![]() |
|||
Citaat:
nu is het zo , dat ik vind dat willekeurig gevoel eigenlijk niet te definiëren valt binnen een wetenschappelijk kader , we kunnen wel zeggen wanneer een bepaald gevoel optreed , maar niet echt exact de plaats en essentie ervan definiëren. Gevoel is , simpelgezegd , een signaal dat er "iets" plaatsvind binnen een moeilijk te omschrijven kader. Dat kader kan dan echter feitelijk of fictief zijn. Jij stelt dat een"godskader" een fictief gegeven is , want er is geen "proof" die dit kader onderschrijft. Dat is rationeel gezien , misschien wel het meest acurate uitgangspunt , echter ik baseer mij met betrekking op mijn "godskader" op het gevoel , dat zegt , voordat ik er was , er eerst altijd "iets" anders was. Ik vloei voort uit dat "iets" , waarbij mijn gevoel mij zegt dat ik nietig ben ten aanzien van dat "iets". Zonder dat "iets" was/ben ik gewoon niets óf ik weet simpelweg niet dat ik ben. Dit gevoel , dat ik niet echt rationeel kan verklaren (misschien is het wel een gerusttelling te noemen) , is voor mij bewijs genoeg , dat ik niet boven aan de hierarchie van werkelijkheid sta. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het enkel mijn gevoel is , wat géén wetenschappelijk bewijs is. Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 12-05-2006 om 08:10. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Geloof in een hogere macht is geen lichamelijke reactie, het is iets wat je je inbeeld. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat je gevoelens hebt is heel logisch en natuurlijk. Maar dat jij er een godsbeeld aan vast koppeld, DAT is onjuist. Omdat je die gevoelens wel ervaart, denk je dat je god ook bestaat. Wat je kennelijk niet door hebt, is dat die gevoelens in feite niets met goden te maken hebben, behalve dan dat jij je godsbeeld met die gevoelens/ervaringen associëert. God bestaat natuurlijk niet om het feit dat jij hem ervaart. De gedachte aan God bestaat echter WEL omdat jij hem ervaart. God bestaat in jouw hoofd omdat jij meent dat je gevoelens door een godheid komen. God is bedacht, de gevoelens die je ervaart bestaan wel. Maar je voelt je kennelijk zo prettig met het idee aan God, dat je gevoelsmatig niet wilt accepteren dat je fantasie onzin is. Ook al spreken alle argumenten tegen het bestaan van een god. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Mag ik trouwens vragen naar welke kerk je vroeger ging? (aangezien dit helemaal offtopic is, misschien PM?) Citaat:
Dat kinderen de onschuld zelve zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Ik vindt dat je niet kan zeggen dat God iemand onrecht zou doen als Hij hem/haar zou straffen. In tegendeel, het is alleen uit pure genade dat wij nog leven, en nog in overvloed ook. Niet omdat we het verdiend zouden hebben. Dit lijkt misschien alweer offtopic, maar je Godsbeeld is wel degelijk belangrijk in een discussie waar het over God gaat. Citaat:
![]() ![]() Die laatste zin is opmerkelijk. Je lijkt wel alsof je het mensen verwijt dat ze hun geloof waar heel hun leven om draait door willen geven aan hun kinderen. Dat ik nooit zelf om de exacte (zo exact is die niet eens) definitie van een God was gekomen, is dat iets negatiefs? Misschien begrijp ik je verkeerd (mijn excuses als dat zo is) maar wat je nu lijkt te zeggen is bijhoorlijk onlogisch. Het zou juist negatief zijn als men niet hun kinderen het geloof binnengieten en ze leren over de 'exacte definitie van een god'. - - - - Citaat:
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
Verder zal het best dat God meer dan die drie eigenschappen heeft, maar dat doet er niet toe, het ging mij er om dat de ene eigenschap de andere uitsluit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geloof is ontstaan in de tijd dat we nog dom waren, en verklaringen moesten verzinnen voor wat er om ons heen gebeurde. De christelijke God is niet meer of minder 'waar' dan Thor en Zeus, en niemand hangt die goden nog aan. Daarnaast is het christelijk geloof al eeuwen misbruik voor persoonlijke motieven. Kerkelijk leiders hebben altijd vorstelijk geleefd terwijl er ontelbare mensen om hun heen, binnen en buiten de stadsmuren, wegkwijnden. Waarschuwend werd het vingertje opgeheven, dat je maar volgens de bijbel moet leven omdat je anders in de hel terecht komt, maar ondertussen zit de Bisschop wel aan de wijn en het wildgebraad, terwijl hij ook die gelofte heeft afgelegd. Zelfs tegenwoordig, nu AIDS huishoudt in Afrika, blijft het Vaticaan wanhopig vasthouden aan zijn "condooms zijn verkeerd!" standpunten waardoor AIDS in Afrika onuitroeibaar is (de minder ontwikkelde mensen daar lopen helaas nog compleet weg met hun godsdienst), terwijl de ene na de andere priester verdacht wordt van ontucht met minderjarige jochies. Mijn beeld van een hogere macht is dit: God, Jaweh, Zeus en Thor zitten te klaverjassen op hun wolkje, op de achtergrond zitten Athene en Shiva een beetje te giebelen. Meewarig kijken ze af en toe beneden naar dat zooitje wat er, tegen beter weten in, nog steeds een potje van weet te maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je daaronder verstaat dat een almachtig wezen ook dingen kan doen die hij niet kan doen, ja dan is het inderdaad absurd en onmogelijk. Echter, als je met 'almachtig' alleen bedoelt dat het almachtige wezen alles kan doen wat theoretisch mogelijk is, dan zou het wel kunnen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik wou dat alle mensen hun verstand eens zouden gebruiken, soms irriteer ik me zo erg aan de domheid van gelovigen, die tegen beter weten in willen/moeten geloven. Diary of Dreams is hier een duidelijk voorbeeld van. Of hij is gewoon dom, of hij probeert zichzelf te verwarren zodat hij niet hoeft te begrijpen wat er gezegd wordt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. God is almachtig. 2. God is alwetend. 3. God is alwetend, dus hij weet op ieder mogelijk punt in de tijd wat hij op ieder ander mogelijk punt in de tijd gedaan heeft/gaat doen. (volgt uit 2) 4. God is almachtig, dus hij kan op ieder punt in de tijd veranderen wat hij van plan was in het verleden of op ieder ander punt in de tijd. (volgt uit 1) 5. Maar god kan zijn plan niet meer veranderen, want hij is alwetend en het veranderen van het plan zou impliceren dat hij op een ander punt in de tijd niet alwetend was. (volgt uit 4 en 5) 6. God is niet almachtig of god is niet alwetend. Oftewel: als god alwetend is, dan is hij sinds het begin der tijden machteloos omdat hij niets meer mag veranderen vanwege zijn alwetendheid. Almacht impliceert alwetendheid (je kunt niet alles doen voordat je alles weet) dus deze eigenschap is strijdig met zichzelf. God is derhalve ten hoogste alwetend, en als hij dat is, machteloos. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dit heeft niets met wetenschap te maken, maar met strikte logica. Je kunt op deze manier logisch aantonen dat God inconsistent is. Het hele concept van almacht is absurd, een vermeende almachtige (en alwetende) God nog absurder.
||
![]() |
Citaat:
verder nog zo'n leuke, die theorietisch wel mogelijk is: kan God zichzelf vernietigen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee, anders zouden we leuke vertoningen krijgen. Stel dat ik knettergek was. (ben ik ook, maar niet op de manier die ik in dit voorbeeld wil gebruiken) Ik vind dat op de stoep lopen een grove misdaad is waarvoor een erge straf op zijn plaats is. Jij loopt over de stoep, er terecht van overtuigd zijnde dat dat mag en iets goeds is. Ik spring tevoorschijn en mishandel je vervolgens omdat je een 'misdaad' beging. Nu vraag ik je, zou het rechtvaardig zijn om zoiets te doen? Ik denk van niet, maar een god die mensen zou straffen doet precies hetzelfde. Citaat:
('christelijke wetenschappers en filosofen' daarbij gedefinieerd als slechts mensen die hun beroep uitoefenen met als doel de conservatieve uitleg van het vhristendom te staven)
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om je voorbeeld een klein beetje realisme te geven mag je gerust toevoegen dat die gek die stoep heeft gemaakt, alle rechten op heeft en je eerst vraagt of je van zijn terrein af wilt, je de goede kant opwijst en je een routebeschrijving geeft. Maar zelfs dan blijft het een slecht voorbeeld. Maar goed, dit gaat nergens meer over en we schieten niet op. Zullen we terug gaan naar falsificatie?
||||
Citaat:
God bestaat. Want we praten natuurlijk wel over een werkelijkheids axioma , waarbij we op zoek zijn naar de essentie. En waar dus uitsluitend "proof" naar essentie verwijst en waarbij beyond reasonable doubt , als irrationeel of zwakzinnig(sarcasme ![]() Citaat:
Alleen weet ik wel dat mijn gedachten en gevoelens even beperkt zijn als die van anderen , en we feitelijk gezien met inductie gevoel proberen uit te sluiten om feit van fictie te kunnen onderscheiden.Ik blijf echter de vraag stellen , als ik dit gevoel probeer te omschrijven , waar komen de smurfen vandaan? ![]() Citaat:
ps: de waarom vraag die je stelt is deze: "Waarom denken de mensen toch niet netzoals ik? " ![]()
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Je kunt het dus in feite niet als argument gebruiken omdat je de conclusie dat god rechtvaardig is probeert te onderbouwen door een argument waarvoor eerst je conclusie waar moet blijken. ![]() Citaat:
Idem voor iedereen laten branden in de hel voor niet geloven terwijl god geen enkele zinnige reden geeft om te geloven. Citaat:
Want zeg nu zelf, wat zal mij het interesseren dat god vind dat het een zonde is om niet te geloven? Ik zie geen reden waarom die god zou bestaan, dus waarom zou ik wel geloven in een wet die dat niet-bestaande wezen uitvaardigt? Overigens is jouw sleutelen aan die parabel ook iets dat zaken gebruikt die niet bewezen zijn: -die gek heeft die stoep niet gemaakt, god heeft immers ook de wereld niet gemaakt. (het creationisme heeft immers nog steeds zijn gelijk niet kunnen halen) -'alle recht' is tevens een onterecht iets omdat nu juist de rechtvaardigheid van god betwist wordt.
||
Citaat:
![]()
||
T_ID schreef:
Citaat:
![]() Het zijn wij mensen die dit erkennen of ontkennen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Mijn verstand zegt dat jij je verstand niet gebruikt. En dat wordt bevestigd door mijn gevoel. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 14-05-2006 om 02:26. |
![]() |
||
Citaat:
Maar wat heeft gevoel ermee te maken? Wil je zeggen dat atheisten en/of mensen met een andere religie/denkwijzen b.v. geen gevoel gebruiken? Dit is overgins geen aanval hoor, mocht het zo overkomen ![]()
Laatst gewijzigd op 14-05-2006 om 02:47. |
![]() |
||
Citaat:
Die stelling is dus waar totdat het tegendeel is bewezen?
||
Citaat:
Ik moet wel even vermelden , dat ik onderscheid maak in lichamelijke gevoelens en intuatieve gevoelens. Ik baseer mij dus op intuatieve gevoelens (synthese). Ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen , dat atheïsten mensen zijn van het type analyse , waarbij ratio overwegend de dominante factor bij beslissingen is. Dat is niet slecht te noemen , zij het dat men niet het volledige potentieel benut van je hersens. (je gebruikt dan maar 1 helft die dominant is) Gebruik je ratio en intuïtie , dan zijn beide helften even dominant te noemen en kom je dichter bij je eigen waarheid terecht (niet DE waarheid) Dus zoals ik al zei , vormt mijn ratio de cirkelredenatie en legt mijn intuïtie het zwaartepunt. Een analyst zou zeggen , ik stuit op een cirkelredenatie of paradox , dus ik kan geen zwaartepunt leggen want het bestaat niet. Dat is okee , geen probleem , maar waarom mensen zoals mij dan dom noemen? terwijl men zelf geen "proof" kan aanleveren. ps: ik voelde het niet als een aanval , sterker nog ik hou wel van wat tegengas , dus geen probleem en brand los. ![]()
