Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2006, 19:44
Saycheese
Saycheese is offline
Gisteren heb ik tijdens het werk hete thee over mijn hand gekregen. Ik heb de boel eerst ruim een kwartier gekoeld onder de kraan, daarna ben ik naar de eerste hulp gelopen (ik werk in het ziekenhuis, vandaar). Daar is er vaseline opgesmeerd en is mijn hand ingepakt met gaas en verband. Niet vinger voor vinger, maar de hele hand. Vandaag moest ik terugkomen voor controle. Volgens de arts zag het er allemaal goed uit, het zijn eerstegraads brandwonden en ik moet ze alleen goed blijven insmeren met vettige creme. Alleen aan de zijkanten van mijn vingers was de huid wat rimpelig, met enkele kleine blaartjes. Ik mocht zonder verband weer naar huis.
Nu, na enkele uren zonder verband, merk ik dat enkele van die blaartjes wat groter zijn geworden, er staat nu meer spanning op de huid. Ik voel ze duidelijk zitten als mijn vingers tegen elkaar aan zitten. De vingers wrijven natuurlijk ook constant langs elkaar heen. Omdat ik bang ben dat de blaren door de wrijving groter zouden worden en zouden knappen, heb ik, nadat ik de boel nog eens goed had ingesmeerd, de vingergedeeltes met blaren afzonderlijk van elkaar verbonden met gaas.

Nu wil ik eigenlijk weten hoe link die blaren zijn, en of ik er goed aan doe om ze te verbinden of dat ik ze juist beter zonder verband kan laten zitten
Oud 27-03-2006, 21:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik denk dat het beter is als je erg nu even geen verband omheen doet. Zo kunnen de blaren indrogen i.p.v. kapot te schuren tegen het verband waardoor ze kunnen gaan ontsteken. Dat trekkerige is normaal, het is alleen heel belangrijk om het i.d.d. goed vet te houden zodat de huid soepel blijft en niet gaan scheuren.
P.S. Ze zijn groter geworden omdat er meer vocht inkomt na een tijdje. Dat gaan vanzelf wel weer weg
Oud 27-03-2006, 21:41
Saycheese
Saycheese is offline
Maar ik heb juist het gevoel dat de blaren meer wrijving ondervinden zonder verband, omdat je vingers altijd langs elkaar heen bewegen en tegen elkaar aan zitten, wat je ook doet. Het verband zit er grotendeels bewegingsloos overheen, dus naar mijn idee is dit fijner voor de blaren. Of mis ik nu iets?
In ieder geval wel een fijn idee om te weten dat die blaren verder geen kwaad kunnen, zolang ze dicht blijven.
Oud 27-03-2006, 23:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 27-03-2006 @ 22:41 :
Maar ik heb juist het gevoel dat de blaren meer wrijving ondervinden zonder verband, omdat je vingers altijd langs elkaar heen bewegen en tegen elkaar aan zitten, wat je ook doet. Het verband zit er grotendeels bewegingsloos overheen, dus naar mijn idee is dit fijner voor de blaren. Of mis ik nu iets?
In ieder geval wel een fijn idee om te weten dat die blaren verder geen kwaad kunnen, zolang ze dicht blijven.
het is vervelend dat ze precies daar zitten, maar met verband heb je kans dat het gaat broeien en dan ben je nog verder van huis. Misschien is het geen slecht idee om 's nachts wel verband om te doen. Dan kan het overdag "luchten" en dan loop je ook geen risico dan je in je slaap perongeluk een blaar openkrabt
Oud 27-03-2006, 23:22
Frostbite
Frostbite is offline
Ik heb goeie ervaring met doorprikken.

bij een eerstegraads verbranding zijn er geen blaren btw dus dit van jou is tweedegraads

Laatst gewijzigd op 27-03-2006 om 23:25.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 09:56
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 28-03-2006 @ 00:22 :
Ik heb goeie ervaring met doorprikken.

bij een eerstegraads verbranding zijn er geen blaren btw dus dit van jou is tweedegraads
Je mag brandblaren niet doorprikken

Ja, waarschijnlijk heb je dan licht 2e-graads brandwonden. Je kunt ze het best gewoon laten luchten en als ze doorgaan een pleister er op.

Als je het niet vertrouwd, bel de huisarts (of ga nog een keer naar de EHBO als dat voor jou makkelijker is)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 10:29
SuperSanne
SuperSanne is offline
Doorprikken = heel fout plan
Oud 28-03-2006, 12:57
Anno 1986
Anno 1986 is offline
En calendula zalf halen bij Apotheek. Is goed voor brandwonden en littekens. (Eigenlijk had je dat er meteen op moeten doen, dat had je een hoop pijn kunnen ontnemen!)

Grtjs!
Oud 28-03-2006, 20:15
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik heb 2 jaar geleden mijn hand flink verbrand (brandend vet eroverheen), eerste- en tweedegraads. Ik heb een paar weken met verband om moeten lopen, mijn hand zat ook onder de dikke blaren. moest het elke dag verschonen en zo'n zalfje opsmeren. Ik weet niet, het lijkt mij persoonlijk beter om er iets omheen te doen. als je er geen verband omheen hebt, en de blaar gaat kapot kan er ook veel makkelijker vuil inkomen denk ik zo. en ja heb zelf dus ook weken met verband om moeten lopen. maarja, das mijn mening maar.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij brandwonden is het volgens mij beter om het af te dekken omdat je dan minder risico loopt op een infectie.
Oud 28-03-2006, 22:02
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 28-03-2006 @ 10:56 :
Je mag brandblaren niet doorprikken
Citaat:
SuperSanne schreef op 28-03-2006 @ 11:29 :
Doorprikken = heel fout plan
De druk gaat eraf en als je het schoon houdt is er geen enkel probleem.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 10:46
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 28-03-2006 @ 23:02 :
De druk gaat eraf en als je het schoon houdt is er geen enkel probleem.
Hoe wil je het schoonhouden dan? Door er iets omheen te doen kan je het lekker gaan broeien en door het aan de buitenwereld bloot te stellen kan er ook wel alles inkomen.

Brandblaren (en eigenlijk alle blaren) moet je nooit doorprikken (als het goed gaat gaat het goed, maar als je een infectie krijgt dan ben je er veel langer zoet mee, ik zou zelf dat risico niet willen lopen).
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 22:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
bovendien kan je er littekens aan overhouden. Ik ben zelf ooit eens zo stom geweest om een blaar op m'n voet door te prikken en daar zit nu een witte plek die nooit meekleurt met de rest van m'n huid.
Oud 29-03-2006, 22:21
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 29-03-2006 @ 11:46 :
Brandblaren (en eigenlijk alle blaren) moet je nooit doorprikken (als het goed gaat gaat het goed, maar als je een infectie krijgt dan ben je er veel langer zoet mee, ik zou zelf dat risico niet willen lopen).
Ben het met je eens, maar het is geen garantie dat als je ze niét doorprikt, dat je dan geen infectie krijgt.

Ik heb me nu bijna 7 weken geleden vreselijk verbrand, blaar niet doorgeprikt maar het is toch gaan ontsteken. Ben na 4 weken naar de dokter gegaan en ik loop er nu nog mee en het gaat ook nog wel even duren. Ik dek het af met gaasjes en doe er brandwondenzalf op, tégen huidinfecties.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 14:00
Toet0r
Toet0r is offline
ik heb anderhalf jaar geleden vet uit en gourmetpannetje over mn arm gegooit en dat werd een enorme plek, ook met blaren enzo. Niet mee naar de dokter geweest, wel vet gehouden en verband er omheen. Tijdens een onhandige actie een keer werd die blaar opengeschraapt. Weer vet gehouden en verband er omheen. Het nadeel toen was wel dat het verband eraan ging plakken en dat het dus steeds weer opnieuw een beetje open ging als ik er nieuw verband omheen deed. Uiteindelijk is het helemaal mooi genezen en zie je het nog wel, maar niet goed.
Ik had ook een of ander goedje tegen brandwonden om erop te doen en dat was echt wel heel fijn!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 19:30
Saycheese
Saycheese is offline
Bedankt voor de reacties. Ondertussen genezen de wonden goed, de blaren zijn bijna verdwenen. Ik heb afgelopen dagen de vingerkootjes met blaren overdag omwikkeld met gaas, en 's nachts de boel laten luchten. Vanaf nu ga ik het maar eens zonder gaas proberen.
Oud 30-03-2006, 21:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Mooi zo

Ik kan me wel voorstellen dat je toch gaas doet, zeker omdat ze toch op een nogal onhandige plek zitten, maar als je het i.d.d maar niet 24 uur verstikt

P.S. Ik hoor ook goede verhalen over calendulan, maar veel mensen schijnen er allergisch voor te zijn
Oud 31-03-2006, 15:07
Saycheese
Saycheese is offline
Ik smeer er gewoon Nivea creme op, volgens de arts was dat uitstekend.
Ik ben nu in het stadium dat alles gaat trekken en jeuken, ik zorg dus dat er constant een dikke laag creme op zit. Enige nadeel is wel dat ik de hele tijd vanalles ondersmeer.

Regels voor berichten