Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Geloof is niet zoiets als mode ofzo, waarbij je je laat leiden door de meute. Laatst gewijzigd op 18-06-2006 om 19:58. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Is het overigens niet ook zo dat Nederlandse katholieken veel minder dan in het buitenland onder invloed van het vaticaan vallen?
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor mij zijn er 2 stromingen, de progressieve en de conservatieven .. Hier bedoel ik mee, diegene die star vast blijven houden aan boekjes, heiligen en kritiek leveren op de manier zoals anderen (rooms)katholieken hun geloof beleiden. Daarnaast hebben we dan de groep die wat moderner is, mee gaat met de tijd, hun geloof ook uitvoert doormiddel van inzet en zo nu en dan naar de kerk gaat. Ik heb er zelf een hekel aan om iedere week naar de kerk te gaan om zo een bepaald weekritme te creeëren; dat omdat ik me anders verplicht voel om te gaan en daar te zitten. Zelf zet ik me wel in door (dat dan weer wel) ingeroosterd te zijn om te akkolieten. Als ik kijk naar mijn eigen kerk, vinden we de paus eerder een statussymbool of kerkleider dan een God op aarde. Afstammeling van Petrus ... We luisteren wel, maar ze hebben hier niet zo'n invloed als bv. in bepaalde afrikaanse landen, waar ze nog onder het juk van de kerk leven (vb. condoom gebruik, abortus, vanalles meer). Wat betreft het beleiden van het katholisisme, ik haak al af als mensen beginnen met: 'jullie aanbidden toch Maria'. Meestal probeer ik het wel uit te leggen. Zelf bid ik liever tot God dan tot een Jezus of Maria .. raar? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Of laten we het nog verder nemen: was je ook christen geweest als je nog nooit een bijbel had gezien? Als god echt zo omnipresent is zou dat eigenlijk wel moeten.
||
Citaat:
![]() Als een God zich wil laten kennen door een heilig boek en alleen daardoor is er toch helemaal geen conflict met zijn omnipresentzijn? |
![]() |
|||
Bereid je voor op dooddoeners (die wel opgaan).
Citaat:
Citaat:
(offtopic?)
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Allemaal dingen die ik niet in mijn Bijbel heb gelezen en dus niet accepteer, want ik gebruik voor mijn geloof de Bijbel als leidraad. Ik bedoel het niet als aanval, maar ik zet er grote vraagtekens bij. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Deze twee woorden zijn ook niet identiek, natuurlijk. Paus is Nederlands, Papa is Italiaans/Latijn en Abba is Aramees. Dat deze woorden van elkaar afgeleid zijn, betekent absoluut niet dat ze ook inwisselbaar zijn. Het woord 'paus' komt dus niet in de bijbel voor. Het woord 'Abba' wel, maar in een geheel andere context, namelijk alleen om God aan te duiden en niet om mensen aan te duiden.
||
Citaat:
Matt 23: 7b-12 Gij zult u niet rabbi laten noemen; 8 want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. 9 En gij zult op aarde niemand uw vader (paus) noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. 10 Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. 11 Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn. 12 Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden. En als ik de bijbel ietsie mag moderniseren zou het vervolg er zo uit komen te zien: 13 Maar wee u, bisschoppen en patriarchen, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
Laatst gewijzigd op 12-08-2006 om 17:54. |
![]() |
||
Citaat:
Het 13e vers in een normale vertaling luidt (NBG '51): 13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen. De vergelijking tussen de paus en de stroming der Farizeeen slaat echt nergens op. Enige kennis van het 1e-eeuwse Jodendom zou je dit doen inzien. Los van mijn persoonlijke antipathie jegens het 'moderniseren' van de bijbel, moet je, als je dat doet, het wel goed doen en niet zomaar iets bedenken omdat dat toevallig in je eigen gedachtegoed past.
||
Citaat:
Het woord vader is in de vulgaat patrem in de griekse tekst patera. Ons pappa is eveneens aan ons vader verwant ondanks dat de verschuiving van p naar v geen vat daar op heeft gehad. Net als dat Ab in het hebreeuws vader betekend en Abba pappa. Wanneer Jezus de Vader met Abba (pappa) aanspreekt en zijn leerlingen verbiedt mensen de titel van vader te geven zie ik daar geen verschil tussen. Er verschil in willen zien en verschil in leggen dat is wat mij betreft hetzelfde als de farizeeen deden.
||
Citaat:
Natuurlijk zijn de woorden 'paus' en 'pappa' etymologisch gezien aan elkaar verwant. Dit zijn overigens de woorden 'Ab' en 'pappa' niet. Desalniettemin kun je deze twee zaken niet zomaar inwisselen, omdat ze iets totaal anders aanduiden. De idee 'paus' duidt de geestelijk leider van de rk kerk aan; iets totaal anders dan het Hebreeuws/Aramese 'Abba'. Bovendien is de term 'paus' pas in de huidige betekenis in gebruik gekomen toen de bisschop van Rome meer en meer macht kreeg en is zij niet vanaf het begin van het christendom in deze vorm gehanteerd.
||
Citaat:
Ik stelde dat pappa op een zelfde wijze afgeleid is van vader als abba van ab. Evenals abba qua betekenis hetzelfde is als ons pappa. Daar paus etymologisch gezien verwant is aan pater, waar ligt dan dat betekenisverschil, waardoor het woord van Christus niet op zijn titel van toepassing is? Al kan ik natuurlijk evengoed ageren tegen de vele paters die de Roomse hierarchie rijk is, als je dat liever is. Of moest ik het over de durf van de paus hebben, dat deze zich met God gelijk durft te stellen, doordat hij zich heilige vader laat noemen (Joh 17:11)? Waar Jezus duidelijk stelt: laat je geen vader noemen, doet Rome of haar neus bloedt, terwijl ze met Trente bovendien die mensen vervloekt die zich willen laten reformeren naar het woord Gods.
Laatst gewijzigd op 13-08-2006 om 15:02. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Zowel argument 1 als 3 zijn resultaat van conservatieve en letterlijke interpretatie van de bijbel. Als dat vast staat verandert dat gegeven in een killer voor iedereen die tegenwoordig de bijbel nog serieus neemt. Als een SGP'er aan komt hobbelen en roept dat Madonna achter de tralies moet omdat de kerk dat vind dan kun je hem met dit soort voorbeelden vrij effectief vernederen, door ermee aan te tonen dat zijn argumentatie gevaarlijk is. Hetzelfde argument heeft immers oorlogen veroorzaakt, dus waarom zou het deze keer niet tot narigheid leiden. Het tweede argument snijdt vooral hout tegen mensen die zich op de bijbel baseren. Creationisme krijgt bijvoorbeeld door onmogelijkheden in de bijbel een prompte doodklap. Ook de discussie of god bestaat als feit is er vrij snel mee beslecht in het nadeel van de man op de wolk. Als jij echter de bijbel wilt beschouwen als een serie vertellingen die niet letterlijk genomen moeten worden, maar die gewoon interessante mythologie zijn met hier en daar een goede les, dan is er weinig tegen te argumenteren. Hoogstens kun je aangevallen worden op de bijzonder wrede verhalen in het Oude Testament, wat je kunt pareren door te stellen dat jet Oude Testament niet serieus neemt. De discussie is dus zeg maar zeer doelgroepsgericht. Ik kan elke fundamentalist binnen een post of vijf onderuit halen. Maar waarom zou ik zomaar vooruitstrevende gelovigen aan gaan vallen? Hoogstens als de discussie gaat over wat nu eigenlijk feitelijk waar is, maar als de vraag is of ze gelijk hebben, dan mag ik denk ik best zeggen dat ze dat niet hebben.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
[songtext] fanatiek katholiek 0123456789 | 12 | 21-02-2005 22:12 | |
Lifestyle |
katholiek-af lulfiep | 31 | 19-05-2004 22:33 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |