Oud 06-04-2006, 09:56
domien888
domien888 is offline
Hallo iedereen,

Ik moet voor Levensbeschouwing een onderzoek doen over een levensvraag die jou aan het denken zet. Ik heb gekozen voor: Moet iedereen die in Nederland woont dezelfde plichten en rechten hebben? Ik denk zelf dat dat wel zo zou moeten zijn maar tog is er veel racisme in Nederland waardoor niet iedereen gelijk wordt behandeld. Ik doe hier ook wel onbewust aan mee, want toen Theo van Gogh werd vermoord dacht ik wel een klein beetje bij mijn eigen van: weer een buitenlander. Maar mag ik dat eigenlijk wel denken "buitenlander", want het zijn eigenlijk ook gewoon Nederlanders (namelijk ingeburgerde mensen met een Nederlands paspoort). Ik bedoel ik met deze vraag van: als iedereen dezelfde plichten en rechten moet hebben wie besluit er dan welke dat zijn en mogen bijvoorbeeld moslims dan nog wel een hoofddoek dragen en mogen joden hun geloof dan nog wel uiten?
Alvast bedankt!

Groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 18:22
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Het lijkt me niet dat iedereen de zelfde plichten zou moeten hebben, omdat sommige mensen die plichten gewoon niet uit kunnen voeren, omdat ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn.
en als iedereen bijv. de plicht zou hebben 50% van z'n loon aan belasting te betalen, zou het ook niet eerlijk zijn. sommige mensen hebben het gewoon veel harder nodig. en het is niet altijd zo dat degene die het meeste geld verdient het hardste werkt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 19:06
Verwijderd
Citaat:
domien888 schreef op 06-04-2006 @ 09:56 :
Hallo iedereen,

Ik moet voor Levensbeschouwing een onderzoek doen over een levensvraag die jou aan het denken zet. Ik heb gekozen voor: Moet iedereen die in Nederland woont dezelfde plichten en rechten hebben? Ik denk zelf dat dat wel zo zou moeten zijn maar tog is er veel racisme in Nederland waardoor niet iedereen gelijk wordt behandeld. Ik doe hier ook wel onbewust aan mee, want toen Theo van Gogh werd vermoord dacht ik wel een klein beetje bij mijn eigen van: weer een buitenlander. Maar mag ik dat eigenlijk wel denken "buitenlander", want het zijn eigenlijk ook gewoon Nederlanders (namelijk ingeburgerde mensen met een Nederlands paspoort). Ik bedoel ik met deze vraag van: als iedereen dezelfde plichten en rechten moet hebben wie besluit er dan welke dat zijn en mogen bijvoorbeeld moslims dan nog wel een hoofddoek dragen en mogen joden hun geloof dan nog wel uiten?
Alvast bedankt!

Groeten
Wat is precies je vraag?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 11:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
domien888 schreef op 06-04-2006 @ 09:56 :
Hallo iedereen,

Ik moet voor Levensbeschouwing een onderzoek doen over een levensvraag die jou aan het denken zet. Ik heb gekozen voor: Moet iedereen die in Nederland woont dezelfde plichten en rechten hebben? Ik denk zelf dat dat wel zo zou moeten zijn maar tog is er veel racisme in Nederland waardoor niet iedereen gelijk wordt behandeld. Ik doe hier ook wel onbewust aan mee, want toen Theo van Gogh werd vermoord dacht ik wel een klein beetje bij mijn eigen van: weer een buitenlander. Maar mag ik dat eigenlijk wel denken "buitenlander", want het zijn eigenlijk ook gewoon Nederlanders (namelijk ingeburgerde mensen met een Nederlands paspoort). Ik bedoel ik met deze vraag van: als iedereen dezelfde plichten en rechten moet hebben wie besluit er dan welke dat zijn en mogen bijvoorbeeld moslims dan nog wel een hoofddoek dragen en mogen joden hun geloof dan nog wel uiten?
Alvast bedankt!

Groeten
Ik vind Mohammed B. niet bepaald ingeburgerd te noemen, maar goed

Op dit moment is het zo dat iedere Nederlander dezelfde rechten en plichten heeft als ieder andere Nederlander. Je bent Nederlander als je de Nederlandse nationaliteit hebt en dat paars/rode document bezit (Nederlands paspoort).

Je hebt op dit moment NIET dezelfde rechten en plichten als een Nederlander als je een verblijfsvergunning bezit. Ook binnen het soort verblijfsvergunning dat je hebt, zijn verschillen. Zo mag iemand met een toeristenvisum bijvoorbeeld niet werken en mogen studenten met een studievisum bijvoorbeeld een maximaal aantal uren werken. Anderen met een verblijfsvergunning op grond van werk of gezinsvorming/hereniging mogen dit wel (MVV).

Als je je de vraag dus stelt of een iedere inwoner dezelfde rechten en plichten moet hebben in Nederland, is het antwoord volgens de huidige situatie: nee.
Als de vraag alleen slaat op hen met een Nederlands paspoort, dan is het: ja.

Ik meen uit je verhaaltje op te maken, dat je het voornamelijk over deze laatste groep hebt: zij met een nederlands paspoort.
Soms zijn het mensen waarvan de familie generaties lang in Nederland wonen en in bezit zijn geweest van een Nederlands paspoort (groep A), soms zijn het mensen waarvan de grootouders of ouders uit een ander land komen (bv. Marokko of Polen) (groep B).
En soms komt de persoon zelf oorspronkelijk uit een ander land (bv. Marokko of Polen) (groep C).

Je vraagt je af of groep B en C dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben als groep A. En groep C dezelfde rechten en plichten als groep B.
Met die vraag, vraag je je dus eigenlijk af: heeft iemand wiens familie generaties lang in Nederland verblijft meer recht van spreken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt? En heeft iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt, meer recht van spreken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand die hier helemaal niet geboren is?

Wat je hierbij niet uit het oog moet verliezen is dat je het Nederlanderschap niet automatisch verkrijgt en dat er voorwaarden aan verbonden zijn (zie www.ind.nl ). Die voorwaarden zijn er zodat niet iedere snel nieuw geworden Nederlander opeens van alles en nog wat zou kunnen en mogen bepalen zonder misschien voldoende af te weten van de maatschappij en haar inwoners. Het werkt als een soort buffer, zeg maar.

Bovendien moet je niet uit het oog verliezen dat Nederland een democratie is, waarin de stem van de meerderheid geldt. Of althans, waarin de stem van het volk geuit wordt via haar stemgedrag. Als er "rechts" gestemd wordt, komt er hoogstwaarschijnlijk een "rechtse" regering en visa versa. Stel Wilders krijgt heel veel stemmen en hij gaat een regering vormen met een VVD geleid door Verdonk, dan zou het kunnen zijn dat er maatregelen komen die bepaalde vrijheden van sommige burgers - die in de minderheid zijn - afnemen. Bijvoorbeeld de vrijheid om een hoofddoek te mogen dragen op openbare scholen. Misschien dat zij besluiten dat dit alleen voor hoofddoeken geldt en niet voor keppels of kruisjes en daarmee zou dan alleen de vrijheden afgenomen worden van de moslimbevolking in Nederland en niet van de joodse of christelijke bevolking. Mijn voorbeeld is uitermate speculatief, laat dat even duidelijk zijn.

Wat je echter niet moet vergeten is dat er ook binnen de besluitvorming buffers zijn. Zo wordt de regering door de kamer gecontroleerd (nouja, trachten ze) en is er een grondwet die niet makkelijk te veranderen is (via een lastige procedure alleen).

Nouja, theoretisch gezien kan er natuurlijk altijd een gek opstaan die massale steun van het volk geniet en die alle eerder gemaakte regels aan de laars lapt en zijn/haar eigen weg inslaat, daarmee vrijheden van bevolkingsgroepen afnemend, maar vooralsnog zijn de landen binnen de Europese Unie daar zo'n 60 jaar niet meer in aanraking mee gekomen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 19:07
domien888
domien888 is offline
Citaat:
OwL schreef op 06-04-2006 @ 18:22 :
Het lijkt me niet dat iedereen de zelfde plichten zou moeten hebben, omdat sommige mensen die plichten gewoon niet uit kunnen voeren, omdat ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn.
en als iedereen bijv. de plicht zou hebben 50% van z'n loon aan belasting te betalen, zou het ook niet eerlijk zijn. sommige mensen hebben het gewoon veel harder nodig. en het is niet altijd zo dat degene die het meeste geld verdient het hardste werkt.
Ik ben het daarin met je eens maar moet daarom iemand die veel geld verdient bijv. WEL 50 % van z'n loon aan belasting betalen gewoon omdat hij veel verdient? Ik ben het met je eens dat iemand die gehandicapt niet dezelfde plichten moet hebben dan een niet-gehandicapte omdat die zoals je zegt gewoon niet alle plichten uit kunnen voeren.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 19:08
domien888
domien888 is offline
Citaat:
alluman schreef op 06-04-2006 @ 19:06 :
Wat is precies je vraag?
Moet iedereen die in Nederland woont dezelfde plichten en rechten hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 19:19
domien888
domien888 is offline
Aan Gatara:

Je zei dit:
Je vraagt je af of groep B en C dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben als groep A. En groep C dezelfde rechten en plichten als groep B.
Met die vraag, vraag je je dus eigenlijk af: heeft iemand wiens familie generaties lang in Nederland verblijft meer recht van spreken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt? En heeft iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt, meer recht van spreken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand die hier helemaal niet geboren is?

Wat is jou eigen mening nu over dit. Anders gezegd: Heeft iemand wiens familie generaties lang in Nederland verblijft meer recht van spreken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt? En heeft iemand wiens ouders of grootouders uit een ander land komt, meer recht van sprken over hoe de maatschappij behoort te zijn, dan iemand die hier helemaal niet geboren is?

Ik denk dat dit wel degelijk verschil maakt. Ik vind dat iemand die hier helemaal niet geboren is minstens 10 jaar in Nederland moet wonen en zich al goed hebben aangepast aan de Nederlandse plichten voordat hij zou mogen stemmen voor een verkiezing, want anders zou deze kleine groep opeens wel eens veel aanhangers kunnen krijgen en dat Nederland gedomineerd gaat worden door andere culturen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen buitenlanders meer binnen mogen, maar dat degenen die komen zich ook willlen aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 22:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Nouja, mijn mening is eigenlijk dat het huidige systeem van buffer opwerpen (voorwaarden aan nederlanderschap) en de mening van de meerderheid telt, mijn voorkeur geniet.

Het zorgt er niet voor dat nederlanders onderling minder of meer rechten hebben want een andere etniciteit of religie dan de grote meerderheid, maar domweg dat zij zich als minderheid in bepaalde opzichten dienen aan te passen aan de meerderheid.

Zwaar belangrijke vrijheden voor de mens liggen nu op dit moment vast in de grondwet en deze is lastig te veranderen. Ook die buffer zie ik graag zo.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 12:38
domien888
domien888 is offline
Dus jij vind dat de mening van de meerderheid jou voorkeur geniet. Stel dat er een extreem rechtse partij aan de macht komt in Nederland waar jij volledig tegen bent. Deze is verkozen door de meerderheid, maar jij bent het er niet mee eens. Kom je dan nog steeds terug op deze mening?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 12:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
domien888 schreef op 08-04-2006 @ 12:38 :
Dus jij vind dat de mening van de meerderheid jou voorkeur geniet. Stel dat er een extreem rechtse partij aan de macht komt in Nederland waar jij volledig tegen bent. Deze is verkozen door de meerderheid, maar jij bent het er niet mee eens. Kom je dan nog steeds terug op deze mening?
Ja, dat is het vervelende van democratie: het kan ook verkeerd uitpakken.

Maar dat had ik al aangegeven
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 12:41
domien888
domien888 is offline
Ja dat is waar. maar blijf je dan wel nog bij jezelfde mening moest dat ooit eens gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 13:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
domien888 schreef op 08-04-2006 @ 12:41 :
Ja dat is waar. maar blijf je dan wel nog bij jezelfde mening moest dat ooit eens gebeuren?
Ja.

Ik zie op dit moment namelijk geen beter alternatief.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 13:06
domien888
domien888 is offline
ok bedankt voor het reageren op mijn vragen als je er nog eens iets over wilt vertellen of vragen kan dat bij mij altijd hoor
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 21:50
Verwijderd
Citaat:
domien888 schreef op 07-04-2006 @ 19:08 :
Moet iedereen die in Nederland woont dezelfde plichten en rechten hebben?
Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens rustig na te denken - en daarna te definiëren - wat rechten en plichten zijn, en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Want die vraag zoals jij hem stelt, is zo makkelijk nog niet te antwoorden. Zoals je zelf al aangeeft, betreft het hier een schemergebied...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 21:23
domien888
domien888 is offline
hoe definieer jij rechten en plichten. Ik denk dat plichten de dingen zijn waarvan de mensen uit jouw omgeving verwachten dat je doet bijvoorbeeld dat je iemand een hand geeft bij het begroeten e.d.. Rechten zijn volgens mij de dingen waartoe de regering van het land waarin je woont je de mogelijkheid geeft bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting en vrijheid van drukpers.

Ik denk in dit geval dat mijn voorlopige antwoord is dat iedereen die in Nederland woont wel dezelfde rechten moet hebben maar niet dezelfde plichten. Al verwacht ik toch eigenlijk wel van een marokkaan die in Nederland woont dat die mij ook een hand geeft bij het begroeten. Ik zou er van op kijken moest hij het niet doen.

In dit geval begrijp ik dat er twijfel bestaat tussen de nederlanders over de vraag of iedereen die in Nederland dezelfde plichten moet hebben. Ik vind dat mensen zelf mogen beslissen of ze zich aan hun plichten houden maar ik vind wel dat als er buitenlanders in Nederland komen wonen dat ze hun best moeten doen om zich aan te passen aan de plichten van Nederlanders en niet laks moeten zijn en zich alleen focussen op hun eigen cultuur en die in Nederland proberen door te zetten.

Wat denk jij er van alluman?
Wil je aub antwoorden
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 17:55
domien888
domien888 is offline
Is er iemand anders die hier op wil reageren?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 18:48
domien888
domien888 is offline
Wat vinden jullie van het feit dat niet iedereen gelijk wordt behandeld in Nederland.

Door de regering wel, maar de Nederlanders zelf hebben slechte gedachten over Marokanen en Turken. Zouden de Nederlanders de Turken en Marokanen niet gewoon moeten accepteren zoals ze zijn en ook hun geloof accepteren of zouden die mensen zich moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur?

Alvast bedankt,
Met vr. gr. Domien
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 21:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.