|||||
Citaat:
Het zou debattechnisch fijn zijn als je dit soort gelul achterwege zou laten, want het slaat echt als een tang op een varken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Helaas ga je verderop de fout in door te beweren dat jij met je "intuatieve gevoelens" meer gebruik maakt van je beschikbare hersencapaciteit (wat er min of meer op neerkomt dat je slimmer bent). Dat jij domweg 'weet' dat god bestaat betekent niet dat jij daar veel denkwerk voor doet, ergens in jouw leven heb jij het geloof als troost en whatnot ontdekt, dat moet je helemaal szelf weten, maar ga geen dingen lopen verzinnen op een forum a.u.b. Ik denk niet dat we het gemiddelde IQ van gelovigen tegen het gemiddelde IQ van niet-gelovigen af moeten gaan zetten, dat verlies je ![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Al die feiten en redenaties tegenover puur vastklampen aan een mythe... ik denk dat ik zonder arrogant te zijn kan stellen dat ik gelijk heb. Citaat:
1 - ik kijk naar een boom 2 - ik vraag me af hoe die ontstaan is 3 - ik weet niet genoeg van biologie om het te bevatten 4 - daarom verzin ik er een godheid voor Citaat:
Los daarvan is mijn eigen denkbeeld helemaal niet dat de wereld uit niets is ontstaan, maar die bestaat uit de gangbare theoriën omtrent het ontstaan van heelal, planeet en leven. Waarom je iets uit niets er nu weer bij trekt begrijp ik niet, al sinds 2004 hamer ik erop dat die bewering nergens op slaat. Citaat:
Alleen al het feit dat ik en anderen met me het verhaal van Noach als onwaar hebben bewezen is al een sluitend feit dat het scheppingsverhaal uitsluit bijvoorbeeld.
|
Luister is T_ID. Dat jij niet geloofd in erfzonde betekend niet dat je daarmee God zou kunnen aanvallen omdat Hij dan onschuldige mensen zou straffen.
Als argument gebruik ik het niet, het was slechts een poging om je uit te leggen wat er in de Bijbel over God staat. Nu wil ik je best geloven als je zegt dat je de Bijbel ook kent en wat al dan niet, but that's besides the point. Dat jij geen interesse heb in God is al helemaal iets wat geen nuttige waarde heeft in deze discussie. True, het creationisme heeft zijn gelijk nog niet gehaald. Dat kan me ook niets schelen aangezien het dat ook niet hoeft en het verrekte moeilijk zijn worden (...) om het te bewijzen. Gelukkig is de evolutie theorie ook nog niet bewezen en is het evenveel een geloof als creationisme. Weet je, ze zouden echt is de gemiddelde IQ van gelovigen en niet gelovigen tegen elkaar moeten zetten (en dan wel mensen waarbij het geloof het enige verschil is, opleiding ed uiteraard wel hetzelfde). Het zal merkwaardig zijn als je persoonlijke geloof je ruimtelijk inzicht of tekstanalyze zal beinvloeden, om maar is wat te noemen. Hm, zoals uit het stukje hierboven duidelijk is, wordt of is dit al een gevecht tussen gelovigen en niet gelovigen inplaats van een discussie over falsificatie. Uiteraard mag je de gelovigen weer de schuld geven en zeggen dat het onmogelijk is om een goede discussie met hun te hebben ![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Let wel, delen van de evolutie theorie/darwinisme zijn bewezen. Zelf ben ik ook, uiteraard, een 'voorstander' van mirco-evolutie en dat soort zaken.
