Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2006, 00:06
Biertank 52
Biertank 52 is offline
De topictitel geeft het al aan, misschien stel ik een heel domme vraag, maar ja, kan ik Internet Explorer verwijderen van mijn computer? Ik heb zelf Firefox wat ik stukken beter vind en wil definitief af van IE. Is dit mogelijk?
Oud 19-06-2006, 00:37
Odin
Odin is offline
Denk het niet, volgensmij zit IE 'deepcoded' in windows. Je komt er dus niet van af.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 00:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee daar heeft Microsoft wel voor gezorgd.

Was ook onderdeel van de rechtzaken tegen microsoft.
Oud 19-06-2006, 06:22
N00se
N00se is offline
Je kan FireFox toch ook gewoon instellen als standaard browser.
Daarna het linkje naar IE in de snelstart balk verwijderen en het lijkt alsof het er nooit geweest is ...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 06:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Behalve dat veel programma's de renderengine van Microsoft toch gebruiken voor hun eigen doel (zoals advertenties bij adware). Dan ben je dus wel kwetsbaar voor alle bugs die in Microsoft's HTML engine zitten. Daarom is het ook niet handig om een HTTP client te versmelten in een besturingssysteem. Maarja ik zal hier maar niet beginnen over de gebreken van Windows...
Oud 19-06-2006, 06:53
ILUsion
ILUsion is offline
Je kan inderdaad niet echt zonder IE op Windows. Dat is omdat de Windows Verkenner en IE redelijk vloeiend in elkaar overlopen, de verkenner maakt ook gebruik van de MSHTML-render engine om al je mappen weer te geven, dat stukje zit net wel los van de IE-shell, maar zal toch ook beginnen tegensputteren als je IE verwijdert.

Kortom: laat IE erop staan, het bespaart je meer problemen dan dat je je anders op de hals haalt (veel producten van Microsoft zijn niet voorzien op wijzigingen die MS zelf niet wilt, dus kan je heel wat foutmeldingen krijgen op onverwachte momenten). Gewoon alle snelkoppelingen verwijderen en dan zou het verschijnen van IE tot een minimum beperkt moeten blijven (maar nog wel steeds regelmatig eens scannen op spyware en dergelijke, want onderhuids kan IE nog wel invloed hebben op je systeem natuurlijk).
Oud 19-06-2006, 06:58
freyk
freyk is offline
Er zijn verschillende artikelen hierover op het net te vinden.
Natuurlijk is het niet aan te raden.

Ik raad ook aan, wat de meeste hier al posten, alle snelkoppelingen die naar internet explorer verwijzen verwijderen.
Er bestaan genoeg tweakprogramma's die dit kunnen.
Oud 19-06-2006, 08:52
dragonstorm
dragonstorm is offline
Ik zou het niet doen. Een heel aantal programma's gebruiken IE's engine om zelf gegevens weer te geven.

Dat is, in tegensteling tot wat veel mensen denken, een *goed ding*, want dan hoeft er maar 1 zo'n renderengine geschreven en debugged te worden. Natuurlijk kun je klagen dat het een slechte engine is, maar dat is slechts een 2e zaak.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 10:01
Maardiweb
Maardiweb is offline
Juliie lullen allemaal crap, want het kan wel zeker

Er is echter een verschil tussen INTERNET explorer en WINDOWS explorer. Windows explorer is het scherm wat je ziet als je gewoon een map opent en lijkt heel veel op Internet Explorer.

Internet Explorer kan je verwijderen, Windows Explorer niet.

De truc:

Configuratiescherm > Software > Windows onderdelen toevoegen of verwijderen > Deselecteer IE

Volledige handleiding: Klikje

Gr.
Oud 19-06-2006, 10:06
dragonstorm
dragonstorm is offline
Nee, ik lul geen crap, want het KAN wel, maar MOET niet, en is een SLECHT IDEE.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 10:13
Maardiweb
Maardiweb is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 19-06-2006 @ 11:06 :
Nee, ik lul geen crap, want het KAN wel, maar MOET niet, en is een SLECHT IDEE.
Ik zeg ook niet dat het slim is om het wel te doen. Dat moet de TS zelf weten. Hij vraagt om hoe en of het kan, dus daar geef ik antwoord op he.

Het is inderdaad niet verstandig om het te doen, omdat bepaalde ActiveX besturingselementen alleen werken met IE. Bovendien is IE vereist als je handmatig windows update.
Oud 19-06-2006, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Maardiweb schreef op 19-06-2006 @ 11:01 :

Er is echter een verschil tussen INTERNET explorer en WINDOWS explorer. Windows explorer is het scherm wat je ziet als je gewoon een map opent en lijkt heel veel op Internet Explorer.
Omg, denk je werkelijk dat we dat niet weten

Zelfs Winamp gebruikt de MSIE engine overigens.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 11:48
Maardiweb
Maardiweb is offline
Jij had nog niets gepost hoor, dus ik weet niet wat je nou probeert te zeggen?
Oud 19-06-2006, 12:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Maardiweb schreef op 19-06-2006 @ 12:48 :
Jij had nog niets gepost hoor, dus ik weet niet wat je nou probeert te zeggen?
Het punt is dat je ongelijk hebt.

Nooit iets hard roepen als je niet zeker bent van je gelijk.

Kijk het zit zo: MSIE is een browser en die gebruikt de MSHTML renderengine. Maar diezelfde engine wordt ook gebruikt door andere applicaties en door windows zelf op andere plaatsen, waaronder door windows explorer (explorer.exe), althans ik ga er even vanuit dat dat klopt. Zou ook best losich zijn, trouwens. Wel een heel slecht idee. Maarja.
Oud 19-06-2006, 12:53
dragonstorm
dragonstorm is offline
Nee, geen slecht idee Hergebruik van code.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 13:13
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Maardiweb schreef op 19-06-2006 @ 11:01 :

Internet Explorer kan je verwijderen, Windows Explorer niet.

De truc:

Configuratiescherm > Software > Windows onderdelen toevoegen of verwijderen > Deselecteer IE

Volledige handleiding: Klikje

Gr.
Jij bent aan het lullen, ten eerste is Windows Explorer de shell van Windows (en niet enkel het bladerprogramma!), de startknop en taakbalk zijn allebei deel van explorer.exe. Maar als je in explorer.exe een URL ingeeft, dan wordt die automatisch doorgestuurd naar iexplore.exe die het venster van explorer.exe overneemt (bij Windows XP is dat toch, bij oudere versies geloof ik niet).

Nu, lees eens het artikel uit de MSKB: dit geldt niet voor Windows XP, daar kun je enkel de toegang verwijderen, maar IE blijft beschikbaar omdat er te veel functies daarop steunen.

Windows Explorer kan je trouwens wel verwijderen, gewoon een alternatieve shell in de plaats gooien en je kan voort (want explorer.exe heeft geen vitale functies van Windows (bv. prodcedures om bestanden te verplaatsen e.d. want die zitten in de Windows API), enkel gebruiksfuncties (startmenu, ...) ). Als shell kan je zowat elke executable instellen, je computer zal werken, maar de mogelijkheden die je hebt worden bepaald door de gebruikte shell.

Dus, voor je begint te roepen, denk zelf eens eerst na!

Het is in geen geval slim om Internet Explorer te verwijderen, het is maar een programma dat verder weinig misdoet op je harde schijf, maar in noodsituaties kan het wel je systeem redden, hoor. Er kan meer misgaan op Winndows XP zonder IE dan op eentje met, plus dat heel wat sites niet zo goed renderen in Firefox (omdat ze ActiveX gebruiken of MS-specifieke HTML), dan moet je wel IE gebruiken en als je die verwijdert, ja, dan gaat dat niet natuurlijk...
Oud 20-06-2006, 03:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 19-06-2006 @ 13:53 :
Nee, geen slecht idee Hergebruik van code.
Ga eerst maar low-level kernel programmeren dan praten we verder.
Oud 22-06-2006, 07:43
Klaasklever
Klaasklever is offline
Ik ga binnenkort de algemene pc van ons gezin (ouders en broertje, zit er zelf nooit op) eens compleet opschonen (formatteren, nieuwe install, betere programma's en beveiliging). Ik heb nu al gemeld dat ze Firefox moeten gebruiken, maar regelmatig zie ik dat ze tóch IE gebruiken. Als ik af en toe eens de computer doorloop, dan zie ik dat er diverse toolbars en adware dingen geïnstalleerd staan. Is het niet mogelijk om te zorgen dat gebruikers niet zelf iexplore.exe kunnen opstarten? Zo heb je geen problemen met Windows Update, maar zijn ze toch gedwongen iets anders dan IE te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 08:47
M@rco
M@rco is offline
Blijkbaar doe je iets niet goed (updates/antivirus?). Mijn ouders gebruiken beide IE, nooit ergens last van
Oud 22-06-2006, 10:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 22-06-2006 @ 09:47 :
Blijkbaar doe je iets niet goed (updates/antivirus?). Mijn ouders gebruiken beide IE, nooit ergens last van
Dat kan natuurlijk alles te maken hebben met het feit dat oudere mensen meestal niet op 'vage' sites terechtkomen, zoals crack/p2p sites. Daar loop je het meeste risico dat getracht wordt een zwakheid van je OS/browser uitgebuit wordt.
Oud 30-06-2006, 13:24
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-06-2006 @ 04:16 :
Been there done that, allend an niet een linux kerneltje aanpassen in c

maar gewoon een OS vanaf de vloer opbouwen (in assembly), En ik kan je vertellen dat het hergebruik van code dan best handig is.
Dus vertel me niet dat het hergebruik van code niet hanidg is.
In low-level en / of high level applicaties.

Magoed als jij je string print functie het liefst 100x inbakt ipv er 1 te schrijven, of graag programmeert zonder functies maar die inhoud gewoon rechtstreeks in de code dumpt (en dat tig keer). dan moet je nog eens een lesje programmeeren volgen

Let op het bovenste is en dramatisatie van de werkelijkheid,
maar je snapt wel wat ik bedoel
Oud 30-06-2006, 15:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
De hele issue hier is natuurlijk de design flaw om een HTTP renderer te integreren in je besturingssysteem; dat is natuurlijk super fout. Ik denk dat weinig developers dat met me oneens zijn.
Oud 07-07-2006, 02:07
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-06-2006 @ 04:16 :
Ik begrijp je vast verkeerd, maar die render engine zit niet in de kernel ofzo. (maar waarschijnlijk bedoel je dat niet )

Beetje vals van microsoft om IE min of meer te integreren in Windows zelf, maar het heeft toch ook zijn voordelen. Hoe ga je anders toepassingen gebruik laten maken van een html renderengine? (Help tonen onder de vorm van html pagina's binnen je toepassing, ik noem maar iets) Niet Windows platformen zijn (vast?) genoodzaakt om pagina's in een nieuw venster te openen.

Het leuke zou zijn dat browsers programmatorisch toegang gaven tot hun renderengine volgens een bepaalde standaard en dat je zelf kan bepalen (default browser) welke gebruikt wordt in geval van een toepassing die de renderer engine implementeert. Maar dat zal natuurlijk nooit gebeuren.

Oh ja, je kan trouwens IE (IERadicator heette dat ofzo) wel verwijderen terwijl Windows XP blijft werken, maar je krijgt gewoon erg snel problemen.
Oud 07-07-2006, 02:12
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 19-06-2006 @ 14:13 :
Er kan meer misgaan op Winndows XP zonder IE dan op eentje met, plus dat heel wat sites niet zo goed renderen in Firefox (omdat ze ActiveX gebruiken of MS-specifieke HTML
Meer misgaan zonder? Hoe bedoel je precies?
En van dat renderen, veel niet-Windows gebruiken geen IE dus zal het wel doenbaar zijn, dus eigenlijk afhankelijk van hoeveel belang je hecht aan correcte presentatie van IE sites (windows update?) zou je dat argument kunnen verwaarlozen.
Oud 07-07-2006, 09:32
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Klaasklever schreef op 22-06-2006 @ 08:43 :
Ik ga binnenkort de algemene pc van ons gezin (ouders en broertje, zit er zelf nooit op) eens compleet opschonen (formatteren, nieuwe install, betere programma's en beveiliging). Ik heb nu al gemeld dat ze Firefox moeten gebruiken, maar regelmatig zie ik dat ze tóch IE gebruiken. Als ik af en toe eens de computer doorloop, dan zie ik dat er diverse toolbars en adware dingen geïnstalleerd staan. Is het niet mogelijk om te zorgen dat gebruikers niet zelf iexplore.exe kunnen opstarten? Zo heb je geen problemen met Windows Update, maar zijn ze toch gedwongen iets anders dan IE te gebruiken.
gewoon firefox skinnen zodat het op IE lijkt zodat ze gewoon niet door hebben dat ze firefox gebruiken...heb ik thuis ook gedaan, want ik was elke keer de lul omdat ze weer IE hadden gebruikt en alles weer vol stond met spyware en andere crap...

klik
Oud 18-07-2006, 08:50
Klaasklever
Klaasklever is offline
Beetje late reactie, maar ja.

Het verschil in programma/uiterlijk is het probleem niet, basic browsen werkt praktisch hetzelfde in beide programma's. Het ging erom dat ze niet zomaar IE kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten