Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2006, 10:38
vidaaa
vidaaa is offline
De wereld moet gereanimeerd.

Indertijd was het een kinderdaad. Inderdaad was het een kindertijd. Alle natuur moet weg en vooral de grote stukken bos. De beestjes in het mos maar ook de bukkende giraf en liefst wat sneller dan de wolken. Je mag niet leven op de wereld maar als je snel bent heb je nog een hutje in je eigen land. Stel dat je hier de zwarte nacht ooit zou bevolken. Laat al je kennis varen als een rimpel op een meer en meer en meer en er is ruimte dus waarom ook niet zolang de reigers in het riet de rol van kindervriend vertolken. Niemand weet of de Sarphatistraat bestaat maar er zullen elke dag sirenes luiden. Niemand weet of het Safaripark vergaat maar er zullen vaker vogels vliegen naar het zuiden. De wereld wordt geanimeerd. De wereld moet gereanimeerd. En in het vlieden van het meel ligt straks het gisten van het brood. En in het doden van de dag ligt straks het dagen van de dood. En in een licht van ver verlangen sissen suizen streven slangen want als tuinen blijven hangen en als de engelengezangen en ook je dagen dromen vangen zal het leven niet meer zijn –

dan paradijs –
Oud 17-03-2006, 21:04
CSN
CSN is offline
Vreemd dat hier nog niet op is gereageerd. Nou ja, ik heb je al verteld wat ik denk. Sommige zinnen voegen misschien niet zoveel toe, hebben weinig betekenis, maar 't hangt inmiddels boven mijn bed en dat zegt toch wel wat.
Oud 17-03-2006, 21:16
Verwijderd
Ik denk dit me in met CSN's leesstijl @ dat gelezen gedichten topic gedoe en dat klinkt aantrekkelijk want dat vond ik heel leuk.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 21:41
milamber
milamber is offline
t lijkt een lap tekst - en dat is t ook
maar t leest als een wolkje (oid, vergeef me de gebrekkige vergelijking). Door het ruime rijmen en de zinsopbouw is dit gedicht in één zucht uit te lezen.

En zeker mijn complimenten, top geschreven (over kritiek moet ik nog even wat langer nadenken - als ik al puntjes kan verzinnen)

gr
kerwin
Oud 19-03-2006, 22:06
Verwijderd
Ik vond dit zo geweldig toen ik het vrijdag las maar ik had toen niet echt tijd om te reageren. Ik had wel kunnen raden dat CSN het mooi zou vinden, het doet me ook wel aan CSN denken en dat is een compliment

Ik zie geen zinnen die niet zoveel zeggen, ik zie een hoop zinnen maar ze vormen samen een heel mooi beeld, ik zie het voor me.

Ik vind het echt heel mooi

Oh en, zou je er niet eens over willen denken om deze in te spreken voor het spoken word topic, dat lijkt me hierbij wel passen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 22:00
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 19-03-2006 @ 23:06 :
Oh en, zou je er niet eens over willen denken om deze in te spreken voor het spoken word topic, dat lijkt me hierbij wel passen
Ik denk er wel eens over
Oud 21-03-2006, 12:17
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het heel mooi dat je er zo'n goed geheel van hebt weten te maken. Verder zitten er heel leuke vondsten in en de toon van het gedicht is heel passend. Alleen zoals CSN ook al zei voegen sommige zinnen niet veel toe aan het gedicht, je zou er wat mij betreft wel een paar kunnen wegstrepen ("Je mag niet leven op de wereld maar als je snel bent heb je nog een hutje in je eigen land" bijv.). De titel dekt de lading wel goed, maar toch denk ik dat je er wat mooiers bij had kunnen verzinnen. Maar afgezien van dat erg goed dus.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:54
Kaars
Kaars is offline
heel mooi, vooral die rijm en hoe de woorden achteloos in elkaar over lijken te lopen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:37
Uice
Uice is offline
"En in het doden van de dag ligt straks het dagen van de dood" vind ik het mooiste. Ook de 'nonchalante' rijm aan het einde is erg geslaagd. Het heeft allemaal iets prettig absurdistisch, ik leg de link met Spinvis (deels ook vanwege je sig). Ik word er wel blij van.

Alleen jammer van de eerste twee zinnen, die er alleen lijken te staan omdat het een leuk woordspelletje is. 'Kijk me eens creatief zijn met taal'.
Oud 21-03-2006, 17:43
Kaars
Kaars is offline
Citaat:
Alleen jammer van de eerste twee zinnen, die er alleen lijken te staan omdat het een leuk woordspelletje is. 'Kijk me eens creatief zijn met taal'.
Ik vind dat juist mooi. Het komt niet geforceerd over ofzo. Dichten is toch zowieso creatief zijn met taal?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
Kaars schreef op 21-03-2006 @ 18:43 :
Ik vind dat juist mooi. Het komt niet geforceerd over ofzo.
Op mij wel.

Citaat:
Dichten is toch sowieso creatief zijn met taal?
Ja, maar volgens mij moet je dan onthouden dat je creatieve verzinsels wel in dienst moeten staan van het hele gedicht, en niet een plek in een gedicht verdienen alleen maar omdat het aardige vondsten zijn. Ik vind de eerste twee zinnen niets toevoegen aan het geheel, ze staan er alleen maar een leuk taalspelletje te zijn. 'Leuk gevonden', meer niet.
Oud 21-03-2006, 18:45
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik vind het leuk, maar een beetje een hele blok tekst, moeilijk om te lezen als gedicht.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 21-03-2006 @ 18:37 :
"En in het doden van de dag ligt straks het dagen van de dood" vind ik het mooiste. Ook de 'nonchalante' rijm aan het einde is erg geslaagd. Het heeft allemaal iets prettig absurdistisch, ik leg de link met Spinvis (deels ook vanwege je sig). Ik word er wel blij van.
Ik vind dit beter of in ieder geval veel doordachter dan Spinvis.

Citaat:
vidaaa schreef op 20-03-2006 @ 23:00 :
Ik denk er wel eens over
*wacht af*
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 20:00
Uice
Uice is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 21-03-2006 @ 20:47 :
Ik vind dit beter of in ieder geval veel doordachter dan Spinvis.
Misschien, maar de stijl komt overeen. Spinvis moet je ook horen natuurlijk, op zichzelf stelt de tekst lang niet zo veel voor als met muziek.
Oud 22-03-2006, 11:55
Porcelain
Porcelain is offline
Oh, dit is heerlijk. De eerste zin al.

'maar er zullen vaker vogels vliegen naar het zuiden' is de enige zin die ik niet vind lopen en wat gedwongen vind staan door die rijm. Verder vind ik het niet storend dat niet alle zinnen echt nodig zijn, ik zou het zonde vinden iets weg te strepen namelijk. Het einde loopt heel geweldig, ik zeg het maar weer: je ritmegevoel is .
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:23
Verwijderd
Oh wat fijn om dit te lezen. Deze ga ik opslaan om af en toe nog eens na te kunnen lezen.

Ik vind die zin van de vogels juist één van de mooiste, ik weet niet waarom. Het roept zo'n mooi beeld op, net als de rest eigenlijk. Ja mooi, alles mooi.

Edit: dit is een beetje een nutteloze reactie enzo, ik weet het. Maar gewoon zodat je weet dat ik het gelezen heb en het mooi vond. prachtig zelfs.

Laatst gewijzigd op 22-03-2006 om 15:29.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 18:12
Maantje
Maantje is offline
Ik vind het ook heel mooi.

Wat ik verder ook wel leuk vind is dat het gewoon een lap tekst is. Zo van, kijk! zonder een heleboel entertjes kan ik toch nog dichten.
Oud 22-03-2006, 21:11
Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb begrepen dat er een origineel is en dat die nog langer is. Ik vraag me af of je die versie zou willen posten (verbeterd?)? Ik zei het al bij dat wedstrijdtopic en ik zeg het nu weer: ik vind dat je vaak ondergewaardeerd wordt, of dat mensen het wel mooi vinden, maar niet beseffen hoe goed het wel niet is wat je schrijft. Binnen DoP kom je steeds met eigen dingen die afwijken van de dan heersende trend. En ik heb het idee, niet omdat je afwijkend wil zijn, maar omdat je doet wat je inspireert. Dat mag ik wel. Het leest fijn en ik zal het nog eens goed doorlezen en kijken of ik wat tips of verbeteringen heb, want dat verdien je. Alleen complimenten is ook niets (alhoewel soms wel wenselijk).
Oud 22-03-2006, 21:13
vidaaa
vidaaa is offline
Bedankt voor alle reacties. Jullie praten me een ego aan.

@Thoughtful: Spinvis is veel doordachter!! Spinvis is wel zoiets als God.

@Juice: De eerste regels hebben voor mij wel veel met het gedicht te maken, maar ik denk dat de samenhang een beetje ver te zoeken is op het eerste gezicht.

@Reynaert: Hier kan ik wel iets mee!
Oud 23-03-2006, 07:31
Uice
Uice is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 22-03-2006 @ 22:13 :
@Thoughtful: Spinvis is veel doordachter!! Spinvis is wel zoiets als God.
Spinvis mengt vaak gewoon zinnen uit gesprekken om hem heen door elkaar.
Oud 23-03-2006, 17:04
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Juice schreef op 23-03-2006 @ 08:31 :
Spinvis mengt vaak gewoon zinnen uit gesprekken om hem heen door elkaar.
Op een doordachte geniale manier met vaak een briljante boodschap.
Oud 23-03-2006, 17:11
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 23-03-2006 @ 18:04 :
Op een doordachte geniale manier met vaak een briljante boodschap.
Al zegt hij ook dat hij vaak maar gewoon onzin schrijft en het grappig vindt dat mensen dat als geniaal bestempelen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 13:36
pomme
pomme is offline
Ik vind ze allebei heel erg leuk.

Spinvis & dit gedicht, bedoel ik.
Zag ze nog vorige week woensdag, heerlijk: hij droeg trouwens ook een gedicht voor tussenin.

Vidaaa: Waar ik het vaakst zin in heb om te lezen zijn gedichten/flarden tekst/ hoe je het ook wil noemen met een goed ritme en een zekere luchtigheid en eventueel absurditeit, en daar slaag jij wonderwel in. Wauw.

1 opmerkingkje: Op één of andere manier vind ik die twee zinnen over de wereld (geanimeerd- gereanimeerd) niet zo leuk zo dicht bijeen, zeker niet als dat ook nog eens in de titel terugkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten