![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
verder wens ik in mijn eigen land geen concurentie op dat vlak ik kan nu al amper een baantje vinden dat in mijn levensonderhoud voorziet, ik heb nu nog geluk gehad
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
hier kom je er mee rond als je in een doos woont en kattevoer eet |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
daarnaast, over tien jaar zijn die polen ook weer te duur, worden ze ontslagen, en willen ze een uitkering. conclusie : onze overheid is prima in staat om meer problemen te creeeren.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Je hebt gelijk, maar ik zou het argument 'dat Polen nu eenmaal bij de EU zit' ook niet als zelfstandig argument gebruiken. Immers degenen die hier nu tegen zijn, waren hoogstwaarschijnlijk ook tegen snelle uitbreiding van de EU met een aantal Oost-Europese staten. Dat kun je nu niet tegen ze gebruiken want ze hebben geen daadwerkelijke kans gehad dat tegen te houden. Pas bij de stemming over de EU-grondwet bleek dat veel mensen het niet meer zo leuk vonden allemaal, maar toen was een groot gedeelte van het 'kwaad' al geschied.
De grenzen zullen op den duur wel open moeten, omdat ik geloof dat er een zo goed mogelijke spreiding van productie van goederen en verlening van diensten moet komen. Het ene land is beter in productie en het andere in dienstverlening. Wat dat betreft kies ik wel voor mijn eigen welvaart; als mijn kamer opgeknapt moet worden, dan wil ik dat dat zo goedkoop mogelijk gebeurt, in een zo hoog mogelijke kwaliteit. Als een Pool dat beter kan dan een Nederlander, dan kies ik voor die Pool. Jammer voor die Nederlander, maar niets aan te doen. Als ik een nieuwe computer bestel dan doe ik dat ook in het buitenland als het daar goedkoper is. 'Helpt elkaar, koopt Hollandsche waar' is wat dat betreft wel een beetje uit de tijd, je denkt toch aan jezelf, je gaat geen te dure spullen kopen omdat het anders zo zielig is. Het alternatief is namelijk wat je bijvoorbeeld in Frankrijk ziet met de landbouw, dat er een niet levensvatbare sector in stand wordt gehouden door kunstgrepen, om te voorkomen dat mensen werkloos worden. Maar zoals ik al eerder zei, wat is dan het verschil met 'gewoon in de bijstand zitten' - ja, hier moeten ze voor werken, maar in feite verstoor je op die manier wel de natuurlijke gang van zaken. En je draait mensen een rad voor ogen (Polen die wel toetreden maar niet mogen werken), maar goed, dat is inderdaad bijkomend. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Toch zul je het nu wel als feit moéten zien, want je kunt simpelweg niet doen alsof Polen nu niet bij de EU hoort. Polen hoort er nu bij en we moeten er mét Polen uitkomen. Terugdraaien is geen optie. Citaat:
Citaat:
Daarnaast zijn die oude boerderijen prima om te bouwen tot vakantieparken ![]()
||
Citaat:
ja indien de overheid zorg zou dragen voor goedkopere huurwoningen maar dat zie ik zo snel niet gebeuren. zeker niet zo laag dat je met E250 rond kan komen. het lijkt me sterk dat de poolse kwalitatief beter zijn maargoed idd prima voor de economie, maar ten koste van wat
||
Citaat:
Ik val dus duidelijk niet onder de "we" ik vind trouwens de grenzen opengooiend als logisch gevolg van de uitbreiding van de EU ondanks dat ik tegen de EU ben zoals het nu is iets dat onvermijdelijk is, echter ben ik het tegelijkertijd wel zat dat nederland telkens de lul is in die prachtige EU en wacht ik dus liever met opengooien tot de standaard van de polen dusdanis verhoogd is dat er geen sprake meer is van een enorme concurentiewerking
Laatst gewijzigd op 17-03-2006 om 17:10. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu is het natuurlijk wel zo dat we veel nadeel hebben van de landbouwsubsidies, maar dat geldt voor elk EU-lid. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Concurrentie leidt er eigenlijk altijd wel toe dat er banen verloren gaan, omdat er altijd spelers aan de onderkant van de markt zijn die niet mee kunnen komen. Denk bijvoorbeeld ook aan de opkomst van webshops die (al dan niet vanuit het buitenland) veel goedkoper kunnen aanbieden dan echte winkels. Want wat ik me nou eigenlijk afvraag, kun je het iemand kwalijk nemen als hij genoegen neemt met een lagere levensstandaard? Tussen Nederlandse klusjesmannen onderling zullen er ook best zijn die genoegen nemen met slechte(re) arbeidsomstandigheden en minder loon, wat is dan het fundamentele verschil met de Polen? Alleen hun aantal? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het zou enorm raar zijn om te zeggen dat onze arbeidsmarkt niet overvol is, daarom blijf ik het raar vinden nog eens veel extra mensen erop te gooien daarbij het economische voordeel dat je bereikt te niet te doen door de verhoging in het aantal werklozen en daarbij laat het zich raden hoe die polen uitgemolken gaan worden qua bv. huisvesting, wat ik ook niet goedkeur er hoeft ook niet gewacht te worden tot de concurentiewerking helemaal weg is maar wel tot de marge een deel kleiner is geworden
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat bedoel je met "industrie die verhuist"? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
ik lees gister trouwens een prachtig stuk in het AD dat ze in polen (poolse) werknemers te kort komen door de stroom naar het westen, met name de bouw heeft er last van maar ook andere vakgebieden, om dat gat op te vullen halen ze illegale roemenen binnen
tja, nog een reden om die grenzen nog even dicht te houden
||
Citaat:
||
Citaat:
daarbij mogen de grenzen van mij open zodra de kloof iets meer gedicht is als je goed leest kan je ook aan de stijl van schrijven merken dat ik dit argument ook van minder belang acht dan de eerder genoemde + het gaat niet om de bazen in polen, nee je moet verder denken, het gaat om de gehele economie van ons kersverse EUlid polen, als zij groeien importeren ze meer en groeien wij ook, logisch, ja logisch
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
het gaat om bepaalde vakgebieden zoals o.a. de bouw
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ten tweede is de angst dat er over een aantal jaar veel Polen een uitkering eisen totaal ireëel, want de meeste Polen die hier komen werken, doen dat tijdelijk. Ze willen hier geld verdienen en dan weer terug naar Polen om daar een huis te bouwen of weet-ik-veel-wat. Daarnaast wordt het leven in Polen door toetreding bij de EU ook beter zoals al eerder is gezegd. Het is trouwens niet zo dat we (en daarmee bedoel ik de nederlandse regering) nog een keuze hebben; over uiterlijk twee jaar gaan die grenzen open, dat is al lang afgesproken. Dus waarom niet meteen nu? Een van de grondrechten van van de EU burgers is dat ze gelijk moeten worden behandeld en dat gebeurt nu dus niet. Je kunt dit gewoon niet meer lang volhouden, dat pikken die nieuwe lidstaten echt niet. @ lawallan: het openstekken van de grenzen is geen oplossing voor vergrijzing: Oost-Europa vergrijst ook. |
![]() |
||
Citaat:
vergrijzing lost zichzelf op, zijn namelijk de 1e babyboom kinders
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |