Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2006, 21:59
dingkie2
dingkie2 is offline
Citaat:
antigone schreef op 06-04-2006 @ 16:11 :
ik had daar gedurende de hele show eigenlijk maar weinig last van

maar bij karma police vond ik het gewoon prachtig , dat is nu echt het voordeel van een stadion concert , dat zulke nummers soms gewoon prachtig uitpakken. toen jonny die fout op piano speelde , en thom even in de lach schoot, priceless
True true een prachtmoment dat was.

Er zijn tot nu toe eigenlijk maar 2 bands geweest die de muziekbelevenis voor mij compleet maakten.

1- Pink Floyd (The Wall was...pure awesome, verpakt op een cd)
2- Sigur Rós (Svefn g Englar...)

En omdat ik wanhopig op zoek ben naar meer bands die 't helemaal voor mij zouden zijn koop/download ik belachelijk veel. Omdat er veel binnenkomt moet er ook veel geluisterd worden. Omdat er veel geluisterd moet worden krijgen niet alle albums de luisteraandacht die ze (misschien) verdienen. Omdat ze de aandacht niet krijgen wordt de kans groter dat ik de bands mis die het helemaal voor mij zouden zijn.

dilemma's dilemma's

Mensen met woorden overtuigen van de genialiteit van een band is waanzin. En verspilde moeite. Maar dat zou ook aan de woorden kunnen liggen die ik meestal gebruik.
Oud 08-04-2006, 22:13
EggeD
EggeD is offline
Faust was best intens gisteren
Oud 08-04-2006, 22:15
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 08-04-2006 @ 23:13 :
Faust was best intens gisteren
zo he, gaat het wel.

Dit soort topic moeten niet te lang worden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 22:32
EggeD
EggeD is offline
Ach, na elke 50 posts wordt het weer korter.

Pak van je hart, nie ?
Oud 08-04-2006, 23:56
grandmommy
grandmommy is offline
op bed gaan liggen met sigur ros in je koptelefoon en dan gewoon keihard in het witte serene niets zweven en ondertussen je lichaam zien liggen en compleet geen besef van tijd en ruimte hebben.

helaas apekaas, dit heb ik maar een keer meegemaakt. maar fucking impact maakt het. prachtig. freaky ook wel.

ik beleef bepaalde muziek met tamelijk veel intensiteit. het besef van tijd en ruimte raak ik trouwens wel redelijk vaak mee, dat is mooi. jezelf in hypnose brengen door naar muziek te luisteren is echt zo gaaf.
Oud 08-04-2006, 23:59
Verwijderd
Intens is rauw. Kut studio bullshit van tegenwoordig doet daar voor mij veel afbraak aan, vernietigt de link tussen de artiest en de luisteraar.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 09:35
antigone
antigone is offline
wat een nichtentopic
Oud 09-04-2006, 09:48
DeadNation
DeadNation is offline
Gister was ook intens. Ging bijna nekken voor ik moest spelen.
Oud 09-04-2006, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Blenderhead schreef op 06-04-2006 @ 11:53 :
Toen ik vanacht naar huis liep met Bad Religion op, bedacht ik me ineens hoe bevoorrrecht ik ben. Ik kan zo intens van muziek genieten. Er zijn albums/nummers waarbij alles klopt. Perfectie in muzikale vorm. Als ik dit luister ben ik gelukkig. Alles om me heen mag wegvallen. Nouja...bijna alles...

Of dit nou het doel van de muzikant is of puur geluk; ik weet het niet. Het is wel zo dat ik van bepaalde bands hele albums geniaal vind. Maar ik denk niet dat ik kan inzien hoe een bepaald stukje beter zou kunnen.

Sommige bands/nummers/albums brengen dat gevoel niet teweeg, anderen wel.
Het verklaart waarom ik mensen verafschuw die zomaar alles luisteren omdat het wel leuk klinkt. fuckit. BELEEF HET!

Er bestaat zoveel goede muziek op de wereld. Waarvan ik slechts een percentage ken (lang leve de oogkleppen). Niet dat ik van plan ben om andere stromingen te verkennen hoor. Maar het lijkt me dat er in de meeste stromingen wel bepaalde mensen zijn die een soort van definitie vast hebben weten te leggen.

Of is dit slechts een kwestie van smaak?
Agreed
maja ik ben muziekverslaafd, en ik geniet ongeveer 15 uur per dag van muziek...
maja dat ik 'n externe harde schijf van 250 GB koop alleen voor muziek zegt wel genoeg toch?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 11:11
idontcare
idontcare is offline
maar het kan toch ook weer niet dat je met AL die muziek dat gevoel hebt?
Oud 09-04-2006, 11:35
Verwijderd
Sigur Ros ja.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 12:47
botulismf
botulismf is offline
Een van mijn mooiste luisterervaringen tot nu toe was toch het luisteren naar Antony & The Johnsons om drie uur 's nachts in de Sahara, met boven me die fucking indrukwekkende sterrenhemel. Dat is geluk.

A Silver Mt. Zion, Sigur Ros, Mogwai soms, Antony dus, Jeff Buckley, Tool etc etc etc. Mooi is dat.

En dan is er het uitvoeren van je eigen muziek, in bandvorm, ook heel gaaf. Om met een groep vrienden iets samen te maken wat ook nog goed klinkt en elk individu op zijn of haar eigen manier aanspreekt, dat is gaaf.

En de muziek waar je van houdt zelf uitvoeren is mogelijk nog het gaafste, net zo lang naar een nummer luisteren en meespelen tot je helemaal weet en begrijpt hoe het in elkaar zit en je het ineens kunt spelen. Grace zingen, of Aenema, of The Triumph Of Our Tired Eyes. Like Spinning Plates spelen, of Transatlanticism, of Nothing Really Ends. Dan is het gevoel toch wel het sterkste denk ik.

Ik merk ook dat ik alleen goed bevriend kan raken met mensen die zelf ook zo intens van muziek kunnen genieten. Dat doe ik niet bewust, maar in de praktijk is het toch altijd zo.
Oud 09-04-2006, 18:52
Verwijderd
ook mooi is als je iemands pijn kan voelen: joy division, american nightmare, sigur ros ook wel ja
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 19:10
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
cut_off schreef op 09-04-2006 @ 19:52 :
ook mooi is als je iemands pijn kan voelen: joy division, american nightmare, sigur ros ook wel ja
ja dat is prachtig maar aan de andere kant ook heel dubbel natuurlijk. maar het is het absoluut mens zijn in al zijn facetten. Ik vraag me weleens af of ik pretentieus klink als ik zeg dat ik het jammer vind voor mensen die niet zo'n beleving hebben bij muziek
Oud 09-04-2006, 19:16
innogen
innogen is offline
Citaat:
botulismf schreef op 09-04-2006 @ 13:47 :
Ik merk ook dat ik alleen goed bevriend kan raken met mensen die zelf ook zo intens van muziek kunnen genieten. Dat doe ik niet bewust, maar in de praktijk is het toch altijd zo.
Dat heb ik ook.

Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik alle besef van tijd en ruimte kwijtraakte alleen door muziek te luisteren. Misschien luister ik de verkeerde muziek
Oud 09-04-2006, 19:33
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 09-04-2006 @ 20:10 :
Ik vraag me weleens af of ik pretentieus klink als ik zeg dat ik het jammer vind voor mensen die niet zo'n beleving hebben bij muziek
Dat is jammer voor ze natuurlijk, maar voor hetzelfde geld hebben zij dan weer een heel intense beleving van een voetbalwedstrijd of van het uitgaan. Waar ik dan weer niks mee heb. Maar ik zeg dat ook wel vaker.
Oud 09-04-2006, 20:30
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
L_angel schreef op 09-04-2006 @ 20:16 :
Dat heb ik ook.

Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik alle besef van tijd en ruimte kwijtraakte alleen door muziek te luisteren. Misschien luister ik de verkeerde muziek
ik denk dat ik een zweefteef ben. ik kan al compleet wegzinken in het niets en besefloos zijn van het enkel lang genoeg staren naar een witte muur
Oud 09-04-2006, 22:53
Verwijderd
Citaat:
botulismf schreef op 09-04-2006 @ 20:33 :
maar voor hetzelfde geld hebben zij dan weer een heel intense beleving van een voetbalwedstrijd
"er is niets mooiers dan dat psv kampioen wordt" was net nog op het nieuws, briljant
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 23:10
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 09-04-2006 @ 21:30 :
ik denk dat ik een zweefteef ben. ik kan al compleet wegzinken in het niets en besefloos zijn van het enkel lang genoeg staren naar een witte muur
Ik hb ooit een uur lang op de grond gelegen en naar mijn plafond gestaard terwijl ik naar OK computer luisterde.
Ik voelde me toen zo intens gelukkig, geen idee waar het vandaan kwam. Radiohead's muziek word nou niet bepaald als de meest vrolijke bestempeld. Maar ik heb me toen echt de tering gelachen, ik had er gewoon kramp van.
Verder nooit meer gehad.
Wel compleet weggespaced bij bepaalde gitaarsolo's uit de live versie van Tommy (en My Generation) en andere harde rock zooi.
Wel altijd 'snachts en altijd met een grote koptelefoon op.
Oud 09-04-2006, 23:55
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Soms is muziek zo prachtig dat je zo'n heel erg intens kippenvel gevoel krijgt. Ja, je krijgt dan gewoon kippenvel, maar het gaat nog veel verder. Of het gevoel (dat al eerder genoemd is) weg te zweven. Klinkt gay, nou en.
Oud 09-04-2006, 23:55
idontcare
idontcare is offline
nou, en met die intensiteit was ik er vroeg bij hoor!

Oud 10-04-2006, 00:00
Carn
Carn is offline
omg als dat je vader is dan ziet er precies uit als die van mij rond die tijd (incl fout snorretje)
Oud 10-04-2006, 00:00
Carn
Carn is offline
en hippe broek!
Oud 10-04-2006, 00:14
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Carn schreef op 10-04-2006 @ 01:00 :
omg als dat je vader is dan ziet er precies uit als die van mij rond die tijd (incl fout snorretje)
Die van mij had ook zo'n snor.
Oud 10-04-2006, 00:14
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
En STOERE bril.
Oud 10-04-2006, 06:44
Verwijderd
het is net de zanger van Alexis on Fire, zeker met die allstars.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 10:18
EggeD
EggeD is offline
Check zn schoenen ook, hij was zn tijd vooruit.
Oud 10-04-2006, 11:53
idontcare
idontcare is offline
mijn vader was inderdaad echt vet gangster vroeger

Oud 10-04-2006, 12:21
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
wat ik me dan weer afvraag, is of bij de nummers waarvan ik zo'n gevoel krijg, andere mensen dat exacte zelfde gevoel krijgen.
als het de doel van de muzikant zou zijn om zulke nummers te maken en het bij mij aan zou slaan zou dan bij de rest toch ook moeten? en zo niet, waarom wel bij mij en niet bij hen?
zijn er mensen die zich niet openstellen tot zulke intense belevenis? zo ja, waarom niet? kunnen ze het dan niet? waarom niet?
hoe vaak sta ik wel niet naar een bandje te kijken en beleef ik het intens, en heb ik het gevoel dat de mensen om me heen me een enorme geek vinden. of beleven zij het ook zo intens maar minder zichtbaar?

hahah.

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 13:19
EggeD
EggeD is offline
Er zijn wel onderzoeken naar geweest. Bijv. een onder een ~ honderdtal ondervraagden, die in een brief gevraagd werden aan te geven in welk (willekeurig welk dus) klassiek stuk ze kippenvel kregen en het liefst zo specifiek mogelijk. Uit die honderd waren er zes die precies hetzelfde stuk aangaven en nog eens vijf een ander stuk enz. Dit geeft dus aan dat er bepaalde elementen in muziek zijn die kippenvelopwekkend zijn, of dit nu aan de muziek zelf ligt of cultureel bepaald daargelaten. Die elementen zijn ook onderzocht. Onderzoeker heet Sloboda trouwens, voor de geinteresseerden.
Oud 10-04-2006, 13:22
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 07-04-2006 @ 09:31 :
... are cocks zoals die pop van mtv zegt.
hehe, hoe cool zijn die stukjes.
Oud 11-04-2006, 01:00
dingkie2
dingkie2 is offline
valt tegen
Oud 03-05-2006, 20:31
Crimson
Crimson is offline
Jammer dat dit topic al weer zo snel afgezakt is, is namelijk wel interessant. Wat me namelijk verbaasd, is dat heel veel mensen hier zoveel muziek kunnen waarderen. Er zijn maar een paar bands (waaronder Bad Religion, mensen weten nu waarschijnlijk ook wat mijn vorige nick was) waar ik echt van kan genieten en waar ik dus ook alle muziek van ken. Ik heb ongeveer 1000 liedjes op mijn pc en dat is alles wat ik waardeer. Ik vraag me daarom af hoe sommige van jullie, bijv. die gast die een hdd had van 250gb, zoveel muziek goed kunnen vinden. Misschien ben ik te kritisch ofzo?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 21:14
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik denk dat als je 250GB aan muziek hebt, je gewoon veel hebt gedownload om het 1 keer te luisteren en het daarna niet weg wilt gooien.
Ik heb zelf 'maar' 23Gb aan muziek, maar het grootste gedeelte ervan luister ik zelden. Niet dat ik het slecht vind (daarom verwijder ik het ook niet) maar het boeit me niet meteen genoeg om veel vaker te luisteren. Ik denk dat dat een beetje het probleem is van de 'ipod generatie'. Je hebt zoveel muziek tot je beschikking dat je bij weinig ervan ook echt iets voelt.
De muziek die ik het meeste kan waarderen zijn dingen die ik eerder al op CD had gekocht.
Oud 03-05-2006, 22:01
Poor Leno
Poor Leno is offline
Klopt.

Het komt voornamelijk door de laagdrempeligheid van het downloaden. Tegenwoordig heeft iets van 85% van de Nederlandse huishoudens een breedbandverbinding waardoor het downloaden van muziek zeer eenvoudig is. Zolang er nog geen ristricties worden aangebracht op P2P programma's zal dit in de toekomst alleen maar toenemen.

Gevolg. Vooral jongeren hebben mp3 collecties om u tegen te zeggen. Als ik alleen al kijk naar de UT Twente. Verbazingwekkend wat daar aan muziek geshared wordt. Je telt daar niet mee als je 20 gb shared. Daar zitten gasten met honderden gigabytes. Absurd? Misschien wel. Kan me niet voorstellen dat iemand met al die bands een 'band' heeft. Haast onmogelijk zou ik zeggen.

Heb zelf in een aantal jaar een mooie muziekcollectie van orgininele cd's opgebouwd. Dat zijn tevens de cd's die regelmatig luister. Maar ook hierbij zijn er nog zat cd's die ik al jaren niet geluisterd heb. Logisch, je voorkeur en smaak veranderen en er komt zoveel nieuws uit. Het aanbod is zo groot tegenwoordig. En je ontdekt ook steeds meer nieuwe genres.

Toch blijft het de vraag, of je met alle muziek die je download ook een gevoel/ band hebt. Wanneer muziek mij weet te raken krijg ik kippenvel en leef je even in een droom wereld. Je wordt als het ware opgezogen door de muziek. En ik kan je zeggen, er zijn maar een tiental bands waarbij ik dat gevoel heb.

Conclusie. Leuk en aardig een collectie van 250 gb. Zeker een hoop vermaak en afwisseling maar of je er ook gelukkig van wordt?...
Oud 04-05-2006, 09:28
Uice
Uice is offline
Hoeveel cd's is 250 gb ongeveer?
Oud 04-05-2006, 10:02
Poor Leno
Poor Leno is offline
Rond de 360 cd's...hoezo?

Citaat:
Juice schreef op 04-05-2006 @ 10:28 :
Oud 04-05-2006, 10:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Poor Leno schreef op 04-05-2006 @ 11:02 :
Rond de 360 cd's...hoezo?
Dan weet ik wat je bedoelt. Ik ben niet zo'n downloadhoer.

Verder, ik hou ook van behoorlijk veel (jazz, blues, metal, sommige pop), en kan ook van behoorlijk veel intens genieten. Ik beschouw het als een voordeel.
Maar lang niet alles in mijn collectie van ongeveer 250 CD's en LP's kan ik natuurlijk even veel waarderen, er zit spul bij dat ik zelden luister.
Oud 04-05-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Poor Leno schreef op 03-05-2006 @ 23:01 :
Conclusie. Leuk en aardig een collectie van 250 gb. Zeker een hoop vermaak en afwisseling maar of je er ook gelukkig van wordt?...
Ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt. Het gaat immers om het geluid. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Mp3's puur om de prijs/kwaliteit verhouding. Er komt tegenwoordig zoveel crap uit dat het niet loont om alles in de winkel te gaan halen. Mocht er echt iets goeds tussen zitten dan ben ik zeker niet te beroerd om de cd echt in huis te halen.

Verder beleef ik muziek achter mijn pc niet hetzelfde als op de bank, gelukkig heb ik alles wat ik erg waarder ook op een mp3 speler en kan ik die aansluiten op mijn stereo en alsnog genieten terwijl ik lui op mijn bank hang.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 10:13
rub0n
rub0n is offline
ik neem aan dat je 3600 bedoelt?
Oud 04-05-2006, 11:57
Blenderhead
Blenderhead is offline
De grootte van je harde schijf (dat als doel heeft het verzamelen van mp3's) is misschien wel omgekeerd evenredig aan je liefde voor muziek.
Oud 04-05-2006, 12:01
DeadNation
DeadNation is offline
Er gaat toch niets boven een dikke plak vinyl op de draaitafel leggen en de naald voorzichtig neerzet.
Oud 04-05-2006, 12:07
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Juice schreef op 04-05-2006 @ 10:28 :
1 album is (bij mij) ongeveer 50 MB.
Dus 250000:50= 5000

Dat zijn heel wat albums.
Reageren

Regels voor berichten