten en de breuken heb ik totaal gemist. En dat was niet omdat ik er tijdens de niet goed bij was. Dus de aansluiting moet in ieder geval beter ja.
Machten hadden wij inderdaad ook niet... Maar dat is natuurlijk ook wel moeilijk. Ik heb ook nooit begrepen wat je nu precies doet als je iets aan het vermenigvuldigen bent, maar ja
Oud 24-02-2006, 23:23
Verwijderd
Ik heb zelf totaal geen problemen gehad met de aansluiting basisschool -> TVWO, maar dat zal wel aan de kwaliteit van de basisschool hebben gelegen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 11:18
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Aansluiting VWO-> Uni stelt uberhaupt geen reet voor. Ik ben sowieso vóór een hoger niveau en hogere werkdruk op het vwo want op dit moment wordt het vwo-studenten gewoon veel te makkelijk gemaakt.

De omslag waarmee je vervolgens te maken krijgt op de universiteit is gewoon erg groot (Ik heb het hier niet over een studie als psychologie bijv. maar een studie waarbij je wél echt aan de bak moet). Als je niet genoeg discipline wordt bijgebracht, of op kon brengen, op het vwo en vervolgens wel geacht wordt gedisciplineerd te zijn op de universiteit lijkt het me beter dat vwo-studenten een betere werkhouding wordt aangeleerd en als ze daar geen zin hebben een havo-opleiding gaan doen.

Dus ik ben ook vóór meer wiskunde en op een meer gedisciplineerde manier (eisen dat leerlingen thuis aan de slag gaan, maar wel op een didactisch prikkelende manier door een goede leraar, en dit belonen door een goed cijfer).
Oud 25-02-2006, 13:02
Verwijderd
IMO is dat een beetje pedant. Laat die top-2% maar zweten op de uni. Die kan je toch niet dwingen sommetjes te maken op het VWO, daar komen ze wel onderuit. Discipline moet uit jezelf komen. Het laatste oordeel is het CSE, daar kom je niet onderuit. Een goede werkhouding belonen met hogere cijfers lijkt me daarom niet erg zinnig.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 13:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-02-2006 @ 14:02 :
IMO is dat een beetje pedant. Laat die top-2% maar zweten op de uni. Die kan je toch niet dwingen sommetjes te maken op het VWO, daar komen ze wel onderuit. Discipline moet uit jezelf komen. Het laatste oordeel is het CSE, daar kom je niet onderuit. Een goede werkhouding belonen met hogere cijfers lijkt me daarom niet erg zinnig.
Mja, ik vind dat eigenlijk ook wel. Misschien komt het ook doordat ik op een daltonschool zat, maar discipline lijkt me niet echt het probleem.
Oud 26-02-2006, 16:09
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 25-02-2006 @ 12:18 :

De omslag waarmee je vervolgens te maken krijgt op de universiteit is gewoon erg groot (Ik heb het hier niet over een studie als psychologie bijv. maar een studie waarbij je wél echt aan de bak moet).
Oh je bedoelt Fiscale Economie :')

Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 21:09
jasperbeerens
jasperbeerens is offline
Meer wiskunde in de bovenbouw is zeer zeker een goed idee. Het niveau van wiskunde dat tegenwoordig beheerst wordt is echt veel te laag. Ikzelf heb N&T en ik zit in de vijfde, maar ik heb op zijn hoogst 4 vakuren wiskunde in de week, evenveel als in de eerste klas! Daarnaast heb ik meestal ook nog wel wiskunde keuze-uren.
Er zijn ook mensen met C&M (WA1), die wiskunde nu in de vijfde al hebben afgesloten! Ze krijgen nog niet eens een CSE wiskunde!
Ook vind ik dat er in lagere klassen en op de bassischool meer wiskunde moet worden gegeven. Het niveau waarop ik en het overgrote deel van mijn klasgenoten kunnen hoofdrekenen is belabberd. Alles gaat tegenwoordig met de GR. En de NA2 klas verbaast zich iedere keer als de natuurkunde leraar van de oude stempel even een sommetje voor doet en dat uit zijn hoofd uitrekend. Vermenigvuldigen wordt voor mij al heel moeilijk als er een cijfer achter de komma staat.
En dan is er de aansluiting met de universiteit. Blijkbaar, daar weet ik niet zo veel van, is de aansluiting ronduit slecht. Er staan in de krant (het Eindhovens Dagblad) wel eens artikelen dat het niveau van instromers op de TU/e te laag is, en dat er daardoor onnodig veel mensen uitvallen. Dit is zorgelijk! Hoe wil Nederland zo nog zijn kenniseconomie in stand houden? En ik ga vaak naar voorlichtingen van de TU en vaak krijg ik bij opleidingen te horen dat je wiskunde op het VWO niet zo moeilijk hebt moeten vinden, anders haal je het niet.
Meer wiskunde: een heel goed idee, liever gisteren dan vandaag.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 21:12
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 24-02-2006 @ 15:09 :
Ik vond het wel raar dat we eerst leerden dat breuken iets heel anders was dan delen, op de middelbare school bleek dat ineens hetzelfde te zijn.

Maar verder ben ik het toch niet met je eens. Ik vond dat er op de basisschool al ontzettend veel tijd aan rekenen werd besteed, van mij mag er wel wat meer tijd aan biologie of geschiedenis worden besteed, dat hadden we bekant nooit. En rekenen hadden we toch wel elke dag twee uur of zo en we leerden toch telkens weer nieuwe dingen. Volgens mij heb jij wel een wat hoge dunk van basisschoolkinderen, je kan toch niet verwachten dat die al wortels en machten en zo begrijpen? Ik leerde in groep zes pas klokkijken, dan is die stap best groot
Machten en worteltrekken ken ik al evenals de stelling van Pythagoras en hoe ik de oppervlakte van een cirkel kan berekenen. Pi is ook geen probleem. Ik zit toch ook op de basisschool?

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 11:31.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 01-03-2006 @ 22:12 :
Machten en worteltrekken ken ik al evenals de stelling van Pythagoras en hoe ik de oppervlakte van een cirkel kan berekenen. Pi is ook geen probleem. Ik zit toch ook op de basisschool?
Ik weet niet eens wat pi is

Dat laatste is geen argument, misschien heb jij gewoon aanleg voor wiskunde of ben jij ontzettend slim. En ja, misschien zouden ze (jullie) het wel kunnen, maar ík had het in ieder geval niet gekund en ik heb wel vwo kunnen doen, dus echt slecht ben ik ook niet.

Ik denk eerder dat er gewoon extra aandacht besteed moet worden aan dingen waar je op de middelbare school wat aan hebt. Machten dus, dat krijg je op de middelbare school wel veel. En hoofdrekenen niet, maar dat is op zich wel handig. Ik heb het nooit gekund in ieder geval. Maar ik vind het raar om basisschoolkinderen zoveel méér wiskunde te laten krijgen dan ik had, omdat in mijn beleving ik al zo ontzettend veel moest doen.
Oud 02-03-2006, 13:51
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 14:49 :
Ik weet niet eens wat pi is

Dat laatste is geen argument, misschien heb jij gewoon aanleg voor wiskunde of ben jij ontzettend slim. En ja, misschien zouden ze (jullie) het wel kunnen, maar ík had het in ieder geval niet gekund en ik heb wel vwo kunnen doen, dus echt slecht ben ik ook niet.

Ik denk eerder dat er gewoon extra aandacht besteed moet worden aan dingen waar je op de middelbare school wat aan hebt. Machten dus, dat krijg je op de middelbare school wel veel. En hoofdrekenen niet, maar dat is op zich wel handig. Ik heb het nooit gekund in ieder geval. Maar ik vind het raar om basisschoolkinderen zoveel méér wiskunde te laten krijgen dan ik had, omdat in mijn beleving ik al zo ontzettend veel moest doen.
Ik ben de enige in m'n klas die het kan.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 02-03-2006 @ 14:51 :
Ik ben de enige in m'n klas die het kan.
Nou dan Dan kun je toch niet verwachten van de gemiddelde basisschoolleerling dat ze machten en worteltrekken moeten kunnen, terwijl de helft nog niet eens fatsoenlijk kan vermenigvuldigen?
Oud 02-03-2006, 13:56
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 14:52 :
Nou dan Dan kun je toch niet verwachten van de gemiddelde basisschoolleerling dat ze machten en worteltrekken moeten kunnen, terwijl de helft nog niet eens fatsoenlijk kan vermenigvuldigen?
LoL. Maar wat vind jij een gemiddelde basisschoolleerling?
Ik vind mezelf een gemiddelde basisschoolleerling, maar jij hebt daar misschien een andere visie op. Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer wiskunde komt. Wiskunde is gewoon leuk!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 02-03-2006 @ 14:56 :
LoL. Maar wat vind jij een gemiddelde basisschoolleerling?
Ik vind mezelf een gemiddelde basisschoolleerling, maar jij hebt daar misschien een andere visie op. Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer wiskunde komt. Wiskunde is gewoon leuk!
De gemiddelde leerling houdt niet van wiskunde

Nee, ik bedoel met gemiddelde basisschoolleerling de leerling die naar het vmbo-t gaat, aangenomen dat gemiddeld de meeste leerlingen daarheen gaan
Oud 02-03-2006, 14:06
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 14:57 :
De gemiddelde leerling houdt niet van wiskunde

Nee, ik bedoel met gemiddelde basisschoolleerling de leerling die naar het vmbo-t gaat, aangenomen dat gemiddeld de meeste leerlingen daarheen gaan
Machtsverheffen en worteltrekken hoort toch bij rekenen? Of vergis ik me?
En pi geeft de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel weer. Pi: 3,141592653589793, dat ken ik uit m'n hoofd
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 02-03-2006 @ 15:06 :
En pi geeft de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel weer. Pi: 3,141592653589793, dat ken ik uit m'n hoofd
Haha autist. Pi kun je niet exact opschrijven d.m.v. een decimaal getal.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 02-03-2006 @ 15:06 :
Rekenen hoort toch weer bij wiskunde? Of vergis ik me.

Verhouding, dat snapte ik in groep zeven al niet. Maar dat getal wist ik ook, tot drie cijfers achter de komma weliswaar
Oud 02-03-2006, 14:12
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 15:10 :

Verhouding, dat snapte ik in groep zeven al niet. Maar dat getal wist ik ook, tot drie cijfers achter de komma weliswaar
Op 22-02-2006 heb ik pi tot op 6 decimalen achter de komma uitgerekend. Dat was een memorabele dag ;_;
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 15:10 :
Min of meer, maar rekenvaardigheid heeft weinig te maken met wiskundige vaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-03-2006 @ 15:13 :
Min of meer, maar rekenvaardigheid heeft weinig te maken met wiskundige vaardigheid.
Ja, dat is waar Maar de vraag is dus of er al op de basisschool begonnen moet worden met die wiskundige vaardigheden. Ik persoonlijk denk dat ze het al zwaar genoeg hebben met rekenvaardigheid.
Oud 22-03-2006, 19:55
RedWarrior
RedWarrior is offline
Wat de natuurprofielen betreft weet ik er niet zoveel van, maar misschien is het wel een goed idee om de wiskunde in E&M iets omhoog te laten gaan. Je hebt het best nodig met ec12 en een doodenkele keer ook met aardrijkskunde. E&M heeft 2 'wiskundige' vakken, geen overbodige luxe om wat meer met wiskunde te doen daar. 't Is toch eigenlijk gestoord dat je met E&M geen directe toelating hebt op sommige economische opleidingen (econometrie bv)
Oud 22-03-2006, 20:54
Integer
Integer is offline
Ik zou deze discussie omtrent de teloorgang van het beta-onderwijs, en dan met name het wiskunde-onderwijs graag even een andere kant op sturen. Vaak wordt door beta's als grote oorzaak voor de moeizame overgang van VWO naar universiteit de grafische rekenmachine genoemd (zie bijv. het filmpje op www.lievemaria.nl). Ik vind dit argument deels zeer onterecht.

De afgelopen +/- vijftig jaar zijn er, met de komst van de personal computer, enorme vorderingen geboekt in de wiskunde, met name in de numerieke wiskunde. Geheel nieuwe takken in de wiskunde zijn ontstaan die hun bestaansrecht puur en alleen ontlenen aan het feit dat we met zo'n apparaat operaties heel vaak kunnen uitvoeren. Dit heeft tot gevolg dat er ook in het wiskunde-onderwijs iets moet veranderen. Om de vruchten van deze vorm van wiskunde te plukken, is het verstandig scholieren in een vroeg stadium te laten proeven van de mogelijkheden van numerieke wiskunde. Zo kun je scholieren laten zien dat je die gruwel van een integraal, die overigens analytisch niet oplosbaar is, in een fluitje van een cent kunt benaderen met je grafische rekenmachine.

Natuurlijk biedt zo'n rekenmachine ook de mogelijkheid om teksten op te slaan en zo vals kunt spelen bij je tentamen, maar ik denk dat de gevolgen daarvan wel mee zullen vallen.

Wat ik erg jammer vind is dat de 'zuivere kant' van de wiskunde - waar numeriek nog steeds een beetje een vies woord is - de huidige situatie aangrijpen om deze vernieuwende tak van de wiskunde een schop na te geven.

Waar ik dan ook voor pleit is niet een andersoortig onderwijsprogramma, maar gewoon meer uren voor wiskunde. En ja, ook voor dat meisje dat Cultuur en Maatschappij kiest en het liefst helemaal geen wiskunde krijgt. Ook haar analytisch denkvermogen zal er baat bij hebben.

P.S. voor RedWarrior: econometrie is eigenlijk geen economische opleiding. Je kunt het beter 'toegepaste wiskunde met een vleugje economie' noemen. Het is een beetje een 'altyd soo geweescht'-je dat het een te pittige studie is voor de typische E&M'er. Dat is ook niet erg.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 21:10
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
RedWarrior schreef op 22-03-2006 @ 20:55 :
Wat de natuurprofielen betreft weet ik er niet zoveel van, maar misschien is het wel een goed idee om de wiskunde in E&M iets omhoog te laten gaan. Je hebt het best nodig met ec12 en een doodenkele keer ook met aardrijkskunde. E&M heeft 2 'wiskundige' vakken, geen overbodige luxe om wat meer met wiskunde te doen daar. 't Is toch eigenlijk gestoord dat je met E&M geen directe toelating hebt op sommige economische opleidingen (econometrie bv)
Bij economie hoef je maar een klein beetje wiskunde gebruiken en die stof wordt nu al behandeld, ik zie het nut niet in
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Integer schreef op 22-03-2006 @ 21:54 :
*knip*
Je hebt zeker een punt. Maar bij mijn numerieke wiskundevakken wordt uitvoerig de theorie behandeld, waarna overgegaan wordt op de uitleg van de numerieke methoden. Op dit moment is het in het wiskundeonderwijs zo dat men bijna alleen nog maar bezig is met de numerieke methoden en de theorie nauwelijks beheerst.

Overigens moet er, voordat de GR nuttig wordt op het VWO, het programma wel zodanig uitgebreid worden dat er ook zaken behandeld worden die écht een GR vereisen. Dus niet een simpele integraal, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 07:26
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-03-2006 @ 15:15 :
Ja, dat is waar Maar de vraag is dus of er al op de basisschool begonnen moet worden met die wiskundige vaardigheden. Ik persoonlijk denk dat ze het al zwaar genoeg hebben met rekenvaardigheid.
Kan er geen differentiatie in de hoogste klassen van het basisonderwijs? Er zijn enorm veel leerlingen die gewoon goed zijn in alle vakken (rekenen/taal) en wat meer uitdaging nodig hebben. Deze leerlingen hebben in groep 6 meestal de complete rekenstof van de basisschool doorlopen.

Is het geen idee om een extra rekenpakket aan te bieden waardoor de "betere" leerling zich alvast verder kan ontwikkelen?

Ik bedoel hierbij leerlingen die sowieso een vwo-determinatie krijgen. Laat die leerlingen maar alvast beginnen met het brugklas idee : uitbreiding van breuken, het leren van grafieken tekenen, en wat ruimtelijk inzicht oh én rekenen met negatieve getallen. Dan heb je ongeveer de helft van de eerste klas gehad, en blijft er in de brugperiode mooi tijd over voor een beetje puzzelen met a-tjes en b-tjes (de vwo-beta-bruggers bij mij op school zitten nu al in boek 2a van VWO, dus volgens mij moet het kunnen)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 23-03-2006 @ 08:26 :
Kan er geen differentiatie in de hoogste klassen van het basisonderwijs? Er zijn enorm veel leerlingen die gewoon goed zijn in alle vakken (rekenen/taal) en wat meer uitdaging nodig hebben. Deze leerlingen hebben in groep 6 meestal de complete rekenstof van de basisschool doorlopen.

Is het geen idee om een extra rekenpakket aan te bieden waardoor de "betere" leerling zich alvast verder kan ontwikkelen?

Ik bedoel hierbij leerlingen die sowieso een vwo-determinatie krijgen. Laat die leerlingen maar alvast beginnen met het brugklas idee : uitbreiding van breuken, het leren van grafieken tekenen, en wat ruimtelijk inzicht oh én rekenen met negatieve getallen. Dan heb je ongeveer de helft van de eerste klas gehad, en blijft er in de brugperiode mooi tijd over voor een beetje puzzelen met a-tjes en b-tjes (de vwo-beta-bruggers bij mij op school zitten nu al in boek 2a van VWO, dus volgens mij moet het kunnen)
Zoek eens voor de grap op Google naar 'jenaplan'.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-03-2006 @ 13:16 :
Zoek eens voor de grap op Google naar 'jenaplan'.
Ik kom van een Jenaplan basisschool, en echt niet dat er materiaal was waar ik mee verder kon. In groep 6 was ik klaar met al het reken werk en toen hebben ze bedacht dat ik maar "om mijn zelfstandigheid te ontwikkelen" mocht kopieren en dingen moest gaan bestellen voor de school.

Jenaplan werkt misschien, maar er moeten zeker goede materialen ter beschikking zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 16:54
RedWarrior
RedWarrior is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 22-03-2006 @ 22:10 :
Bij economie hoef je maar een klein beetje wiskunde gebruiken en die stof wordt nu al behandeld, ik zie het nut niet in
Nouja. Ik bedoel meer dat het wel vreemd is dat je wiskunde B1 moet hebben voor een economische opleiding, en dat em juist bedoeld is voor die opleidingen en dus afdoende wiskundediepgang moet geven om ook iets als econometrie mogelijk te maken.
Gefelicteerd btw!
Oud 23-03-2006, 17:00
Antubis
Antubis is offline
Ik vind het onzin, als Cultuur en Maatschappij-profieler, die geen wiskunde A2 heeft, wel die lessen moet volgen om mijn uren vol te krijgen, en dat terwijl ik het volgend jaar toch niet nodig heb!
Reageren

Regels voor berichten