Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2006, 20:16
loldude
loldude is offline
hey,
volgens mij ben ik nogal zwak
en dus heb ik onlangs besloten om wat te gaan trainen.nu blijkt dat de manier waarop je traint hele belangrijk is enzo, dus ik wou weten of wat ik doe ook maar iets helpt, of jullie enige tips hebben,....
de ene dag train ik mijn buikspieren en mijn bovenarmen: pompen tot ik niet meer kan en zo snel mogelijk, en voor mijn buikspieren ga ik op mijn rug liggen en hef ik mijn benen zo lang mogelijk zo'n 5 cm boven de grond (ook tot ik niet meer kan)
ik kan dan zo'n 25 keer pompen (zal wel weinig zijn zeker )
en meestal ongeveer 1 minuut mijn benen opheffen.
de volgende dag train ik mijn onderarmen : met gewichten van 3 kilo ga ik zitten en leg ik mijn onderarmen op mijn bovenbenen ,dan hef ik met de gewichten, weer tot ik niet meer kan (eerst doe ik deze oefening met de handpalm naar boven en dan naar beneden).
dit "schema" herhaalt zich dan.
helpt dit?
alvast bedankt!
btw: ik ben een jongen van 15
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 20:38
Mara
Mara is offline
Ga naar een sportschool.

Als je met gewichten werkt, probeer 3 sets van ongeveer 13 herhalingen. Zorg dat je gewicht pakt dat je dat nét redt elke keer. En doe de beweging langzaam en geconcentreerd, niet zo snel mogelijk. En ga veel eten.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 20:44
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 24-10-2006 @ 21:38 :
Ga naar een sportschool.

Als je met gewichten werkt, probeer 3 sets van ongeveer 13 herhalingen. Zorg dat je gewicht pakt dat je dat nét redt elke keer. En doe de beweging langzaam en geconcentreerd, niet zo snel mogelijk. En ga veel eten.
Als jongen van 15 wordt flink afgeraden om te gaan zitten aan de gewichten... Je kan daardoor scheef gaan groeien...

Ga idd naar de sportschool en vraag om advies..

Verwacht niet dat de insticteur zegt: Je bent al ver, dus ga met gewichten van totaal 20 kg + trainen, want dat gebeurt niet voor je 18e.

Wat jij nu doet is spiervorming, en dat is erg goed Het brengt een mooie vorm in je spieren, die je over 3 jaar goed kan oppompen..

Voordat je gaat trainen: veel pasta eten enz... Dit geeft je energie.

Ga je een dag niet trainen, adviseer ik rood vlees om genoeg ijzer enz. in je lichaam te krijgen..

Succes
Oud 24-10-2006, 20:51
Mara
Mara is offline
Tuurlijk, flink aan de gewichten. Maar een beetje beginnen met trainen kan echt geen kwaad. Of 'ie nu gewichten van een paar kilo tilt of dozen van een paar kilo als vakkenvuller in de supermarkt..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 20:57
adon1s
adon1s is offline
omg Juda, wat een kromme gedachtengang.
'mooie vorm in je spieren' bleh bleh bleh

Ga gewoon lekker trainen jongen Zal je later alleen maar blij mee zijn dat je zo vroeg begonnen bent. Alleen wel in een sportschool. De dingen die jij opnoemt ga je echt niet op groeien.
Oud 24-10-2006, 21:52
loldude
loldude is offline
uhm , een ding: wat bedoelen jullie met sportschool? ik ga echt niet ineens overstappen naar sportschool ofzo hoor
ohja, het helpt denk ik wel hoor want bij de buikspieroefeningen houd ik het al 30seconden langer vol dan in het begin en pompen lukt ook al beter
bedankt voor de tips tot zo ver alemaal
(krom groeien zal denk ik niet gebeuren , ik gebruik aleen gewichten voor de voorarmen dus... van mijn eigen gewicht bij het pompen zal ik wel niet kromgroeien zeker ? )
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 23:52
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
adon1s schreef op 24-10-2006 @ 21:57 :
omg Juda, wat een kromme gedachtengang.
'mooie vorm in je spieren' bleh bleh bleh

Ga gewoon lekker trainen jongen Zal je later alleen maar blij mee zijn dat je zo vroeg begonnen bent. Alleen wel in een sportschool. De dingen die jij opnoemt ga je echt niet op groeien.
1: Krachttraining is een marteling voor je lichaam. 65% van de proffesioneel bodybuilders heeft op latere leeftijd last van chronische rug/schouder/bot problemen. (versleten)

2: Als je eenmaal begonnen bent ( met serieuze kracht training) kan je de rest van je leven doorgaan, als je na een tijdje helemaal stopt zal je lichaam er niet uit zien na een half jaar. Je stofwisseling heeft zo'n aangepast patroon aangeleerd dat het geen raad zal weten met de voedingsstoffen.

3: Vooral op de leeftijd t/m 18 moet je absoluut NIET aan krachttraining doen. Je lichaam is niet gewend aan zulke belasting, en heeft alle kracht nodig om te groeien. Als de kracht nu wordt besteed aan het groeien van de spieren, zullen de botten/pezen/kraakbeen enz. niet evenredig mee groeien.
Dit kan leiden tot misgroeiing en zelfs blijvende schade in de rug of benen.

Jij kan beter doorgaan met thuis lichte oefeningen doen als opdrukken, buik-oefeningen, rug-lig oefeningen. Dit kan je met kleine gewichten doen. Als je dit consequent doet zul je snel een resultaat zien wat zal blijven. Reken echter niet op te veel resultaat.

Luister niet naar 'patsertjes' als adon1s, want wij lachen hem over 15 jaar uit Nu trouwens al, als je op die manier aan je zelfvetrouwen moet komen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 06:48
gewoonmax
gewoonmax is offline
ga iets anders doen als krachttraining met gewichten. Je kunt je lichaam ook op natuurlijke wijze sterk maken. Ga eens hardlopen, zwemmen, klimmen, etc.

Maar als je je lichaam echt goed wilt kunnen gebruiken en soepel en sterk wilt worden zou ik eerder le parkour of martial arts aanraden. Is veel beter als de sportschool.
Oud 25-10-2006, 08:41
Verwijderd
Citaat:
loldude schreef op 24-10-2006 @ 22:52 :
uhm , een ding: wat bedoelen jullie met sportschool? ik ga echt niet ineens overstappen naar sportschool ofzo hoor
de fitnessclub (ik vermoed dat je Belg bent "sportschool" zeggen wij inderdaad niet )
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 11:51
juno
juno is offline
Ik denk dat zwemmen beter is voor een jongen in de groei.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 11:58
Verwijderd
Gewoon een beetje spiertraining met gewichten kan geen kwaad hoor, als iemand nog in de groei is . Met echt fanatieke training kun je wel beter wachten tot je uitgegroeid bent.
Maar zwemmen is inderdaad ook een vorm van 'een beetje spiertraining', dus dat kan ook.

edit: als je in het afgelopen jaar helemaal niets meer gegroeid bent, kun je er van uit gaan dat je bent uitgegroeid.

Laatst gewijzigd op 25-10-2006 om 12:30.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 12:24
Stevill
Stevill is offline
Max zwemmen, zonder de kant ook maar aan te tikken, verder kijken of en wanneer je bent uitgegroeid want voor hetzelfde ben je zo'n genetisch wonder dat wat eerder klaar is.
Oud 25-10-2006, 13:54
loldude
loldude is offline
ok dus als ik het goed begrijp mag ik voortdoen met wat ik nu doe, als ik maar niet met zware gewichten ga werken?
en ik had al verwacht dat sportschool de fitnessclub ging zijn lol (ben idd belg)
le parkours heeft me altijd al gewedig aangesproken, maar er zijn hier in België geen clubs om het te leren dus.... (of weet er iemand toch een zijn? liefst in Antwerpen dan )
bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 11:30
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
loldude schreef op 25-10-2006 @ 14:54 :
ok dus als ik het goed begrijp mag ik voortdoen met wat ik nu doe, als ik maar niet met zware gewichten ga werken?
en ik had al verwacht dat sportschool de fitnessclub ging zijn lol (ben idd belg)
le parkours heeft me altijd al gewedig aangesproken, maar er zijn hier in België geen clubs om het te leren dus.... (of weet er iemand toch een zijn? liefst in Antwerpen dan )
bedankt voor de reacties
haha le parkour kan je niet leren op een club ofzo. Dat doet ieder voor zich. Maar je hebt wel een parkour forum waar ze je veel uit willen leggen en helpen en je kunt naar jams toe gaan. www.parkour-source.nl Of kom een keer naar tilburg dan leer ik je wat dingen.

Het concept is zo snel mogelijk uit een gevaarlijke situatie kunnen komen via obstakels. Er zijn wel technieken, maar als je goed nadenkt weet je zelf wel wat het beste werkt. Veel filmpjes kijken en proberen dus.
Oud 26-10-2006, 17:21
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 25-10-2006 @ 00:52 :
1: Krachttraining is een marteling voor je lichaam. 65% van de proffesioneel bodybuilders heeft op latere leeftijd last van chronische rug/schouder/bot problemen. (versleten)

2: Als je eenmaal begonnen bent ( met serieuze kracht training) kan je de rest van je leven doorgaan, als je na een tijdje helemaal stopt zal je lichaam er niet uit zien na een half jaar. Je stofwisseling heeft zo'n aangepast patroon aangeleerd dat het geen raad zal weten met de voedingsstoffen.

3: Vooral op de leeftijd t/m 18 moet je absoluut NIET aan krachttraining doen. Je lichaam is niet gewend aan zulke belasting, en heeft alle kracht nodig om te groeien. Als de kracht nu wordt besteed aan het groeien van de spieren, zullen de botten/pezen/kraakbeen enz. niet evenredig mee groeien.
Dit kan leiden tot misgroeiing en zelfs blijvende schade in de rug of benen.

Jij kan beter doorgaan met thuis lichte oefeningen doen als opdrukken, buik-oefeningen, rug-lig oefeningen. Dit kan je met kleine gewichten doen. Als je dit consequent doet zul je snel een resultaat zien wat zal blijven. Reken echter niet op te veel resultaat.

Luister niet naar 'patsertjes' als adon1s, want wij lachen hem over 15 jaar uit Nu trouwens al, als je op die manier aan je zelfvetrouwen moet komen
- ik verwacht niet dat hij een bodybuilder wil worden

- het is geadviseerd om pas op je 16e met echt trainen te beginnen. al zou ik idd niet te zware krachttraining doen. gewone fitness is wel oké.

- als je wilt gaan trainen, zou lichtjes gaan beginnen met fitness (3 sets van 12-15) en met een licht gewicht. dit zal je wel wat sterker maken, maar het zal je niet een z0mg check wat een bodybuilder maken.

en als je goed let op je houding dan zul je geen last van je rug hebben.
Oud 26-10-2006, 17:33
loldude
loldude is offline
lol @ "maar het zal je niet een z0mg check wat een bodybuilder maken. "
hievoor werd ook al gezegd een paar setjes van 12-15 , en dan werd er gezegd: "die je net aankan", wordt hier bedoeld alle setjes of telkens een set die ik net ana kan, rust, terug set die ik net aankan,...?
en het traag trainen geld ook voor pompen? want er werd aleen over de voorarmen gepraat.
thx!

edit: een bodybuilder worden is idd ook niet mijn doel lol
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 09:49
Stevill
Stevill is offline
Ook licht trainen is bodybuilden, je vormt je lichaam zoals je het wil hebben bouwt het naar je eigen smaak.
Oud 27-10-2006, 16:51
loldude
loldude is offline
dat is wel waar
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 17:21
remy476
remy476 is offline
ga naar een sportschool
Oud 27-10-2006, 18:12
adon1s
adon1s is offline
Citaat:
remy476 schreef op 27-10-2006 @ 18:21 :
ga naar een sportschool
word!
Oud 29-10-2006, 09:53
adon1s
adon1s is offline
Ben je er nu al uit?
Oud 30-10-2006, 17:08
loldude
loldude is offline
ja hoor , aleen mijn voorlaatste post is nog niet beantwoord...
bye
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:37
Verwijderd
Citaat:
loldude schreef op 26-10-2006 @ 18:33 :

en het traag trainen geld ook voor pompen? want er werd aleen over de voorarmen gepraat.
Je moet álle bewegingen langzaam en gecontroleerd doen. Snelle gewichtsheffingen dienen geen enkel doel. Er geldt in ieder geval dat je bij elke buikspiercrunch of gewichthef de spierbelasting moet voelen.
Bij snelle bewegingen maak je overigens (onbewust) gebruik van momentum (bijv. door een zwiep van je arm kun je de volgende armheffing makkelijker aan), wat niet zou moeten.

Verdere tips: vóór je training koolhydraten binnenkrijgen, dus eten!
Na je training zijn eiwitten onmisbaar (nouja, volgens experts iig) want die zorgen voor (her)opbouw van je spieren. Door bijv. een bakje yoghurt te eten (of een 150g blikje tonijn ), worden ze sneller her-opgebouwd.

Doe het niet elke dag. Twee keer in de week schijnt voldoende te zijn, omdat je spieren zich moeten kunnen herstellen na een dagje trainen.

Overigens train ik zelf niet ofzo. Wel een paar keer geprobeerd, maar het is me allemaal veel te saai.

Laatst gewijzigd op 30-10-2006 om 20:42.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:46
Verwijderd
En dan nog iets:

Wat is je doel van de training? Sterker worden? Want buikspieren maken je niet sterker. Als je het doet om een mooier lichaam te krijgen met wasbord, zou ik je eerder aanraden om te beginnen met hardlopen (in combinatie met goede voeding) zodat je vetpercentage daalt. Immers, pas bij een vetpercentage van 12% (?) of lager zul je buikspieren echt kunnen zien.

Vetpercentage kun je (nauwkeurig) meten met een apparaat (in de fitnessclub hebben ze die vast wel).
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 21:58
lawallan
lawallan is offline
Mij werd verteld dat je pas een wasbord kan hebben bij 10% maar dat vind ik wel weer een bedriegelijk rond getal.
Oud 30-10-2006, 22:20
Ndimension
Ndimension is offline
Het verschilt per persoon en hangt af van je vetverdeling wanneer die blokjes tevoorschijn komen.

Sterkere buikspieren helpen enorm veel bij compoundoefeningen als squatten enzo. Maar dan moet je die oefeningen ook wel uitvoeren
Oud 30-10-2006, 22:24
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 25-10-2006 @ 00:52 :
*verhaal*
Jij hebt het dan ook over serieuze krachttraining. Wat trainen om sterker/ wat gespierder te worden (waar de TS dus mee bezig is) kan geen kwaad..
Oud 30-10-2006, 22:44
Roos
Roos is offline
Citaat:
lawallan schreef op 30-10-2006 @ 22:58 :
Mij werd verteld dat je pas een wasbord kan hebben bij 10% maar dat vind ik wel weer een bedriegelijk rond getal.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe je vetverdeling is (rond buik of rond heupen).
Oud 31-10-2006, 07:47
GekkeWaus
GekkeWaus is offline
Citaat:
N00dles schreef op 30-10-2006 @ 21:37 :
Je moet álle bewegingen langzaam en gecontroleerd doen. Snelle gewichtsheffingen dienen geen enkel doel.
Wrong! Tenzij je op snel- of explosieve kracht traint e.d..
Maar voor de rest goede punten.
Oud 31-10-2006, 12:15
Stevill
Stevill is offline
Over dat pecentage is onzin verschilt per persoon, ene vriend van me heeft de al zichtbaar bij 16% (ongelofelijk maar waar) en de ander onder de 6% nauwelijks.

Maar idd je moet eerst eens komen met een doel waarom wil je trainen van daar uit kun je verder.
Oud 03-11-2006, 20:59
deleugen
deleugen is offline
Even iets anders...
Wat is dat Le Parkour ofzo, is dat niet zoiets als streetrunning? Of zijn daar nog verschillen tussen? Heb er namelijk nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 17:33
Stevill
Stevill is offline
Zelfde idd.
Oud 05-11-2006, 18:04
Verwijderd
Het lijkt me alleen niet een erg praktische en veilige manier van krachttraining...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 11:08
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Snees schreef op 05-11-2006 @ 19:04 :
Het lijkt me alleen niet een erg praktische en veilige manier van krachttraining...
Nee idd het is meer te vergelijken met een full body workout.
Oud 06-11-2006, 14:06
arPos
arPos is offline
reps zijn beter dan langdurigheid

Regels voor berichten