Advertentie | |
|
![]() |
|
The Hole (2001)
Dit is één van de spannendste en meest beklemmende films die ik ooit heb gezien. Zonder teveel te willen verraden: het verhaal gaat over vier tieners (twee jongens en twee meisjes) die in een verlaten ondergrondse ruimte ver weg in het bos, die vroeger door het leger werd gebruikt, opgesloten worden en proberen te overleven. Uiteindelijk zien we Liz veilig en wel haar verhaal vertellen aan haar psychiater en de politie. Ze werd opgesloten, zegt ze, door Mike. Maar als Mike opgepakt wordt, heeft hij een heel ander en even aannemelijk verhaal. Hoe dan ook, de vier tieners worden lange tijd vastgehouden in een ondergrondse ruimte, waar geen lucht in kan komen en hun water en voedsel raken op een gegeven moment ook op. De steeds beklemmender en benauwender situatie wordt goed gevangen in de film door de confronterende manier van filmen en de personages in beeld te brengen. De emoties die de tieners doormaken wisselen soms snel en zijn hevig. Ze worden perfect uitgebeeld door de acteurs, vooral Thora Birch, maar zij is gewoon altijd goed. De film draait vaak 180 graden, omdat er verschillende versies zijn van hetgeen er in de ‘grot’ is gebeurd. Dat houdt de spanning vast. Net als je denkt dat je weet hoe het allemaal in elkaar steekt, komen er weer nieuwe mogelijkheden. Wat je vooral bij blijft, is het einde. Dat is zo ziek, dat je het van tevoren niet had kunnen bedenken.
Spoiler
De film spookte na een paar uur nog door m’n hoofd. En als ik er nog aan denk, krijg ik weer de rillingen. Superfilm! Score: 4/5 |
![]() |
|
City lights (1931)
Ik geef toe, deze film vind ik een stuk beter The gold rush en The kid. Hier zit wel een goede verhaallijn in en een fatsoenlijke spanningsboog, zonder dat men halverwege de film zomaar bepaalde voorgaande zijpaadjes laat vallen. De personages zijn dan weliswaar nog steeds typetjes in plaats van volwaardige karakters, toch vind ik ze beter uitgewerkt dan in vorige films. Er zitten wat leuke vondsten en grappen in. Toch vind ik alles nog ver verwijderd van de 8,4 die de film op IMDb krijgt. Toch kan ik niet zeggen dat ik Chaplin-films niet kan waarderen. Modern times en The great dictator vind ik schitterende films, maar deze… mwah... Vooral dat verhaaltje met dat blinde meisje irriteerde me. Vooruit, 3 sterren dan. Score: 3/5 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Requiem for a dream (2000)
Derde viewing. Hier vind ik de 8,5 van IMDb nou helemaal verdiend! Misschien zelfs wel te weinig. Dit is een prachtig gefilmd drama. Heel geschikt voor analyse voor de filmstudent. ![]() Het verhaal is tragisch en toont op –volgens mij- realistische wijze hoe mensen tenonder kunnen gaan aan het gebruik van (hard)drugs. Alle personages eindigen in een persoonlijke hel, zonder enig perspectief op verbetering. Het is een ruwe film, erg hard en confronterend, met een doordringende muziekscore die nog dagenlang door je hoofd blijft galmen. Toen ik deze film voor het eerst zag, kon ik na afloop geen woord uitbrengen. Deze derde keer was het precies hetzelfde. Score: 4/5 |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
gruwelijke film. ![]()
|
The Gold Rush - Gewoon de originele stille versie uit '25. En ik heb 96 minuten lang met open mond gekeken. Ik vond 'm geweldig. Geweldige komedie, en prachtig drama. En dan zijn er nog die memorabele scènes, bijvoorbeeld het veranderen in een kip, of het huis op de rand van de klif. Om je vingers bij af te likken. De 8.1 op IMDB is zelfs nog te laag voor dit meesterwerk; ik ga deze film nu al tot één van mijn favoriete films uit het stille tijdperk rekenen, en misschien zelfs wel mijn favoriete Chaplin.
Je mag me dan ook eens uitleggen Mark, wat begreep je hier niet aan? En waarom verandert volgens jou het verhaal te vaak van wending? Belangrijke personages verdwijnen plotsklaps? Ik heb daar allemaal geen last van gehad. Weet je zeker dat je THE GOLD RUSH hebt gekeken en niet iets anders? United 93 - Ik was een beetje huiverig, want het leek me stug dat deze film me op dezelfde manier zou raken als toen in de bioscoop. Maar niets is minder waar, het deed zelfs nog meer met me. Zal wel te maken hebben met alleen op een kamer dan met 100en mensen in een zaal. Zelden zo aangeslagen geweest na een film. Vreselijke film, maar ook vreselijk goed.
Laatst gewijzigd op 13-11-2006 om 08:40. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat: