Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2006, 12:09
FrantiC
FrantiC is offline
ola allemaal..
ik heb sinds ongeveer 1,5 week een klein katje in huis, hij is nu 10 weken. de laatste paar dagen doet hij een beetje vreemd.. hij was al heel speels, maar nu rent hij echt constant overal op/in/tegenaan/onderdoor/achteraan en dan niet rustig rennen, maar echt sprintjes trekken totdat hij een muur tegen komt.. daar kan hij zo n uur druk mee zijn.. ook trekt ie dan al mijn was van de waslijn (ook als ik weg ben)

als ik in bed lig en hij heeft zo'n aanval gaat ie in mijn tenen enzo bijten derbij..

ook doet ie iets raars bij zn etensbak, hij maakt graafbewegingen om zijn bakje heen (op de parketvloer). soms doet hij dat zo wild dat hij zn bakje omgooid en zijn voer (tot nu toe gelukkig steeds de droge brokjes) op de grond vallen...
als ik dat niet gelijk opruim (bijvoorbeeld als ik er niet ben) ligt het door de hele kamer heen

iemand een idee wat ik hier aan kan doen, en of hij me misschien iets duidelijk probeert te maken?
bvd..
Oud 17-07-2006, 12:49
Nona
Nona is offline
Is het niet gewoon een kat met oppositional defiant disorder?

Misschien helpt corrigeren wel gewoon. Laat hem lekker spelen, maar als hij daarbij een rommel maakt van zijn voer of de was naar beneden trekt mag hij niet meer verder. Een beetje consequent zijn daarin zou misschien kunnen helpen tegen zijn gedrag.
Oud 17-07-2006, 16:04
Verwijderd
Een jonge kat is baldadig, soms buitenproportioneel, maar is jammergenoeg niet zo goed aan te pakken als bvb een hond. Je kunt het wel proberen door zijn speelgedrag te blokkeren als er iets fout gaat en hem gewoon op schoot houdt oid tot hij weer even van zn bui af is. Maar opnieuw, een kitten is nou eenmaal baldadig.

Maar je hebt het over letterlijk tegen de muur op lopen?
Alsof het beest compleet gestoord is geworden en aanvallen heeft?

Je vertelt het namelijk wel zo en als er in die trant iets aan de hand is zul je toch even naar een DA moeten oid.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 16:12
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 18-07-2006 @ 00:04 :

Maar je hebt het over letterlijk tegen de muur op lopen?
Alsof het beest compleet gestoord is geworden en aanvallen heeft?
noujaah niet echt helemaal.. maar t lijkt er soms op
maar over twee weken krijgt ie weer vaccinaties, dus ik kijk het nog ff an..
Oud 17-07-2006, 16:55
Verwijderd
is vrij normaal voor een kitten
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 17:43
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
salieee schreef op 18-07-2006 @ 00:55 :
is vrij normaal voor een kitten
hm, echt? t gaat zo hard en lang soms
Oud 17-07-2006, 19:06
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 17-07-2006 @ 17:12 :
noujaah niet echt helemaal.. maar t lijkt er soms op
maar over twee weken krijgt ie weer vaccinaties, dus ik kijk het nog ff an..
Nou, als het dier geen serieuze aanvallen heeft zal het gewoon baldadigheid zijn hoor
Succes.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 19:18
Verwijderd
Mijn katten nemen soms ook sprintjes achter dingen aan, ze stoppen alleen niet altijd bij de muur: ze lopen gewoon tegen de muur op omhoog. Eén van de katten heeft zo nu en dan een 'aanval' waarin ze steeds heen en weer door het huis rent, niet echt ergens achteraan, waarbij ze soms ook tafel- en stoelpoten en muren over het hoofd ziet en er tegen aan rent/glijdt. De ander beet vroeger ook in tenen als we in bed lagen (dat doen zoveel katten, dat is niet vreemd, de kat van mijn ouders doet het ook als je gewoon door het huis loopt), zij graaft ook om de etensbakjes heen, waarom ze dat doet weet ik nog steeds niet.

Je zou bij de dierenarts kunnen informeren als je er toch bent, maar ik denk dat het normaal kattengedrag is, zeker voor een kitten. Zo niet, dan moet ik ook met mijn katten toch eens naar de dierenarts.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 19:31
juno
juno is offline
Wij noemen dat thuis "stuiteren", en hij deed het als hij gefrustreerd was.

Of het goed is...je hebt in ieder geval een temperamentvol beestje, dus hem helpen zijn ei kwijt te raken kan nooit kwaad. Lekker spelen met hem, maar dan geen aanvalsspelletjes met jouw handen. Haal een echt kattespeeltje aan een stok. Die beweeg je dan alsof het een prooi is: laag bij de grond en van hem af, (geen enkele muis rent op de kat af!) en af en toe even stilhouden, en dan weer bewegen. Net alsof het een echte muis is. Heel spannend voor een kat: what is going to be the next move? Laat hem ook vaak de prooi vangen, hij moet wel kunnen winnen, anders raakt hij alleen maar nog gefrustreerder.

Het is er wel eentje die je niet binnen zult kunnen houden. Stuiteren was bij ons ook alleen de eerste drie weken tot ze genoeg gewend waren en naar buiten konden. Daarna was het over.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 19:32
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 17-07-2006 @ 20:31 :
(geen enkele muis rent op de kat af!)
Ook een suicidale muis niet?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 11:45
FrantiC
FrantiC is offline
hahaha..
noujaah dit klinkt in ieder geval bemoedigend
dat graven om het bakje schijnt heel normaal te zijn heb ik inmiddels van een ervaren katteneigenaar gehoord..
en als hij die gekke buien alleen heeft om zn energie kwijt te kunnen, kan ik daar ook wel mee leven
Oud 18-07-2006, 15:26
Fleurop
Fleurop is offline
Wij noemen dat altijd 'de gekke 5 minuten'. Of ze nu achter elkaar aanrennen of helemaal niet, soms zijn die beesten echt helemaal gek

MAAR dat heel hard heen en weer rennen kan ook zijn dat hij moeilijk van zijn ontlasting af kan komen.

1 van onze katten rent ook soms keihard door de kamer en gaat vervolgens de kattenbak in. Vervolgens komt hij er weer uit en rent nogmaals om tenslotte het 'weer op de kattenbak te proberen'.
De krabbewging maken katten ook in de kattenbak.

verder is het gedrag volgens mij redelijk normaal bij jongere katten.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 21:09
wizkid
wizkid is offline
Ik denk idd dat dit wel normaal gedrag is voor een kitten. Zelfs volwassen katten doen af en toe nog zo. Onze kater Figaro (16 jaar) graaft ook nog altijd bij zijn bakje, meestal als hij iets krijgt wat hij niet lekker vindt.
Oud 18-07-2006, 22:01
Chester90
Chester90 is offline
Dat is normaal gedrag voor een kitten Lekker gek doen en het baasje laten denken dat je niet spoort
Dat 'graven' enzo, zoiets doen ze ook bij de moederpoes bij de tepels, om melk eruit te pompen zegmaar. Je ziet dit ook wel bij honden.
Je kan een kat niet opvoeden als een hond maar als je kat bv iets stouts doet, bv etensbakje omgooien, even in de gang zetten.

Veel plezier met het katje, ben jaloers
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 22:07
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
volgens mij hebben de meeste dieren dit wel...
alle kittens die ik ken deden dat en veel volwassen katten ook nog
maar ook honden zijn daar erg goed in hoor
de hond van mn ouders was toen ze pup was helemaal gestoord...rondjes rennen tegen dingen oplopen, weg gaan slaan, dr dekentje begraven onder dr dekentje
mn eigen hond heeft dit nu nog steeds af en toe...
gewoon ff lekker gek doen..
zoals eerder al gezegd:
"de gekke vijf minuten" (of 10, of zelfs nog langer)
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Chester90 schreef op 18-07-2006 @ 23:01 :
Dat 'graven' enzo, zoiets doen ze ook bij de moederpoes bij de tepels, om melk eruit te pompen zegmaar.
Dat is toch niet echt graven...? Wat ik onder graven versta is iig een andere beweging dan de beweging die een kitten/pup/... maakt ivm het drinken. Wel eens een hond een kuil zien graven? Dat ziet er heel anders uit dan die 'drinkbeweging'.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 12:14
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-07-2006 @ 05:55 :
Dat is toch niet echt graven...? Wat ik onder graven versta is iig een andere beweging dan de beweging die een kitten/pup/... maakt ivm het drinken. Wel eens een hond een kuil zien graven? Dat ziet er heel anders uit dan die 'drinkbeweging'.
idd, hij doet het allebei, maar ik bedoelde echt een duidelijke graafbeweging..

anywayz, iedereen bedankt voor jullie reacties, k heb er weer wat vertrouwen in

weten jullie trouwens nog wat ik voor mika (de kat dus) kan doen nu het zo warm is? hij heeft voldoende drinken, hij kan naar binnen en naar buiten, en de ventilator staat aan.. andere ideen?
bvd!
Oud 20-07-2006, 13:59
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 20-07-2006 @ 13:14 :

weten jullie trouwens nog wat ik voor mika (de kat dus) kan doen nu het zo warm is? hij heeft voldoende drinken, hij kan naar binnen en naar buiten, en de ventilator staat aan.. andere ideen?
Een kat zoekt zelf wel een koel plekje. Vers drinkwater is het belangrijkst, denk ik.

Het is btw niet echt verstandig om een kat die je pas twee weken hebt buiten te laten...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:28
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-07-2006 @ 21:59 :
Een kat zoekt zelf wel een koel plekje. Vers drinkwater is het belangrijkst, denk ik.

Het is btw niet echt verstandig om een kat die je pas twee weken hebt buiten te laten...
ik heb het balkom zo afgezt dat ie er echt niet vanaf kan
Oud 21-07-2006, 21:14
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 20-07-2006 @ 13:14 :
idd, hij doet het allebei, maar ik bedoelde echt een duidelijke graafbeweging.
Volgens mij doen katten dat om hun geur af te zetten. Of hij wil het eten graag begraven in je vloerbedekking..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 23:13
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Jadis schreef op 22-07-2006 @ 05:14 :
Volgens mij doen katten dat om hun geur af te zetten. Of hij wil het eten graag begraven in je vloerbedekking..
kep pakket, zal ie nog ff druk mee zijn
Oud 29-07-2006, 10:07
Verwijderd
De dingen die jij beschrijft is wat mij betreft echt het prototype van een gefrustreerde kat.
Natuurlijk is het zo dat een kitten speels, wild, ondeugend en zelfs heel stout kan zijn, maar ik ken in mijn omgeving geen enkel kitten dat tegen muren aan knalt voor zijn of haar lol.

Het vervelende is dat het vrij moeilijk is te ontdekken waaróm jouw kitten blijkbaar op een bepaald vlak geen mogelijkheid heeft om zich te uiten.
Een paar dingen kun je jezelf afvragen: laat je hem vaak alleen spelen of speel je heel vaak samen met hem; ben je vaak weg en zit hij daarom dus veel alleen; heb je genoeg uitdagende speeltjes etc.
Als je merkt dat hij niet genoeg voldoening haalt uit het achterna rennen van een muisje, probeer dan een leuk uitdagend spelletje voor hem te bedenken waarbij hij tevens het meubilair heel houdt (niet geheel onbelangrijk ) leg bijvoorbeeld zijn favoriete snoepje op een moeilijk bereikbaar plekje en laat hem maar eens nadenken hoe hij daar bij zou moeten komen.
Omdat ik er vanuit ga dat je als arme student waarschijnlijk niet heel veel ruimte hebt waarin hij zich kan uitleven zul je dingen moeten bedenken waarbij hij zijn energie ook kwijt kan raken, maar dan bijvoorbeeld met 'nadenken' in plaats van door de kamer stuiteren.

Wat ook zou kunnen helpen is wat ritme en structuur aan proberen te brengen, dus vaste knuffel- of kamkwartiertjes, een speelkwartier waar je je ook een beetje aan probeert te houden.

ennehm.... tenen bijten is natuurlijk ook gewoon een heel leuk spelletje, hč

Ook al ben jíj degene die de oplossing moet bedenken, ga niet denken dat je echt iets fout doet met je kitten en dat hij zich daarom zo gedraagt, want het ene kitten is het andere simpelweg niet en heeft gewoon wat meer uitdaging en aandacht nodig.

Jij kent je eigen kitten het best en ik denk dat deze manier al een stap in de goede richting is om er achter te komen wat hem precies dwars zit.

Dat graven doet hij trouwens omdat hij geen honger meer heeft en het voer zeg maar 'weg' wil hebben (begraven) en dat is inderdaad helemaal normaal

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 10:21.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 14:03
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 29-07-2006 @ 18:07 :
De dingen die jij beschrijft is wat mij betreft echt het prototype van een gefrustreerde kat.
Natuurlijk is het zo dat een kitten speels, wild, ondeugend en zelfs heel stout kan zijn, maar ik ken in mijn omgeving geen enkel kitten dat tegen muren aan knalt voor zijn of haar lol.

maar hij vliegt niet expres tegen de muur aan... meer zo van: ojah, n muur, en dat gauw willen keren maar uitglijden op het pakket enzo

ik moet zeggen dat hij inmiddels ook n stukje rustiger geworden is, misschien had het gewoon te maken met het verhuizen, en dat ie daarom zo onrustig was..
Oud 29-07-2006, 17:05
Verwijderd
Haha, je zou onze katten eens moeten zien. ^_^ Jij bent weinig gewend. Je zou hem wat meer buiten kunnen laten spelen, daar wordt hij vast wat rustiger van en hij zal daar niet snel schade aanrichten. Een andere manier om hem iets rustiger te laten zijn is hem wat meer aandacht geven, het kan namelijk zijn dat hij op deze manier aandacht wil trekken (wat hem klaarblijkelijk uitstekend lukt).

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 17:58
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 29-07-2006 @ 15:03 :
maar hij vliegt niet expres tegen de muur aan... meer zo van: ojah, n muur, en dat gauw willen keren maar uitglijden op het pakket enzo

ik moet zeggen dat hij inmiddels ook n stukje rustiger geworden is, misschien had het gewoon te maken met het verhuizen, en dat ie daarom zo onrustig was..
In dat geval is dat echt gewoon kitten gedrag, lekker laten rennen

(heel dat verhaal voor niks )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2006, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 29-07-2006 @ 11:07 :
Dat graven doet hij trouwens omdat hij geen honger meer heeft en het voer zeg maar 'weg' wil hebben (begraven) en dat is inderdaad helemaal normaal
Die van mij neemt geen hap van het voer, zou ze dan nooit honger hebben? (Of is het dan meer om aan te geven dat ze dat voer niet lust oid?)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2006 @ 12:55 :
Die van mij neemt geen hap van het voer, zou ze dan nooit honger hebben? (Of is het dan meer om aan te geven dat ze dat voer niet lust oid?)
Hoe bedoel je? Dat ze er langs loopt, niks eet en dan gaat graven?

Als je dat bedoelt, dan is dat inderdaad om aan te geven dat ze het niet wil, maar dat betekent niet per se dat ze het voer niet lust. Het is gewoon een soort teken waarmee ze zeggen: "Ik hoef geen eten (meer)"

(Ik snap dat nooit, want er is niemand die ze het voer naar binnen wil proppen dus waarom kun je er dan niet gewoon rústig langs lopen zonder dat gegraaf, maar misschien moet je een kat zijn om dat te begrijpen )
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 30-07-2006 @ 15:09 :
Zo iets idd of er speciaal voor naar toe loopt.

Ze eet het alleen (vrijwel) nooit. Nooit in de betekenis van 'dat eten nooit eten', waar ik uit opmaak dat ze het idd niet lust (anders zou ze het wel eens eten, lijkt me?). Ze doet het vaak bij het natvoer, bij de brokjes zelden en die eet ze wel regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2006 @ 21:52 :
Zo iets idd of er speciaal voor naar toe loopt.

Ze eet het alleen (vrijwel) nooit. Nooit in de betekenis van 'dat eten nooit eten', waar ik uit opmaak dat ze het idd niet lust (anders zou ze het wel eens eten, lijkt me?). Ze doet het vaak bij het natvoer, bij de brokjes zelden en die eet ze wel regelmatig.
Onze katten halen hun neus ook op voor natvoer. Ze kijken ons zelfs gekwetst aan zo van: "Hoe kún je ons nou ZOIETS te eten geven!"

Maar het kan dus best dat ze die beweging maakt, omdat ze het niet lust, het is gewoon een soort 'weg ermee' beweging.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 21:05
Verwijderd
Ze is sowieso een beetje vreemd. (Maar ja, welke kat is dat niet. ) De ander heeft juist met droog voer zo iets van: "Hoe kún je me nou ZOIETS te eten geven!" Ze eet het alleen als ze echt honger heeft en echt geen natvoer (meer) krijgt.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2006 @ 22:05 :
Ze is sowieso een beetje vreemd. (Maar ja, welke kat is dat niet. ) De ander heeft juist met droog voer zo iets van: "Hoe kún je me nou ZOIETS te eten geven!" Ze eet het alleen als ze echt honger heeft en echt geen natvoer (meer) krijgt.
Nou ja, da's dus het grappig, onze britjes (raskatten) moeten dat natvoer dus écht niet, terwijl onze andere kat (een soort van mislukt lapjes achtig beest met alleen tekening op haar rug en staart ) helemaal los gaat op natvoer.

Ach ja... rare jongens die Romeinen
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 22:21
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
perseus schreef op 30-07-2006 @ 01:05 :
Haha, je zou onze katten eens moeten zien. ^_^ Jij bent weinig gewend.
zeg maar: niets
ikheb eerder alleen n vis gehad
Oud 30-07-2006, 22:21
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 30-07-2006 @ 01:58 :
In dat geval is dat echt gewoon kitten gedrag, lekker laten rennen

(heel dat verhaal voor niks )
hahaha maar bedankt hoor
Oud 31-07-2006, 01:09
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 30-07-2006 @ 15:09 :

Als je dat bedoelt, dan is dat inderdaad om aan te geven dat ze het niet wil, maar dat betekent niet per se dat ze het voer niet lust. Het is gewoon een soort teken waarmee ze zeggen: "Ik hoef geen eten (meer)"

(Ik snap dat nooit, want er is niemand die ze het voer naar binnen wil proppen dus waarom kun je er dan niet gewoon rústig langs lopen zonder dat gegraaf, maar misschien moet je een kat zijn om dat te begrijpen )
Ik dacht altijd dat het "graven" betekende dat ze het willen bewaren tot een later tijdstip, of er nu wel of niet gegeten is. Net als een hond met een bot.

Het gegraaf is net zoiets natuurlijks als jeuk wegkrabben. Het moet gebeuren.
Oud 09-08-2006, 21:57
Droomz
Droomz is offline
Dat rennen enzo is normaal. Dat doet mijn 18jarige kat zelfs nog. Dan rent ie door het hele huis heen.
Oud 14-08-2006, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Droomz schreef op 09-08-2006 @ 22:57 :
Dat rennen enzo is normaal. Dat doet mijn 18jarige kat zelfs nog. Dan rent ie door het hele huis heen.
Je kan je kat zelfs nog een beetje opjutten door 'm uit te dagen en achter hem aan te rennen. Dat is echt supergrappig. Daarna aai ik hem altijd even om 'm gerust te stellen en duidelijk te maken dat het spelletje over is..
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 07:09
arPos
arPos is offline
is normal is hun "ontdek" tijd
Oud 25-08-2006, 14:21
juno
juno is offline
Als die van ons het eten het niet bevalt, leggen ze er iets overheen. Een theedoek, een plastic zakje, een sok, wat ze maar kunnen vinden. Dat doen ze ook als ze een "ongelukje"hebben gehad.

En iedere gek zijn gebrek hoor: ze likken graag aan plastic zakken, ongeacht de inhoud. Het kitten dat er later bij kwam heeft die tic ook al overgenomen.

Katten zijn raar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten