Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Religie bij Mystiek of bij F&L?
Religie-onderdeel bij Mystiek, versterking Filosofie 47 31.54%
Religie-onderdeel bij F&L, houden zoals het is 74 49.66%
Comedy third option (oftewel, 'anders, namelijk:') 28 18.79%
Aantal stemmers: 149. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2002, 16:36
sublime
sublime is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
De kern is dus dat als je gelooft dat de natuur wél macht heeft over de mens, de natuur wel goddelijk is. Nou kan je het oneens zijn met dat geloof, maar ik blijf erbij dat ín dat geloof hun God even goed een God is als Jaweh/Jehova of hoe je hem (Hem) noemt.
opzich heb je natuurlijk wel een beetje gelijk, maar het blijft ervan afhangen wat je onder een god verstaat. als je een god niet als per definitie iets slechts ziet zou het kunnen, maar ik zie een god als een heerser, misschien zelfs een onderdrukker. ik ben het niet direct niet eens met hun geloof, maar omdat voor mij een god niet iets goeds is, kan hij ook niet hetzelfde zijn als de natuur, omdat de natuur in mijn ogen niet goed en niet slecht is. het gaat dus uiteindelijk gewoon om je benadering van het woord god. wat versta je onder een god? dat is zoiets subjectiefs, het woordenboek geeft wel een defenitie, maar dan nog kan iedereen dat anders interpreteren. dus om nog even op het topic terug te komen; ik vind dat godsdiensten een apart forum moeten krijgen. dus het christendom, de islam, boeddhisme, hindoeisme, maar ook de kleinere afsplitsingen van deze godsdiensten. en als wicca's wicca beschouwen als een geloof dat in dit rijtje hoort wicca misschien ook. maar als wicca gaat om het aanwezig zijn van het goddelijke in de natuur dan vind ik dat ook geen mystiek meer.
mystiek is imo meer het paranormale, het bovennatuurlijke. en misschien kun je godsdiensten daar ook onder laten vallen, omdat het gaat om geloof, maar toch vind ik het zo'n verhaal apart dat het imo een eigen forum verdiend.
Advertentie
Oud 17-09-2002, 19:56
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik stem B
Religie is toch ook levensbeschouwing?!
Oud 18-09-2002, 11:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Sublime ik denk dat we het eens zijn
Oud 18-09-2002, 16:15
sublime
sublime is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Sublime ik denk dat we het eens zijn
wow hoe is het mogelijk
Oud 18-09-2002, 16:41
REIE
REIE is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Ik stem B
Religie is toch ook levensbeschouwing?!
hmz, deísme zeker wel.

REIE
Oud 19-09-2002, 08:52
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
sublime schreef:
wow hoe is het mogelijk
ik denk dat het eens worden altijd mogelijk is... maar dat is een ander onderwerp
Oud 20-09-2002, 19:59
sublime
sublime is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
ik denk dat het eens worden altijd mogelijk is... maar dat is een ander onderwerp
ja en al ben ik het weer absoluut niet met je eens zullen we hier maar niet op door gaan. niet in dit topic tenminste...
Oud 20-09-2002, 22:49
Joris
Joris is offline
Heey... ik ben dan wel een onzinner, maar dat betekent niet dat ik idioot ben en poll-geil

naja, ontopic dan maar:

Ik vind dat het niet thuis hoort op F&L, elke keer zie ik weer dat een bepaalde religie meteen er weer bij betrokken wordt, en dat is geen filosofie, dat is strak geloven in iets wat iemand ooit gezegd heeft. Ik vind dus dat het iig weg moet uit F&L.

Of het naar mystiek zou moeten vind ik ook wel lastig, het heeft wel wat met elkaar te maken, maar niet zoveel dat je het bij elkaar mag betrekken. Mystiek gaat over het onverklaarbare, en religie niet. dat staat allemaal al vast etc.

dus ik vul in C, iets anders, misschien een nieuw forum onderdeel? of gewoon weglaten, maar ik kan dan ook wel voorstellen dat er mensen zijn die graag over hun religie iets kwijt willen... liefst een nieuw forumdeel dus.

Misschien eerst als startoefening op het wisselforum?

offtopic:

hierbij pleit ik voor een betere behandeling van onzinners en zou ik graag willen dat wij met meer respect worden behandeld. Ik dank u
Oud 22-09-2002, 12:36
Heraclitus
Heraclitus is offline
A. Forum mag dan gewoon Filosofie gaan heten.
Oud 26-09-2002, 21:47
michieldewit
michieldewit is offline
Laat religie maar gewoon bij filosofie in blijven wonen. In de praktijk blijken religie en filosofie twee kanten van dezelfde munt te zijn. Religie is de naam voor een verstarde en in rites uitgedrukte levensbeschouwing, filosofie de naam voor een semi-wetenschappelijke en minder verstarde levensbeschouwing. Maar beiden zijn het toch levensbeschouwingen, de een niet minder waar dan de ander...
Oud 12-10-2002, 09:15
MiniLion
MiniLion is offline
religie kan tuurlijk gezien worden als iets mystieks, ik bedoel het gaat natuurlijk om iets bovennatuurlijks, wat de mensen die met wicca en stuff bezig zijn ook kennen maar toch net weer ietsje anders
Oud 29-10-2002, 03:12
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Alhoewel ik hier lange tijd ben weggeweest, zoi ik toch graag mijn mening laten horen. Ik kies voor optie A, daar ik atheist ben en graag filosofie en opvattingen ivm religie gescheiden hou, echter met clausule : op bepaalde gebieden lopen deze over in mekaar, in het ene geval voor sommige mensen (daar niet iedereen atheist is), in sommige gevallen topic-afhankelijk.

Ik zou dus graag zien dat het mogelijk blijft om hier te posten over filosofishce kwesties met eventueel religieus aspect, maar dan een apart forumdeel voor religie, eventueel bij mystiek, eventueel als apart deel, als dit al mogelijk is.

Opdelen van fora is geen makkelijke zaak, ik heb hier enige ervaring in; wat nu juist bij welk deel hoort is nu eenmaal niet voor iedereen even duidelijk... Ieder belicht zijn mening van een ander aspect. Daarom zou ik de raad willen geven niet te veranderen voor iedereen zijn mening uitvoerig duidelijk gemaakt heeft, en met iedereen bedoel ik overgroot dee lvan forumgangers... Enige medewerking is dan wel vereist natuurlijk.
Oud 29-10-2002, 18:36
Kriemoon
Kriemoon is offline
Ik ga voor c, een totaal eigen forum. Het onderwerp is namelijk te breed om onder een ander forum te zetten.

Ik persoonlijk vind het dan ook een filosofie ONLY forum. Bij echte filosofie komt geen woord religie in voor. Religie zijn ook vaak meer kwesties dan filosofische stellingen. Religie hoort dan natuurl;ijk wel weer bij levensbeschouwing en daarom zeg ik ook eigen forum. Ik denk dat beide belangerijk genoeg zijn om een eigen forum te hebben.

(als er iemand is die wil dat ik de niet samengevatte versie hier plaats meld het dan ff, die is namelijk nogal lang vrees ik)
Oud 30-10-2002, 18:31
Nylodje
Nylodje is offline
Ik heb B gestemd, want levensbeschouwing....dat is voor een groot deel religie! En aangezien het leven altijd (de laatste tijd wel steeds minder) op religie en iig geloof is gebaseerd, lijkkt me het zinvoller Religie niet bij mystiek te plaatsen, want dat is meer voor een specifieke stroming van wat je zou kunnen verstaan onder religie: het bovennatuurlijke.
Verder denk ik dat het juist goed is om het over religie te hebben, zelfs als je overtuigd atheist bent, omdat je de wereldgeschiedenis eigenlijk niet zonder religies kan zien.
Oud 31-10-2002, 14:04
sublime
sublime is offline
Citaat:
Kriemoon schreef:
Ik ga voor c, een totaal eigen forum. Het onderwerp is namelijk te breed om onder een ander forum te zetten.

Ik persoonlijk vind het dan ook een filosofie ONLY forum. Bij echte filosofie komt geen woord religie in voor.
sorry? het hangt er maar van af wat je onder religie verstaat. als het gaat om het geloven in een god, om de vraag of god wel of niet bestaat. dat komt zeker voor in filosofie. kijk naar de filosofen in de middeleeuwen en ook vlak daarna, zij combineerden religie met filosofie. de vraag of god wel of niet bestaat is imo echte filosofie

toch ben ik het met je eens dat religie ene eigen forum moet krijgen (heb ik heel lang geleden ookal gezged...) omdat de topic hier over religie echt over het geloof gaat, niet over de filosofie erachter.
Oud 01-11-2002, 16:54
Kriemoon
Kriemoon is offline
ja....... daar heb je gelijk in...... klein versprekinkje.....
Maar toch kunnen dat soort dingen ook in eigen forum worden besproken.
Oud 02-11-2002, 07:59
McCaine
McCaine is offline
Edit: gelukt.
Oud 12-11-2002, 08:45
Doc
Doc is offline
Religie is een onderdeel van Filosofie, kijk nou toch een naar de oude Grieken, hoe deze ermee omgingen...filosofie en geloof waren bij hun onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze hebben daar een hoog niveau bereikt omdat ze niet gingen discusieren over dingen die ze al eens behandeld hadden, zo kreeg iedereen een brede visie, je mag best bij je principes blijven, maar blijf niet zeuren...en je hoort elkaar al helemaal niet persoonlijk aan te vallen op een visie die iemand heeft.

Als je je aan dit soort simpele regels houdt, dan kan het allemaal heel makkelijk bij elkaar blijven.
Oud 12-11-2002, 18:12
Eightball GOD
Eightball GOD is offline
Ik heb voor optie 3 gekozen, anders namelijk:
ik denk dat er voor religie gewoon een heel nieuw forum moet komen: religie is bestwel een groot onderwerp, waarbinnen volgens mij genoeg discussie mogelijk is voor een "zelfstandig" religie-forum
Oud 27-11-2002, 19:45
Hannibal
Hannibal is offline
ik ben eigenlijk voor een apart kopje: bijvoorbeeld : 'existentie' en daar dan filosofie, religie en mystiek onder, of één topic maken met religie, filosofie en mystiek, waar het verboden is over je nieuwste set tarot kaarten te praten, maar waar het gaat om de discussie over existentionele vragen, waar zowel god als de celbiologie een eenheid kunnen vinden.
Oud 15-12-2002, 21:32
Aissyla
Aissyla is offline
ik heb c gestemt
ik kom eigenlijk nooit op dit forum, maar vandaag toevallig ging ik eens hier kijken. dus ik weet niet hoe het zit met topics over religie's hier. Maar ik kom normaal altijd op het mystiek forum en daar vind ik dus topics over islam enz echt niet passen.
Alleen wicca/paganisme vind ik daar wel een beetje passen, maar verder echt geen religies....
als er iets moet veranderen denk ik dan toch aan een apparte forum voor religies.....
Oud 19-12-2002, 16:24
gna
gna is offline
religie & mystiek bij filosofie.
op mystiek moet niet meer gediscussieerd worden of iets wel of niet bestaat, daar moet er vanuit gegaan worden dat iets wel bestaat. Hier kan men er over filosoferen!
Oud 27-12-2002, 18:37
load_harmony
load_harmony is offline
ik ben niet voor religie bij mystiek.....!!! zeer tegen...

Ikzelf ben een christen, en mystiek zou wel het laatste forum zijn waar ik voor mijn lol op zou kijken... Grwoon omdat het mij helemaal niks doet. (en ik het een beetje eng vind.. hehe).
En ik denk dat andere christenen dat oook vinden. (de mensen die ik ken wel). Dus als je hem daar neerzet loop je de christenen mis.. haha. Of da tnou altijd zo'n probleem is... Maar ik denk als het over religie gaat wel....

religie.. eigenlijk ben ik daar tegen!!!!!

LOVE, PEACE
Oud 30-12-2002, 13:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
McCaine schreef:

Belangrijk: post hier als je gestemd hebt. Ik wil weten van het hoe en het waarom, en ik wil dat alleen F&L-gangers hier posten, niet bendes idiote Onzinners die van polls invullen houden. Tevens ben ik vandaag jarig
Gefeliciteerd McCaine
Oud 30-12-2002, 23:57
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Gefeliciteerd McCaine
Danke.
Oud 05-01-2003, 12:06
Quantes
Quantes is offline
Stemming gaat tot nu toe erg gelijk op.
Oud 05-01-2003, 20:18
Seb4
Seb4 is offline
Nou dat lijkt me duidelijk; religie is in de eerste plaats namelijk een Levensbeschouwing.
Oud 16-01-2003, 16:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik vind religie geen vast onderdeel, religie is naar mijn mening slechts een versie van levensbeschouwing. Alhoewel ik vind dat veel mensen religie meer als levensstijl gebruiken, en niet als een filosofie, maar dat terzijde.

Discussies over creatie en oorsprong van het leven zou best religieuze standpunten bij betrokken kunnen worden, maar discussies die enkel over religie gaan en waar God b.v. als vanzelfsprekend wordt genomen kunnen beter in Mystiek gevoerd worden denk ik.

Hoi iedereen trouwens, ik ben nieuw op dit forum.
Oud 21-01-2003, 22:19
chris9 tje
chris9 tje is offline
uhm.. zoals iemand anders al zei: EN levensbeschouwing

of een eigen forum....

B of C dus... ik heb B gestemd
Oud 17-02-2003, 13:38
*Burning water*
*Burning water* is offline
Volgens mij is religie bij uitstek levensbeschouwing.

Misschien een idee om deze poll ook bij Mystiek te houden? Ook mystiekers mogen hier een stem in hebben denk ik...
Oud 17-02-2003, 20:29
Nylodje
Nylodje is offline
Goed idee om Mystiekers ook te laten stemmen. Ik vind dat er bij mystiek te veel "gezweefd" wordt (geesten ed.) Niet beledigend bedoeld hoor, maar serieus over een religie praten heeft dan weinig zin. En als de rationalisten niet met levensbeschouwing in 1 forum willen zitten, tja...dan maar een eigen forum voor levensbeschouwing! Dan is iedereeen blij denk ik.
Oud 20-02-2003, 14:39
Godhatesyou
Godhatesyou is offline
Geen comedy 3rd optie maar een apart forum ervoor.
Oud 20-02-2003, 16:46
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik heb 'Anders, namelijk...' gestemd. Ik vind het wel een goed idee als er een apart forum voor Godsdienst komt. Het is namelijk iets anders dan Filosofie, en onder Mystiek valt het ook niet.
Oud 23-02-2003, 10:05
Isa
Isa is offline
Er zit niet echt veel vaart in het besluit waar religie bij moet geloof ik, hoelang bestaat deze poll nu al?
Oud 01-03-2003, 23:28
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Er zit niet echt veel vaart in het besluit waar religie bij moet geloof ik, hoelang bestaat deze poll nu al?
Kindertjes die vragen worden natuurlijk overgeslagen, dat begrijp je. Valt helaas niet aan te ontkomen.
Oud 02-03-2003, 09:16
Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Kindertjes die vragen worden natuurlijk overgeslagen, dat begrijp je. Valt helaas niet aan te ontkomen.
Is er dan iets mis met vrage hoelang een poll al bestaat?
Oud 03-03-2003, 13:56
Nylodje
Nylodje is offline
Ja, misschien is het tijd om iets te gaan beslissen: de oplossing waar iedereen tevreden mee is.
Oud 05-03-2003, 14:21
Seb4
Seb4 is offline
Ik neem aan dat er feitelijk al een beslissing genomen is....eentje die strookt met de huidige situatie en niet in strijd is met de uitslag van de poll....
Oud 07-03-2003, 22:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Ik neem aan dat er feitelijk al een beslissing genomen is....eentje die strookt met de huidige situatie en niet in strijd is met de uitslag van de poll....
Volgens mij heet dit forum nog steeds niet Religie en filosife en Levensbeschouwing anders, en word een teveel aan religietopics door mccaine gesloten.
Oud 10-03-2003, 11:27
Gatara
Gatara is offline
B

Er zijn genoeg filosofen die ook een religieuze tint hebben (bv.: Thomas van Aquino) of "religieuze" onderwerpen aanhalen als "wat is god, bestaat deze eigenlijk, is er lot of is er toeval, wat is er na de dood, etc."

De theologische aspecten (wat is het verschil tussen islam en jodendom, bv.) kunnen er dan ook nog wel bij

Citaat:
Nietsche: "God is dead"
God: "Nietsche is dead"
Oud 10-03-2003, 12:04
Seb4
Seb4 is offline
Kenny: Een religie is sowieso al een levensbeschouwing...
Oud 10-03-2003, 13:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Kenny: Een religie is sowieso al een levensbeschouwing...
Als ik zo vrij mag zijn, vind ik religie hetzelfde als levensbeschouwing.
Gaan we het hebben over godsdienst dan is het weer wat anders.

Oud 10-03-2003, 18:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-03-2003 @ 14:44:
Als ik zo vrij mag zijn, vind ik religie hetzelfde als levensbeschouwing.
Gaan we het hebben over godsdienst dan is het weer wat anders.

Inderdaad, er bestaat een verschil tussen religie als levensbeschouwing, en godsdienst als cultuur.

Ik vind dus dat levensbeschouwelijke en filosofische kwesties op F&L moeten blijven, dus ook als dat gaat om b.v. "is er een god?" en daaraan gerelateerde zaken. Heb je het daarintegen over de "tien geboden" of iets uit de bijbel, dan ben je niet levensbeschouwelijk bezig, maar gaat het duidelijk over godsdienst.

Dat zou dan misschien beter in een ander forum kunnen. Of dat Mystiek moet zijn, weet ik niet echt. Dan zou je het op zijn minst moeten hernoemen: Godsdienst en Mystiek. Maar kweenie of die twee wel bij elkaar passen. *shrug*
Oud 25-03-2003, 11:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nieuw deelforum over Religie, gescheiden van Filosofie en Mystiek.

Misschien eerst uitproberen als wisselforum, en bij succes als vast forum?
Oud 05-04-2003, 11:37
HaMzA
HaMzA is offline
als er een onderdeel religie komt, wordt dat dan van alle reliegies of van elke religie een apart forum?
Oud 05-04-2003, 15:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
HaMzA schreef op 05-04-2003 @ 12:37:
als er een onderdeel religie komt, wordt dat dan van alle reliegies of van elke religie een apart forum?
Wat denk je nou zelf? Voor alle religies (zou nieteens durven schatten hoeveel het er zijn) een eigen forum? Dan moet je goed zoeken wil je nog andere fora zien zoals F&L.

Natuurlijk zou het dan gaan om naast F&L en Mystiek een Religie forum te maken. Wel vind ik dat F&L een plaats moet blijven waar gediscussiëerd moet kunnen blijven over het geloof zelf, over het levensbeschouwelijke aspect van religie. Dus: "bestaat god?", datsoort onderwerpen.
Oud 05-04-2003, 21:04
Isa
Isa is offline
Eens met Fleet Admiral.
Oud 15-04-2003, 09:50
Toemoesh
Toemoesh is offline
Religie moet bij F&L blijven om een zeer simpele reden.
Als je naar filosofie kijkt zou je het ook onder mystiek kunnen onderbrengen, maar doordat deze sector ook 'levensbeschouwing' bevat hoort religie in deze sector.
Religie is namelijk een zeerbelangrijk aspect van levensbeschouwing...
Oud 20-04-2003, 20:06
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
McCaine schreef op 22-08-2002 @ 03:45:

Belangrijk: post hier als je gestemd hebt. Ik wil weten van het hoe en het waarom, en ik wil dat alleen F&L-gangers hier posten, niet bendes idiote Onzinners die van polls invullen houden.
Sorry, ik las wat te laat dat je alleen wilde dat vaste F&L-mensen aan de poll deelnamen, want dan had ik beter niet kunnen stemmen.
Ik vind dat het bij Filosofie en Levensbeschouwing moet blijven. Religie en levensbeschouwing zijn zeer nauw verwant lijkt me. Een religie is toch een levensbeschouwing?
Oud 20-04-2003, 20:13
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 20-04-2003 @ 21:06:
Sorry, ik las wat te laat dat je alleen wilde dat vaste F&L-mensen aan de poll deelnamen, want dan had ik beter niet kunnen stemmen.
Ach, het viel eigenlijk met de nep-stemmers best mee. Waarschijnlijk weten de meesten nauwelijks dat dit forum bestaat.

Overigens ga ik binnenkort iets doen met de resultaten van de poll.

Regels voor berichten