Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 22:19
Smoozy
Smoozy is offline
Komende woensdag wordt ik geopereerd aan een cyste in mn schede. Nu moet ik alleen nog de soort narcose kiezen. Al anderhalve week loop ik daar goed over na te denken. De lichamelijke voor en nadelen ben ik me wel bewust.

Voor de operatie zelf ben ik niet bang voor, maar voor de narcose wél heel erg. Het idee om ineens in slaap te zijn, het wegvallen bij de narcose. En daarnaast dus ook dat ze in je rug morrelen voor de injecties en dat je helder kan denken tijdens de operatie en ik ga liggen piekeren voor de ruggenprik.

De anesthesist heeft me de keuze gegeven en geen voorkeur laten blijken. De gyneacoloog daarintegen raadde me aan om voor een algehele narcose te kiezen omdat het voor sommige meiden nogal traumatisch kan zijn dat ze met een aantal mensen in je prive delen staan te rommelen.

Dus zolang je niet afgaat op de lichamelijke voor en nadelen. Waarvoor zou jij dan kiezen als je deze keuze zou moeten maken? Ik vraag dus niet om ervaringen, maar ideeën om hopelijk de goede keus te kunnen maken.
Oud 22-05-2006, 22:52
Amma
Amma is offline
Ik zou voor de narcose kiezen, ik zou een operatie aan de geslachtsdelen niet bewust willen meemaken. Als je onder narcose bent ben je je nergens van bewust en kan je er achteraf ook geen nare herinneringen hebben. Dan maar even een paar dagen misselijk zijn
En ik weet dat je geen ervaringen wilt, maar echt, narcose en in slaap vallen merk je echt totaal niks van.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 23:41
Estar
Estar is offline
Algehele narcose.

Ik ben namelijk te bang voor naalden die ik niet kan zien en ik denk dat als ik nog bij ben ik alles wil volgen wat er met me gebeurd en dat ik dan toch niet prettig lig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 06:34
Miracle
Miracle is offline
Ruggenprik lijkt me ontzettend eng, dus doe mij maar algehele narcose.
Oud 23-05-2006, 08:01
Verwijderd
Het lijkt mij geen prettig idee om zo'n operatie mee te moeten maken, dus ik zou kiezen voor algehele narcose!

Narcose hoef je ook zeker niet eng te vinden. Voordat je bij 10 bent slaap je al! Maar vooral als je wakker word, weet je er tenminste niets van en dat is toch een fijn idee?

En misselijk, niet iedereen is misselijk na een narcose.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 08:09
Verwijderd
Ik zou geloof ik sowieso niet bij een operatie willen zijn (wakker dan, hè), wat er dan ook maar geopereerd wordt. Maar goed, ik wil al niet dat mijn kiezen getrokken worden, ookal krijg ik verdoving - het is gewoon zo'n fóut gevoel, dat iemand je lichaam kapot loopt te maken, zelfs al is het voor een goed doel. Brr.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 09:37
@Moon
@Moon is offline
Ik zou voor de algehe narcose gaan. Een ruggenprik lijkt me echt een eng idee. k heb gehoord dat da ontzettend pijn doet en die naald gigantisch lang is
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:16
grandmommy
grandmommy is offline
ik zou ook voor de narcose gaan, ik ben niet vreselijk kleinzerig maar zo'n ruggeprik lijkt me toch niet fijn, evenals het feit wat al genoemd werd, ze staan een beetje te rommelen daaronder nee dan maar liever even een tukkie doen met een eventuele kater hoor
Oud 23-05-2006, 10:19
Verwijderd
Ik zou kiezen voor algehele narcose, om de redenen die al genoemd zijn. (Daarnaast ben ik zelf twee keer onder narcose geweest en dat vond ik niet eng, een ruggenprik lijkt me daarentegen vreselijk. )
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:45
squat
squat is offline
Narcose. Je valt pijnloos in slaap en wanneer je weer wakker word is het afgelopen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:47
Bloem
Bloem is offline
Ik heb zowel een ruggeprik als al gehele narcose gehad en puur lichamelijk zou ik kiezen voor een ruggeprik (minder last dan narcose). Voor een algehele narcose hoef je echter niet bang te zijn, meestal krijg je al een pilletje om je wat rustiger te maken en je bent niet 'boem' weg, meestal voel je je dizzy en sloom worden en val je zo in slaap. (Ik vind het echt een lekker gevoel )
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 23-05-2006 @ 11:47 :
meestal krijg je al een pilletje om je wat rustiger te maken en je bent niet 'boem' weg, meestal voel je je dizzy en sloom worden en val je zo in slaap. (Ik vind het echt een lekker gevoel )
Volgens mij moet je om zo'n pilletje wel vragen, in het ziekenhuis waar ik was geven ze dat iig niet standaard.

Het gevoel vind ik ook lekker.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 11:10
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-05-2006 @ 11:49 :
Volgens mij moet je om zo'n pilletje wel vragen, in het ziekenhuis waar ik was geven ze dat iig niet standaard.

Het gevoel vind ik ook lekker.
Oh, ik moet ze altijd vertellen dat ik zo'n pilletje echt echt echt niet hoef. (Omdat ik het toch niet eng vind.) Dat zal per ziekenhuis verschillen dan

Ghehe
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 12:44
Martiño
Martiño is offline
Ik heb in totaal drie keer een operatie gehad, en bij alledrie (korte) narcose. Persoonlijk vind ik een narcose wel prettig, je krijgt het infuus, en je bent na een prikje (+ tromboseprik) klaar. Verder heb ik er absoluut niks van gemerkt, en het is voorbij zonder dat je er iets van weet.
Een ruggenprik kan pijn doen, dit verschilt vaak. Ik zou het er iig niet op wagen en gewoon voor de narcose kiezen. Ja, in het ergste geval kan je inderdaad "wakker" zijn tijdens de ingreep, maar dat komt heel zelden voor. Als je voor de ruggenprik kiest, ben je sowieso wakker, en dat lijkt me ook niet fijn.
Samengevat: kies narcose (en veel succes alvast)
Oud 23-05-2006, 12:47
Verwijderd
Gewone narcose kan ook pijn doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 12:55
jet
jet is offline
bij elke andere operatie zou ik zeggen ruggenrpik, gewoon omdat dat heeel chill is.
maar ik denk dat je gyneacoloog wel een puntje heeft
Oud 23-05-2006, 13:09
Dith
Dith is offline
Als je er niet mee zit dat je ze hoort praten over de cyste en 'de omgeving' dan zou ik zéker gaan voor een ruggenprik.
De pijn valt ontzettend mee (ik kreeg eerst een verdovingsprik en die was een seconde of 2 gemeen maar daarna was het helemaal over, heb amper gevoeld dat hij de ruggenprik zette) en je bent achteraf niet misselijk. Ook vond ik het wel erg fijn dat ik kon horen wat ze met me deden en dat je constant vragen kan stellen.
Oud 23-05-2006, 13:33
Smoozy
Smoozy is offline
Zelf ben ik niet preuts ofzo aangelegd en heb er geen moeite mee gehad er mee naar artsen te gaan etc. Dus mijn keuze gaat denk ik toch uit naar de ruggenprik. Maar ik ben bang wat te gaan piekeren tijdens de operatie. Heb van verschillende mensen ook al gehoord dat je muziek mag luisteren tijdens de operatie. Mee kijken hoeft al helemaal niet.

Meer ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. En bedankt voor de anderen natuurlijk!
Oud 23-05-2006, 14:17
Verwijderd
Ik zou dan voor een ruggenprik gaan omdat het me wel interessant lijkt om mijn eigen operatie mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 14:29
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-05-2006 @ 15:17 :
Ik zou dan voor een ruggenprik gaan omdat het me wel interessant lijkt om mijn eigen operatie mee te maken.
Haha, dat doet mijn oma ook altijd
Maar, zoals eerder gezegd, als de artsen aan je geslachtsdelen zitten, en je dat wel kan zien maar niet voelen, lijkt me dat geen fijne ervaring.
Oud 23-05-2006, 14:35
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Bloem schreef op 23-05-2006 @ 11:47 :
Ik heb zowel een ruggeprik als al gehele narcose gehad en puur lichamelijk zou ik kiezen voor een ruggeprik (minder last dan narcose). Voor een algehele narcose hoef je echter niet bang te zijn, meestal krijg je al een pilletje om je wat rustiger te maken en je bent niet 'boem' weg, meestal voel je je dizzy en sloom worden en val je zo in slaap. (Ik vind het echt een lekker gevoel )
Toen ik onder narcose ging was ik wel 'boem' weg...
Ik wilde nog wat zeggen tegen die man, maar voordat ik dat kon zeggen was ik al weg...

Toch zou ik zeker wel kiezen voor een algehel narcose, heb geen afwijkende mening van de rest
Oud 23-05-2006, 14:45
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Smoozy schreef op 23-05-2006 @ 14:33 :
Zelf ben ik niet preuts ofzo aangelegd en heb er geen moeite mee gehad er mee naar artsen te gaan etc. Dus mijn keuze gaat denk ik toch uit naar de ruggenprik. Maar ik ben bang wat te gaan piekeren tijdens de operatie. Heb van verschillende mensen ook al gehoord dat je muziek mag luisteren tijdens de operatie. Mee kijken hoeft al helemaal niet.

Meer ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. En bedankt voor de anderen natuurlijk!
Als je er niet tegenop ziet dat ze in een intiem gebied bezig zijn zou ik zeker een ruggenprik kiezen. Het kan even gemeen voelen maar het vervelendste is meestal nog de houding waar je in moet liggen, met je rug zo krom mogelijk. Nou, en hoe dat is kan je je zelf wel een voorstelling bij maken Ik vond een ruggenprik echt meevallen.

Wbt die muziek, gewoon even van te voren vragen, dan heb je zeker kans dat dat mag Als je trouwens tijdens de operatie alsnog heel nerveus/gespannen/whatever wordt hebben ze genoeg middeltjes bij de hand om je dan iets kalmerends/slaapverwekkends toe te dienen, ze zorgen er wel voor dat je niet heel gestresst daar ligt
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 14:48
*meizz*
*meizz* is offline
Ik zou ook voor de algehele narcose gaan, de enige keer dat ik die al heb gehad was helemaal niet naar, ik werd een beetje dizzy/slaperig en ging dubbel zien, en toen viel ik zeg maar langzaam "in slaap". Ik kan me niks herinneren (tis al 7 jaar geleden) over ná de narcose.
Van de ruggenprik heb ik gehoord dat het heel zeer doet, maar hier in het topic zeggen sommigen ook van niet, dus dat moet je zelf afwegen. Ik zou het ook wel een eng idee vinden dat er mensen in je gaan snijden, en dat je er dan ook nog bij bent. Maar je voelt het niet, misschien is het dan minder erg en eng
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:36
Dith
Dith is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 23-05-2006 @ 15:29 :
Haha, dat doet mijn oma ook altijd
Maar, zoals eerder gezegd, als de artsen aan je geslachtsdelen zitten, en je dat wel kan zien maar niet voelen, lijkt me dat geen fijne ervaring.
Je kan niks zien hoor aangezien er een groot doek voorhangt maar je kan ze wel horen praten en waarschijnlijk ook wel hun hoofd vooroverbuigen wat me wel heel raar lijkt.

Bij mijn moeder is er 2x een ruggenprik fout gegaan en die zijn beiden gedaan door iemand in opleiding. Natuurlijk hoort dat niks uit te maken maar als je daar bang voor bent is het misschien handig om te vragen of ze dat niet willen laten doen. Ik hoefde niet eens zo ver voorover te buigen. Ik moest gewoon aan de zijkant van het bed zitten, kreeg een kussen op mijn buik en daar moest ik op liggen. Toen ging die arts met me zitten lullen over hobby's en zijn zoon en weet ik veel wat. Hij zei netjes dat hij eerst met een stift een puntje ging zetten en dat hij daarna de verdoving ging zetten. Die werkte dus meteen want ineens zei hij:'klaar' terwijl ik dacht dat het nog moest beginnen. Mijn ruggenprik zelf voelde namelijk gewoon alsof iemand over mijn rug kriebelde.
Mijn moeder heeft geen verdoving gehad (ander ziekenhuis) en die voelde wel heel duidelijk dat er een naald in werd gezet, dat lijkt me dan wel iets minder.
Oud 23-05-2006, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 23-05-2006 @ 15:17 :
Ja mij ook!
Ik zou dan ook persoonlijk gaan voor de ruggeprik. Als je echt bang bent voor de narcose, dan zou ik als ik jou was ook voor de ruggeprik gaan.
Sowieso, een ruggeprik schijnt toch minder inpact te hebben op je lichaam (natuurlijk ben je nog jong en gezond, maar dan alsnog).

Ik heb een lumbaalpunctie gehad (dat kan je denk ik goed vergelijken met een ruggeprik, alleen halen ze er bij een punctie iets uit en bij een operatie spuiten ze er iets is), maar ik vond dat echt erg meevallen!
Kijk een lief kusje voelt beter, maar zo'n ramp was het allemaal nou ook weer niet.

Verder of je je er niet prettig bij voelt als ze in je vagina bezig zijn dat is denk ik helemaal aan jezelf. Ik zou het erger vinden om de eerste keer bij meneer de gynacoloog in de stoel te liggen met mijn benen wijd, dan om geopereerd te worden in dat gebied.

Verder of je gaat piekeren tijdens de operatie, dat kan je natuurlijk nooit met zekerheid nu al zeggen. Maar denk je dat je dat gaat doen (pieker je bijvoorbeeld veel). Waarover zou je gaan piekeren dan? Ik denk als je dat voor jezelf een beetje helder hebt, en opzich niet echt opziet tegen de operatie je best voor een ruggeprik kan kiezen.

Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 07:57
Verwijderd
Ik word altijd gigantisch misselijk van een algehele narcose en zou daarom voor het laatste gaan. Alleen lijkt een ruggeprik me nogal eng, dus.. tsja. Nouja. Ik zou toch voor de ruggeprik gaan, en m'n mp3speler meenemen, zodat ik de opmerkingen niet hoef te horen (geef me dat mes eens aan...).
Kijkend naar het 'je hoort alles en ziet alles' zou ik er niet zoveel problemen mee hebben om wakker te zijn, het gebeurt toch, of ik nou wakker ben of niet.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 18:23
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik ben 1x geopereerd en toen koos ik voor een ruggenprik, mocht ik nog een geopereerd moeten worden en het zou kunnen zou ik geen moment twijfelen en weer voor de ruggenprik gaan!
Wat een heerlijk gevoel om te weten wat ze doen en ook nog eens mee te kunnen kijken

De prik in mijn hand (infuus) vond ik véééél meer pijn doen dan de ruggenprik!

Alleen jammer dat het gaatje van de ruggenprik niet dicht was gegroeid en hersenvocht lekte door het gaatje.
Ik kwam er helaas na 2 dagen bárstende koppijn achter, je hersenen komen droog te liggen en dat zorgt voor onmenselijke pijn in je hoofd..
Oud 24-05-2006, 19:25
Verwijderd
Ik heb ook eens een cyste moeten laten weghalen en ben toen voor de algehele narcose gegaan. Het is echt heerlijk wakker worden, een ervaring die je niet gemist wil hebben (afgezien van het feit dat je liever niet geopereerd word ).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten