Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 17:15
Green87
Green87 is offline
Vraag 14 hetzelfde. Cito zelf schrijft de regels er ook niet bij.
Met citaat reageren
Advertentie
Papillonne
Papillonne is offline
Citaat:
NickB schreef op 23-05-2006 @ 18:11 :
Duidelijk een klacht voor de samenvattingsopdracht. Ik had al die punten van het correctiemodel opgeschreven, maar nooit dat je dat je daar in 220 woorden een lekker vloeiend geheel van kan maken.. laat staan dat alle informatie er dan instaat
Inderdaad, al die dingen krijg je echt NOOIT in 220 woorden... Ik mis een hoop punten bij de samenvatting omdat ik keuzes heb moeten maken
Met citaat reageren
Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:
melkpakje schreef op 23-05-2006 @ 18:14 :
kan iemand bij uitleggen wat een norm van bijv. 1.0 nou precies inhoudt?
je rekent je cijfer uit door het aantal behaalde punten te delen door het totaal aantal punten

dit cijfer vermenigvuldig je met 9 en dan plus de 'norm'
Oud 23-05-2006, 17:16
remy476
remy476 is offline
Citaat:
melkpakje schreef op 23-05-2006 @ 18:14 :
kan iemand bij uitleggen wat een norm van bijv. 1.0 nou precies inhoudt?
algemene formule:

behaalde punten / totaal aantal * 9 + norm = je cijfer

en de norm ligt alstijd tussen 0 en 2
Oud 23-05-2006, 17:17
Verwijderd
Je cijfer =

Aantal behaalde punten
------------------------------ x 9 + Norm
Totaal aantal punten

De norm is per definitie 1.0.

Bij een makkelijk uitgevallen examen stellen ze die bij, dus wordt de norm <1.0, bijvoorbeeld 0.7. Ik zeg maar wat.

Bij een moeilijk uitgevallen examen wordt de norm >1.0, bijvoorbeeld 1.5.

Snappez-vous?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:17
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Papillonne schreef op 23-05-2006 @ 18:15 :
Inderdaad, al die dingen krijg je echt NOOIT in 220 woorden... Ik mis een hoop punten bij de samenvatting omdat ik keuzes heb moeten maken
ik ga eens ff tellen hoeveel woorden je nodig had volgens het correctiemodel en daarna volgt natuurlijk een klacht
Oud 23-05-2006, 17:20
planckton
planckton is offline
Citaat:
Cobalt schreef op 23-05-2006 @ 18:17 :
Snappez-vous?
Ik denk dat hij/zij het wel snapt na 3x uitleggen
Met citaat reageren
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Ik heb al geteld en zij kwamen onder de 200 (maar ik heb wel alle kortste antwoorden bij elkaar opgeteld)... als je telkens de langste zinnen van het correctiemodel kiest, dan kom je vast wel boven de 200 uit (= ik ga klagen )
melkpakje
melkpakje is offline
ok ,dank! (3x)
Oud 23-05-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Urineer de beer schreef op 23-05-2006 @ 18:20 :
Ik heb al geteld en zij kwamen onder de 200 (maar ik heb wel alle kortste antwoorden bij elkaar opgeteld)... als je telkens de langste zinnen van het correctiemodel kiest, dan kom je vast wel boven de 200 uit (= ik ga klagen )
Correctiemodel heeft toch over t algemeen geen goedlopende zinnen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:22
planckton
planckton is offline
Citaat:
Ave schreef op 23-05-2006 @ 18:21 :
Correctiemodel heeft toch over t algemeen geen goedlopende zinnen?
Maar wij moeten wel goedlopende zinnen maken..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:22
Tjkmjt
Tjkmjt is offline
Citaat:
Cobalt schreef op 23-05-2006 @ 18:17 :
Je cijfer =

Aantal behaalde punten
------------------------------ x 9 + Norm
Totaal aantal punten

De norm is per definitie 1.0.

Bij een makkelijk uitgevallen examen stellen ze die bij, dus wordt de norm <1.0, bijvoorbeeld 0.7. Ik zeg maar wat.

Bij een moeilijk uitgevallen examen wordt de norm >1.0, bijvoorbeeld 1.5.

Snappez-vous?
Citaat:
remy476 schreef op 23-05-2006 @ 18:16 :
algemene formule:

behaalde punten / totaal aantal * 9 + norm = je cijfer

en de norm ligt alstijd tussen 0 en 2
Denk eraan: als de norm dus NIET gelijk is aan 1, dan geldt die formule niet meer, want dan zou je lager dan een 1 of hoger dan een 10 kunnen hebben.
De omzetting van score naar cijfer wordt dan beschreven door een grafiek, bestaande uit drie lijnstukken die niet alle dezelfde richtingscoëfficiënt hebben. Dat is dermate ingewikkeld dat je dan beter gewoon de omzettingstabellen kunt gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:23
Verwijderd
Citaat:
planckton schreef op 23-05-2006 @ 18:22 :
Maar wij moeten wel goedlopende zinnen maken..
daarom
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:23
kiek
kiek is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-05-2006 @ 18:04 :
Ik heb het ook fout gedaan, want ik heb de hele zinnen geschreven in plaats van de eerste en laatste twee woorden. Regelnummers moeten altijd.
Da's toch niet heel erg fout zou het heel raar vinden als het fout wordt gerekend, terwijl de goede zin wordt bedoeld. En volgens mij kwam ik een keer in een correctiemodel tegen dat je van lange zinnen eerste 2 en laatste 2 moest doen, maar korte kan je gewoon overschrijven.

jammer dat ik alleen die lange ook heb overgeschreven beetje te fanatiek geweest
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:24
Green87
Green87 is offline
Ik vraag me echt af of de mensen die dit examen hebben gemaakt, ook daadwerkelijk opdracht 20 hebben gemaakt om te kijken of het lukt. Want ik betwijfel het.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:25
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Nee, daarom heeft het woorden tellen bij het correctiemodel ook geen zin...

Ik was trouwens om half 4 klaar en ik heb rond de 6,4 denk ik...wel teleurstellend maar ja voldoende dus ik mag niet klagen.
Oud 23-05-2006, 17:25
Green87
Green87 is offline
Citaat:
kiek schreef op 23-05-2006 @ 18:23 :
Da's toch niet heel erg fout zou het heel raar vinden als het fout wordt gerekend, terwijl de goede zin wordt bedoeld. En volgens mij kwam ik een keer in een correctiemodel tegen dat je van lange zinnen eerste 2 en laatste 2 moest doen, maar korte kan je gewoon overschrijven.

jammer dat ik alleen die lange ook heb overgeschreven beetje te fanatiek geweest
Ja maar je moet ook de regels er bij zetten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:26
planckton
planckton is offline
Citaat:
Tjkmjt schreef op 23-05-2006 @ 18:22 :
Denk eraan: als de norm dus NIET gelijk is aan 1, dan geldt die formule niet meer, want dan zou je lager dan een 1 of hoger dan een 10 kunnen hebben.
De omzetting van score naar cijfer wordt dan beschreven door een grafiek, bestaande uit drie lijnstukken die niet alle dezelfde richtingscoëfficiënt hebben. Dat is dermate ingewikkeld dat je dan beter gewoon de omzettingstabellen kunt gebruiken.
Ik dacht al 'waarom staat in de examenbundels bij de maximale score altijd een 10..'
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:27
Lies
Lies is offline
Citaat:
Die vraag vond ik ook raar.. Heel lang lopen zoeken in de tekst, uiteindelijk maar opgeschreven dat niet iedereen evenveel profiteerde van de technologische voortschrijding (dat stond er wel in namelijk)
dat had ik ook. en ik kreeg het niet af, ik kon mijn woorden niet meer tellen, maar ik heb net mijn klad doorgekeken en hopelijk zit het binnen de norm
ik vond tekst 1 juist heel lastig, en 2 makkelijk.

en inderdaad. al die punten pasten nooit in de samenvatting.
ik wist ze bijna allemaal zie ik net, maarik heb ze weggelaten omdat dat echt niet paste.
alleen die 'beginnen' overschrijven waren vaak al minstens 10 woorden

maar wel 33 punten schat ik.
Oud 23-05-2006, 17:30
kiek
kiek is offline
Citaat:
Green87 schreef op 23-05-2006 @ 18:25 :
Ja maar je moet ook de regels er bij zetten.
dat heb ik er wel bij maarja klote als je t bent vergeten idd
Met citaat reageren
Verwijderd
Hm. Samenvatten 2e deel verneukt, 1e deel ging. En tekstverklaren, mooah. Iig een 5,5 of hoger.
Met citaat reageren
reno
reno is offline
Belachelijk: er staat MAXIMAAL 200 woorden en je mag dus op 220 zitten.
Oud 23-05-2006, 17:32
Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
reno schreef op 23-05-2006 @ 18:30 :
Belachelijk: er staat MAXIMAAL 200 woorden en je mag dus op 220 zitten.
Daar wordt al zowat 3 jaar, naja misschien minder, maar zeker wel een jaar (bij mij dan) op gehamerd dat je 10% boven het maximaal aantal woorden mag zitten
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:33
jord-ii
jord-ii is offline
Bij vraag 14 is het goede antwoord:" Als alle materielle behoeften vervuld zullen zijn, blijft alleen de bevrediding over van niet-materiele behoeften"

Bij vraag 15 is het antwoord:"Door de voortschrijdende technologische vernieuwingen zullen er ( steeds) nieuwe materiele behoeften zijn"

Bij vraag 14 staat dat alle materiele behoeften ooit vervuld zullen worden, maar bij 15 staat dat dit niet kan gebeuren. Ze spreken elkaar dus tegen.

Als iedereen dat nou even als klacht inlevert
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:33
kiek
kiek is offline
en hoe stom is het dat je gewoon punten krijgt voor het herhalen van de vraag bij dat samenvatten.

Bijvoorbeeld:
verwachting burger: 1 punt!
punten waar men zich van bewust moet zijn 1 punt!
bestaande maatregelen zijn niet afdoende 1 punt!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:34
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Het was echt veel moeilijker dan ik had verwacht. Vooral de samenvatting. Ik dacht dat ik de eerste tekst wel goed had gemaakt, maar dat blijkt ook tegen te vallen. Ik vind wel ook dat er in die vragen 'wiggle room' zit: soms kun je best beargumenteren dat meerdere antwoorden goed zijn. Ook bij die citaten had ik nog een paar anderen, waar ik toch wel zeker van wist dat die naďviteit weergaven. Maar ze staan niet op het antwoordvel..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:34
Dzjun
Dzjun is offline
Ik heb het niet echt fantastisch gemaakt maar vast wel de 4.8 die ik moest hebben.... Dus ja, niets te klagen, ik zie wel wat het wordt...
Oud 23-05-2006, 17:35
Philemon
Philemon is offline
En vraag 10 dan, wat vonden jullie daarvan? Er staat namelijk in die vraag dat je ook woordgroepen mag citeren! Maar in het antwoordmodel staan dus alleen maar zinsdelen en zelfs wel hele zinnen! Ben het er dus niet mee eens, iemand anders tegen dit probleem aangelopen?
Oud 23-05-2006, 17:36
planckton
planckton is offline
Citaat:
Philemon schreef op 23-05-2006 @ 18:35 :
En vraag 10 dan, wat vonden jullie daarvan? Er staat namelijk in die vraag dat je ook woordgroepen mag citeren! Maar in het antwoordmodel staan dus alleen maar zinsdelen en zelfs wel hele zinnen! Ben het er dus niet mee eens, iemand anders tegen dit probleem aangelopen?
Ja absoluut, heb er expres op gelet dat ik geen hele zinnen citeerde, en nu heb ik dus vaak net het verkeerde stuk, of net iets te veel of te weinig
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:36
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
jord-ii schreef op 23-05-2006 @ 18:33 :
Bij vraag 14 is het goede antwoord:" Als alle materielle behoeften vervuld zullen zijn, blijft alleen de bevrediding over van niet-materiele behoeften"

Bij vraag 15 is het antwoord:"Door de voortschrijdende technologische vernieuwingen zullen er ( steeds) nieuwe materiele behoeften zijn"

Bij vraag 14 staat dat alle materiele behoeften ooit vervuld zullen worden, maar bij 15 staat dat dit niet kan gebeuren. Ze spreken elkaar dus tegen.

Er stond ook bij in vraag 15, waarom denk je dat dit (vraag 14) niet zo snel zal gebeuren? En daar moest je dus weer een verklaring voor geven. Tegenspreken viel dus wel mee..
Oud 23-05-2006, 17:37
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
planckton schreef op 23-05-2006 @ 18:36 :
Ja absoluut, heb er expres op gelet dat ik geen hele zinnen citeerde, en nu heb ik dus vaak net het verkeerde stuk, of net iets te veel of te weinig
Ja nou, ik heb dus woorden als:

- als vanzelfsprekend
- de illusie voorgespiegeld
- een groot vraagteken

Vond namelijk dat deze wel redelijk de naďeviteit van deze mensen weergaf. Maar blijkbaar is het antwoordmodel dat niet met mij eens..
Oud 23-05-2006, 17:38
kiek
kiek is offline
Citaat:
jord-ii schreef op 23-05-2006 @ 18:33 :

er staat ook bij 'in het licht van de technologische ontwikkelingen' oid toch? niet klagen dus anders nemen ze ons neit meer serieus

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:38
Urineer de beer
Zo, ik heb een klacht ingediend. Het was onmogelijk om een 100% correcte samenvatting te maken conform de eisen
Niet dat iemand dat ooit kan, maar theoretisch is het mogelijk om alles goed te hebben...
Oud 23-05-2006, 17:39
Nyawa
Die regel dat je de eerste en laatste twee woorden moet noemen en dat je niet de hele zin mag citeren en dat je regelnummers moet noemen zie ik helemaal nergens in de stofomschrijving of eindtermen staan. En onze lerares heeft het ook nooit genoemd. Dan kunnen ze dat toch ook niet fout rekenen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:39
Urineer de beer
Citaat:
Philemon schreef op 23-05-2006 @ 18:37 :
Ja nou, ik heb dus woorden als:

- als vanzelfsprekend
- de illusie voorgespiegeld
- een groot vraagteken

Vond namelijk dat deze wel redelijk de naďeviteit van deze mensen weergaf. Maar blijkbaar is het antwoordmodel dat niet met mij eens..
Ik heb ongeveer hetzelfde, dus blijkbaar denken meer mensen dat
Dan moet dat toch wel goed zijn?
Het correctiemodel spreekt trouwens over voorbeelden van goede antwoorden... Het kan dus zijn dat de onze ook wel goed is
Oud 23-05-2006, 17:40
Outlaw
Outlaw is offline
de tekstverklaring was goed te doen, maar de samenvatting was moeilijk zeg. Ik heb echt veel punten gemist als ik zo naar de normering kijk.
Oud 23-05-2006, 17:40
jord-ii
jord-ii is offline
Citaat:
Philemon schreef op 23-05-2006 @ 18:36 :
Er stond ook bij in vraag 15, waarom denk je dat dit (vraag 14) niet zo snel zal gebeuren? En daar moest je dus weer een verklaring voor geven. Tegenspreken viel dus wel mee..
waarempel, weer te snel geleest, thanks
maar dan nog, alle behoeften kunnen nooit vervuld worden, dus daarom koos ik D..hmm

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:41
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
planckton schreef op 23-05-2006 @ 18:36 :
Ja!
Oud 23-05-2006, 17:42
beunaldinho
beunaldinho is offline
Gewone vragen redelijk verneukt, samenvatting nagenoeg perfect. Punt tussen de 6 en de 8, dus zal wel een 7 worden.
Oud 23-05-2006, 17:42
Verwijderd
Er stond dat je ook zinsdelen mocht citeren, dus als je echt alleen woordgroepen hebt geciteerd vind ik dat je beter had moeten lezen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:43
beunaldinho
beunaldinho is offline
Citaat:
Urineer de beer schreef op 23-05-2006 @ 18:39 :
Ik heb ongeveer hetzelfde, dus blijkbaar denken meer mensen dat
Dan moet dat toch wel goed zijn?
Het correctiemodel spreekt trouwens over voorbeelden van goede antwoorden... Het kan dus zijn dat de onze ook wel goed is
Ik hoop 't; ik had deze ook. Precies dezelfde.
Oud 23-05-2006, 17:44
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Nubis schreef op 23-05-2006 @ 18:42 :
Er stond dat je ook zinsdelen mocht citeren, dus als je echt alleen woordgroepen hebt geciteerd vind ik dat je beter had moeten lezen.
Ja, er stond in dat dat ook mocht. Maar blijkbaar MOCHT je ook alleen woordgroepen citeren. Maar wat staat er dan tot mijn verbazing in het antwoordmodel: alleen maar zindselen en zelfs hele zinnen! Nergens woordgroepen..
Oud 23-05-2006, 17:45
DjBumfck
DjBumfck is offline
heb klacht over samenvatting ingediend
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 23-05-2006 @ 18:44 :
Ja, er stond in dat dat ook mocht. Maar blijkbaar MOCHT je ook alleen woordgroepen citeren. Maar wat staat er dan tot mijn verbazing in het antwoordmodel: alleen maar zindselen en zelfs hele zinnen! Nergens woordgroepen..
Op die manier.. nou dan denk ik dat de docenten ook stukken uit de zinsdelen van 't antwoordmodel goedrekenen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:48
DT
DT is offline
Vraagje, worden de samenvatting en tekstverklaring als apart cijfer behandeld en dan gemiddelde, of is het gewoon punten optellen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:49
Hulk
Hulk is offline
YES ik heb 8,4... bij samenvatting miste ik 3 punten waarom de bestaande regels niet afdoende zijn. en bij tekst 1 had ik 17 van de 22 punten.
goed te doen
Oud 23-05-2006, 17:50
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
DT schreef op 23-05-2006 @ 18:48 :
Vraagje, worden de samenvatting en tekstverklaring als apart cijfer behandeld en dan gemiddelde, of is het gewoon punten optellen?
punten optellen
Oud 23-05-2006, 17:53
Green87
Green87 is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 23-05-2006 @ 18:39 :
Die regel dat je de eerste en laatste twee woorden moet noemen en dat je niet de hele zin mag citeren en dat je regelnummers moet noemen zie ik helemaal nergens in de stofomschrijving of eindtermen staan. En onze lerares heeft het ook nooit genoemd. Dan kunnen ze dat toch ook niet fout rekenen?
Inderdaad. Dat moet niet maar het hoeft, de cito doet het zelf ook niet altijd, zie vraag 10 en 14.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:53
MC Bobie
MC Bobie is offline
Tekst 1 prima gemaakt, samenvatting van tekst 2 helemaal verneukt.
Zit geen voldoende in maar zal uiteindelijk wel op de 5 eindigen..
Oud 23-05-2006, 17:54
~SmG~
~SmG~ is offline
Maar als je al die punten in de samenvatting zet kan je er toch nooit een goed doorlopend verhaal van maken
Reageren

Regels voor berichten