![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
In de bijbel lees je ook dat God rampen gebruikt om mensen te beproeven: Blijven ze ook christen als het slecht gaat in het leven? Maar Hij wil Zijn kinderen wel helpen om de rampen te doorstaan dmv het geloof. Het lijden van christenen is dus niet tegenstrijdig met de bijbel, wat jij hier beweerd. Citaat:
Dus kan je de bijbel om die reden niet beoordelen als een fantasieverhaaltje. Edit: Best interresante site van jou! Kzal als ik tijd heb wat artikelen doorspitten. Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 12:57. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En wat was een dag of jaar voordat er licht of aarde was? Dat de aarde nu in 24 uur ronddraait en in 365 dagen rond de zon is misschien pas later ontstaan. (Ik ga met m'n baas eens over m'n rustdag praten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ik las ergens (weet niet meer waar, en ik heb geen hebreeuws gestudeerd) dat het hebreeuwse woord dat in de scheppingsgeschiedenis gebruikt word zonder twijfel een dag van 24 uur betekent. edit: Professor James Barr, professor Hebreeuwse taal aan de Oxford Universiteit zegt dat de woorden die in Genesis 1 verwijzen naar ‘een serie van 6 dagen welke gelijk zijn aan dagen van 24 uur zoals we die nu vandaag de dag ervaren’ en tevens zegt hij dat hij geen enkele professor Hebreeuws van een gerespecteerd instituut iets anders zal beweren (bron: brief van Prof. James Barr aan David C.C. Watson, op 23 April 1984. N.B. Deze Prof. Barr zegt dus niet dat hij zelf gelooft wat er in Genesis staat, maar geeft enkel de unanieme mening van 's werelds meest toonaangevende Hebreeuwse taalkundigen, inclusief die van hemzelf. Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 13:39. |
![]() |
||||||
Citaat:
Er is overigens geen sprake van een 'bril'. Er is geen verplichting tot het aannemen van wat dan ook als je een wetenschappelijke theorie voor waar aanneemt. Tevens steunen die niet in een cirkelredenatie op elkaar, maar zijn ze stuk voor stuk eerst bewezen. Je kunt het niet afdoen als subjectief. Je spreekt jezelf bovendien tegen door het in willekeurige volgorde te hebben over zes dagen, 6000 jaar, en een eeuwigheid waarin tijd er niet toe doet. (die laatste is uiteraard onwaarschijnlijk, anders dan was er geen benoeming voor de bijbel in de bijbel gezet natuurlijk) Citaat:
Citaat:
Dat mes snijdt bovendien aan twee kanten: als jij beweerd dat de bewijslast niet relevant is dan krijg je de vraag tegen je waarom het christendom zonder enige argumentatie wel zou kloppen, terwijl een paar honderd andere religies met even veel of weinig reden niet zouden kloppen. Citaat:
Citaat:
Ben je overigens nog van plan om in te gaan op de rationele verklaring van mythes over de zondvloed, namelijk het onderlopen van de Zwarte Zee? Iedere keer als dat ter sprake komt wordt het stil aan de overkant, maar toch zie ik die verrekte Noach iedere keer terug, ondanks dat dat verhaaltje al lang onderuit gehaalt is.
Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 13:44. |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik snap trouwens niet wat je hiermee bedoeld: (die laatste is uiteraard onwaarschijnlijk, anders dan was er geen benoeming voor de bijbel in de bijbel gezet natuurlijk) Citaat:
Citaat:
Maar volgens het christendom de God die dus de schepper is en ook de zondvloed over de mensen bracht, Hij liet deze geschiedenis opschrijven in Zijn woord (de bijbel), En Hij zorgde er voor dat dit naar waarheid gebeurde (goddelijke inspiratie) Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 14:48. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vertel mij eens hoe het kan zijn dat de mens zoveel uit elkaar is gaan lopen in die korte tijd? Zo snel 'verder ge-evolueerd'? Er zijn nu negers, blanken, eskimo's, indianen, aziaten. En die komen allemaal van die 8 mensen af? Citaat:
Citaat:
'S geen grappie, 's echt gebeurd hoowr! Weet je trouwens dat er zoveel meer mensen niet geloven in wat jij gelooft dan andersom? Is verlossing écht voorbehouden aan zo'n klein deel van de mensheid? En waarom is het woord van God zo tegenstrijdig? Vergeeft een ander hier en vermoordt een ander daar. Tssk tssk tssk. |
![]() |
||
Citaat:
De Babyloniërs hebben (net als veel andere volken rond de Zwarte Zee) een zondvloedverhaal in hun mythologie. Het bijbelse verhaal is ettelijke eeuwen minder oud dan het Babylonische verhaal. Tevens weten we dat de Israëlieten in die periode weggevoerd waren naar Babylonië. 1+1 = 2, het lijkt me vrij duidelijk dat de schrijvers van de bijbel domweg verhalen uit de Babylonische mythologie hebben aangepast. Noach is dus in feite Ut Napistim. Als de bijbel een kopie is van een andere mythologie kan het nooit zelf kloppen en is elk geloof in een christelijke godheid onterecht. Hoogstens zou je kunnen stellen dat oudere goden als Ishtar waar zijn en dat de bijbel in feite op hen gebaseerd is, want de verering van die goden is klaarblijkelijk de originele bron van de bijbelverhalen. Dit past op zich ook in de tijd, want wat is er nu beter voor je gedeukte trots (ze waren immers verslagen door de Babyloniërs) dan een groot propagandaverhaal over een uittocht waarbij een massief leger het tegen je aflegd (Rode Zee) en je vervolgens als lullig woestijnstammetje een land inneemt en daarbij een massaslachting aanricht? (Jericho e.d.) In feite moet je de eerste bijbelboeken echt opvatten als propaganda. Het is gewoon de geschiedschrijving zoals de Israëlieten uit die tijd het het liefst wilden horen. Niks geen goddelijke waarheid of wetenschappelijke juistheid, gewoon een verzinsel om mensen zich beter te laten voelen. Mocht je dit alles na kunnen lezen, ISBN 90 213 0846 0, dat is een vrij simpel boekje waar toch een bak informatie over dat tijdvak in staat.
Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 21:46. |
![]() |
||||||
Citaat:
Een van die aannames is bijvoorbeeld dat er een Mozes heeft bestaan en dat die inderdaad uit Egypte kwam. Het verhaal van Sargon van Akkad werpt daar echter reden tot twijfel: beiden lijken zoveel op elkaar, zou Mozes niet gewoon een verzonnen figuur zijn gemodelleert naar Sargon? Een andere aanname is dat er Israëlieten in Egypte waren. De Egyptenaren waren goed georganiseerd en kenden aardige geschiedschrijving, er zijn vast sporen van terug te vinden als een heel volk aangevoert werd, vertrok en daarbij een farao plus heel leger ombracht. Enkele pogingen om bewijs te fabriceren (Wyatt bijvoorbeeld) werden ontmaskert. Die sporen blijven dus ontbreken. Citaat:
Citaat:
Daarna stuurde hij een raaf uit die niet terug kwam. Een tweede raaf bracht een takje terug, wat erop wees dat de aarde weer droog werd. Het enige verschil tussen Ut Napistim en de aanpassing van Noach is dat het later een duif werd. Alle aannames over de boot van Noach zijn overigens belachelijk: een houten kubus van ettelijke kubieke kilometers (er moesten immers een paar duizend soorten in) drijft niet. Laat staan dat het in een Midden-Oosten waar bomen schaars waren überhaupt gebouwd had kunnen worden. De gelijkenis, plus het feit dat de Israëlieten motive&opportunity hadden om de mythologie van de Babyloniërs te kopiëren maakt het verhaal zeer aannemelijk. Citaat:
Citaat:
Mijn punt is veel essentiëler: de bijbelse mythologie is nagemaakt. Dat betekent dat ook de dodezee rollen nagemaakte verhalen uit de Babylonische mythologie bevatten.
||||
![]() |
even kort:
T_ID: Hoe weet jij zo 100% zeker dat het zondvloed verhaal uit de bijbel nagemaakt is? Je zou beter kunnen zeggen: het zou nagemaakt kunnen zijn. Bewijzen heb je er niet voor. Je zeg dat ik me baseer op aannames maar jij doet hetzeflde. En nog iets: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-09-2006 om 15:31. |
![]() |
||||
Citaat:
Als ik dat combineer met de zeer onwaarschijnlijke zaken uit Exodus dan doemt het beeld op van propaganda. Citaat:
Citaat:
Laat staan dat je zonder een leger arbeiders zoiets zou kunnen bouwen. Not to mention dat het hout niet voorhanden was. De beste 'poging' tot nu toe waren verwijzingen naar de bijbel. Tja, je begrijpt dat die geen hout snijden, laat staan van dat hout een boot bouwen. ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dat is hier al eerder gebeurd. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Alles stapelt zich gewoon op tegen Noach, je kunt dan niet objectief stellen dat het bijbelverhaal niet nagemaakt is.
|
Och jee... let je ff een tijdje niet op, begint het hele vloedverhaal weer..
Alles is al een keer behandeld. En alle creationistische onzin is al uitgebreid en hardhandig onderuit geschopt.
||
![]() |
Citaat:
De schrijfkunst was er in het midden-oosten en in Egypte al rond 3200 Voor Christus! 1300 jaar voor Abraham(Abraham schreef al dingen op, op kleitabletten lezen we in de bijbel)! Dus ik snap niet waarom jij aan neemt dat er geen één Israeliet voor de baylonische ballingschap (600 BC)kon schrijven. En het is aan te nemen dat Mozes Genesis en Exodus, numeri, Deuteronomium en Levitus geschreven heeft (op zijn eigen dood na die waarschijnlijk aangevuld is door jozua zijn opvolger), of omdat ik niet kan bewijzen dat Mozes bestaan heeft in ieder geval door een persoon die in Egypte en aan het hof van Farao geweest is. De boeken zijn zeker niet geschreven tijdens de Babylonische ballingschap (wat jij zo zeker weet maar er geen bewijzen voor geeft). Ik zal enkele bewijzen geven die aantonen dat deze boeken dus niet in deze tijd geschreven zijn (maar eerder, door iemand die aan in egypte geweest is, zelfs aan het hof van farao en woestijnreis mee gemaakt heeft): 1. In de Tora komt een groot aantal woorden en uitdrukkingen (in den beginnen, levende ziel, ten strijde toegerust, ziet het was zeer goed) voor die een letterlijke vertaling zijn van Egyptische woorden die in de rest van de Bijbel niet voorkomen,zoals het speciale woord ‘ark’. 2. In het scheppings/zondvloedverhaal komen geen babylonische woorden voor uit de tijd van de babylonische ballingschap.Zoals woorden voor aarde, vissen, vogels, kruipende dieren, slang, neus, hoofd enz. Als ze volgens jou toen hadden leren schrijven haddenwe deze woorden toch tegen moeten komen. Deze woorden kom je weer wel tegen in de boeken van Daniël en Ezechiël die leefden tijdens deze ballingschap. 3. Archaïsche woorden. In Genesis en Exodus komen talloze verouderde woorden voor die elders in de Bijbel niet voorkomen en dus wijzen op een hoge ouderdom. (ook niet in de boeken Ezechiël en Daniël die in de tijd van de ballingschap geschreven zijn) 4. Geheime Egyptische gebruiken. In Genesis en Exodus worden tal van Egyptische gebruiken beschreven, die voor een buitenstaander absoluut nbekend zouden zijn.(het hofleven van Farao, titels van regeringsambtenaren, egyptische gebruiken, ambtenarij enz.) 5. Nauwkeurige beschrijving van Egyptische planten en dieren.(ze zeekoeien waarvan de tachasvellen voor de tabernakel gemaakt werden tijdens de woestijnreis kwamen alleen voor in de golf van Aqaba in Egypte (Exodus 25:10,13 en 26:14) De volgorde van de oogst (exodus 9:31,32) was typisch Egyptisch. 6. Het nauwkeurige gebruik van Egyptische plaatsnamen en persoonsnamen.De schrijver wist precies waar Egyptische plaatsen lagen zoals Midol en Pi-Hachiroth (exodus 14: 2,9) wist wanneer de Egyptische plaats Soan gebouwd was (numeri: 13:23) kende veel Egyptische namen zoals Potifera en Asnat (genesis 41:45,50) 7. Gedetailleerde kennis van de woestijnreis.(de route, oases enz.) 8. kennis van het klimaat en geografie van de woestijn (numeri 33, Deuetronomium 1 en 2) Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 11:50. |
![]() |
|
Je mag 8, 7 en 6 schrappen. Die doen er niet toe omdat men dat via allerlei wegen te weten had kunnen komen. (ik mis ook de citaten waaruit het zou blijken overigens).
Voor 2 en 4 mag je een (betrouwbare) bron leveren, want het klinkt onwaarschijnlijk. Verder mis ik nog steeds bewijs van een dode farao en een verdronken leger.
||||
![]() |
Citaat:
Jij komt met punten als: daarvoor konden ze niet schrijven (bullshit) Erna konden ze het niet kopieren en weet ik allemaal voor onzin. Het zondvloedverhaal is niet gekopieerd van de babylonische versie, het is anders. Waarom zouden ze dan als ze dat zondvloed toen hoorden en het naschreven het verhaal helemaal veranderen? @Die doen er niet toe omdat men dat via allerlei wegen te weten had kunnen komen. Hadden ze in Babylon de beschikking over uitgebreide geschiedschrijving van de Egyptenaren? Biologie boeken over de dieren die daar voor kwamen enz. Citaat:
wat 4 aangaat hoef je daarvoor alleen maar in de bijbel te zoeken. (Waar ik op het moment even geen tijd voor heb) Citaat:
En er zijn ook historische bewijzen dat de Israeliers inderdaad in Egypte geweest zijn. |
![]() |
|||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie in de acht punten die je hierboven gekopieerd hebt geen enkel sterk argument voor een Mozaïsch auteurschap. De verschillende versies van verhalen, verschillende namen voor hetzelfde en verschil in taalgebruik maken het Mozaïsch auteurschap zeer onwaarschijnlijk, en er zijn nog wel meerdere argumenten te geven.
||
Citaat:
||
Citaat:
|||||||
Citaat:
Ze hadden überhaupt wat tegen de Babyloniërs (hetgeen niet gek is gezien het feit dat ze een oorlog tegen hen verloren), want waar komt anders het verhaal van de toren van babel vandaan? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Trek anders het boek waarvan ik het ISBN nummer gaf na, daarin word die mythe, met o.a. Gilgamesh en Enkidu etc, als een voorbeeld uit de doeken gedaan. Citaat:
Verder zou ik graag citaten zien van die gedetailleerde dingen, want in mijn eigen bijbel kon ik zie niet bepaald terug vinden. Citaat:
Over de verklaring van de Zwarte Zee vond ik overigens een artikel van de Columbia University in New York: http://www.columbia.edu/cu/newrec/24...l/story.4.html
Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 15:59. |
![]() |
|||
![]() |
Even kort wat dingentjes, vanavond heb ik waarschijnlijk wat meer tijd.
Citaat:
De vraag is dan of ze toen al konden schrijven. Ik keek op wikipedia naar de pagina over Mesopotamië: Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 18:53. |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar dit is zeker interresant. Ik heb even nagetrokken wat er in de bijbel over babel schrijft(babylon, tijdens de babylonische ballingschap gaat het in de bijbel ook over de stad babel) Genesis 10: Citaat:
Wat ook in genesis 10 te lezen is, is de bouw van een stad die later Babel genoemd word, Wat volgens de kantekeningen van de Staten Vertaling 'verwarring' betekent. Omdat de Heere later niet wilde dat alle mensen hier bij elkaar gingen wonen maar zich vespreiden over de aarde (dat was Zijn bedoeling, de 'hele' aarde moest bewoond worden) Deze stad werd dus gebouwd in het grondgebied van de nakomelingen van Nimrod (de kleinzoon van Cham, zie de quote hier boven.) Heeft dit te maken met het Oud Babylonische rijk????? Ik quote het betreffende stukje uit genesis 11 uit de Statenvertaling: Citaat:
Citaat:
hebben dus veel met elkaar te maken. Daarom lijken de zondvloed verhalen waarschijnlijk zo op elkaar. Als de beide zondvloed verhalen zeg maar 500 jaar na de verstrooing die hier beschreven is, geschreven is (500 jaar geleden leefden ze dus nog samen), is het dus logisch dat ze zoveel op elkaar lijken, alleen de goden zij dus gewijzigd en de vogel. De andere zondvloed verhalen zijn dus nog later geschreven waardoor de verhalen heel anders geworden zijn. (de volkeren waren verspreid) En dat zoveel volkeren een zondvloed verhaal kennen (ook een indianenvolk in Midden Amerika, volk in Australié) wijst dat er dan niet duidelijk op dat er werkelijk een wereldwijde zondvloed geweest is? Citaat:
Citaat:
misschien een interresant stuk hier over: http://www.dinoos.nl/Exodus.htm ik ben het niet met alles eens wat ze daar verkondigen maar er zit toch een kern van waarheid in. Wel interresant in ieder geval. Het is een ardig lang artikel wat dus helemaal gaat over de uittocht uit Egypte. Dit moeten jullie zeker even lezen als jullie daar tijd voor hebben! Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 20:23. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat er vele vloedverhalen zijn, heeft een hele simpele verklaring: vele volkeren hebben lokale vloeden gekend en hebben daar hun eigen mythen over. Er zitten dan ook grote verschillen tussen de vele vloedverhalen hetgeen te verwachten is als ze verschillende gebeurtenissen beschrijven, maar niet als ze allemaal over hetzelfde verhalen.
||||
![]() |
Citaat:
Dit is dus geen probleem. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 21:06. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
- reasons for the flood. (Most do not give a reason.) - who survived. (Almost none have only a family of eight surviving.) - what they took with them. (Very few saved samples of all life.) - how they survived. (In about half the myths, people escaped to - high ground; some flood myths have no survivors.) - what they did afterwards. (Few feature any kind of sacrifice after the flood.) (ik heb geen zin om het te vertalen vanuit de bron)
||||
Citaat:
Babylon bestond al ver voor de geclaimde zondvloed ongeveer gebeurd zou zijn, hoe kan een man die erna leefde het gesitcht hebben?. Citaat:
Wat te denken bijvoorbeeld van het ontploffen van de vulkaan die nu de caldera van Santorini vormt? Zoiets is een enorme knal, vloedgolven en een verduistering van de zon die dagen duurt. Dat is voer voor mythologische verhalen. Citaat:
Tja.. De weerlegging van die (toch al erg zwakke suggestie, ze stellen zelf al dat semitisch geen hebreeuws is) is simpel, elke toevallige passerende Israëliet kan in elk willekeurig moment een woord in een steen in een grot gekrast hebben. Dat bewijst dat er ooit een Israëliet voorbij moet zijn gewandeld. Dat bewijst geen volledig rondtrekkend volk, laat staan een volk dat allerlei massaslachtingen aanricht en wonderen aan hun kant heeft staan. Op het punt dat ze beweren dat Akhnaton erg veel met de bijbel had ga ik zelfs aan het verstand van de auteurs twijfelen: Akhnaton aanbad de zon, de Egyptische zonnegod. Die cultus was onnoemelijk veel ouder dan de cultus van jahweh, hoe kunnen ze beweren dat er een verband bestaat? Verder is het overigens wel tof dat ze de tien plagen zelf al onderuit halen door net als ik de Santorini erbij te halen. ![]()
|
![]() |
@Bart Klink:
Het zou natuurlijk kunnen dat er verhalen tussen zitten die niks met de zondvloed te maken hebben. Dus je kan moeilijk zeggen In de helft van deze verhalen vluchten op een berg dus het zondvloedverhaal klopt niet. Het kan dus zijn dat deze verhalen wel over een plaatselijke overstroming gaan. Zeker is wel dat er meerdere verhalen zijn waarbij: 1. de goden als straf voor iets de mensheid wilt verdelgen door een werelwijde vloed. 2. Waarbij een groep uitverkorenen met een ark, vlot, schip of iets dergelijk de ramp overleeft 3. Er worden dierlijke verkenners gebruikt 4. en uiteindelijk landen de overlevenden op een berg 5. en brengen een offer. Als de heft van de paar hondert verhalen afvalt blijven er nog veel over verspreid over de wereld. Er zijn tientallen verhalen waarbij 3 of 4 van de 5 bovenstaande punten voorkomen. |
![]() |
|||||
![]() |
@T_ID
Citaat:
Citaat:
Zou dat echt niet wijzen op zo'n gebeurtenis in de geschiedenis van alle volkeren? Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Overigens kwam ik nog een paar leuke artikelen tegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Enuma_E...eppingsverhaal Hoe het bijbelse scheppingsverhaal heel erg lijkt op het Babylonische scheppingsverhaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Babylonische_mythologie "De Mesopotamische mythen en hun godsdienst hebben vele latere geloven beïnvloed. Zo zien we veel overeenkomsten in de Griekse mythologie en het is ook de basis voor de christelijke en joodse mythologie. Met name het verhaal van de zondvloed is daar een goed voorbeeld van, dit komt bijna geheel overeen met de christelijke versie." Aanverwante artikelen leveren ook veel informatie over deze oude rijken. Citaat:
Overstromingen komen overal voor. Kwestie van tijd voor iemand beweerd dat dat van mythische proporties is. Citaat:
Citaat:
Dat bewijst de stelling dat normale natuurrampen eindigen als mythologie en dat die mythologie dus onwaar is en slechts zwaar opgeblazen over een bepaalde natuurramp verteld.
Laatst gewijzigd op 18-09-2006 om 15:59. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Babylonië of het Babylonische Rijk was een koninkrijk in Mesopotamië van 1800 v. Chr. tot 539 v. Chr.. Dat lijkt me dus duidelijk. Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zie hier voor de ontkrachting: Chinese glyph for "ark" is literally "8 mouths." The geologic column was deposited by the Flood.
||
Citaat:
http://www.answersingenesis.org/home...aq/Geology.asp http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/flood.asp wel leuk is dat ze op die atheistische website artikelen hebben staan als 'Debating Creationists: Some Pointers' en 'How Not to Argue With Creationists'. Erg interessant.
||
![]() |
Citaat:
Zo wat een berg overtuigende argumenten tegen de zondvloed hebben ze zeg! Er zijn er veel meer die pleiten voor de zondvloed, helaas heb ik ze nu niet bij de hand. bijv. bomen die rechtop staan dwars door verschillende lagen heen die volgens jullie in miljoenen jaren ontstaan zijn. meer info (nu we toh met linken aan het smijten zijn): http://www.scheppingofevolutie.nl/ar...tafdrukken.htm Laatst gewijzigd op 02-10-2006 om 15:44. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Denk je nou werkelijk dat een geoloog je zondvloedverhaaltje serieus zal nemen? Het is in strijd met alle kennis van de geologie! Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Juist door al die verhalen die door elkaar lopen is men het zicht kwijt wat precies is gebeurt. Mijn intuitie zegt dat het verhaal een kern van waarheid heeft. Waarschijnlijk een enorme vloedgolf. Deze is geregistreerd door de volken die het hebben meegemaakt. De volken die dus rondom de Zwarte Zee leefden. Na jaren en jaren is het verhaal subtiel veranderd totdat niemand meer het echte verhaal kon vertellen en langzaamaan is het een mythe geworden, en verwoven met eventuele goden die al door bepaalde volkeren werd aanbeden.
Misschien is er een mogelijkheid dan Moses en Ut Napistim één en dezelfde persoon zijn? (Misschien ook niet.) Dan zouden beide volken het verhaal hebben, en beide volkeren zou het verhaal om zijn god(en) verwoven hebben. Dus twee aparte verhalen, die eigenlijk qua kern hetzelfde zijn. Dit kan enorme bullshit zijn, daarom geloof ik niet echt dit. Ik zeg alleen: "Ik weet het niet." Dus dit is ongeveer wat ik erover voel. Maar omdat bijna alle verhalen op deze manier niet meer te achterhalen zijn, vind ik het allemaal wel best met de bijbel. Ik kan er niks meer mee, het heeft geen waarde. Het enige waar ik wat mee kan, zijn de leefregels. Dood niet. Steel niet. Duidelijke taal. En ach, als er een god is, die rechtvaardig is, dan vind hij het vast niet erg als je zo leeft. De enige reden dat ik dan niet geloof in god was omdat het te onduidelijk voor mij was. En daar kan je me moeilijk ongelijk in geven met al die religies in de wereld. Excuses voor mijn grammatica en spelling. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
![]() En ja, als het daadwerkelijk zo zou zijn dat er een zondvloed was (dit blijft echter onbewezen en goeddeels weerlegd door de Zwarte Zee-theorie). En wat je zegt klopt: in feite komt het erop neer dat wanneer dit waar zou zijn de bijbel het heeft over de Babylonische goden in het verhaal van Noach. Maar ja, dat impliceerd dat de god uit de bijbel niet de enige is en dat de Babylonische goden veel macht hebben. Erg compromiterend voor de geloofwaardigheid van de bijbel dus. Citaat:
Verder wordt steenkool gevormd uit dikke pakken dode planten van moerassen. Een van de eigenschappen van moeras is dat het een slappe bodem heeft en een vallende boom er dus makkelijk in terecht kan komen. Al met al is er dus een perfect rationele verklaring voor die (onbewezen) 'vondsten' en kunnen ze niet gebruikt worden als kritiek.
||
![]() |
Citaat:
En nooit bewezen de site nadarwin.nl heeft het ook over deze boom. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Beiden verhalen vormen een kern, beide volkeren beweren dat hún god(en) het waren. Uiteraard zouden ze niet geloven dat de god van de joden, zo zagen ze het immers, was die dit veroorzaakte. Dus gingen ze er van uit dat het de goden waren die ze al kenden. Maar dat wil niet zeggen dat ze beide niet gelijk hebben. Zelf denk ik dat de zondvloed niet globaal was. Misschien was het alleen een groot gebied, waar dus al die volkeren een mythe over hebben. Als je een bepaald gebied neemt, zou het dan wel mogelijk zijn om een schip te maken voor alleen de dieren uit het gebied? Tevens zou dat betekenen dat de Aziaten, Indianen, en andere volkeren in de wereld zouden blijven bestaan. Het schip zou aanzienelijk kleiner worden ook. Maar misschien denk ik iets teveel na hierover. Maar ik vind het verhaal dan al een stuk aannemelijker klinken. Zoals bijna alle mythes. Er zit een kleine kern van waarheid, vaak is deze flink overdreven gemaakt. Vervolgens worden er dingen toegevoegd, zoals goden en andere verhalen. Het sneeuwbal effect. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bewijs dus graag.
||
![]() |
Citaat:
wat wil je voor bewijs? nadarwin.nl geeft als verklaring dat de bomen naast een rivier stonden en dat ze zo milimeter voor milimeter door de rivierafzettingen íngegraven werden. Maar dat zijn geen steenkoollagen. Daar geven ze geen verklaring voor. Want dat is op zo'n manier onmogelijk, als je weet hoe steenkoollagen ontstaan. En dan heb je nog het feit dat er reusachtige dinosaurusfossielen gevonden worden. Zelfs als zo’n enorm schepsel op zijn zij ligt, is het soms nog 5 meter hoog. Als de aardlaag millimeter na millimeter zou zijn ontstaan, zou het al lang zijn weggerot voordat het helemaal bedekt was. Laatst gewijzigd op 02-10-2006 om 20:13. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Heeft god ons gemaakt of wij hem? Blues | 100 | 01-01-2005 04:49 | |