Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2006, 18:42
^M_chelleeeH^
^M_chelleeeH^ is offline
Ik heb een spaarrekening waar eerst een aardig bedrag opstond, maarja door rijbewijs enzo is er weinig meer overgebleven.. dus ik wil dit jaar meer gaan sparen, om dit weer aan te vullen.

Ben nu eerst aan het sparen voor een laptop en dan wil ik een half jaar naar het buitenland over een jaar, dus dat is het volgende spaarplan.

Waar ik op bezuinig:
- mobiele telefoon - probeer nooit boven de 30 euro uit te komen
- "even wat drinken in de stad" - ga nu vaker bij mezelf of iemand anders thuis wat afspreken.
- Winkelen - Ik koop nog vaak genoeg iets, maar probeer wel beter na te denken of ik iets ECHT wil hebben & wat ik er aan heb.

Verder gaat het sparen bij mij sowieso niet zo snel, omdat ik alles zelf moet betalen (schoolgeld, boeken, verzekering, telefoonrekening) en ik geen mega inkomensten heb (ben een student)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2006, 19:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 15-08-2006 @ 17:33 :
inkomsten:
stufi 295

uitgaven:

collegegeld 125
telefoon 20
verzekering 90
Als je geen baan hebt dan is dat denk ik het eerste waar je aan moet werken. Je kunt nauwelijks verwachten om van € 295 erg veel speelruimte te hebben. (je woont dus nog thuis? anders moet er huur bij de vaste lasten)

Bijlenen is overigens geen ramp. Commercieel lenen wel.
Oud 21-08-2006, 01:54
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Ik heb die week ook een aantal afleveringen meegekregen en vind het inderdaad erg interessant. Zag het ook al langer geleden op tv. Ik ben er ook wel voor mijzelf mee bezig geweest (thuiswonend dus internet/huur/eten word betaald zolang ik thuis woon):

- Deed niks met mijn spaarrekening. Maar nu gaat AL mijn geld daarheen (750 euro p.m.), 30 euro uitgezonderd welke ik per week besteed aan alles wat ik wil en nodig heb: uitgaan, kleding, n de stad eten, bios wat dan ook. Het MOET uiteraard niet op, dus wat overblijft op zondag gaat weer af van de komende week (dus weer extra geld op de spaarrekening).

- Vaste kosten als verzekering/telefoon/school boek ik meteen terug van mijn spaarrekening. Qua foon probeer ik uberhaupt te minderen. Ik wacht tot msn (zit er dagelijks wel even), of stuur mailtjes...is " gratis". Hiermee gaat mn maandelijkse rekening van boven de 100, nu rond de 70 zitten. Nog steeds TE veel in mijn ogen, maar het is ook kwestie van gewenning en work in Progress.

- Thuis mijn kledingkast uitgemest. Wat weg kan naar een goed doel, wat ik een tijdje niet meer draag maar mooi is richting de was en "recente" kleding gesorteerd/opgevouwen. Geen enkele beha aangetroffen , maar wel zo'n 20 t-shirts. En ik maar mekkeren (tegen mijzelf) omdat ik er maar 3 van draag omdat ik bij een new shirt een ander shirt achter in de kast dump. Mam heeft alles netjes gewassen en alles oogt als new en ben verliefd op al mn kleding. Heb deze week wel 2 nieuwe broeken (had er 2 en nu dus 4) gekocht en trui en sjaal, en dan is mn garderobe voor de komende maanden meer dan voldoende. Gekocht met een "meevallertje"

- Ook op bios heb ik bespaard. Bij bios zelf drinken en wat lekkers meenemen van de supermarkt in mn schoudertas, inplaats van het daar te kopen...Scheelt al snel meer dan 50% kosten.

- Verder drink ik geen druppel alcohol meer TIJDENS het uitgaan, uitgezonderd een biertje of wijntje op een terrasje ongeveer 1 a 2 x per 2 week. Ik ga vrij regelmatig en best veel uit in een discotheek in de stad (al niet meer dan 1 x per week maar toch) en waar ik eerst alcohol kocht omdat ik dacht dat ik zonder niet lol had, koop ik nu cola Afgelopen maand besteedde ik op deze manier elke week zo'n 7,50 tegen in de 20 euro of nog VEEL meer voor ik hier op lette. En zelfs met cola vermaak ik me zelfs nog meer, en ben ik niet meer van de dansvloer weg te krijgen En heb de dagen daarop VEEL MEER energie!!!

- Als ik mij doodverveel duik ik niet het winkelcentrum met vriend of vriendin maar ga ik op visite of krijg ik iemand op visite en gaan we al liggend op bed praten, lachen, huilen en dat is gratis. Of ik ga naar de sportschool (hier heb ik onbeperkte abbo op) en besteed ik dus geen EXTRA geld in winkels aan onzin en miskopen.

Nahjah en meer kan ik zo 1,2,3 niet bedenken. En nou ja ik kan ook NIET uitgaan, NIET naar de bios, NIET naar de sportschool maar thuistrainen en wat dan ook nog meer. Maargoed ik wil wel een beetje een in mijn ogen normaal en leuk leven leiden

Maar heb nu in 6 week gewoon 800 euro gespaard/over terwijl ik anders rond de 0 euro cirkelde in de plus/int rood

Laatst gewijzigd op 21-08-2006 om 02:00.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:01
Verwijderd
Wow dat is wel netjes, zo je leventje omgooien
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 13:14
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-08-2006 @ 20:52 :
Als je geen baan hebt dan is dat denk ik het eerste waar je aan moet werken. Je kunt nauwelijks verwachten om van € 295 erg veel speelruimte te hebben. (je woont dus nog thuis? anders moet er huur bij de vaste lasten)

Bijlenen is overigens geen ramp. Commercieel lenen wel.
Gaat erg moeilijk als je nog bij je ouders woont in een gehucht en geen eigen auto hebt. Ik betaal idd geen huur en geen kostgeld. Heb me de afgelopen 4 weken wel kapot gewerkt, dat had 2 voordelen: ik verdiende geld en had ook geen tijd om dat geld weer uit te geven.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 13:45
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik doe niet aan bezuinigen.

Ik woon samen en we sorten samen een bedrag op onze gezamelijke rekening om alle vaste lasten + boodschappen van te doen.
Dan hebben we nog een spaarrekening waar we allebei een vast bedrag op storten.

Wat over blijft maak ik altijd op
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 23:06
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
SimplyABoy19 schreef op 21-08-2006 @ 02:54 :
Ik heb die week ook een aantal afleveringen meegekregen en vind het inderdaad erg interessant. Zag het ook al langer geleden op tv. Ik ben er ook wel voor mijzelf mee bezig geweest (thuiswonend dus internet/huur/eten word betaald zolang ik thuis woon):

- Deed niks met mijn spaarrekening. Maar nu gaat AL mijn geld daarheen (750 euro p.m.), 30 euro uitgezonderd welke ik per week besteed aan alles wat ik wil en nodig heb: uitgaan, kleding, n de stad eten, bios wat dan ook. Het MOET uiteraard niet op, dus wat overblijft op zondag gaat weer af van de komende week (dus weer extra geld op de spaarrekening).

- Vaste kosten als verzekering/telefoon/school boek ik meteen terug van mijn spaarrekening. Qua foon probeer ik uberhaupt te minderen. Ik wacht tot msn (zit er dagelijks wel even), of stuur mailtjes...is " gratis". Hiermee gaat mn maandelijkse rekening van boven de 100, nu rond de 70 zitten. Nog steeds TE veel in mijn ogen, maar het is ook kwestie van gewenning en work in Progress.

- Thuis mijn kledingkast uitgemest. Wat weg kan naar een goed doel, wat ik een tijdje niet meer draag maar mooi is richting de was en "recente" kleding gesorteerd/opgevouwen. Geen enkele beha aangetroffen , maar wel zo'n 20 t-shirts. En ik maar mekkeren (tegen mijzelf) omdat ik er maar 3 van draag omdat ik bij een new shirt een ander shirt achter in de kast dump. Mam heeft alles netjes gewassen en alles oogt als new en ben verliefd op al mn kleding. Heb deze week wel 2 nieuwe broeken (had er 2 en nu dus 4) gekocht en trui en sjaal, en dan is mn garderobe voor de komende maanden meer dan voldoende. Gekocht met een "meevallertje"

- Ook op bios heb ik bespaard. Bij bios zelf drinken en wat lekkers meenemen van de supermarkt in mn schoudertas, inplaats van het daar te kopen...Scheelt al snel meer dan 50% kosten.

- Verder drink ik geen druppel alcohol meer TIJDENS het uitgaan, uitgezonderd een biertje of wijntje op een terrasje ongeveer 1 a 2 x per 2 week. Ik ga vrij regelmatig en best veel uit in een discotheek in de stad (al niet meer dan 1 x per week maar toch) en waar ik eerst alcohol kocht omdat ik dacht dat ik zonder niet lol had, koop ik nu cola Afgelopen maand besteedde ik op deze manier elke week zo'n 7,50 tegen in de 20 euro of nog VEEL meer voor ik hier op lette. En zelfs met cola vermaak ik me zelfs nog meer, en ben ik niet meer van de dansvloer weg te krijgen En heb de dagen daarop VEEL MEER energie!!!

- Als ik mij doodverveel duik ik niet het winkelcentrum met vriend of vriendin maar ga ik op visite of krijg ik iemand op visite en gaan we al liggend op bed praten, lachen, huilen en dat is gratis. Of ik ga naar de sportschool (hier heb ik onbeperkte abbo op) en besteed ik dus geen EXTRA geld in winkels aan onzin en miskopen.

Nahjah en meer kan ik zo 1,2,3 niet bedenken. En nou ja ik kan ook NIET uitgaan, NIET naar de bios, NIET naar de sportschool maar thuistrainen en wat dan ook nog meer. Maargoed ik wil wel een beetje een in mijn ogen normaal en leuk leven leiden

Maar heb nu in 6 week gewoon 800 euro gespaard/over terwijl ik anders rond de 0 euro cirkelde in de plus/int rood
Zo moet het dus! Er zijn zoveel mensen die klagen dat ze zelfs in de derde wereld nog meer geld overhouden, maar die ondertussen niet eens bedenken dat de supermarkt goedkoper is dan de bios zelf. De meest dure manier van vrijetijdsbesteding is luiheid

P.S. ik vind soms ook de raarste dingen als ik ga "schatzoeken" in m'n klerenkast
Oud 22-08-2006, 09:30
Verwijderd

Kijk dit vind ik goede tips! Denk dat zeker dat budget per week vaststellen en de rest naar je spaarrekening doen niet gek is. Dan heb je echt een overzicht over wat je per week kunt en wil en mag uitgeven en ga je daar niet overheen.
Want echt als ik bedenk waar bij mij het meeste geld in gaat zitten is dat gewoon shoppen. Ik geef makkelijk geld uit aan nieuwe kleding, terwijl ik het eigenlijk helemaal niet nodig heb.

Nog een tip wat kleding betreft:
Toch proberen veel dingen in de uitverkoop te halen. Zo kun je aan het einde van het seizoen de duurdere dingen als bijvoorbeeld een winterjas, spijkerbroeken, schoenen voor 30-40% minder van de prijs kopen. Waardoor het een heel stuk aantrekkelijker wordt en gewoon minder kost.
Kijk een winterjas in februari/maart zul je wellicht niet meer zoveel dragen dan wanneer je die in september/oktober koopt. Maar er komt weer een nieuw seizoen aan waar hij prima van pas komt!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 18:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-08-2006 @ 10:30 :

Nog een tip wat kleding betreft:
Toch proberen veel dingen in de uitverkoop te halen. Zo kun je aan het einde van het seizoen de duurdere dingen als bijvoorbeeld een winterjas, spijkerbroeken, schoenen voor 30-40% minder van de prijs kopen. Waardoor het een heel stuk aantrekkelijker wordt en gewoon minder kost.
Kijk een winterjas in februari/maart zul je wellicht niet meer zoveel dragen dan wanneer je die in september/oktober koopt. Maar er komt weer een nieuw seizoen aan waar hij prima van pas komt!
yup, je ziet nu bijvoorbeeld heel veel shirtjes en hempjes in de opruiming. Je zal ze dit jaar niet vaak meer kunnen dragen, maar ze zijn erg leuk en volgend jaar zit je goed
Oud 22-08-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 22-08-2006 @ 19:58 :
yup, je ziet nu bijvoorbeeld heel veel shirtjes en hempjes in de opruiming. Je zal ze dit jaar niet vaak meer kunnen dragen, maar ze zijn erg leuk en volgend jaar zit je goed
inderdaad.
En tsja het zal niet de nieuwste mode zijn, maar alsof iemand daar naar kijkt .
Ook ondergoed kan je makkelijk in de uitverkoop kopen. Bijvoorbeeld bij de Hunkemoller, aan het einde van het seizoen zijn de bh's daar 30% of nog wel mer afgeprijst. Net zoals de bikini's. Soms wel tot 70%.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 16:33
Verwijderd
wat een goede tips allemaal!

nog 1 dag en dan is er weer n nieuw salaris

ik ga mezelf dnek ik ook maar een week budget instellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten