Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2006, 18:04
Roos
Roos is offline
Ah sorry, spelfoutje, verderop in mijn post stond het wel goed.

En als jij zelfs overweegt om je baarmoeder eruit te laten halen, zou ik eerst maar eens met je huisarts de overige opties overwegen.
Oud 26-01-2006, 20:27
Peacefully
Peacefully is offline
ik heb niet zo'n hele goede band met mijn dokter. bovendien ben ik het zat om alles te proberen, spiraaltje zie ik niet zitten, sterilisatie heeft geen zin, zwaardere pil heeft geen zin en kinderen wil ik zowieso niet.
Oud 26-01-2006, 20:43
Roos
Roos is offline
Hmm ja ik snap dat je dan liever niet naar de dokter gaat. Ik zou zelf ook geen zin hebben om 10 dingen uit te proberen.
Maar hoe dan ook, als je toch een oplossing wilt zoeken (en vinden), is hij/zij toch de eerste schakel.
Misschien is het sowieso een idee om van huisarts te wisselen, alhoewel dat tegenwoordig moeilijk kan zijn omdat huisartsen nogal schaars zijn.
Oud 27-01-2006, 22:15
vosje16
vosje16 is offline
Ik zou eerst toch maar iets anders proberen. Is heel goed mogelijk dat je nu geen kinderen wilt, maar dat je later nog van gedachte veranderd...Tot een jaar geleden zei ik ook steeds dat ik nooit een kind zou willen...en toen kreeg ik een vriendje...waarmee ik het eigenlijk wel zou zien zitten om een kindje te krijgen
Oud 06-02-2006, 11:09
Mariekje*
Mariekje* is offline
Bestaat er serieus iets als een sperma-allergie?

Dacht het toch maar eens hier te vragen. Ik deed een vriend van mij (zijn vader is arts) gisteravond even een deel van mijn verhaal, hoe we erop kwamen joost mag het weten. Nevermind...

Het is namelijk zo dat wanneer ik seks heb gehad met m'n vriend en hij is klaargekomen, er bij mij vrijwel direct pijn ontstaat; Prikkend en branderig gevoel, wat na verloop van tijd (na een uur of 2) overgaat in zwelling. Soa's of schimmelinfecties zijn uitgesloten... Tijdens de seks heb ik dus echt nooit ergens last van, enkel op het moment dat hij in me klaarkomt.

Ik vind het erg vreemd, en verschrikkelijk irritant ook. Met condooms irriteert het ook, want dat heb we onlangs een keer geprobeerd, maar dan is het vermoedelijk het glijmiddel waar ik al eens eerder een reactie op heb gehad.
Ik kan me nog een keer herinneren dat hij op m'n buik klaarkwam, maar dat ik ook hier al heel snel hetzelfde gevoel bij kreeg; Het werd na verloop van tijd dan ook weer rood.

Goed, om even terug te komen op die vriend van mij. Hij had het dus over een sperma-allergie, iets waar ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord heb. Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen... echt weer een 'dat heb ik weer hoor'.

Iemand die er wel eens van gehoord heeft? Valt erop te testen of iets dergelijks? En waardoor wordt het veroorzaakt, de zuurgraad?

bvd,
Oud 06-02-2006, 11:12
vosje16
vosje16 is offline
Moet waarschijnlijk wel bestaan...tegenwoordig kun je van alles allergisch worden
Oud 06-02-2006, 12:26
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 06-02-2006 @ 12:12 :
Moet waarschijnlijk wel bestaan...tegenwoordig kun je van alles allergisch worden
Dat dacht ik dus zelf ook al..
Oud 06-02-2006, 12:37
Onbekend
Onbekend is offline
Na het scheren zijn haartjes in gaan groeien. Dat ziet er niet uit. Hoe krijg ik die weg? *beetje overdreven om der een heel topic voor te maken lijkt me*
Oud 06-02-2006, 13:58
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Onbekend schreef op 06-02-2006 @ 13:37 :
Na het scheren zijn haartjes in gaan groeien. Dat ziet er niet uit. Hoe krijg ik die weg? *beetje overdreven om der een heel topic voor te maken lijkt me*
Voor het scheren scrubben, dat schijnt te helpen.
Oud 06-02-2006, 14:02
Onbekend
Onbekend is offline
Ja dat heb ik al eens geprobeerd maar dat voorkómt ingegroeide haartjes. Het helpt ze niet te 'genezen'
Oud 19-02-2006, 21:02
Barones
Barones is offline
Op mijn achterhoofd heb ik een rond bultje. Het is volgens mij gewoon bot. Mijn vader heeft het ook en mijn zusje geloof ik ook, maar mijn moeder en broer niet. Wat kan dit voor botje zijn en wat is het nut?

Wat voor ontlasting is 'beter'. Als het een donkere kleur heeft, of een lichtere kleur, en waar wordt deze kleur door veroorzaakt?

Deze vraag is al gesteld, maar nog geen antwoord op gegeven, Hoelang duurt het voor je een glas water weer uitplast. Ik heb namelijk het gevoel dat dat soms al binnen een uur is.

Kan een mens zonder slaap? Ik heb namelijk een keer gelezen dat er een man was die nooit sliep.

Hoe komt het dat oudere mensen moeilijker in slaap komen, en minder diep slapen?
Oud 19-02-2006, 21:09
Roos
Roos is offline
Wat een vragen Ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd hoor.

Over dat botje: elk menselijk skelet zit weer net iets anders in elkaar. Ik denk dat jouw schedel gewoon net iets anders is dan dat van jouw moeder, en dat je dat van je vader 'geerfd' hebt. Zoals sommige mensen een hele flexibele duim hebben, of slechte knieen.

Over de ontlasting: eigenlijk geldt: een hele donkere ontlasting is niet goed, maar een hele lichte ontlasting ook niet. De kleur wordt bepaald door een aantal factoren, zoals je eetpatroon, stoffen die in je ontlasting worden uitgescheiden door je lichaam zoals bilirubine, etc. Als je een moeizame ontlasting hebt, en dus maar 2x per week gaat, kan het ook wat donkerder zijn, dan wanneer je 2x per dag gaat.
Sowieso zijn zichbaar slecht verteerde voedingsresten een slecht teken, dan zou je je eetpatroon moeten aanpassen.

Volgens mij kunnen mensen niet zonder slaap. Zoiets is al eerder voorbijgekomen: slaap heeft je lichaam echt nodig. Misschien is er een gekke monnik die zonder slaap kon, dat is dan echt een hele rare uitzondering

Over je laatste vraag: hier weet ik niet zoveel vanaf, volgens mij heeft het ermee te maken, dat oudere mensen minder van een bepaalde stof/hormoon aanmaken, waardoor de slaap minder diep is.
Ten tweede: oude mensen zijn vaak minder actief dan jongeren, hierdoor hebben ze dus minder slaap nodig.
Oud 19-02-2006, 21:17
Barones
Barones is offline
wow dat is wel heel snel een antwoord
dank je wel!
Oud 21-02-2006, 20:41
Maija
Maija is offline
Kan het zijn dat je als je astma hebt eerder hyperfentilatie kunt krijgen, omdat je dan meer en sneller gaat ademenen als je effe geen lucht krijgt

(anders vind ik mijn lichaam de laatste tijd raar doen..)

en kan je echt 'stikken'door hyperfentaliteit

(als ik alles goed geschreven heb :$)
Oud 21-02-2006, 21:49
Roos
Roos is offline
Citaat:
Maija schreef op 21-02-2006 @ 21:41 :
Kan het zijn dat je als je astma hebt eerder hyperfentilatie kunt krijgen, omdat je dan meer en sneller gaat ademenen als je effe geen lucht krijgt

(anders vind ik mijn lichaam de laatste tijd raar doen..)

en kan je echt 'stikken'door hyperfentaliteit

(als ik alles goed geschreven heb :$)
Hyperventilatie schrijf je met een v.

Als je een astma-aanval krijgt, ga je inderdaad heel snel en oppervlakkig ademen, precies hetzelfde als hij hyperventilatie. als je hier vaak last van hebt, is het een goed idee om eens langs de huisarts te gaan. Gebruik je medicijnen voor je astma?

Pure hyperventilatie wordt meestal veroorzaakt door stress of spanning en eigenlijk kan je daar niet door stikken.
Bij een ernstige astma-aanval kan dit wel, omdat je luchtwegen worden dichtgeknepen, maar dit is gelukkig zeldzaam!

Ik heb het idee dat je hier nogal ongerust over bent, klopt dat? Ook die gevoelens kan je met je huisarts bespreken. Als je erg angstig wordt tijdens zo'n aanval, kan dat je aanval verergeren en gaat -ie minder snel over.

Succes!
Oud 22-02-2006, 11:17
moon
moon is offline
ik heb een stomme vraag over iets dat me bij mezelf is opgevallen.
Ik had tot ongeveer een jaar geleden namelijk altijd een platte buik. Nu heb ik een hele opgezwollen buik en maag. Niet dik ofzo, gewoon heel erg opgezwollen, mijn buik en maag staan veel verder naar voren. Ik weet dat mijn zus dat ook heeft. Hoe kan dat?
Oud 22-02-2006, 13:24
Maija
Maija is offline
Citaat:
Roos schreef op 21-02-2006 @ 22:49 :
Hyperventilatie schrijf je met een v.

Als je een astma-aanval krijgt, ga je inderdaad heel snel en oppervlakkig ademen, precies hetzelfde als hij hyperventilatie. als je hier vaak last van hebt, is het een goed idee om eens langs de huisarts te gaan. Gebruik je medicijnen voor je astma?

Pure hyperventilatie wordt meestal veroorzaakt door stress of spanning en eigenlijk kan je daar niet door stikken.
Bij een ernstige astma-aanval kan dit wel, omdat je luchtwegen worden dichtgeknepen, maar dit is gelukkig zeldzaam!

Ik heb het idee dat je hier nogal ongerust over bent, klopt dat? Ook die gevoelens kan je met je huisarts bespreken. Als je erg angstig wordt tijdens zo'n aanval, kan dat je aanval verergeren en gaat -ie minder snel over.

Succes!
Ik had vroeger astma,en een 'ruisje' op mijn longen. daar heb ik toen medicijnen voor gehad.
Maar ik ben ook alergisch voor huisstofmijd, dus het is een grote combinatie van wat (en ik weet het eerlijkgezegt allemaal zelf niet meer precies, dat zijn alleen de dingen die ik zeker weet het was een grote combi denk ik zo.)
(ik was 6 toen het erge aanvallen enz. begon)

Tegen mijn 10e 11e gebruikte ik alleen nog maar ventolin, als ik soms benauwd was, en als ik verkoude werd/was.

Nu heb ik er soms weer beetje last van, maar gewoon doorgaan.

Laats heb ik alleen 2 keer hyperVentilatie gehad, en ik vond het zo vreemd. Want het leek eerst op zo'n astma aanval, alleen werd het steeds erger en erger,

Ik ben opzich niet echt bang, ik vond het alleen erg onlogisch
Oud 26-02-2006, 15:07
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
moon schreef op 22-02-2006 @ 12:17 :
ik heb een stomme vraag over iets dat me bij mezelf is opgevallen.
Ik had tot ongeveer een jaar geleden namelijk altijd een platte buik. Nu heb ik een hele opgezwollen buik en maag. Niet dik ofzo, gewoon heel erg opgezwollen, mijn buik en maag staan veel verder naar voren. Ik weet dat mijn zus dat ook heeft. Hoe kan dat?
Heb ik ook sinds 5 maanden...'k Dacht dat het was omdat ik wat was bijgekomen, maar nu ben ik weer afgevallen en heb ik nog steeds een opgezwollen buik. Misschien heeft het met stress ofzo te maken (omdat ik veel stress had in de periode waar mijn buik is beginnen opzwellen...) geen idee hoor, ik zeg maar wat...
Oud 27-02-2006, 00:05
Roos
Roos is offline
Citaat:
Maija schreef op 22-02-2006 @ 14:24 :
Laats heb ik alleen 2 keer hyperVentilatie gehad, en ik vond het zo vreemd. Want het leek eerst op zo'n astma aanval, alleen werd het steeds erger en erger,

Ik ben opzich niet echt bang, ik vond het alleen erg onlogisch
Het kan gewoon toeval zijn. Ik heb zelf ook een aantal keer een hyperventilatie-aanval gekregen, terwijl ik geen astma heb. En inderdaad, het lijkt heel veel op elkaar. Misschien is jouw hyperventilatie-aanval wat heftiger omdat je astma hebt.
Wat bij mij werkt tijdens hyperventilatie: Alleen zijn. Als er mensen om me heen zijn, raak ik nog meer opgefokt omdat ik dingen wil zeggen, die er dan niet uitkomen door de benauwdheid. Verder moet je niet proberen om hele diepe teugen lucht te happen, maar gewoon rustig en 'klein' te ademen.
Hopelijk werkt het.

@moon: Er zijn erg veel mensen met dit probleem. Kan het zijn dat je eetpatroon is veranderd? Veel mensen krijgen een bolle buik als ze bepaalde dingen hebben gegeten, bijvoorbeeld vette friet. Heb je ook een veranderde stoelgang? Diarree, of juist verstopping?
Overigens is het zo dat je buik 's avonds altijd wat meer uitpuilt dan 's ochtends. Dus als je je buik beoordeelt, kan je dat beter 's ochtends doen
Oud 27-02-2006, 14:02
moon
moon is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-02-2006 @ 01:05 :

@moon: Er zijn erg veel mensen met dit probleem. Kan het zijn dat je eetpatroon is veranderd? Veel mensen krijgen een bolle buik als ze bepaalde dingen hebben gegeten, bijvoorbeeld vette friet. Heb je ook een veranderde stoelgang? Diarree, of juist verstopping?
Overigens is het zo dat je buik 's avonds altijd wat meer uitpuilt dan 's ochtends. Dus als je je buik beoordeelt, kan je dat beter 's ochtends doen
goede tip. Zou het trouwens ook niet kunnen komen door het gebruik van de pil? (ik roep maar wat)
Oud 27-02-2006, 22:41
Roos
Roos is offline
Citaat:
moon schreef op 27-02-2006 @ 15:02 :
goede tip. Zou het trouwens ook niet kunnen komen door het gebruik van de pil? (ik roep maar wat)
Lijkt me sterk... je zou even in de bijsluiter kunnen kijken, misschien staat er iets bij 'bijwerkingen'.
Oud 28-02-2006, 13:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mijn ene teen is soms ineens grijs. Ik denk dat het door temperatuurverschil komt, want ik heb er meestal last van als ik net uit bed of uit de douche kom. Aan de andere kant zijn dit natuurlijk ook de momenten waarop je je tenen ziet, dus misschien gebeurt het ook wel vaker. Het doet geen pijn of zo, maar ik vind het wel wat raar. Hebben meer mensen hier last van?
Oud 28-02-2006, 23:15
Roos
Roos is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-02-2006 @ 14:50 :
Mijn ene teen is soms ineens grijs. Ik denk dat het door temperatuurverschil komt, want ik heb er meestal last van als ik net uit bed of uit de douche kom. Aan de andere kant zijn dit natuurlijk ook de momenten waarop je je tenen ziet, dus misschien gebeurt het ook wel vaker. Het doet geen pijn of zo, maar ik vind het wel wat raar. Hebben meer mensen hier last van?
Welke teen is het (1e, 2e, etc)? Voelt je teen dan ook koud aan? Is er dan ook verschil in kracht of in gevoel als je hem aanraakt?

Het kan zijn dat het bloedvaatje wat je teen van bloed verziet, wat smaller is dan in andere tenen. Dat komt opzich vrij vaak voor.

Ik ken iemand met hetzelfde probleem, maar dan in al haar tenen. Haar tenen zijn soms afwisselend grijs, blauw, wit en paars tegelijk. Zij heeft ook snel koude voeten, en soms doet dit ook pijn.
Het kan dus erger
Oud 01-03-2006, 07:43
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-03-2006 @ 00:15 :
Welke teen is het (1e, 2e, etc)? Voelt je teen dan ook koud aan? Is er dan ook verschil in kracht of in gevoel als je hem aanraakt?

Het kan zijn dat het bloedvaatje wat je teen van bloed verziet, wat smaller is dan in andere tenen. Dat komt opzich vrij vaak voor.

Ik ken iemand met hetzelfde probleem, maar dan in al haar tenen. Haar tenen zijn soms afwisselend grijs, blauw, wit en paars tegelijk. Zij heeft ook snel koude voeten, en soms doet dit ook pijn.
Het kan dus erger
Is dat eigenlijk erg? Mijn voeten zijn bijna altijd blauw/paars, gewoon omdat ze altijd koud zijn. Zelfde voor m'n handen, die zijn gewoon bijna altijd ijskoud...
Oud 01-03-2006, 11:54
Verwijderd
ja dat heb ik ook..(tenen & handen)
volgens mij kan dat niet zoveel kwaad
Oud 01-03-2006, 16:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-03-2006 @ 00:15 :

Het kan dus erger
Mijn "ringteen" en soms ook mijn "middelteen".

Het voelt niet heel erg koud, geloof ik, maar ik heb wel snel koude voeten. Ik heb trouwens met mijn vingers dat ze geel worden en dat had een naam... Maar weet even niet meer wat. Dat heb ik soms ook met mijn tenen, maar dat ze grijs worden, had ik niet eerder bemerkt. Een heel kleurenscala, mijn tenen

Maar goed, heel erg is het dus niet, mooi
Oud 01-03-2006, 17:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
moon schreef op 27-02-2006 @ 15:02 :
Van de pil kan je vocht vasthouden en daardoor kan het wel dat je een wat bollere buik krijgt. Ik heb het zelf heel erg rondom dat ik ongesteld moet worden. Misschien is het bij jou ook zoiets?
Oud 01-03-2006, 17:32
Roos
Roos is offline
@ Gothic: Het kan niet veel kwaad, ik ken meerdere mensen die daar last van hebben.
Als het echt zo erg is, dat je er veel pijn door krijgt, zodat het een soort handicap wordt, dan kan je naar de dokter gaan voor medicijnen die de kleine vaatjes laten 'uitzetten', zodat je tenen meer bloed krijgen.
Maar ja, die medicijnen kunnen ook bijwerkingen hebben, dus ideaal is dat ook niet
Oud 01-03-2006, 17:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-03-2006 @ 18:32 :
@ Gothic: Het kan niet veel kwaad, ik ken meerdere mensen die daar last van hebben.
Als het echt zo erg is, dat je er veel pijn door krijgt, zodat het een soort handicap wordt, dan kan je naar de dokter gaan voor medicijnen die de kleine vaatjes laten 'uitzetten', zodat je tenen meer bloed krijgen.
Maar ja, die medicijnen kunnen ook bijwerkingen hebben, dus ideaal is dat ook niet
Ginko Biloba werkt toch ook tegen koude handen en voeten? Zoiets zou je ook kunnen proberen en lijkt me minder schadelijk dan die medicijnen waar jij het over hebt.
Oud 03-03-2006, 15:05
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Pannekoeketrut schreef op 25-01-2006 @ 22:40 :
pil al geprobeerd, echt 6 verschillende ofzo.
- nooit onderzoek gedaan, te schijt. zie het echt totaal niet zitten, maar dan echt totaal niet ofzo.
wat voor lichamelijke oorzaak dan? is daar dan weer wat aan te doen

Uw zoekbewerking - dymenorroe - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

mijn moeder heeft t zlefde, zij heeft nu een mirena hormoon spiraaltje

je wordt wel ongesteld maar veel minder en ook je klachten eronheen (bij haar migraine ) verdwijnen of verminderen

de nadelen van baarmoederverwijdering zijn al genoemd denk ik, enorme verzakkingen op je 20e ... t lijkt mij verschrikkelijk

ik denk, om ff op je vraag terug te komen dat t in jou geval wel vergoed zou worden, bij mijn moeder werd het spiraaltje niet vergoed ( maar dat was voor de invoering van de basisverzekering) ik zou t ff goed uitzoeken iig

en succes
Oud 05-03-2006, 03:59
Roos
Roos is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-03-2006 @ 18:34 :
Ginko Biloba werkt toch ook tegen koude handen en voeten? Zoiets zou je ook kunnen proberen en lijkt me minder schadelijk dan die medicijnen waar jij het over hebt.
Ja klopt, ik ken ook iemand die dat heeft gebruikt.
Weet niet meer zeker of het hielp, volgens mij wel.
Weet ook niet zeker of het wetenschappelijk bewezen is dat het werkt, maar het is wel goed om te proberen (ik zou ook niet gelijk aan de 'echte' pillen gaan, die je hart ook beinvloeden ).
Oud 06-03-2006, 17:53
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb sinds zaterdag last van verstopte oren. Vandaag naar de huisarts geweest, rechteroor twee keer uitgespoten (dat heeft een beetje geholpen), maar mijn linkeroor niet omdat daar eigenlijk niks zat (iig zag ze het niet). Nu heb ik van mijn linkeroor het meeste last, het voelt heel erg verstopt en volgens mij hoor ik er helemaal niks mee. Ik moet neusspray gebruiken, dan gaat het als het goed is over.
Mijn vraag: na hoeveel tijd moet het over zijn als je neusspray gebruikt?
Oud 06-03-2006, 20:22
Roos
Roos is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 06-03-2006 @ 18:53 :
Ik heb sinds zaterdag last van verstopte oren. Vandaag naar de huisarts geweest, rechteroor twee keer uitgespoten (dat heeft een beetje geholpen), maar mijn linkeroor niet omdat daar eigenlijk niks zat (iig zag ze het niet). Nu heb ik van mijn linkeroor het meeste last, het voelt heel erg verstopt en volgens mij hoor ik er helemaal niks mee. Ik moet neusspray gebruiken, dan gaat het als het goed is over.
Mijn vraag: na hoeveel tijd moet het over zijn als je neusspray gebruikt?
Sprays met xylomethazolineHCL (uit mijn hoofd, als ik het goed heb ) geven directe verlichting bij verkoudheid, dus missschien ook gelijk voor je oor!
Als jij een andere stof in je spray hebt, weet ik het niet, en zou ik een paar dagen afwachten

(ik zit wel erg veel te reageren in dit topic )
Oud 06-03-2006, 20:27
moon
moon is offline
Ik moet ook neusspray gebruiken van de dokter omdat ik oorpijn heb. Bij mij werkt het voor geen meter! Als ik goed heb gelezen mag je de neusspray overigens niet langer dan een week achter elkaar gebruiken.
Oud 07-03-2006, 14:32
Heksjuh
Heksjuh is offline
Er zit idd xylomethazolinehydrochoride in, en je mag het maximaal een week gebruiken.
Ik kijk het wel een weekje aan
Oud 10-03-2006, 10:54
Iduna
Iduna is offline
Ik kom eigenlijk nooit in deze topic, maar ik vroeg me dus iets af.

Hoe werken pillen eigenlijk? Je slikt een pil (de pil of een ibuprofen), oraal dus. Wat gebeurt er daarna mee? Dan gaat zo'n pil toch naar je maag? Hoe kan het dan in je bloed komen?

Citaat:
Roos schreef op 06-03-2006 @ 21:22 :
(ik zit wel erg veel te reageren in dit topic )
Dat is juist goed, dokter in spé.
Oud 10-03-2006, 12:20
Saycheese
Saycheese is offline
Volgens mij volgen pillen gewoon dezelfde weg als al het ander voedsel dat je eet. Van je mond via je slokdarm naar je maag, en vervolgens naar je darmen. Onderweg wordt de eventuele capsule verteerd, zodat de inhoud vrijkomt. 'Gewone' pillen worden, omdat ze in hun geheel worden ingeslikt, wat langzamer verteerd, maar uiteindelijk komen de werkzamen stoffen vrij, en die kunnen door de darmwand heen in het bloed worden opgenomen, net als alle andere voedingsstoffen zoals suikers en vetzuren.
Oud 10-03-2006, 17:53
Roos
Roos is offline
Dat klopt inderdaad wel.
De pil wordt eerst verteerd in kleinere brokstukken. Die kunnen getransporteerd worden via speciale cellen, die overal in de darmwand zitten. Deze cellen sturen de stofjes naar het bloed, en zo kan een medicijn zijn werk doen.
Net als eten of drinken dus, eigenlijk.
Oud 10-03-2006, 20:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom is urine eigenlijk geel?
Oud 10-03-2006, 20:30
rare kwast
rare kwast is offline
volgens mij komt dat door afvalstoffen en galstoffen..
ff googlen..
Oud 10-03-2006, 20:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 10-03-2006 @ 21:30 :
volgens mij komt dat door afvalstoffen en galstoffen..
ff googlen..
Galstoffen zitten toch juist in de ontlasting, daarom is dat toch bruin (door de bilirubine oid)?
Oud 10-03-2006, 20:38
rare kwast
rare kwast is offline
google:

Vraag: Waarom is urine geel?
De kleur geel komt door de stof urobiline. Urobiline is een bruine galkleurstof voorkomende in de ontlasting en urine. Urobilinen en het kleurloze voorstadium urobilinogeen ontstaan bij de afbraak van bloed -en galkleurstof. Urobiline wordt geheel of gedeeltelijk uitgescheiden als urobilinigeen, dat door licht, lucht of bepaalde scheikundige stoffen overgaat in urobiline. Bij verse urine vindt men meer urobilinogeen, bij oude urine meer urobiline. Soms vindt men door bacteriewerking bij oude urine weer omzetting van urobiline in urobilinogeen.
Oud 10-03-2006, 20:39
rare kwast
rare kwast is offline
heb t ooit in de studie gehad maar kweet t niet
Oud 10-03-2006, 20:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 10-03-2006 @ 21:39 :
heb t ooit in de studie gehad maar kweet t niet
Waarom ontlasting bruin is had ik wel gehad maar dit niet.

Thanx
Oud 11-03-2006, 18:13
Bloem
Bloem is offline
Om er nou een heel topic over te openen gaat me een beetje ver, misschien dat hier iemand kan helpen

Sinds 3 weken voel ik me niet echt lekker. Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn medicijnen lag, maar dat kan het eigenlijk ook niet zijn, dan had ik wel andere klachten moeten hebben inmiddels. Waar ik last van heb is het volgende:

*Vermoeidheid/duf gevoel
*Honger en veel eten (+/- 2500 - 3000 kcal per dag) zonder echt aan te komen in gewicht
*'s Nachts jeuk, voornamelijk aan mijn armen en benen
*'Geïrriteerde' ogen (beetje branderig gevoel, soms rode randjes om mijn ogen 's ochtends)
*Duizelig gevoel / dubbel zien, niet elke dag maar wel regelmatig, vooral tegen het einde van de middag en 's avonds.
*Dorst, niet heel overdreven maar ik drink wel veel, zo'n 4 liter overdag en 's nachts nog een liter ongeveer. Ik hoef niet veel te plassen, maar ik moet er de laatste 2 weken wel vaker 's nachts een keer uit om naar de wc te gaan, dat was eerder niet zo.

Als ik ga googelen kom ik op een heleboel vage dingen uit, oa. diabetes, maar omdat ik niet echt veel hoef te plassen en de rest ook zo vaag is twijfel ik eraan of het dat zou zijn. De rest is ook heel vaag. Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Ik weet dat hier geen dokters zitten en als het langer aanhoudt zal ik wel een keer langs de huisarts gaan, maar ik kom al zo vaak in aanraking met medici dat ik eigenlijk geen zin heb om voor iets dat misschien wel niks voorstelt een afspraak te gaan maken bij de huisarts.

Heerst er misschien een virus dat dit soort klachten veroorzaakt ofzo?

Laatst gewijzigd op 11-03-2006 om 18:18.
Oud 11-03-2006, 18:46
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-03-2006 @ 19:13 :
Om er nou een heel topic over te openen gaat me een beetje ver, misschien dat hier iemand kan helpen

Sinds 3 weken voel ik me niet echt lekker. Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn medicijnen lag, maar dat kan het eigenlijk ook niet zijn, dan had ik wel andere klachten moeten hebben inmiddels. Waar ik last van heb is het volgende:

*Vermoeidheid/duf gevoel
*Honger en veel eten (+/- 2500 - 3000 kcal per dag) zonder echt aan te komen in gewicht
*'s Nachts jeuk, voornamelijk aan mijn armen en benen
*'Geïrriteerde' ogen (beetje branderig gevoel, soms rode randjes om mijn ogen 's ochtends)
*Duizelig gevoel / dubbel zien, niet elke dag maar wel regelmatig, vooral tegen het einde van de middag en 's avonds.
*Dorst, niet heel overdreven maar ik drink wel veel, zo'n 4 liter overdag en 's nachts nog een liter ongeveer. Ik hoef niet veel te plassen, maar ik moet er de laatste 2 weken wel vaker 's nachts een keer uit om naar de wc te gaan, dat was eerder niet zo.

Als ik ga googelen kom ik op een heleboel vage dingen uit, oa. diabetes, maar omdat ik niet echt veel hoef te plassen en de rest ook zo vaag is twijfel ik eraan of het dat zou zijn. De rest is ook heel vaag. Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Ik weet dat hier geen dokters zitten en als het langer aanhoudt zal ik wel een keer langs de huisarts gaan, maar ik kom al zo vaak in aanraking met medici dat ik eigenlijk geen zin heb om voor iets dat misschien wel niks voorstelt een afspraak te gaan maken bij de huisarts.

Heerst er misschien een virus dat dit soort klachten veroorzaakt ofzo?
Overgens vind ik dit wel veel drinken hoor. Ik haal de 1,5 l maar met moeite...

Lage bloeddruk kun je moe en duizelig van worden. Schommelende bloedsuikerspiegel hetzelfde...

Genoeg zout eten helpt bij het 1e... verder ben ik idd geen dokter . Passen deze dingen niet bij je ziekte?
Oud 11-03-2006, 18:52
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Gothic schreef op 11-03-2006 @ 19:46 :
Overgens vind ik dit wel veel drinken hoor. Ik haal de 1,5 l maar met moeite...

Lage bloeddruk kun je moe en duizelig van worden. Schommelende bloedsuikerspiegel hetzelfde...

Genoeg zout eten helpt bij het 1e... verder ben ik idd geen dokter . Passen deze dingen niet bij je ziekte?
Ha, ik hoopte een beetje op een reactie van jou of van Roos

Ja het is misschien wel veel drinken, maar ik dronk hiervoor ook al wel veel, dus echt nieuw is het voor mij niet Lage bloeddruk zou eventueel kunnen maar zout eet ik wel genoeg denk ik. Gewoon over het avondeten, maar de afgelopen week heb ik ook 2 keer een gebakken ei met zout gegeten en regelmatig zoute drop gesnaaid, dus dat is al meer dan normaal.

Vermoeidheid hoort wel bij mijn ziekte en dat dubbel zien zou eventueel kunnen als mijn medicijnen te hoog staan, maar die honger en jeuk komen me niet bekend voor. Omdat het al een week of 3 duurt denk ik niet dat het echt met mijn medicijnen/ziekte te maken heeft, dat dacht ik eerst wel, maar dan zou ik onderhand meer klachten moeten hebben denk ik. Van de week ben ik nog bij mijn arts geweest en die kon de klachten ook niet direct herleiden naar teveel of te weinig medicijnen. (Op z'n hoogst naar een winterdip, maar dan komen dat dubbelzien, de honger en de jeuk nog onbekend voor)

Alvast bedankt voor het meedenken
Oud 11-03-2006, 18:56
Bloem
Bloem is offline
Oh, ik slaap ook heel onrustig, lig continue te draaien en te woelen, maar ben wat dat betreft niet overdreven moe 's ochtends.
Oud 11-03-2006, 19:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Krijg je van corticosteroiden meer honger?
Oud 11-03-2006, 20:05
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-03-2006 @ 20:55 :
Krijg je van corticosteroiden meer honger?
Dat kan heel goed ja, mijn trek ging er compleet van weg maar heel veel mensen krijgen er meer honger door.
Topic gesloten

Regels voor berichten