Advertentie | |
|
![]() |
||||||||||||
Ik ga mijn puntenlijstje afwerken:
Het verhaal leest lekker, het taalgebruik is goed en duidelijk, je doet niet moeilijk om makkeljike dingen te beschrijven. Je hebt een prettige stijl, je vertelt wat in een aantal minuten, maximaal een halfuur, gebeurd, in een geordende, duidelijke manier. Het onderwerp is leuk gekozen en écht leuk beschreven. Qua grammatica goed geschreven, ik heb er slechts één spelfout uit kunnen halen, hoewel je die ene fout vaak maakt: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De tijdsvolgorde is goed gedaan, er zijn geen fouten waar je eerst in de verleden tijd en vervolgens in de tegenwoordige of toekomende tijd vertelt. Echter twijfel ik over de volgende dingen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vat het commentaar over de spelling niet op als slecht. Het zijn dingen die ik heb geleerd door ze zelf eerst volledig ontwetend fout te doen, daarom weet ik ze. Het verhaal beviel me goed. Ga door met schrijven en laat K&L meegenieten ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 26-09-2002 om 20:36. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat 'maken' geen 'maakten' hoeft te zijn, omdat we te maken hebben met focalisatie naar de alcoholist. Die zin is namelijk een stuk gedachte van hem, in welke tijd dan ook kan zijn.
Als het tekst vanuit de verteller zou zijn, dan zou het inderdaad verleden tijd moeten zijn, maar nu mag het zo ook, geloof ik. De Schrijfwijzer van Renkema zegt over komma's in dit geval het volgende: -Tussen twee hoofdzinnen die aan elkaar geplakt zijn met een nevenschikkend voegwoord (zoals 'en') mag een komma geplaatst worden als de zinnen te lang worden. Wanneer een zin te lang is, merk je wanneer je hem opleest. "Waarschijnlijk was het een foutje van Kees, de kroegbaas, en het was zijn plicht om dat aan hem te melden." - Hier moeten overigens wel beide komma's blijven omdat 'de kroegbaas' een beknopte bijzin is en dus tussen komma's moet staan. In de andere gevallen heeft Scimmia wel gelijk. Hoewel er soms over te twisten valt wanneer je de komma puur opvat als een indicator voor leespauzen. LUH-3417 - Dit was nu echt een schoolvoorbeeld van kommaneukerij. Heerlijk. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
ER Forum-versie Keyser Saus | 500 | 29-12-2003 11:30 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |