Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2006, 09:09
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
brands schreef op 19-03-2006 @ 10:50 :
O en waarom zijn examens dan makkelijker dan SE's? Bij het examen moet je toch veel meer leren dan bij z'n SE?
omdat ze zoveel in slechts 3 uurtjes vragen dat niet alles aan bod komt en als dat al zo is, dan is het stuk minder diepgaand als op een SE (waar je maar enkele hoofdstukjes voor hoeft te leren)

het feit dat je voor een examen meer moet leren, wil helemaal niet zeggen dat het dan ook meteen een stuk moeilijker is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2006, 12:16
Verwijderd
Ik ben allang blij dat ik maar drie leervakken heb: geschiedenis, ckv2 (over 9 dagen) en wiskunde A1. En wiskunde A1 is eigenlijk geen leervak, dus dan heb ik alleen geschiedenis om te stampen in mei.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 12:27
stephan85
stephan85 is offline
idd.. no worries! maak je niet druk. doe gewoon waar je zin in hebt! je hebt 5 jaar (ofzo) geleerd op de middelbare school. als je nu nog alles moet leren ben je te laat! lees gewoon wat samenvattingen door, dan moet het echt wel lukken!

(bij mij tenminste wel, en heb al 2 keer examen gedaan)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 12:54
Verwijderd
Maar je mag echt geen 3 5'en hebben in gemeenschappelijk, profiel en vrij deel, tenminste, dat is mij verteld.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 13:55
Nyawa
Pff, ik moet eerst nog alle handelingsdelen inleveren, en dan nog leren voor de toetsweek en dàn kan ik pas echt beginnen aan de examens. Is bij jullie ook nog vanalles nog zo vlak voor de examens gepland?

Maar ontopic: niet te lang achter elkaar leren, maak een globaal schema met welk vak je wanneer gaat doen en ga er daarbij vanuit dat je in de examenweek zelf nauwelijks meer echt leert, doe veel examens van vorige jaren en als belangrijkste tip: maak je er vooral niet te druk om.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 21-03-2006 @ 14:55 :
Pff, ik moet eerst nog alle handelingsdelen inleveren, en dan nog leren voor de toetsweek en dàn kan ik pas echt beginnen aan de examens. Is bij jullie ook nog vanalles nog zo vlak voor de examens gepland?
Bij de toetsweek krijg je toch zeker geen stof die je niet bij je examen aan bod komt? Toestweken zijn juist handig, anders moet je bij je examen alles voor het eerst gaan leren.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:33
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-03-2006 @ 13:54 :
Maar je mag echt geen 3 5'en hebben in gemeenschappelijk, profiel en vrij deel, tenminste, dat is mij verteld.
nee dat mag inderdaad niet. Je mag ook maar 1 5 in je profieldeel hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:59
Verwijderd
Ja, inderdaad. Ik vind de slaag/zakregeling nog best soepel eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:05
brands
brands is offline
Maar ik zit op het VMBO maar mag je dan ook met 1x 4 en 1x 5 slagen?

Hoop van wel anders komt het echt niet goed bij mij. Het zijn wel tips waar je echt wat mee kan
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 21-03-2006 @ 14:55 :
Ja wij hebben ook nog handelingsdelen (zelfs nog eentje over een boek voor Engels half april) en de laatste toetsweek over een week.. En dan nog herkansingen vlak voor de meivakantie en dan pas officieel vrij vanaf de meivakantie (dus maar 2,5 week voor het eerste examen).

Citaat:
Bij de toetsweek krijg je toch zeker geen stof die je niet bij je examen aan bod komt? Toestweken zijn juist handig, anders moet je bij je examen alles voor het eerst gaan leren.
Wij maken in die laatste toetsweek slechts 1 toets (van de 6) die voorbereidend is op het examen (wiskunde), de rest is allemaal onzin (lees: brief Engels, ckv2 toets (is geen eindexamenvak bij ons), Nederlands mondeling, Frans literatuur en Duits literatuur).

Maar ja, het komt allemaal wel goed.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Nubis schreef op 21-03-2006 @ 18:30 :
Ja wij hebben ook nog handelingsdelen (zelfs nog eentje over een boek voor Engels half april) en de laatste toetsweek over een week.. En dan nog herkansingen vlak voor de meivakantie en dan pas officieel vrij vanaf de meivakantie (dus maar 2,5 week voor het eerste examen).

