Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2006, 23:56
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
professor2 schreef op 01-10-2006 @ 13:58 :
zijn de grootste tegenhouders van de opsplitsing omdat ze bang zijn voor de koerden in eigenland als er een koerdisch deel komt in noord irak

de olie rijke gebieden zitten a heel duidelijk ijn het zuiden niet ergens langs de grens tussen 2 groepen ofzo
en b dat is geen reden om het land niet op te splitsen alsof er anders in een burgeroorlog niet om gevohten word ofzo
Eerste is zeker juist, Turkije bepaalt mee de agenda van Irak. En hoe cru het ook klinkt, niemand in het Midden-Oosten heeft nu baat bij een Koerdische autonome staat eender waar. Dat kan problemen wekken van Libanon tot in Iran.

Wat je daarna zegt klopt niet helemaal: in het Koerdische gedeelte heb je enorm veel olie (Mosul en Kirkuk bv) en de rest ligt in Basra, Baghdad en enkele kleinere delen. De velden die jij bedoelt in het zuiden zijn redelijk onaangeroerd.
Oud 02-10-2006, 07:28
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 02-10-2006 @ 00:56 :
En hoe cru het ook klinkt, niemand in het Midden-Oosten heeft nu baat bij een Koerdische autonome staat eender waar. Dat kan problemen wekken van Libanon tot in Iran.
Amerika, Europa en Israel hebben dat wel. De Koerden zijn net zo slaafs als de Joden. Verder hebben ze olie en drinkwater op hun gronden. Dubbel feest als ze ook nog eens moslim zijn, en mede daardoor zich makkelijker kunnen laten accepteren bij de omgeving.

Hebben Israel en Armenie ook vrienden uit de eigen buurt.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 11:41
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-10-2006 @ 08:28 :
Amerika, Europa en Israel hebben dat wel.
Mes snijdt langs twee kanten, want Turkije is de grote gesprekspartner en bemiddelaar voor de partijen die jij aanhaalt. Opflakkering van het PKK geweld, dat we even hebben gehad, zorgt voor enorme stabiliteitsproblemen, getuige daarvan zijn de verplaatsingen van het Amerikaanse leger deze zomer.
Oud 02-10-2006, 12:19
T_ID
T_ID is offline
Het is maar de vraag of een Koerdistan überhaupt levensvatbaar is gezien de enorme verschillen tussen Koerden onderling.
Oud 02-10-2006, 18:55
Cartosa
Cartosa is offline
Idd, de Koerdische identiteit die ze zelf vaak aanhalen berust in veel gevallen op sprookjes en een pak Koerden willen niet eens een eigen staat.
Oud 05-10-2006, 01:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 02-10-2006 @ 00:56 :
Eerste is zeker juist, Turkije bepaalt mee de agenda van Irak. En hoe cru het ook klinkt, niemand in het Midden-Oosten heeft nu baat bij een Koerdische autonome staat eender waar. Dat kan problemen wekken van Libanon tot in Iran.
mwoa dat valt wel mee
er zal altijd onrust zijn maar dat vind ik geen reden om ze geen autonome staat te geven
als irak nu word opgedeeld zal het grootste prbleem bij iran en turkije liggen

syrie etc stellen opzich niet zoveel voor

iran is een groot probleem omdat zer gewoon een dictatuur zijn met een behoorlijk leger
en turkije omdat we turkije omdat die nooit afstand willen doen van dat gebied en we ze eigenlijk bij het westen willen hebben

maar het noordelijke gebied autonoom maken is wel de beste kans die je kan hebben om daar ooit koerden een eigen staat te geven

toch willen ze overal een eigen staat en van mij part komt er dan een west en een oost koerdistan
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 02-10-2006 @ 19:55 :
Idd, de Koerdische identiteit die ze zelf vaak aanhalen berust in veel gevallen op sprookjes en een pak Koerden willen niet eens een eigen staat.
In veel gevallen,... in welke gevallen dan niet?
Oud 15-10-2006, 18:10
Gatara
Gatara is offline
Rebellen proclameren eigen emiraat in Irak

BAGDAD/DUBAI - Extremistische soennieten in Irak hebben een eigen emiraat uitgeroepen in Irak. De via video-opnames verspreide claim is volgens hen zondag een gevolg van de instemming van het Iraakse parlement met een federaal stelsel.

Een woordvoerder van de Alliantie der Gezalfden claimde voor de soennieten westelijk en centraal Irak. Hij zei dat deze proclamatie het gevolg is van de vorming van een Koerdische alliantie in hun noordelijke deelstaat en de parlementaire toestemming voor de afkerigen (sjiieten uit Midden- en Zuid-Irak) voor hun autonomie.

De niet herkenbaar in beeld gebrachte zegsman riep alle soennieten op mee te werken aan de vestiging van dit kalifaat. Bagdad is er volgens de spreker de hoofdstad van, ofschoon de sjiieten er inmiddels een meerderheid vormen. Hij riep voorts op tot trouw aan de emir van de gelovigen in deze streek, sjeik Abu Omar al-Baghdadi, een tot dusver onbekende naam.
http://nu.nl/news/850482/23/Rebellen...t_in_Irak.html
Oud 16-10-2006, 08:49
ijscoman
ijscoman is offline
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen soeniten en shi'iten? Ze hebben toch allemaal het zelfde geloof? En hebben we nou in Nederland ook die onderverdeling?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 09:48
juno
juno is offline
Nou, in europa is verschrikkelijk huisgehouden tussen katholieken en protestanten tijdens de contrareformatie. Ook allebei hetzelfde geloof, zou je toch zeggen, maar met een cruciaal verschilletje: de nadruk die het katholicisme legde op de geestelijke als tussenpersoon tussen mens en God, die de protestanten helemaal niet hadden. Die vonden het wonder van de communie maar een soort satanisme.

Beiden waren overtuigd van het feit dat de ander regelrecht naar de hel zou gaan, en erger nog: dat de anderen de hele wereld in het ongeluk zouden storten omdat ze de duivel teveel macht zouden geven.

Alleen is het bij ons een eeuw of wat geleden op dat gebied weer rustig geworden, die duivel kwam namelijk niet, en moslims stan elkaar nog steeds naar het leven.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 10:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 16-10-2006 @ 09:49 :
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen soeniten en shi'iten? Ze hebben toch allemaal het zelfde geloof? En hebben we nou in Nederland ook die onderverdeling?
Hmm, een conflict over een aantal geestelijken geloof ik. Shi'ieten erkennen een aantal nakomers van Mohamed wel en Soennieten niet. En tja, dat is natuurlijk zo grof, daar mag je je buurman wel voor afslachten.
Oud 16-10-2006, 10:06
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
De ene heeft wat te maken met de afstammelingen van de profeet, de andere niet. Het is iets te ver weg gezakt.

Waar is een moslim als je 'm nodig hebt
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 10:40
professor2
professor2 is offline
Citaat:
katholieken en protestanten maken elkaar toch ook af

oorspronkelijk gin het over onenigheid wiede baas moest zijn na de dood van mohammed zijn schoonzoon of iemand anders maar daar zijn gaanderweg meer verchillen bijgekomen
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 12:19
Cartosa
Cartosa is offline
Is niet overal dezelfde kwestie, in het huidige Irak bv heeft het zuiver geloof niks te maken met alle doden die er vallen, stammen soennieten en sjiieten hebben er eeuwen door mekaar gewoond, gemengd dus.

Er heerst het idee dat de twee groepen mekaar al eeuwen uitmoorden maar dat klopt voor het grootste deel van de regio niet, je kan het goed vergelijken met situaties in andere post-koloniale samenlevingen (Congo bv.) waar heersende machten groepen tegen mekaar uitspelen.
Oud 16-10-2006, 12:33
Gatara
Gatara is offline
alsof het voor het kolonialisme niet zo was?
Oud 16-10-2006, 12:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 16-10-2006 @ 10:48 :
Alleen is het bij ons een eeuw of wat geleden op dat gebied weer rustig geworden, die duivel kwam namelijk niet, en moslims stan elkaar nog steeds naar het leven.
*kuch* Noord-Ierland *kuch*

Om je standaard 'wij zijn verlicht en verheven en die moslims zijn achterlijk'-opmerking maar weer eens in perspectief te zetten.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-10-2006 @ 13:40 :
*kuch* Noord-Ierland *kuch*

Om je standaard 'wij zijn verlicht en verheven en die moslims zijn achterlijk'-opmerking maar weer eens in perspectief te zetten.
Je gaat hopelijk niet ontkennen dat, op wereldschaal, er meer conflicten zijn tussen de verschillende religieuze stromingen binnen de islam, dan tussen verschillende religieuze stromingen binnen het christendom (het feit dat er 50% meer christenen zijn dan islamieten maar even buiten beschouwing gelaten).
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 17:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
FuSe schreef op 16-10-2006 @ 16:08 :
Je gaat hopelijk niet ontkennen dat, op wereldschaal, er meer conflicten zijn tussen de verschillende religieuze stromingen binnen de islam, dan tussen verschillende religieuze stromingen binnen het christendom (het feit dat er 50% meer christenen zijn dan islamieten maar even buiten beschouwing gelaten).
Dat ga ik niet ontkennen, maar dat is geen ontkrachting van mijn punt. Mijn punt is dat Juno net doet alsof onderling tussen geweld tussen Christenen al honderd jaar achter ons ligt, wat niet waar is.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 17:45
hookee
hookee is offline
Ok, even kort door de bocht; dan doet 0,0001% van die groep nog wel eens gemeen tegen elkaar, omdat ze zo verdomd Noord-Iers koppig zijn..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 20:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Steeds meer signalen wijzen uit dat er een Koerdistan, met inbegrip van grote delen van Turkije en Iran, zal worden gesticht. Ik hoop dat deze situatie Iran en Turkije nader tot elkaar brengt, en zij de Koerden en alle andere imperialisten(-vriendjes) in het MO een lesje leren.

Ik vermoed dat daarvoor een geschikt referentiekader moet worden geschapen bij de burger, en er derhalve flink wat anti-turken nieuws zal voorbij komen. Ook in Nederland, let maar op.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 20:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-10-2006 @ 21:49 :
Ik hoop dat deze situatie Iran en Turkije nader tot elkaar brengt, en zij de Koerden en alle andere imperialisten(-vriendjes) in het MO een lesje leren.
Ja, want ultra-nationalisten en militante theocraten zijn beter voor een regio dan een tribaal verband en democratie...
Oud 16-10-2006, 21:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-10-2006 @ 21:52 :
Ja, want ultra-nationalisten en militante theocraten zijn beter voor een regio dan een tribaal verband en democratie...
Het is grappig hoe snel de Turkse regering van islamistisch naar ultra-nationalistisch overgaat. Je zou bijna denken dat het een kameleon is, die zich aanpast aan de Westerse behoeften.

Nog grappiger is dat je even over het hoofd ziet dat die 'ultra-nationalisten' ook democratisch zijn gekozen, en de 'theocraten' deels democratisch zijn gekozen. (waar slaat 'militante' trouwens op?)

wat is het beste voor de regio? Natuurlijk dat alle landen zich verenigen, en zo samen een blok vormen tegen Amerika en co. Versnipperingen zorgen er alleen voor dat deze landen nog weerlozer worden, dan ze al waren.

Maar onder het mom van onderdrukking en vrijheid, zullen de Koerden geslachtoffiseerd worden, waardoor 'hun' wens tot een eigen land tot begrip zal lijden.

Ik vraag me af hoe bijvoorbeeld Frankrijk, dat haantje de voorste lijkt in deze kwestie, zou reageren als een bepaalde groep in dat land een deel van Frankrijk zou opeisen om er een eigen land te stichten.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-10-2006 @ 18:10 :
Dat ga ik niet ontkennen, maar dat is geen ontkrachting van mijn punt. Mijn punt is dat Juno net doet alsof onderling tussen geweld tussen Christenen al honderd jaar achter ons ligt, wat niet waar is.
het is eigenlijk best wel doodgebloed in noord-ierland, gelukkig. Ideaal is het niet en om het te wijten aan verschillen in meningsuiting op het gebied van religie is het al helemaal niet
Oud 16-10-2006, 21:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-10-2006 @ 22:06 :
wat is het beste voor de regio? Natuurlijk dat alle landen zich verenigen, en zo samen een blok vormen tegen Amerika en co. Versnipperingen zorgen er alleen voor dat deze landen nog weerlozer worden, dan ze al waren.
Wat zou je ervan vinden als ze zich gewoon verenigen en dan helemaal geen 'blok vormen' tegen de VS en co., maar zich eindelijk eens richten op verbetering van de eigen omstandigheden en eigen regio, i.p.v. dat steeds weer tegen de VS trappen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-10-2006 @ 22:38 :
het is eigenlijk best wel doodgebloed in noord-ierland, gelukkig. Ideaal is het niet en om het te wijten aan verschillen in meningsuiting op het gebied van religie is het al helemaal niet
Eh... bedoel je nu dat er *niet* al jarenlang strijd is tussen protestanten en katholieken en dat er *niet* meerdere (reeksen van) geweldadige acties tegenover elkaar zijn geweest?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:51
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Het is grappig hoe snel de Turkse regering van islamistisch naar ultra-nationalistisch overgaat. Je zou bijna denken dat het een kameleon is, die zich aanpast aan de Westerse behoeften.

Nog grappiger is dat je even over het hoofd ziet dat die 'ultra-nationalisten' ook democratisch zijn gekozen, en de 'theocraten' deels democratisch zijn gekozen. (waar slaat 'militante' trouwens op?)

Maar onder het mom van onderdrukking en vrijheid, zullen de Koerden geslachtoffiseerd worden, waardoor 'hun' wens tot een eigen land tot begrip zal lijden.

Ik vraag me af hoe bijvoorbeeld Frankrijk, dat haantje de voorste lijkt in deze kwestie, zou reageren als een bepaalde groep in dat land een deel van Frankrijk zou opeisen om er een eigen land te stichten.
de basken ?

en de koerden worden door het westen in slachtofferrol geplaatst?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:52
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-10-2006 @ 21:49 :
Steeds meer signalen wijzen uit dat er een Koerdistan, met inbegrip van grote delen van Turkije en Iran, zal worden gesticht. Ik hoop dat deze situatie Iran en Turkije nader tot elkaar brengt, en zij de Koerden en alle andere imperialisten(-vriendjes) in het MO een lesje leren.

Ik vermoed dat daarvoor een geschikt referentiekader moet worden geschapen bij de burger, en er derhalve flink wat anti-turken nieuws zal voorbij komen. Ook in Nederland, let maar op.
en waarom moeten de koerden een lesje geleerd worden?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is grappig hoe snel de Turkse regering van islamistisch naar ultra-nationalistisch overgaat.
Ondanks dat je me daarmee woorden in de mond probeert te leggen wil ik er ook wel op wijzen dat beiden best samen kunnen gaan.
Citaat:
Nog grappiger is dat je even over het hoofd ziet dat die 'ultra-nationalisten' ook democratisch zijn gekozen,
Geef de keizer wat des keizers is. Geef de domme kiezer wat des kiezers is.

Verandert niets aan het feit dat Turkije een staat is die essentiële vrijheden niet toestaat en betrokken is bij zeer onfrisse handelingen tegenover de Koerden.
Citaat:
en de 'theocraten' deels democratisch zijn gekozen. (waar slaat 'militante' trouwens op?)
Als jij Iran democratisch noemt dan ben je je verstand kwijt geraakt. Vertel me aub dat het niet zo is.
Citaat:
wat is het beste voor de regio? Natuurlijk dat alle landen zich verenigen, en zo samen een blok vormen tegen Amerika en co.
Waarom? Wat doen de dictators goed dat Amerika zo veel erger fout doet? De Amerikanen verneuken de zaak in Irak, maar hoezeer ik me daar ook aan erger denk ik niet dat de regeringen van omliggende landen het beter doen.
Citaat:
Versnipperingen zorgen er alleen voor dat deze landen nog weerlozer worden, dan ze al waren.
Weerloos tegenover wie? Als ze hun poten af houden van zaken waar ze niks mee te maken hebben, waartegen zouden ze zich dan moeten verdedigen? Ik weet dat de Arabische landen het meest militaristisch zijn, maar waarom, dat kan ik niet bevatten.
Citaat:
Dat is al 350 jaar zo. Waarom zouden de Koerden opeens een lesje geleerd moeten worden door de Arabieren.
Oud 16-10-2006, 22:40
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Eigenlijk vind ik dat ieder volk een eigen land mag hebben als ze dat graag willen. Probleem is dat ze vaak een stukje willen waar (ook) al mensen van andere volken wonen.

Geen gezeik over de bewoording aub
Oud 16-10-2006, 23:01
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
T_ID,

Wat neem je het ineens op voor de Koerden, het onderdrukte volk. In de andere thread ga je tekeer tegen Palestijnen, die.... inderdaad... ook worden ondrukt!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:05
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-10-2006 @ 22:58 :
Verandert niets aan het feit dat Turkije een staat is die essentiële vrijheden niet toestaat en betrokken is bij zeer onfrisse handelingen tegenover de Koerden.

Als jij Iran democratisch noemt dan ben je je verstand kwijt geraakt. Vertel me aub dat het niet zo is.

Waarom? Wat doen de dictators goed dat Amerika zo veel erger fout doet? De Amerikanen verneuken de zaak in Irak, maar hoezeer ik me daar ook aan erger denk ik niet dat de regeringen van omliggende landen het beter doen.

Weerloos tegenover wie? Als ze hun poten af houden van zaken waar ze niks mee te maken hebben, waartegen zouden ze zich dan moeten verdedigen? Ik weet dat de Arabische landen het meest militaristisch zijn, maar waarom, dat kan ik niet bevatten.
Dat is al 350 jaar zo. Waarom zouden de Koerden opeens een lesje geleerd moeten worden door de Arabieren.
(1) Mee eens. Turkije hoort dan ook niet in Europese Unie!

(2) Iran is dictatuur. Met toch ook wat elementen van democratie. Eigenlijk is ze mengeling van democratie en on-rechtstaat.

(3) Amerika speelt altijd de Arabieren tegen elkaar uit. Ze zijn niet eerlijk en niet oprecht. Bovendien zijn ze verschrikkelijk inconsequent. Van het beste land ter wereld (?) verwacht je beter, toch?

(4) Zie (3). Het Westen moet eens stoppen de Arabieren te misbruiken.
MAAR OOK: de Arabische wereld moet zichzelf eens gaan hervormen. En heel snel democratisch worden!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-10-2006 @ 22:45 :
Eh... bedoel je nu dat er *niet* al jarenlang strijd is tussen protestanten en katholieken en dat er *niet* meerdere (reeksen van) geweldadige acties tegenover elkaar zijn geweest?
nee dat bedoelde ik niet

het ging me om het sektarisch geweld. In NI is het niet zozeer dat de protestanten de katholieken de koppen in elkaar slaan omdat ze van mening zijn dat hun christelijkheid het ware christendom is (en visa versa), maar omdat het te maken heeft met VK en Ierland. Meer dus te maken met de identiteit dan met een theologisch motief.
Oud 16-10-2006, 23:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:01 :
T_ID,

Wat neem je het ineens op voor de Koerden, het onderdrukte volk. In de andere thread ga je tekeer tegen Palestijnen, die.... inderdaad... ook worden ondrukt!
Tegen de Palestijnen? Waar zie je me voor aan? Ik ga tekeer tegen alle Palestijnen die aanslagen plegen, die kinderen ronselen om met stenen tegen getrainde infanterie te vechten, tegen Palestijnen die alleen maar bloed willen zien. Niet tegen 'de' Palestijnen.

Overigens heb ik ook aardig wat tegen op geweldadige Koerden, laat dat gezegd zijn.

Maar de claim dat de Koerden 'een lesje' moeten krijgen van de Arabieren is natuurlijk absurd.
Oud 16-10-2006, 23:20
Blood Fire Rage
Citaat:
T_ID schreef op 17-10-2006 @ 00:18 :
Tegen de Palestijnen? Waar zie je me voor aan? Ik ga tekeer tegen alle Palestijnen die aanslagen plegen, die kinderen ronselen om met stenen tegen getrainde infanterie te vechten, tegen Palestijnen die alleen maar bloed willen zien. Niet tegen 'de' Palestijnen.

Overigens heb ik ook aardig wat tegen op geweldadige Koerden, laat dat gezegd zijn.

Maar de claim dat de Koerden 'een lesje' moeten krijgen van de Arabieren is natuurlijk absurd.
Ga je ook tekeer tegen Israeli die getrainde infanterie ronselen om met geweren tegen kinderen met stenen te vechten?
Oud 16-10-2006, 23:24
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Nu heb ik heel serieuze opmerking.

In andere topic gaat het over VN besluit. Stichting staat Israel.

Nu vraag ik SERIEUS :

Waarom zegt de VN niet nu:

Genoeg gedoe met die Koerden. Bovendien hebben zij ook wel eens recht op een meevaller (zegmaar, een eigen staat). Per resolutie beslissen we dat Turkije, Iran en Irak deel afstaan aan onafhankelijk Koerdistan.

Eventueel wat geld als compensatie. Vrijhandels overeenkomsten, tijdelijk meedelen in olie, bla bla....

Waarom doet de VN dat nu niet dan?

Ik gun de Koerden een eigen staat. Ieder weldenkend mens doet dat! Dus: waarom wel voor joden niet voor Koerden?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-10-2006 @ 00:09 :
nee dat bedoelde ik niet

het ging me om het sektarisch geweld. In NI is het niet zozeer dat de protestanten de katholieken de koppen in elkaar slaan omdat ze van mening zijn dat hun christelijkheid het ware christendom is (en visa versa), maar omdat het te maken heeft met VK en Ierland. Meer dus te maken met de identiteit dan met een theologisch motief.
De onafhankelijkheidsstrijd en de godsdienstkwestie bestaan ook los van elkaar hoor.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:36
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:24 :

Nu vraag ik SERIEUS :

Genoeg gedoe met die Koerden. Bovendien hebben zij ook wel eens recht op een meevaller (zegmaar, een eigen staat). Per resolutie beslissen we dat Turkije, Iran en Irak deel afstaan aan onafhankelijk Koerdistan.

Eventueel wat geld als compensatie. Vrijhandels overeenkomsten, tijdelijk meedelen in olie, bla bla....

Ik gun de Koerden een eigen staat. Ieder weldenkend mens doet dat! Dus: waarom wel voor joden niet voor Koerden?
Omdat palestina een Britse colonie was en de Britten dit besluit hebben genomen. Koerdistan is iets dat op dit moment niet bestaat en dus niemand het recht heeft er wat over te zeggen behalve de landen waarvan men het grondgebied wilt claimen. Simple as that. Zoiets als Nederland kan er wel voor kiezen om de Antillen weg te geven maar dat kan de VN niet voor Nederland besluiten.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:41
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 17-10-2006 @ 00:36 :
Omdat palestina een Britse colonie was en de Britten dit besluit hebben genomen. Koerdistan is iets dat op dit moment niet bestaat en dus niemand het recht heeft er wat over te zeggen behalve de landen waarvan men het grondgebied wilt claimen. Simple as that. Zoiets als Nederland kan er wel voor kiezen om de Antillen weg te geven maar dat kan de VN niet voor Nederland besluiten.
Wat een juridische manier om er naar te kijken. Vroegen die Arabieren aan de Engelsen: he, beslis aub voor ons. Nee toch.

Als ik jouw snoep afpak, mag ik het toch nog niet weggeven. Ook al heb ik het in mijn handen?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:45
Blood Fire Rage
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:24 :

Nu vraag ik SERIEUS :

Volgens mij hebben de joden wel een eigen staat gekregen omdat:
A) Men in het machtige gedeelte van de wereld medelijden had met alle ellende die de joden hebben moeten doorstaan.
B) Men in datzelfde gedeelte van de wereld stiekem een beetje antisemitisch was, en blij van de joden af te zijn.

Waarom Koerden niet:
A) Turkije, Iran en Irak willen hun 'eigen' grondgebied behouden.
B) Het machtige gedeelte van de wereld geen medelijden met de Koerden heeft.
C) In het gebied dat de Koerden graag als Koerdistan zouden zien wonen ook veel andere volken. Willen ze (dat machtige gedeelte) nog een Israel-Palestina conflict?
Oud 16-10-2006, 23:46
Blood Fire Rage
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:41 :
Als ik jouw snoep afpak, mag ik het toch nog niet weggeven. Ook al heb ik het in mijn handen?
Rechtvaardigheid telt niet mee. Je KAN dat snoep weggeven, dus 'mag' je dat.

Zo werkt het, ookal is het niet leuk.
Oud 16-10-2006, 23:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 00:20 :
Ga je ook tekeer tegen Israeli die getrainde infanterie ronselen om met geweren tegen kinderen met stenen te vechten?
Nee, je kan niet van iemand verwachten voor jaren de gevangenis in te draaien omdat een deel van zijn/haar dienstplicht en omstreden taak zou kunnen bevatten.

M.u.v. excessief geweld door individuen.
Oud 16-10-2006, 23:49
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 00:46 :
Rechtvaardigheid telt niet mee. Je KAN dat snoep weggeven, dus 'mag' je dat.

Zo werkt het, ookal is het niet leuk.
Als jij zo wilt leven, dan kan ik alleen maar heel veel medelijden met je hebben!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:50
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-10-2006 @ 00:48 :
Nee, je kan niet van iemand verwachten voor jaren de gevangenis in te draaien omdat een deel van zijn/haar dienstplicht en omstreden taak zou kunnen bevatten.

Maar op zijn minst kun je zeggen: ik dien niet in bezette gebieden!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 00:45 :
Waarom Koerden niet:
A) Turkije, Iran en Irak willen hun 'eigen' grondgebied behouden.
B) Het machtige gedeelte van de wereld geen medelijden met de Koerden heeft.
C) In het gebied dat de Koerden graag als Koerdistan zouden zien wonen ook veel andere volken. Willen ze (dat machtige gedeelte) nog een Israel-Palestina conflict?
ad A: Ja, maar de Arabieren wilden alles in Palestina behouden. Argument een dus ontkracht.

ad B: Dan moeten ze zich er eens in verdiepen.

ad C: Dat conflict is er al. En wordt steeds erger. Als Irak uit elkaar valt (kan gebeuren) dan komt er toch onafhankelijk Koerdisand. Gaan buren zich er mee bemoeien. Kan je dat dan niet beter voor zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 00:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:50 :
Maar op zijn minst kun je zeggen: ik dien niet in bezette gebieden!
Maar als iemand dat niet wil zou je wel een uitzonderlijke zeiksnor moeten zijn om te beweren dat dat niet mag.
Oud 17-10-2006, 00:05
Blood Fire Rage
Citaat:
T_ID schreef op 17-10-2006 @ 00:48 :

Hmmm. Dienstplicht veranderd de zaak.
Oud 17-10-2006, 00:09
Blood Fire Rage
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 00:52 :
ad A: Ja, maar de Arabieren wilden alles in Palestina behouden. Argument een dus ontkracht.

ad B: Dan moeten ze zich er eens in verdiepen.

ad C: Dat conflict is er al. En wordt steeds erger. Als Irak uit elkaar valt (kan gebeuren) dan komt er toch onafhankelijk Koerdisand. Gaan buren zich er mee bemoeien. Kan je dat dan niet beter voor zijn?
ad A: De Arabieren hadden geen inspraak over wat er met Palestina gebeurde, Irak, Turkije en Iran wel over wat er met hun grondgebied gebeurd/t.

Sowieso zijn dit argumenten nog mijn eigen meningen. Dit is zoals ik denk dat het er nu voorstaat.

Als ik goddelijke krachten had kregen Koerden, Basken, en wat mij betreft zelfs Friezen een eigen staatje, en had niemand daar problemen mee. Helaas werkt het niet zo.
Oud 17-10-2006, 00:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 01:09 :
ad A: De Arabieren hadden geen inspraak over wat er met Palestina gebeurde, Irak, Turkije en Iran wel over wat er met hun grondgebied gebeurd/t.
Beste BFR, dat was/is nou het het probleem !
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 00:16
Blood Fire Rage
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-10-2006 @ 01:10 :
Beste BFR, dat was/is nou het het probleem !
Je bedoeld dat het niet zo had moeten zijn dat de Arabieren geen inspraak kregen? Dat ben ik helemaal met je eens. Maar zo werkte het in die tijd niet, en zo is het niet gebeurt. Het waren de laatste Imperialistische naweeën van de arrogantie van het 'British Empire'.
Oud 17-10-2006, 00:54
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 01:16 :
Je bedoeld dat het niet zo had moeten zijn dat de Arabieren geen inspraak kregen? Dat ben ik helemaal met je eens. Maar zo werkte het in die tijd niet, en zo is het niet gebeurt. Het waren de laatste Imperialistische naweeën van de arrogantie van het 'British Empire'.
Precies!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten