Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2006, 01:57
vedetje
vedetje is offline
Ik was wat aan het lezen in een cursus 'humanistische vorming' toen ik het volgende tegenkwam

'Daarbovenop bezit de mens drie niveau's in zijn persoonlijkheid: het instinctieve, het emotionele en het racionele'

Dit deed met wat denken aan het topic over 'Wat is intellegentie?' waar er half en half een discussie is begonnen voer IQ en EQ en wat het belangrijkste is,

aldus, nu mijn vraag:

Zijn jullie bewust van dit derde niveau, het instinctieve dat in je zit, of is dat zo teruggedrongen op de achtergrond dat je enkel nog belang hecht aan het racionele en emotionele?
Oud 16-06-2006, 02:23
Frostbite
Frostbite is offline
Duidelijk wel, ik ben een beest.

Eerst heb je mensen die niets zeggen maar al snel ontstaat er een taal. Mensen praten de hele dag tegen elkaar en dan besluit iemand om alle woorden in 26 categorieen in te delen. Terwijl de anderen vrolijk verder praten schrijft deze persoon een woordenboek. Als dat af is gaat hij een vraag bedenken om aan mensen te stellen: 'Ben jij je bewust van je gebruik van woorden met de beginletter R of hecht je meer waarde aan bijvoorbeeld N- of S-woorden?' Moraal van het verhaal: Je kan alles voor jezelf exact zo indelen zoals je wilt zodat de wereld voor jou wat begrijpelijker wordt maar om andere mensen vragen te gaan stellen over jouw manier van indelen is gewoon debiel.

Dat is tenminste zoals ik erover denk, maar misschien is mijn rationele kant nu niet aan het woord.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 07:52
Verwijderd
Natuurlijk, ik heb immers behoefte aan dingen als eten, drinken en slapen, en mijn reflexen werken ook uitstekend.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 09:55
Nona
Nona is offline
Ik kan slecht tegen jankende kinderen. Dat is instictief. Ja, ik ben me er wel van bewust, maar ik ben er weinig mee bezig.
Oud 16-06-2006, 11:33
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-06-2006 @ 08:52 :
Natuurlijk, ik heb immers behoefte aan dingen als eten, drinken en slapen, en mijn reflexen werken ook uitstekend.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 11:53
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-06-2006 @ 08:52 :

ja, maar eet je niet vaak omdat het zo hoort? Drie keer per dag, niet zozeer omdat je honger hebt, maar omdat het je zo aangeleerd is?

Ik weet dat ik zelden eet omdat ik honger heb, terwijl een dier (niet gedomesticeerd) dat over het algemeen wel doet. Een leeuw vangt geen gezelle tenzij hij honger heeft...

Hetzelfde met slapen. Hoe vaak blijf je niet nog op terwijl je al moe bent? Ja, maar ik wil het einde van die film zien, of ik moet nog hoofdstuk 6 studeren...
En persoonlijk lig ik vaak gewoon ook klaarwakker in mijn bed 'het is al 12 uur, en om 6 uur moet ik op, ik kon echt niet nog langer opblijven...'

Dat kan je dan toch niet meer echt instinctief noemen?
Oud 16-06-2006, 11:55
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 16-06-2006 @ 03:23 :
Duidelijk wel, ik ben een beest.

Je kan alles voor jezelf exact zo indelen zoals je wilt zodat de wereld voor jou wat begrijpelijker wordt maar om andere mensen vragen te gaan stellen over jouw manier van indelen is gewoon debiel.

Dat is tenminste zoals ik erover denk, maar misschien is mijn rationele kant nu niet aan het woord.

Uhm, het is niet mijn manier van indelen, maar die van een cursus

maar ik zou niet weten hoe ik het anders nog zou kunnen indelen, jij wel dan?
Oud 16-06-2006, 18:02
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
als ik in het weekend laat op sta...
meteen achter de computer ga...
dan voel ik toch wel om een uur of 2 dat ik wat moet eten.. want ik word zo slap...
Reageren

Regels voor berichten