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Diary of Dreams
Voor de honderdduizendste keer, wetenschap gaat niet om 'dingen bewijzen' maar om 'dingen aannemelijk maken'. Niets in de wetenschap is 'bewezen' - als ergens 'wetenschappelijk bewijs' voor is, is het zeker niet 'wetenschappelijk bewezen'. Het énige dat je kunt bewijzen, zijn dingen die waar zijn omdat deductieve logica dit dicteert. Je kunt dus bijvoorbeeld bewijzen dat ik een koala ben of geen koala, of dat niets almachtig kan zijn. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Sterker nog, voor iets dat die ander deed, waarvan helemaal niet is vastgesteld dat dat iets slechts is. Erfzonde is dus prima te bestempelen als onrechtvaardig. Uit het feit dat god erfzonde toepast volgt dus dat god niet rechtvaardig kan zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Zie "Dat zijn een hoop beestjes" op Religie bijvoorbeeld. Citaat:
De zwaartekrachttheorie is ook nog niet bewezen. Spring ja daarom van een flatgebouw af? Hetzelfde geld voor het ontkennen van de evolutie. Het creationisme is een geloof tegen tonnen feiten en daarmee tegen beter weten in. Het voor waar aannemen van het huidige evolutiemodel strookt met de feiten en zal altijd de meest correcte weergave van die feiten zijn, omdat het model gewijzigd wordt wanneer er nieuwe feiten opduiken. Dat maakt nogal een verschil voor de zinnigheid van het aanhangen van beide theoriën. Citaat:
Daaruit volgt: De rechtvaardige godheid bestaat duidelijk niet, dat leren we uit de bijbel en de geschieschrijving, dus waarom zou de god überhaupt bestaan? Ziedaar wat het dus te maken heeft met falsificatie. Ik haal uit de bijbel gewoon eigenschappen van god om te falsificeren en als onmogelijk te bewijzen. Als er in de bijbel stond dat god een verzinsel is dan stond ik met lege handen. In de bijbel staat echter dat god almachtig, alwetend en rechtvaardig is. Drie eigenschappen die prima aan te vallen zijn. Citaat:
Dat is dus de reden dat intelligente fundamentalisten op enkele mental cases na niet bestaan en dat veel intelligente gelovigen niet zozeer meer geloven omdat ze denken dat het echt waar is, maar omdat dat altijd al zo geweest is en af en toe best goed uitkomt.
Laatst gewijzigd op 15-05-2006 om 13:24. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je het hebt over een "goddelijke essentie", zul je dat eerst duidelijk moeten maken wat je onder "goddelijke" verstaat.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Een almachtig wezen kan zichzelf wel vernietigen. Waarom zou die dat niet kunnen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Want een almachtig iets zal zijn plan niet veranderen, hij weet immers al wat hij wil en gaat doen. Nu zal jij vinden dat hij dus niet de macht heeft om zijn plan te veranderen en daardoor niet almachtig meer is. Mijns inziens heeft het almachtige wezen wel de macht om zijn plan te veranderen (en die mogelijkheid en consequenties van tevoren te kennen), maar kiest hij ervoor dat niet te doen. Wat je eigenlijk voorstelt is een theoretische onmogelijkheid: Hij moet twee verschillende keuzes maken waar je maar één kan kiezen. Er is tenslotte maar één toekomst. "Een (almachtig) wezen kan per definitie niet iets doen wat die niet kan doen, dus is hij niet almachtig." Het ligt er dus weer aan wat je onder 'almachtigheid' verstaat. Als je daarmee bedoelt dat hij ook dingen kan die theoretisch gezien onmogelijk zijn, ja dan is het dus logischerwijs inconsistent. Vanzelfsprekend, want dat komt doordat de vraagstelling onlogisch en dus onmogelijk is. Maar wat mij betreft is een almachtig wezen ook almachtig als die 'alleen maar' alles kan doen wat theoretisch mogelijk is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is zelfs zo erg, dat je daardoor op 'menselijke redeneringen' neer kijkt, terwijl je in feite zelf geen enkele reden hebt om te geloven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eigenlijk is dat hetzelfde voor bijna alle gelovigen. Zucht. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tenzij je zegt dat almachtigheid zich ook niet laat beperken door de wetten der logica. In dat geval kan hij misschien ook wel stenen maken die hij niet kan optillen. Maar dat kan ik niet bevatten dus dat is niet mijn definitie van almachtigheid. Ik moet wel toegeven dat almachtigheid dan nog steeds een heel vaag begrip blijft waar we eigenlijk niets mee kunnen. Het staat dan ook helemaal los van de werkelijkheid zoals wij die ervaren. En dat maakt het mogelijk voor gelovigen om erin te geloven, het is immers niet onjuist te bewijzen wanneer je niet begrijpt waar je het over hebt. |
![]() |
||
Citaat:
Dit beeld hebben mensen ook van God , waarbij je tegelijkerijd je eigen nietigheid voelt , omdat je zelf niet al die eigenschappen beheerst/bezit. Met goddelijke essentie bedoel ik eigenlijk een eeuwige essentie. Deze essentie verandert nooit , ondanks dat op deze essentie een beeld(vorm) geplakt zit. Denk bijvoorbeeld aan een driehoek. Er zijn verschillende driehoeken , maar de essentie ervan verandert niet. Dit principe gebruik ik ook voor de essentie van het zijn. ![]()
|
![]() |
|
|