![]() |
||
Citaat:
Tsja, in principe is het wel een aardig idee, betere wiskunde, zeker voor de pabostudenten, want het kan natuurlijk niet dat hun leerlingen beter zijn dan zijzelf ![]() Mijn conclusie is dat de tweede fase gewoon rot is, natuurmensen kunnen niet genoeg wiskunde, maatschappijmensen kennen bijna geen wiskunde, natuurmensen kunnen alleen nog maar Engels als vreemde taal en cultuurmensen kennen Engels en kunnen le petit prince lezen. Geweldig.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() In het Duits je verstaanbaar maken, lijkt me nog altijd gemakkelijker dan in het Frans. Met Nederlandse woorden wat verduitsen kom je tijdens een mondeling al best een eind ![]()
||
Citaat:
Maar verder ben ik het toch niet met je eens. Ik vond dat er op de basisschool al ontzettend veel tijd aan rekenen werd besteed, van mij mag er wel wat meer tijd aan biologie of geschiedenis worden besteed, dat hadden we bekant nooit. En rekenen hadden we toch wel elke dag twee uur of zo en we leerden toch telkens weer nieuwe dingen. Volgens mij heb jij wel een wat hoge dunk van basisschoolkinderen, je kan toch niet verwachten dat die al wortels en machten en zo begrijpen? Ik leerde in groep zes pas klokkijken, dan is die stap best groot ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Misschien zou het wat meer bij elkaar moeten aansluiten, maar ik vind niet dat er méér moet worden geleerd op de basisschool. Ik kreeg nu al elke dag meer werk mee ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 11:31. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat laatste is geen argument, misschien heb jij gewoon aanleg voor wiskunde of ben jij ontzettend slim. En ja, misschien zouden ze (jullie ![]() Ik denk eerder dat er gewoon extra aandacht besteed moet worden aan dingen waar je op de middelbare school wat aan hebt. Machten dus, dat krijg je op de middelbare school wel veel. En hoofdrekenen niet, maar dat is op zich wel handig. Ik heb het nooit gekund in ieder geval. Maar ik vind het raar om basisschoolkinderen zoveel méér wiskunde te laten krijgen dan ik had, omdat in mijn beleving ik al zo ontzettend veel moest doen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik vind mezelf een gemiddelde basisschoolleerling, maar jij hebt daar misschien een andere visie op. Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer wiskunde komt. Wiskunde is gewoon leuk! |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee, ik bedoel met gemiddelde basisschoolleerling de leerling die naar het vmbo-t gaat, aangenomen dat gemiddeld de meeste leerlingen daarheen gaan ![]()
||
Citaat:
En pi geeft de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel weer. Pi: 3,141592653589793, dat ken ik uit m'n hoofd |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verhouding, dat snapte ik in groep zeven al niet. Maar dat getal wist ik ook, tot drie cijfers achter de komma weliswaar ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik zou deze discussie omtrent de teloorgang van het beta-onderwijs, en dan met name het wiskunde-onderwijs graag even een andere kant op sturen. Vaak wordt door beta's als grote oorzaak voor de moeizame overgang van VWO naar universiteit de grafische rekenmachine genoemd (zie bijv. het filmpje op www.lievemaria.nl). Ik vind dit argument deels zeer onterecht.
De afgelopen +/- vijftig jaar zijn er, met de komst van de personal computer, enorme vorderingen geboekt in de wiskunde, met name in de numerieke wiskunde. Geheel nieuwe takken in de wiskunde zijn ontstaan die hun bestaansrecht puur en alleen ontlenen aan het feit dat we met zo'n apparaat operaties heel vaak kunnen uitvoeren. Dit heeft tot gevolg dat er ook in het wiskunde-onderwijs iets moet veranderen. Om de vruchten van deze vorm van wiskunde te plukken, is het verstandig scholieren in een vroeg stadium te laten proeven van de mogelijkheden van numerieke wiskunde. Zo kun je scholieren laten zien dat je die gruwel van een integraal, die overigens analytisch niet oplosbaar is, in een fluitje van een cent kunt benaderen met je grafische rekenmachine. Natuurlijk biedt zo'n rekenmachine ook de mogelijkheid om teksten op te slaan en zo vals kunt spelen bij je tentamen, maar ik denk dat de gevolgen daarvan wel mee zullen vallen. Wat ik erg jammer vind is dat de 'zuivere kant' van de wiskunde - waar numeriek nog steeds een beetje een vies woord is - de huidige situatie aangrijpen om deze vernieuwende tak van de wiskunde een schop na te geven. Waar ik dan ook voor pleit is niet een andersoortig onderwijsprogramma, maar gewoon meer uren voor wiskunde. En ja, ook voor dat meisje dat Cultuur en Maatschappij kiest en het liefst helemaal geen wiskunde krijgt. Ook haar analytisch denkvermogen zal er baat bij hebben. P.S. voor RedWarrior: econometrie is eigenlijk geen economische opleiding. Je kunt het beter 'toegepaste wiskunde met een vleugje economie' noemen. Het is een beetje een 'altyd soo geweescht'-je dat het een te pittige studie is voor de typische E&M'er. Dat is ook niet erg. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens moet er, voordat de GR nuttig wordt op het VWO, het programma wel zodanig uitgebreid worden dat er ook zaken behandeld worden die écht een GR vereisen. Dus niet een simpele integraal, ofzo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is het geen idee om een extra rekenpakket aan te bieden waardoor de "betere" leerling zich alvast verder kan ontwikkelen? Ik bedoel hierbij leerlingen die sowieso een vwo-determinatie krijgen. Laat die leerlingen maar alvast beginnen met het brugklas idee : uitbreiding van breuken, het leren van grafieken tekenen, en wat ruimtelijk inzicht oh én rekenen met negatieve getallen. Dan heb je ongeveer de helft van de eerste klas gehad, en blijft er in de brugperiode mooi tijd over voor een beetje puzzelen met a-tjes en b-tjes (de vwo-beta-bruggers bij mij op school zitten nu al in boek 2a van VWO, dus volgens mij moet het kunnen) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jenaplan werkt misschien, maar er moeten zeker goede materialen ter beschikking zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Gefelicteerd btw! ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wiskunde moet verplicht worden voor IEDEREEN erweka | 59 | 28-05-2019 17:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Fysica EinsteinBrain | 30 | 19-03-2005 13:24 | |
Algemene schoolzaken |
Wiskunde-B dag Pythagoras | 11 | 11-11-2004 20:02 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
HELP ME!!!!! Voor wiskundigen onder ons! Zonnebloempje18 | 20 | 18-06-2002 20:42 | |
Een wiskunde som voor je plezier? Radijs | 21 | 25-03-2002 14:06 | |
suggesties zijn van harte welkom :) ! *** | 5 | 13-06-2001 21:26 |