Ik heb na de meivakantie nog gewoon een week les dat is pas stom

Wanneer beginnen jullie ongeveer met leren? Met écht leren. Ik heb geen flauw idee.
Ik heb over anderhalve week een toetsweek waarin vakken komen die ik ook op het eindexamen heb (duh) waardoor ik gedeeltes dus al heb geleerd.
Met een aantal vakken zijn we nu bezig met proefexamens te maken in de les, maargoed dat zie ik nog niet echt als 'echt leren'.

Wanneer beginnen/begonnen (mensen die het al hebben) echt met het leren voor je examen? Ik heb namelijk geen flauw idee en ik maak me er ook echt druk om.

Mijn punten.. Allemaal tussen de 6,5 en 7,5 maar toch, dan moet je toch nog maar zorgen dat je een 4,5 haalt.. Ik maak me er ook echt druk om en ben bang dat ik dadelijk ineens denk: SHIT! ik kan het nog helemaal niet en nu ben ik te laat! PRRRRR!

Dus....
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:33
Verwijderd
Ik heb in de laatste toetsweek (begint voor mij op 3 april) Engels (formele brief), wiskunde (CM4 H1+3), Engels (letterkunde over Gullivers Travels), geschiedenis (SE over Van Kind tot Burger), Duits (formele brief) en informatica (SQL). En daarna komt het centraal examen, al krijgen we pas vanaf 15 mei studieverlof.

tussenstand SE:

Nederlands 7,0 (definitief SE)
Engels 8,4
Frans 6,3
Duits 7,6
Geschiedenis2 7,4
WiskundeA1 5,3
CKVtweedrie 6,3
Informatica 7,0

al afgesloten:

ANW 6,9 => 7
Maatschappijleer1 9,0 => 9
Geschiedenis1 7,3 => 7
CKV1 voldoende
LO1 voldoende
PWS weet ik nog niet, door ziekte van lerares zijn de presentaties flink uitgesteld

Eigenlijk is het allemaal best goed, alleen dat rottige wiskunde he.

Laatst gewijzigd op 21-03-2006 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:44
Verwijderd
Ik had jou eigenlijk wat hoger ingeschat, Sylph
Ik moet nog één dingetje voor het PTA afsluiten, daarna zal ik mijn lijstje ook posten.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:44
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-03-2006 @ 18:33 :
Ik heb in de laatste toetsweek (begint voor mij op 3 april) Engels (formele brief), wiskunde (CM4 H1+3), Engels (letterkunde over Gullivers Travels), geschiedenis (SE over Van Kind tot Burger), Duits (formele brief) en informatica (SQL). En daarna komt het centraal examen, al krijgen we pas vanaf 15 mei studieverlof.

tussenstand SE:

Engels 8,4
Frans 6,3
Duits 7,6
Geschiedenis2 7,4
WiskundeA1 5,3
CKVtweedrie 6,3
Informatica 7,0

al afgesloten:

ANW 6,9 => 7
Geschiedenis1 7,3 => 7
CKV1 voldoende
LO1 voldoende
PWS weet ik nog niet, door ziekte van lerares zijn de presentaties flink uitgesteld

Eigenlijk is het allemaal best goed, alleen dat rottige wiskunde he.
ik heb dit

Nederlands 7,0
Engels 7,7
Geschiedenis2 8,2
WiskundeB12 7,2 ofzo
Natuurkunde12 7,0
Scheikunde12 7,9
Biologie12 6,3
economie12 8,2 (maar heb wss 1 op po omda tik niets heb igeleverd dan is het een 6 ofzo:/ )

al afgesloten:
frans1 6
duits1 6
ANW 8
Maatschappijleer1 8
Geschiedenis1 9
CKV1 voldoende
LO1 voldoende
PWS weet ik nog niet
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 21-03-2006 @ 18:44 :
Ik had jou eigenlijk wat hoger ingeschat, Sylph
Ik moet nog één dingetje voor het PTA afsluiten, daarna zal ik mijn lijstje ook posten.
Oh nou, bedankt hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:58
brands
brands is offline
Citaat:
Sylph schreef op [pl=20911034]21-03-2006 @ 18:33

tussenstand SE:

Engels 8,4
Frans 6,3
Duits 7,6
Geschiedenis2 7,4
WiskundeA1 5,3
CKVtweedrie 6,3
Informatica 7,0

al afgesloten:

ANW 6,9 => 7
Geschiedenis1 7,3 => 7
CKV1 voldoende
LO1 voldoende

Eigenlijk is het allemaal best goed, alleen dat rottige wiskunde he. [/B]
Jij staat er ckur goed voor zo goed sta ik er dus niet voor
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:00
Verwijderd
Ik begin me zo een ontzettende zorgen te maken voor Nederlands. Ik heb nou al 2 oefenexamens gemaakt. Voor het tekstverklaren gedeelte haal ik net een 4.5, voor het samenvatten nog geen 2.5. Mensn hoe hebben jullie je Nederlands voorbereid?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:17
5803
5803 is offline
Wow Sylph, wat heb jij een relaxte toetsweek! Bij GS krijgen wij nog een toets over een ander onderwerp (ontwikkeling VS) met 5 vragen over kind en burger, zodat je dat wel helemaal moet leren voor een paar puntjes. En bij wiskunde is komende toets alle examenstof.

Vanaf overmorgen toetsweek, maar dit is mijn 'tussenstand':

tussenstand SE:

Nederlands 8,3 (definitief SE)
Engels 6,9, maar overmorgen mondeling dus dat daalt nog.
Duits 7,4, maar ook nog mondeling
Geschiedenis2 7,8
WiskundeA1 8,0
CKV2 7,3
CKV3 8,1
Filosofie 8,2 (definitief SE)
KCV 7,5
Latijn 7,1
literatuur 7,4

al afgesloten:

ANW 7,4 -> 7
Maatschappijleer1 7,8 -> 8
Geschiedenis1 7,6 -> 8
Frans 1 8,3 -> 8
Duits1 8,2 -> 8
Biologie 1 6,8 -> 7

Tegen het examen zie ik niet op, tegen komende toetsweek des te meer...
Oud 22-03-2006, 19:17
brands
brands is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-03-2006 @ 20:00 :
Ik begin me zo een ontzettende zorgen te maken voor Nederlands. Ik heb nou al 2 oefenexamens gemaakt. Voor het tekstverklaren gedeelte haal ik net een 4.5, voor het samenvatten nog geen 2.5. Mensn hoe hebben jullie je Nederlands voorbereid?
Ik heb zelf nog geen eindexamen gedaan Maar zelf zou ik zeggen gewoon veel oude examens oefenen Das ook mijn redmiddel waarschijnlijk

Laatst gewijzigd op 23-03-2006 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:38
Verwijderd
Om mijn lijst nog maar even te posten:

Nederlands 7.0 (staat vast)
Engels 6.8 zal waarschijnlijk ook rond 7.0 komen te liggen
geschiedenis 7.5 (staat vast)
ak 6.5 (staat vast)
eco12 7.2 (waarschijnlijk 7.0)
M&O 7.3 (ook 7.0 straks gok ik)
wisa12 6.8 (zal zo blijven maar i kga nog ff zwoegen voor een 7.2 ofzo)

nja al met al dus wel een redelijke lijst (rest van mijn vakken als ANW, levo, maatschappijleer ed allemaal afgesloten met 7-ens en 8-en.
Maar toch zenuwen allom:\
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:58
brands
brands is offline
Bij mijn gemiddelden kan nog heel veel veranderen . Maar dit heb ik tot nu toe

Tussenstand:
- Aardrijkskunde = 5,6 (moet nog een mondeling bij)
- Economie = 6,1 (moet nog 1 toets bij en 1 mondeling)
- Engels = 4 (moet nog 1 mondeling bij)
- LO = 6 (staat vast)
- Maatschappijleer = 6,9 (is nog twijfel wat er bij komt)
- Natuurkunde = 5 (moet nog 1 verslag + toets + tentamen bij)
- Nederlands = 5,9 (ook nog 1 mondeling)
- Wiskunde = 7,1 (moet nog een verslag bij + SE 3)

Zoals ik er nu voor sta wordt het niet slagen Maar ik ben er alles voor aan het doen om alles naar een voldoende te krijgen. En alsnog wel te slagen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 22-03-2006 @ 20:58 :
Bij mijn gemiddelden kan nog heel veel veranderen . Maar dit heb ik tot nu toe

Tussenstand:
- Aardrijkskunde = 5,6 (moet nog een mondeling bij)
- Economie = 6,1 (moet nog 1 toets bij en 1 mondeling)
- Engels = 4 (moet nog 1 mondeling bij)
- LO = 6 (staat vast)
- Maatschappijleer = 6,9 (is nog twijfel wat er bij komt)
- Natuurkunde = 5 (moet nog 1 verslag + toets + tentamen bij)
- Nederlands = 5,9 (ook nog 1 mondeling)
- Wiskunde = 7,1 (moet nog een verslag bij + SE 3)

Zoals ik er nu voor sta wordt het niet slagen Maar ik ben er alles voor aan het doen om alles naar een voldoende te krijgen. En alsnog wel te slagen
Om een voorbeeld te geven: een vriendin van mij stond vorig jaar voor haar Havo eindexamen 3 5ven. Wis, natuur en scheikunde. het hing er dus vanaf in haar examens. En ze heeft door nog 3 maanden (2 in jouw geval nu nog) zo hard gewerkt, dat ze het gehaald heeft. Het is dus nog heel goed mogelijk!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 22-03-2006 @ 20:00 :
Dat had ik precies zo en ik had op mijn eindexamen een 7,8 voor Nederlands. Vraag je docent wat je precies fout doet en knoop dat in je oren. Dat werkte voor mij in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:27
brands
brands is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-03-2006 @ 21:18 :
Om een voorbeeld te geven: een vriendin van mij stond vorig jaar voor haar Havo eindexamen 3 5ven. Wis, natuur en scheikunde. het hing er dus vanaf in haar examens. En ze heeft door nog 3 maanden (2 in jouw geval nu nog) zo hard gewerkt, dat ze het gehaald heeft. Het is dus nog heel goed mogelijk!
Ik doe VMBO trouwens
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:44
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 22-03-2006 @ 21:21 :
Dat had ik precies zo en ik had op mijn eindexamen een 7,8 voor Nederlands. Vraag je docent wat je precies fout doet en knoop dat in je oren. Dat werkte voor mij in ieder geval.
Hmm ja ik heb mn leraar ook al om uitleg gevraagd en ik weet waar mijn zwakke punten liggen. Die ga ik ook echt goed oefenen. Samenvatten si gewoon vanaf dag 1 al een probleem geweest en daar gaat ie me ook bij helpen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 22-03-2006 @ 21:27 :
Ik doe VMBO trouwens
dus?
dat is alleen al een reden waarom je het helemaal zou moeten halen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:46
sdekivit
sdekivit is offline
bij de samenvatiing moet je gewoon denken dat die punten die in je samenvatting moeten vragen zijn

--> beantwoord de 'vragen' en schrijf er een verhaaltje van. Let op de je samenvatting wel aan een bepaalde lay-out moet voldoen.

Oh ja: je mag 10 % overschrijden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 20:47
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 22-03-2006 @ 21:46 :
bij de samenvatiing moet je gewoon denken dat die punten die in je samenvatting moeten vragen zijn

--> beantwoord de 'vragen' en schrijf er een verhaaltje van. Let op de je samenvatting wel aan een bepaalde lay-out moet voldoen.

Oh ja: je mag 10 % overschrijden.
Ja dat vertelde mijn leraar ook. Maar ik beantwoord die vragen net altijd verkeerd. Net zoals een tekstgedeelte moeten citeren, ik citeer het gedeelte net voor of net na het goede antwoord. Ik heb gewoon geen inzicht daarin:\.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 21:09
Verwijderd
Mijn leraar raadt altijd aan de leidvragen letterlijk in je samenvatting op te nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 21:11
Tink*
Tink* is offline
Ja de mijne ook. Zo strict mogelijk aan de vragen blijven en die beantwoorden en dat met dingen als: de gevolgen hiervan zijn.. enz.
Oud 22-03-2006, 21:13
Verwijderd
Ik moet zeggen, het helpt wel, want je blijft zo meer gefocused op wat er echt in je samenvatting moet staan. Anders dwaal je al heel snel af.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 21:38
5803
5803 is offline
ik heb nog geen Nederlands examen geoefend, maar ik word bang als ik jullie zo hoor.
Oud 22-03-2006, 21:56
Tink*
Tink* is offline
Wij zijn al de hele periode aan het oefenen elke les met oefenexamens. Ik word er gek van.
Oud 22-03-2006, 21:57
Verwijderd
Hmm, wij doen bij Nederlands nog vooral betogen in de lessen, en af en toe examentraining. Maar goed, als alle betogen afgehandeld zijn gaat de examentraining ook intensiever worden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 22:00
Tink*
Tink* is offline
Ik heb in de derde toetsweek een betoog. We hebben één oefenbetoog moeten schrijven in twee lessen. Meer hebben we daar niet aan gedaan.
Oud 22-03-2006, 22:02
Verwijderd
Euh, ik had het over mondelinge betogen voor de klas.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 22:10
5803
5803 is offline
aah, voor nederlands bestond SE cijfer voor ons voor 40% uit debatcijfer uit klas 5, en 60% uit het schrijven van een betoog/beschouwing in de tweede periode in klas 6.
Oud 22-03-2006, 22:12
Verwijderd
Bij ons 50% schriftelijk betoog en 50% mondeling betoog, allebei in 6V.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 22:13
Tink*
Tink* is offline
Echt een betoog over iets of gewoone een presentatie/spreekbeurt iets? Iedereen bij ons heeft in de tweede periode een spreekbeurt gehad iig.
Oud 22-03-2006, 22:14
Verwijderd
Het is een spreekbeurt, maar het moet dus wel een betogende spreekbeurt zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 22-03-2006 @ 20:38 :
Om mijn lijst nog maar even te posten:

Nederlands 7.0 (staat vast)
Engels 6.8 zal waarschijnlijk ook rond 7.0 komen te liggen
geschiedenis 7.5 (staat vast)
ak 6.5 (staat vast)
eco12 7.2 (waarschijnlijk 7.0)
M&O 7.3 (ook 7.0 straks gok ik)
wisa12 6.8 (zal zo blijven maar i kga nog ff zwoegen voor een 7.2 ofzo)

nja al met al dus wel een redelijke lijst (rest van mijn vakken als ANW, levo, maatschappijleer ed allemaal afgesloten met 7-ens en 8-en.
Maar toch zenuwen allom:\
ehh ik heb ongeveer hetzelfde als jij
nederlands 7,6
engels 7,0
geschiedenis 7,1
aardrijksknde 6,9
economie 6,8
wa1,2 6,8
filosofie 7,8

ik heb vandaag een PLANNING gemaakt, jawel, vanaf 10 april ofzo tot het eindexame, wat ik per dag geleerd wil hebben.
is erg goed geweest voor mijn gemoedstoestand
nu ben ik een stuk rustiger en weet k dat het allemaal wel kan halen met leerwerk
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 21:42
Verwijderd
Citaat:
S/-\nne schreef op 23-03-2006 @ 17:48 :
ehh ik heb ongeveer hetzelfde als jij
nederlands 7,6
engels 7,0
geschiedenis 7,1
aardrijksknde 6,9
economie 6,8
wa1,2 6,8
filosofie 7,8

ik heb vandaag een PLANNING gemaakt, jawel, vanaf 10 april ofzo tot het eindexame, wat ik per dag geleerd wil hebben.
is erg goed geweest voor mijn gemoedstoestand
nu ben ik een stuk rustiger en weet k dat het allemaal wel kan halen met leerwerk
Haha idd onze lijsten lijken op elkaar
Maar een planning maken is idd wel een goed idee!
Ik heb al een tip gelezen om op de dag dat je een toets hebt, dus bijvoorbeeld donderdag, ook dan dat vak te leren. Maar nja dat komt mss weer niet uit. Ik ga morgen mn agenda er maar is bijpakken!
Ik ga iig elke dag wel iets proberen te doen, veel oefenexamens maken enzo. Dan komt het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 22:30
bamiPoep
bamiPoep is offline
wat maken jullie je druk? die cijfers zijn ok, om makkelijk je examens door te komen
Reageren

Regels voor berichten