Omdat je zo graag meer (opbouwende) kritiek wil ontvangen, kan ik alleen zeggen: houd je vast of ga gerust zitten. Ik begin er nu aan dus, en ik weet niet hoe het zal lopen. Kritisch kan het best wel zijn – inhoudloos ook. Soms heeft iemand gewoon weinig te zeggen op je gedicht. (maar ik houd even op –ik ga lezen)
Je titel vind ik niet zo heel origineel en ook weinig zeggend, laat ik het zo zeggen: er zijn mensen met een slechtere titel maar ook velen met een betere. Hij nodigde mij niet echt uit tot het lezen. Natuurlijk past het bij je gedicht, maar daar blijft het ook bij.
Dan de eerste strofe, erg lente-achtig, speels, als een dartelende strofe, maar ik vind ‘m te weinig uitgewerkt en een beetje simpel. Waarom? Ik heb niets op verhalende strofes, in tegendeel juist. Maar ‘ze zat op een bankje’, dat vind ik weer iets te makkelijk, net als de rest van de zinnen. Leuk, maar niet meer.
(je herhaling van pluk me dan, pluk me dan als je kan vind ik wel leuk – vooral omdat kan en dan rijmen).
Daarentegen je tweede strofe! Heb je daar op eens jezelf gevonden of iets dergelijks?
Madeliefje en liefje is een voor de hand liggende rijm maar door het ritme vind ik het écht de sfeer brengen, waar je eerste strofe juist afzwakte, sterkt deze aan.
Het enige mindere aan deze strofe vind ik je lange zin tussen de rest, daar moet je mee oppassen. Het oog wil ook wat, en dit oogt niet fijn.
Ik denk dat je te veel je vast hebt gehouden aan de opbouw die je erin hebt gestopt (dat is natuurlijk een rare gedachte maar zo komt het over) alsof je persé de rijm erin wilde hebben, en het ritme zo, en de herhaling. Het komt een beetje geforceerd over, en eigenlijk is geforceerd moeilijk in mijn optiek, maar hier wordt het er alleen maar makkelijker van.
Al met al zitten er erg goede dingen in, als het mijn gedicht had geweest had ik de goede eruit gehaald en er een iets ander gedicht mee gemaakt. Dit is voor mij te makkelijk, te toegankelijk en ik mis een beetje mysterie (die overigens prima in een beschrijvende sfeer past hoor.. )
Hoop dat je er wat aan hebt.
|