Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2006, 21:14
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 22:04 :
Er leven ongeveer 30.000 Joden in Iran.
Lezen we dan even mee:

Citaat:

Like other religious minorities in Iran, Jews suffer from officially sanctioned discrimination, particularly in the areas of employment, education, and housing. They may not occupy senior positions in the government or the military and are prevented from serving in the judiciary and security services and from becoming public school heads.[26]

The anti‑Israel policies of the Iranian government, along with a perception among radical Muslims that all Jewish citizens support Zionism and the State of Israel, create a hostile atmosphere for the Jewish community. In 2004, many Iranian newspapers celebrated the one-hundredth anniversary of the publishing of the anti-Semitic forgery The Protocols of the Elders of Zion.[26] Jews often are the target of degrading caricatures in the Iranian press.[27] Jewish leaders reportedly are reluctant to draw attention to official mistreatment of their community due to fear of government reprisal.[26]

The legal system also discriminates against religious minorities who receive lower awards than Muslims in injury and death lawsuits and incur heavier punishments. In 2002, the law was passed that made the amount of "blood money" (diyeh) paid by a perpetrator for killing or wounding a Christian, Jew, or Zoroastrian man the same as it would be for killing or wounding a Muslim.[26]
Former president Khatami visits a Tehran Jewish center.
Enlarge
Former president Khatami visits a Tehran Jewish center.

With some exceptions, there is little restriction of or interference with the Jewish religious practice; however, education of Jewish children has become more difficult in recent years. The Iranian government reportedly allows Hebrew instruction, recognizing that it is necessary for Jewish religious practice. However, it strongly discourages the distribution of Hebrew texts, in practice making it difficult to teach the language. Moreover, the Iranian government has required that several Jewish schools remain open on Saturdays, the Jewish Sabbath, in conformity with the schedule of other schools in the school system. Since working or attending school on the Sabbath violates Jewish law, this requirement has made it impossible for observant Jews both to attend school and adhere to a fundamental tenet of their religion.[26]

Jewish citizens are permitted to obtain passports and to travel outside the country, but they often are denied the multiple-exit permits normally issued to other citizens. With the exception of certain business travelers, the authorities require Jewish persons to obtain clearance and pay additional fees before each trip abroad. The Iranian government is concerned about the emigration of Jewish citizens and permission generally is not granted for all members of a Jewish family to travel outside the country at the same time.[26]

In 2000, 10 of 13 Jews arrested in 1999 were convicted on charges of illegal contact with Israel, conspiracy to form an illegal organization, and recruiting agents. Along with 2 Muslim defendants, the 10 Jews received prison sentences ranging from 4 to 13 years. An appeals court subsequently overturned the convictions for forming an illegal organization and recruiting agents, but it upheld the convictions for illegal contacts with Israel with reduced sentences. One of the 10 was released in February 2001 and another in January 2002, both upon completion of their prison terms. Three additional prisoners were released before the end of their sentences in October 2002. In April 2003, it was announced that the last five were to be released. It is not clear if the eight who were released before the completion of their sentences were fully pardoned or were released provisionally.[26] Even though anti-Semitic acts are rare in Iran, the trial led to the rising of tensions against the Jewish community.[27] During and shortly after the trial, Jewish businesses in Tehran and Shiraz were targets of vandalism and boycotts, and Jewish persons reportedly have suffered personal harassment and intimidation.[26]
Advertentie
Oud 10-08-2006, 21:17
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 21:51 :
Ja, ik snap dat niet zo goed. Hoe zou jij (in algemene zin) het vinden als je zo open en bloot voor de persfotografen tentoon gesteld wordt als je dood bent?
En wie zeggen dat Duitsers niet pro-joods kunnen zijn!

Verder heb je ook gelijk dat de joden weer in kwaad daglicht worden gesteld. Ze krijgen ook van alles de schuld. Vreselijk!

Oud 10-08-2006, 21:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 10-08-2006 @ 22:17 :
En wie zeggen dat Duitsers niet pro-joods kunnen zijn!

Verder heb je ook gelijk dat de joden weer in kwaad daglicht worden gesteld. Ze krijgen ook van alles de schuld. Vreselijk!
Hey, Al Sahaf is ook weer onder ons.
Oud 10-08-2006, 21:21
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 10-08-2006 @ 22:14 :
Lezen we dan even mee:
Wikipedia. Begin niet weer hé, een artikel waar dan nog boven vermeld staat dat de bron niet per se serieus moet worden genomen. The neutrality and factual accuracy of this article are disputed.
Over hoe precies Joden in Iran verzeild zijn geraakt, tja, daar zijn halve bibliotheken over geschreven. Het punt is dat je nergens iets van bewijs zult vinden van enige discriminatie, vrij logisch als je ziet wie dat stukje geschreven heeft.
Vb: Tijdens het begin van de crisis brachten de verschillende Joodse gemeenschappen in Iran gezamelijk een boodschap naar buiten via de media om de gemoederen wat te bedaren, geen haan die ernaar kraaide.

Het lijkt hier een ziekte, artikels zoeken die toch maar je mening bevestigen, zonder verder te kijken of de info wel accuraat is.
Oud 10-08-2006, 21:23
Verwijderd
Wikipedia is vrij betrouwbaar, maar natuurlijk niet als het op controversiële onderwerpen aankomt.
Oud 10-08-2006, 21:27
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-08-2006 @ 22:23 :
Wikipedia is vrij betrouwbaar, maar natuurlijk niet als het op controversiële onderwerpen aankomt.
Het idee dat er een ras 'Perzische Joden' zou bestaan is opzich al opmerkelijk Dan had onze gekleurde auteur toch gewoon Joden in Iran kunnen schrijven, nu valt ie door de mand.
Oud 10-08-2006, 23:46
ijscoman
ijscoman is offline
Beetje zwak om het meteen maar als onwaar af te doen als het bij wikipedia vandaan komt. Laat jij maar eens zien dat die joden het daar als hemnel op aarde hebben....
Oud 11-08-2006, 00:26
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 11-08-2006 @ 00:46 :
Beetje zwak om het meteen maar als onwaar af te doen als het bij wikipedia vandaan komt. Laat jij maar eens zien dat die joden het daar als hemnel op aarde hebben....
Nou dat lijkt me weer het andere uiterste. Ik denk zeer zeker dat joden in Iran, op bepaalde punten het wat moeilijk hebben. Maar hebben alle iraniers dat niet, min of meer? Je kan er iig wel als jood wonen zonder doodgemaakt te worden. Dus hier zit je al fout
Oud 11-08-2006, 01:06
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 01:26 :
Nou dat lijkt me weer het andere uiterste. Ik denk zeer zeker dat joden in Iran, op bepaalde punten het wat moeilijk hebben. Maar hebben alle iraniers dat niet, min of meer? Je kan er iig wel als jood wonen zonder doodgemaakt te worden. Dus hier zit je al fout
Nou dat vraag ik me dus af. Als hun daar vinden dat je iets fout doet dan kan het best wel eens zo zijn dat dat het rechtssysteem daar heel erg in jouw nadeel zal gaan oordelen omdat je geen moslim bent. Maar om even terug te komen op jouw artikel: Je kan wel beweren dat Israel een racistische staat is maar ik denk toch echt dat het door landen als Iran ruimschots overtroffen wordt. Als we alle arabische landen er bij pakken dan denk ik dat Israel nog geen eens de top 10 zou kunnen halen.
Oud 11-08-2006, 01:07
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Er staat bv. nergens in jouw stukje dat de Joden in Iran wel degelijk vertegenwoordigd worden op politiek niveau en actief betrokken worden bij het lokale politieke leven in de steden waar ze wonen, vooral dat laatste is van enorm belang in Iran omdat veel steden zich loswerken van de nationale politiek. Je meende te weten dat Joden in Iran voor hun leven moeten vrezen, terwijl minderheden in Iran het eigenlijk vrij goed doen dankzij die iets onafhankelijkere lokale politiek.

Een voorbeeldje bv. waar Wikipedia in de fout gaat is het stukje over het bloedgeld. Dat is een praktijk die in de jaren 80 vreselijk populair wordt bij armere mensen om verkeersongelukken op te lossen (Teheran breekt daar alle records) maar sinds '89 niet meer praktisch uitgevoerd.

Ik heb niets tegen wikipedia hoor, maar het is hier echt een stijl geworden om artikels te plakken gewoon omdat ze meegaan in de mening van de poster, zonder ook maar iets de dubbelchecken.
Oud 11-08-2006, 01:09
ijscoman
ijscoman is offline
Laat dan eens een artikel zien waar iets anders in staat van een "onafhankelijke" bron.
Oud 11-08-2006, 01:18
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-08-2006 @ 02:09 :
Laat dan eens een artikel zien waar iets anders in staat van een "onafhankelijke" bron.
Ik denk dat als je wat google't een resem zelfde artikels zal vinden. Dat de Joden in Iran een minderheid zijn en dus de logische strijd hebben die elke minderheid voert wereldwijd, dat er wat heisa was omwille van de uitspraken van Ahmadinejad over de holocaust maar dat er in Iran nooit echte problemen zijn geweest met de Joden.
Oud 11-08-2006, 06:27
hookee
hookee is offline
Dat kun je dan linea recta doortrekken op Israël toch? Hebben Israëlische arabieren het zo slecht in Israël? Waaruit haalt iemand het idee dat Israël racistisch is?
Ik kan me wèl voorstellen dat ze inkomende arabieren strenger controleren, om duidelijke redenen.
Dàt doet me weer denken aan die heisa op Heatrow gisteren; iedereen werd (politiek correct) gecontroleerd op vloeistoffen en gels, terwijl volgens mij voldoende geweest was alleen de arabische passagiers te controleren. Maar ja.. dàt zou racisme zijn dus dàt mag niet...
Oud 11-08-2006, 09:39
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 11-08-2006 @ 02:06 :
Nou dat vraag ik me dus af. Als hun daar vinden dat je iets fout doet dan kan het best wel eens zo zijn dat dat het rechtssysteem daar heel erg in jouw nadeel zal gaan oordelen omdat je geen moslim bent. Maar om even terug te komen op jouw artikel: Je kan wel beweren dat Israel een racistische staat is maar ik denk toch echt dat het door landen als Iran ruimschots overtroffen wordt. Als we alle arabische landen er bij pakken dan denk ik dat Israel nog geen eens de top 10 zou kunnen halen.
Wat is jouw punt? Los van het feit of Arabische landen racistisch zijn of niet (ook stom dat je Iran als een arabisch land ziet). Maakt dat het gedrag van Israel minder erg?
Oud 11-08-2006, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 10:39 :
Wat is jouw punt? Los van het feit of Arabische landen racistisch zijn of niet (ook stom dat je Iran als een arabisch land ziet). Maakt dat het gedrag van Israel minder erg?
Ja natuurlijk, want als Pietje knikkers steelt mag ik dat ook.
Oud 11-08-2006, 10:27
hookee
hookee is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 10:39 :
Met gedrag bedoel je racistisch gedrag? Ik moet de bewijzen daarvan nog zien, ik heb nog geen arabier uit Israël zien vluchten.
Oud 11-08-2006, 10:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Relief schreef op 10-08-2006 @ 22:07 :
wat een debiel zeg. Alles voor een stukje faam!
Voor welke zender of blad fotografeert die gek?
internationale pers. Deze debiel stond op foto's die de hele wereld zijn overgegaan; verspreid door ondermeer Reuters, Associated Press en Agency France Presse (of hoe je dat ook spelt).
Oud 11-08-2006, 10:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Discriminatie bestaat op sociaal en bureaucratisch niveau. Van vervolging is geen sprake.
Oud 11-08-2006, 10:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-08-2006 @ 11:03 :
Ja natuurlijk, want als Pietje knikkers steelt mag ik dat ook.
Nee, maar het gaat erom dat iedereen met de grootste vinger naar Israel wijst en de andere kant op kijkt als het in andere landen gebeurt.

klik
Oud 11-08-2006, 10:55
Cartosa
Cartosa is offline
Ik denk dat het qua racisme, ongelijkheid, discriminatie enz in de hele regio wel meevalt. Maak je een wereld top-10 dan denk ik dat je vooral Westerse landen zal vinden
Oud 11-08-2006, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 11-08-2006 @ 11:54 :
Nee, maar het gaat erom dat iedereen met de grootste vinger naar Israel wijst en de andere kant op kijkt als het in andere landen gebeurt.

klik
Ja, ik heb net zo min een hoge pet op van Israël als van de omliggende landen, hoor.

Maar het is toch geen wedstrijdje wie er het meest evil is...
Oud 11-08-2006, 11:04
Sherpao
Sherpao is offline
Kijkt u even naar dit filmpje. Deze meneer heeft veel respect van mij verdiend.

http://video.google.com/videoplay?do...31896689197790
Oud 11-08-2006, 11:10
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 11-08-2006 @ 11:27 :
Met gedrag bedoel je racistisch gedrag? Ik moet de bewijzen daarvan nog zien, ik heb nog geen arabier uit Israël zien vluchten.
Lol
Oud 11-08-2006, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 11-08-2006 @ 11:54 :

klik
Oh zou elk land dus een ander land binnen mogen vallen?
Oud 11-08-2006, 11:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:11 :
Oh zou elk land dus een ander land binnen mogen vallen?
nee en daarom krijgt Libanon op zn donder.

(maar volgens mij mis je de strekking van mijn bericht)
Oud 11-08-2006, 11:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:10 :
Lol
Ik ook niet, eigenlijk.
Wel Israel in zien vluchten. Werden als collaborateurs beschouwd. Kregen een veilig onderkomen in Israel aangeboden.

Je zou ook gek zijn dat als je in een villa in Umm al Fahm kunt leven je gaat vluchten naar de westelijke jordaanoever ofzo

Heb wel arabieren uit gaza en west. jordaanoever zien vluchten naar het buitenland (ironisch genoeg voornamelijk vanwege de angst dat ze gezien werden als collaborateurs).
Oud 11-08-2006, 11:17
Sherpao
Sherpao is offline
Israel mag elk land binnenvallen?
Oud 11-08-2006, 11:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:22 :
Hezbollah is Libanon?
Hezbollah is vertegenwoordigd in de regering en
Libanon deed geen fuck aan hezbollah en moet dan maar de consequenties aanvaarden. Je kunt niet verwachten dat je buur je met rust laat als een militante groep dat zich ingenesteld heeft op jouw grondgebied continue aanvallen uitoefent op je buur.
Oud 11-08-2006, 11:25
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-08-2006 @ 12:23 :
Libanon deed geen fuck aan hezbollah en moet dan maar de consequenties aanvaarden. Je kunt niet verwachten dat je buur je met rust laat als een militante groep dat zich ingenesteld heeft op jouw grondgebied continue aanvallen uitoefent op je buur.
Wat een complete onzin dat je hier dagelijks ten toon spreidt. Heb je geen geweten dat je maar keer op keer leugens verspreidt en alles baseert op je leugens? Waar the fuck ben je mee bezig!!!!
Oud 11-08-2006, 11:27
Sherpao
Sherpao is offline
Hezbollah ontvoerde TWEE joodse soldaten om de vrijlating van honderden Libanese gevangenen te bewerkstelligen. Daar begon het mee. Het was Israel die de aanval opende en het was Israel dat Lebanon aanviel.
Oud 11-08-2006, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Sherpao schreef op 11-08-2006 @ 12:04 :
Kijkt u even naar dit filmpje. Deze meneer heeft veel respect van mij verdiend.

http://video.google.com/videoplay?do...31896689197790
Kdacht dat BBC zoveel mogelijk objectief probeerde te zijn
Oud 11-08-2006, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Dan had Israel zich naar de wereldgemeenschap moeten richten. Maargoed, Israel krijgt het dubbel en dwars terug
Oud 11-08-2006, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Ja want geweld is goed te praten.
Oud 11-08-2006, 11:32
hookee
hookee is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 11-08-2006 @ 11:55 :
Ik denk dat het qua racisme, ongelijkheid, discriminatie enz in de hele regio wel meevalt. Maak je een wereld top-10 dan denk ik dat je vooral Westerse landen zal vinden
Zou dat kunnen komen omdat in westerse landen veelal multicultuur is opgedrongen? Dat we hier in NL bijvoorbeeld spreken over een miljoen moslims t.o.v. de eerder genoemde 30.000 Iraanse joden?
Ik wil niet ontkennen dat in NL verschillend wordt gekeken naar ras/religie. Veelal wordt daardoor door de overheid een minderheid positief gediscrimineerd, om ze een kans te geven die ze (blijkbaar) niet hebben.
Oud 11-08-2006, 11:32
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:29 :
Kdacht dat BBC zoveel mogelijk objectief probeerde te zijn
Sky News. Sky News maakt deel uit van het netwerk van Rupert Murdoch.
Oud 11-08-2006, 11:33
juno
juno is offline
Het begon allemaal al jaren en jaren eerder. Er zit zoveel oud zeer in die regio.
Oud 11-08-2006, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Sherpao schreef op 11-08-2006 @ 12:32 :
Sky News. Sky News maakt deel uit van het netwerk van Rupert Murdoch.
Ohja, foutje
Oud 11-08-2006, 11:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:30 :
Dan had Israel zich naar de wereldgemeenschap moeten richten. Maargoed, Israel krijgt het dubbel en dwars terug
Pardon? Libanon had dat moeten doen, want zij gaven te kennen dat ze niks konden beginnen aan Hebzollah en de hulp moeten inschakelen. Desnoods door een brug te bouwen naar Israel toe.

In plaats daarvan staken ze de kop in het zand en praat de idioot Siniora met tranen in de ogen over dat Libanon altijd Arabisch zal blijven.

Zucht. Alsof Israel van plan is om Libanon over te nemen
Oud 11-08-2006, 11:39
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-08-2006 @ 12:30 :
ik las ergens dat Israel alweer 18 soldaten heeft verloren. Ze zitten als ratten in de val. Als Israel besluit om nog eens 40.000 troepen naar Libanon neer te zenden dan vraag ik me af hoeveel er daar levend vandaan nog zullen komen. Met die Hezbollah-strijders valt gewoon niet te sollen!
Oud 11-08-2006, 11:40
Sherpao
Sherpao is offline
Die Gatara lijkt echt een Duracell-konijn. Bekijk het eens van de niet-joodse kant!!!
Oud 11-08-2006, 11:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 11-08-2006 @ 12:27 :
Hezbollah ontvoerde TWEE joodse soldaten om de vrijlating van honderden Libanese gevangenen te bewerkstelligen. Daar begon het mee. Het was Israel die de aanval opende en het was Israel dat Lebanon aanviel.
Lol, rot op, je weet best dat die ontvoering (die een oorlogsmisdaad is omdat het een gijzeling betreft, lees Amnesty er maar op na) deel was van een aanval op een grenspost waarbij acht anderen omkwamen.

Het werkt al sinds de oudheid zo dat een aanval op een land geld als een oorlogsverklaring en dat de andere kant dan terug slaat, dus wat bazel je nou dat Israël begonnen zou zijn?
Oud 11-08-2006, 11:45
juno
juno is offline
Ja, helden zijn het, die bomgordeljongens van hezbollah.
Oud 11-08-2006, 11:55
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 12:41 :
Lol, rot op , je weet best dat die ontvoering (die een oorlogsmisdaad is omdat het een gijzeling betreft, lees Amnesty er maar op na) deel was van een aanval op een grenspost waarbij acht anderen omkwamen.

Het werkt al sinds de oudheid zo dat een aanval op een land geld als een oorlogsverklaring en dat de andere kant dan terug slaat, dus wat bazel je nou dat Israël begonnen zou zijn?
Leg me even precies uit zonder teveel gescheld hoe de ontvoering van TWEE joodse soldaten een oorlog ontketend. Misschien kun je me ook even vertellen op wat voor vreedzame wijze Israel Palestijnse en Lebanese gevangenen gemaakt heeft.
Verder heb je bijna in elk van je betoogjes lopen zaniken dat Hezbollah een staat binnen een staat is en nu is het ineens een land!
Oud 11-08-2006, 12:06
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
juno schreef op 11-08-2006 @ 12:45 :
Ja, helden zijn het, die bomgordeljongens van hezbollah.
Ik heb daar geen berichten of beelden van kunnen zien. Wel weet ik dat de Hezbollah-leeuwen superieur zijn in man-tegen-man gevechten op de grond.
Oud 11-08-2006, 12:15
hookee
hookee is offline
Gut, het is praten tegen een muur met die Sherpao.
Bekijk het eens met een niet-anti joodse bril !
Bovendien Hezbollah gedraagt zich als officieël leger, het Libanese leger doet er niks tegen; mag Israël dan aannemen dat we het hebben over (een deel van) het Libanese leger?
Al heel wat dat Israël het èchte leger zoveel mogelijk met rust laat, typerend nietwaar?

"Wel weet ik dat de Hezbollah-leeuwen superieur zijn in man-tegen-man gevechten op de grond"
Ja, lekker, thuiswedstrijd, ingraven en wachten op de bal...
Oud 11-08-2006, 12:18
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 12:41 :
Lol, rot op, je weet best dat die ontvoering (die een oorlogsmisdaad is omdat het een gijzeling betreft, lees Amnesty er maar op na) deel was van een aanval op een grenspost waarbij acht anderen omkwamen.

Nou dan heeft Israel wel heel vaak de oorlog verklaard. Hoe vaak overschrijdt Israel wel niet grenzen (waarbij het de soeveriniteit van een land schendt) om vermeende terroristen te arresteren? Of het daadwerkelijk altijd om terroristen gaat is maar de vraag..
Men kan wel doen alsof Hezbollah zomaar Israel is gaan "aanvallen", maar dat is uiteraard niet waar. Er is al jaren wrijving tussen de twee groepen. En zowel Israel als Hezbollah hebben door de jaren heen verdragen geschonden.

Of hezbollah al dan wel of niet dit conflict heeft aangewakkerd , door de buitenproportionele reactie van Israel is dit conflict uitgemond tot deze schaal.
Oud 11-08-2006, 12:22
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hookee schreef op 11-08-2006 @ 12:32 :
Zou dat kunnen komen omdat in westerse landen veelal multicultuur is opgedrongen? Dat we hier in NL bijvoorbeeld spreken over een miljoen moslims...
Waarom altijd dat gekap op moslims? Kom eens in Antwerpen kijken naar onze Joodse vrienden hoe geintegreerd die zijn
Oud 11-08-2006, 12:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 11-08-2006 @ 13:18 :
Nou dan heeft Israel wel heel vaak de oorlog verklaard. Hoe vaak overschrijdt Israel wel niet grenzen (waarbij het de soeveriniteit van een land schendt) om vermeende terroristen te arresteren?
Waar slaat dat nu weer op? Je begrijpt toch best dat wanneer een keer een oorlog ontstaat, niet elke schending van de grens een nieuw conflict oplevert?

Ik zie overigens niet echt wat er buitenproportioneel is aan de reactie van Israël. Geweld op deze schaal is het enige dat zorgt voor de mogelijkheid van een bevrijdingsactie en het uitschakelen van het wapenarsenaal van de Hezbollah alsook hun wurggreep op Libanon als land. Minder zou gewoon geen resultaat boeken.

Ik kan het begrijpen als je het liever anders zag, maar voor vragen over hoe dat komt, gelieve u te wenden tot de VN, de Libaneze regering of Syrië.

Citaat:
Sherpao schreef op 11-08-2006 @ 12:55 :
Leg me even precies uit zonder teveel gescheld hoe de ontvoering van TWEE joodse soldaten een oorlog ontketend.
Nu ja, je weet het best, maar ik wil ook wel uitleggen wat je al weet hoor.
Als je een aanval pleegt op een leger, acht mensen vermoord en er twee ontvoerd, dan schiet dat leger terug. Zo werkt oorlogsvoering.

Jij wilt zeker dat Israël niks terug doet tegen dat soort aanvallen, lol.

Laatst gewijzigd op 11-08-2006 om 12:24.
Oud 11-08-2006, 12:30
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 13:22 :
Waar slaat dat nu weer op? Je begrijpt toch best dat wanneer een keer een oorlog ontstaat, niet elke schending van de grens een nieuw conflict oplevert?
Tuurlijk begrijp ik dat, enigste waar ik op doel is dat het onzinnig is om te stellen dat Hezbollah dit conflict is begonnen --> Als er al jaren wrijving woede tussen Israel en Hezbollah. Je zou kunnen zeggen ze zaten al in een conflict, nu heeft het conflict gewoon grotere vormen aangenomen.

Citaat:

Ik zie overigens niet echt wat er buitenproportioneel is aan de reactie van Israël. Geweld op deze schaal is het enige dat zorgt voor de mogelijkheid van een bevrijdingsactie en het uitschakelen van het wapenarsenaal van de Hezbollah alsook hun wurggreep op Libanon als land. Minder zou gewoon geen resultaat boeken.
Tja ik denk ook echt dat deze reactie tot resultaat leidt... , zelfs die israeliers beginnen hun vertrouwen te verliezen. Enigste wat zal gebeuren is dat Hezbollah sterker dan ooit uit dit conflict komt, dankzij een veel grotere aanhang.
Oud 11-08-2006, 12:30
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Het is nochtans de arrogantie in het verleden en zaken als Qana (1) en Sabra & Shatila die dit soort gebeurtenissen in de hand hebben gewerkt. En wat er nu gebeurt is lachwekkend. Israel verdedigt zich (terecht) met krampachtige militaire acties waar helemaal geen lijn meer in zit en wacht nu op de VN die zelf al aangaf dat een redelijke oplossing voor Libanon er niet in zal zitten. Kom niet klagen, binnen 10 jaar, denk ik dan.

Regels voor berichten