Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2006, 00:53
vedetje
vedetje is offline
Een tweetal weken geleden had ik 's avonds nog een halve liter koffie gedronken in de hoop dat ik voldoende wakker kon blijven om verder te studeren. Mara ik voelde 's avonds zelf geen enkel effect.
Daarentegen 's ochtens was ik helemaal niet moe, na een uurtje of 5 slaap, terwijl ik toch wel 7 uur nodig heb op me mens te voelen.

Nu heb ik dit nog een keer of 3 geprobeerd: 's avonds koffie drinken, weinig slapen, en... de dag erachter voel ik me echt fris.

Zou er een verband kunnen zijn en heeft iemand er een mogelijke verklaring voor?
Oud 21-06-2006, 00:58
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Wat ik weet is dat caffeïne alleen het in slaap vallen bemoeilijkt, en dus niet het vermoeidheidsgevoel aanpakt.

Maar uiteraard kan ik er naast zitten.
Oud 21-06-2006, 11:20
Encrypted
Encrypted is offline
Caffeïne blokkeert de zogenaamde adenosine receptoren in de hersens waardoor je geen of minder vermoeidheid voelt. Je bént het wel, maar je hersenen nemen het gewoon niet (of minder) waar. Daarbij reageert niet iedereen hetzelfde op caffeine dus het kan zijn dat het bij jou gewoon helemaal geen effect heeft maar dat het meer een placebo effect is. Natuurlijk blijft het wel zo dat slapen zonder enig hulpmiddel het gezondst is, dit hebben onze voorouders namelijk al duizenden jaren gedaan en dat is hen heel goed verlopen.
Oud 21-06-2006, 12:24
Verwijderd
Je voelt je wel fris en uitgeslapen, maar je lichaam is het in feite niet (neem ik aan).
Het kan zijn dat jouw lichaam zo op caffeïne reageert als jij beschrijft. Echter is het niet de meest gezonde oplossing.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 14:21
vedetje
vedetje is offline
Het is niet zo dat ik er beter door ga slapen.

Ik ben een redelijk slechte slaper, pas als ik lichamelijk moe ben kan ik echt goed slapen, en als student ben ik 5/7 dagen geestelijk wel moe maar niet lichamelijk.

Als ik dan dus ga slapen rond 1 uur, lichamelijk totaal niet moe, en koffie heb gedronken rond een uur of 12 bijvoorbeeld, dan zal ik me 's morgen om 6 uur geestelijk fris voelen (en mijn lichaam was toch al niet moe)

Ik neem aan dat het niet erg gezond is om te doen, maar als het nu echt werkt dit middeltje zou het in 'noodgevallen' wel van pas kunnen komen.
Oud 21-06-2006, 15:48
adon1s
adon1s is offline
Het is wel zo dat je meer uitgerust bent als je de avond ervoor koffie drinkt. Heb het van wel meer mensen gehoort.
Oud 21-06-2006, 16:42
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Oh...
als ik koffie drink krijg ik het heeel heet
eerst had ik dat nooit.. en sinds een jaar ofzo heb ik dat...
vet irritant
Oud 21-06-2006, 17:02
Warsocket
Warsocket is offline
dat kan, Ik slaap soms ook heel vast en als ik dan niet uit mezelf wakker wordt (door een wekker ofzo) ben ik smorgens zo duf als ene konijn (en later op de dag ook nog)

maar als ik lichter slaap door alcohol of koffie wordt ik ook beter wakker en voel ik me de rest van de dag frisser
Oud 21-06-2006, 19:10
Verwijderd
Ik weet niet meer hoe het is, ik ben gewoon al een cafeïne junk. Ik krijg koppijn als ik 2 dagen geen koffie meer heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 20:21
Verwijderd
Jij weet tenminste nog wát er gebeurt als je twee dagen geen koffie neemt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 16:14
Droyd
Droyd is offline
Ik heb de indruk dat iedereen anders reageert op caffeïne.
Sommigen menen zelfs dat ze vlak na het drinken van hun koffie in slaap zouden vallen...maar pas twintig minuten later het opwekkend effect ervaren.

Zelf merk ik vrijwel onmiddelijk iets, (caffeïnevrij, of niet, dat -voel- ik onmiddelijk) na 2 slokken koffie, maar ik wordt er gewoon hyper van, ik kan er niet beter door functioneren, integendeel. Van Cola (zowel light, gewoon, of zelfs de meeste andere merken) wordt ik dan weer een half uur erg laks terwijl dit ook gewoon caffeïne bevat.

Ik wil maar zeggen, als jij dat voelt dat je lichaam op die manier reageert op caffeïne, dan kan het best ja Zelfs al is er niet meteen een wetenschappelijke verklaring.
Oud 28-06-2006, 22:01
Anofliep
Anofliep is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 21-06-2006 @ 13:24 :
Je voelt je wel fris en uitgeslapen, maar je lichaam is het in feite niet (neem ik aan).
Het kan zijn dat jouw lichaam zo op caffeïne reageert als jij beschrijft. Echter is het niet de meest gezonde oplossing.
Dit heeft dus hetzelfde effect als een drug, in mindere mate natuurlijk. Ik zeg niet dat koffie ongezond is, maar ik zou het niet drinken om een andere reden dan dat het lekker is of als het echt noodzakelijk is om op te blijven. Zoals bijvoorbeeld mijn vader die het dan drinkt als we s'nacht naar Zuid-Frankrijk rijden, en hij het anders niet kan.

Nadat ik het nog een keer gelezen heb, is het zwaar dubbelzinning, maar heb geen zin om het te deleten .
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 15:51
Verwijderd
gah ik voel helemaal niks meer van koffie=( tenminste van de positieve aspecten

tenzij ik echt 3-5 dubbelle espresso opheb ofzo...

erg koffie verslaafd, dankzij slaaptekort..

het is niet echt goed voor je om zo koffie te gaan gebruiken, je gaat ook steeds toleranter voor cafeine worden denk ik, en als je 7 uur slaap nodig hebt is het toch wel beter voor je omdat ook te proberen te bereiken...

ik wou dat ik dat kon=(
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten