Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2006, 02:28
Hulk
Hulk is offline
maar wat vinden jullie nou van die vormen van geestelijke marteling? in hetzelfde scenario
Oud 18-03-2006, 11:12
Verwijderd
Even achterlijk als alle andere vormen van marteling, en dat onzinnige gedachtenexperiment met een 'er zit een enorme bom in een kleuterschool en jij hebt de enige persoon die kan vertellen waar hij is'-scenario slaat ook nergens op, als je dat ondertussen nog niet doorhad...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
lawallan schreef op 17-03-2006 @ 09:17 :
Je weet toch dat DH niet echt gebeurd is?
Ow, dat dacht ik

Geestelijke mishandeling vind ik minstens zo erg.
Oud 19-03-2006, 17:34
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2006 @ 12:12 :
Even achterlijk als alle andere vormen van marteling, en dat onzinnige gedachtenexperiment met een 'er zit een enorme bom in een kleuterschool en jij hebt de enige persoon die kan vertellen waar hij is'-scenario slaat ook nergens op, als je dat ondertussen nog niet doorhad...
hoezo niet? T lijkt me dan iig t proberen waard. Als mijn broertje daar zou zitten en ik zou voor 70% weten dat die knaap t weet, dan zou ik t iig toch proberen. Kut voor die kerel, absoluut, maar hey, t kan veel meer levens schelen.
En ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat een overheid hetzelfde denkt, zeker als ze er vanuit kunnen gaan dat t geheim blijft (zie die afghanen if guatemalo bay, of hoe je dat ook schrijgt).
Oud 19-03-2006, 18:51
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Arcades schreef op 19-03-2006 @ 18:34 :
hoezo niet? T lijkt me dan iig t proberen waard. Als mijn broertje daar zou zitten en ik zou voor 70% weten dat die knaap t weet, dan zou ik t iig toch proberen. Kut voor die kerel, absoluut, maar hey, t kan veel meer levens schelen.
En ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat een overheid hetzelfde denkt, zeker als ze er vanuit kunnen gaan dat t geheim blijft (zie die afghanen if guatemalo bay, of hoe je dat ook schrijgt).
Het proberen waard Je gaat iemand martelen hoor. Echt; zo van: ja sorry dat we je gemarteld hebben en dat je nu de rest van je leven een ernstig trauma hebt, maar misschien wist je wel wat
En ik hoop niet dat een overheid van een beschaafd land zulke ideeen krijgt. En dat dan verduisteren.
En verder: hoe kun je weten of iemand anders iets weet? Je kan je vermoedens hebben. En zeggen van ja ik weet het voor zoveel procent zeker is natuurlijk onzin.
Oud 19-03-2006, 21:08
Verwijderd
Citaat:
hoezo niet? T lijkt me dan iig t proberen waard. Als mijn broertje daar zou zitten en ik zou voor 70% weten dat die knaap t weet (...)
Spreek ik Japans ofzo? Ik zeg net dat het een dom gedachtenexperiment is en jij introduceert doodleuk een nog absurdere voorwaarde ('ik weet voor zeventig procent dat...').

Laatst gewijzigd op 19-03-2006 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:32
lawallan
lawallan is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2006 @ 22:08 :
Spreek ik Japans ofzo? Ik zeg net dat het een dom gedachtenexperiment is en jij introduceert doodleuk een nog absurdere voorwaarde ('ik weet voor zeventig procent dat...').
natuurlijk is het een dom gedachtenexpiriment, met dit soort expirimenten leer je alleen wel jezelf kennen en het is gewoon boeiend om erover na te denken. De vraag is alleen of het bij N&A hoort.
Oud 19-03-2006, 23:40
Delama
Delama is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2006 @ 22:08 :
Dat is toch niet zo dom lijkt me vriend. Als jij door iemand te martelen een 70% kans hebt een biologische aanslag te voorkomen, dan lijkt me dat zo gek nog niet.

Ik vind het dom en naief zoiets te roepen.

en overigens, ik begrijp dat je af en toe je naam eer aan wilt doen, maar keep it proper mr.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:26
Nona
Nona is offline
Citaat:
en ik zou voor 70% weten
En hoe stel je dat vast? Weet je dat dan gewoon heel erg, en ben je niet bang dat je je laat leiden door biases?
Oud 20-03-2006, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Delama schreef op 20-03-2006 @ 00:40 :
Dat is toch niet zo dom lijkt me vriend. Als jij door iemand te martelen een 70% kans hebt een biologische aanslag te voorkomen, dan lijkt me dat zo gek nog niet.
Echt, ik weet niet wat ik moet doen om door die plaat heen te dringen, maar na deze reactie weet ik zeker dat ik het niet eens meer ga proberen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:33
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Delama schreef op 20-03-2006 @ 00:40 :

Ik vind het dom en naief zoiets te roepen.

en overigens, ik begrijp dat je af en toe je naam eer aan wilt doen, maar keep it proper mr.
Heb je mijn reactie gelezen? En die van de rest?
Doe anders nog maar een keertje.
Oud 20-03-2006, 16:45
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Hulk schreef op 18-03-2006 @ 03:28 :
maar wat vinden jullie nou van die vormen van geestelijke marteling? in hetzelfde scenario
ik vind een koran door de plee spoelen acceptabeleren dan iemand gewoon martelenen maar het blijft natuurlijk verwerpelijk
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:45
Arcades
Arcades is offline
Het is gewoon niet allemaal zo zwart wit. Er is niet eens een sluitende definitie naar mijn weten van "martelen". (En ga nou niet lame ass het woordenboek qouten). De opvattingen over marteling verschillen per persoon. Persoonlijk lijkt mij 20 jaar gevangen zitten, geen toekomst of leven op kunnen bouwen en op je 40+ vrijkomen erger dan wat over het algemeen doorgaat als een martelsessie. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar voor mij (en vast niet voor mij alleen) geldt dat.
Een begrip dat zo subjectief is, hoe valt dat nou in regeltjes te vangen?
Oud 20-03-2006, 18:33
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Arcades schreef op 20-03-2006 @ 18:45 :
Het is gewoon niet allemaal zo zwart wit. Er is niet eens een sluitende definitie naar mijn weten van "martelen". (En ga nou niet lame ass het woordenboek qouten). De opvattingen over marteling verschillen per persoon. Persoonlijk lijkt mij 20 jaar gevangen zitten, geen toekomst of leven op kunnen bouwen en op je 40+ vrijkomen erger dan wat over het algemeen doorgaat als een martelsessie. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar voor mij (en vast niet voor mij alleen) geldt dat.
Een begrip dat zo subjectief is, hoe valt dat nou in regeltjes te vangen?
Martelen houdt in dat je iemand net zo lang geestelijk of lichamelijk pijnigt tot ie doet wat jij wil (antwoord geven in dit geval) Aangezien terroristen niet zo 1,2,3 antwoorden zul je ze behoorlijk moeten pijnigen. Als ie het echt niet weet nog erger. (geef jij anders een voorbeeld van iets anders wat jij onder martelen verstaat, als het echt zo subjectief is)
Marteltechnieken zoals die nu verboden zijn moeten dat te allen tijde blijven. Daar zijn al regels voor.
In de gevangenis zitten is een heel wat menselijkere straf (fatsoenlijke gevangenissen, geen thailandpraktijken)
Verder is bij die mensen schuld bewezen. Martelen wordt bij verdachten gedaan.
Oud 21-03-2006, 14:45
Eric Berger
Eric Berger is offline
Ik vind martelen nooit aanvaardbaar. Ik kan me dan ook erg druk maken om zaken als Guántanamo Bay en diverse andere martelventra van de VS in voornamelijk het Midden-Oosten en waarschijnlijk ook enkele Oost-Europese landen. De hypocrisie van andere landen de les lezen over mensenrechten en ze zelf systematisch schenden doen mij in ieder geval walgen. Wat me verbaasd, is dat de wereld niet in staat lijkt te zijn er iets tegen te ondernemen, voor zover zij dat al wíl. Behalve Angela Merkel en een paar mensenrechtenorganisaties heb ik vrij weinig gehoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten