Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2006, 22:04
Uice
Uice is offline
Het grootste probleem vind ik trouwens dat de volgende generatie kinderen waarschijnlijk in oude boekjes enzo gewoon zwarte Pieten ziet en dan op tv opeens deze Skittle-pieten.
Oud 27-11-2006, 22:29
Verwijderd
Oud 27-11-2006, 22:31
Verwijderd
Veel van de reacties die ik hier zie vind ik best typisch, allemaal in de trant van 'maar dat is toch van de roet'? Ik ben het erg met de TS eens dat deze reacties een goed voorbeeld zijn van een bevestiging van zijn punt: de Zwarte Piet is onmiskenbaar een symbool dat zijn oorsprong heeft in de neger als slaaf/een beeld van zwarte mensen als 'duivels' (N.B. juist vanwege onwetendheid). Heel veel mensen krijgen juist die initiële reactie van: 'He wat een onzin, ik heb het nooit als racistisch gezien'.
Dat Nederlanders het over het algemeen niet als racistisch ervaren, lijkt me evident; als dat anders was zou deze traditie niet lang overleefd hebben. De vraag is juist: 'Zijn wij niet zo gewend geraakt aan de traditie dat we de oorspronkelijke (en duidelijk aanwezige) connotatie uit het oog verloren zijn?'
Ik denk dus dat dit zeker het geval is, en nu er steeds meer kennis van en omgang met mensen van andere culturen is, wordt de positie van het Sinterklaasfeest steeds raarder - als je er over nadenkt.
De vraag is of dit echt kwaad kan; vooralsnog denk ik zelf van niet. Alhoewel veel mensen een beetje blind lijken voor het overduidelijk aanwezige element van de zwarte als 'knecht' of 'rare', zit er geen kwade intentie achter.
Een redelijk sterk punt vind ik dan ook wel dat iets wat oorspronkelijk uit een specifieke betekenis is geboren, nu geëvolueerd kan zijn tot iets heel anders. Denk aan de kerstboom, het vuurwerk enz.

De totale afwijzing van het punt op zichzelf, en het bewustzijn van de betekenis van 'Zwarte Piet' die ik hier in het topic zie, vind ik wel behoorlijk naïef en onnadenkend.
Oud 27-11-2006, 22:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-11-2006 @ 23:31 :
een beeld van zwarte mensen als 'duivels' (N.B. juist vanwege onwetendheid).
Dat heeft meer met de eeuwenoude betekenis van zwart als 'kwaad' te maken dan met negers.
Oud 28-11-2006, 19:36
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-11-2006 @ 23:31 :
-verhaal-
De oorsprong ligt zeker bij de slavernij e.d.
Maar daar is nu totaal geen sprake meer van.
Vroeger als het weer richting sinterklaas ging wilde iedereen altijd zwarte piet zijn, omdat die bruut is en sinterklaas niet.
Zeker zoals het nu aan kinderen verteld wordt, dat het zwarte van die roet komt uit de schoorsteen vind ik het alles behalve racistisch.
Hoe gaan ze die skittle pieten uitleggen? Omdat ze door de regenboog zijn gevaren?
Ik vind het echt bullshit. Zwarte piet moet zwart zijn, je hebt geen groene/gele/roze schoorstenen.
Ik hoop dat het een flop gaat worden Ze hadden het al eens eerder ergens gedaan, van die 'bonte' Pieten en dat was totaal geen succes, gelukkig
Oud 28-11-2006, 23:05
Uice
Uice is offline
Citaat:
MTpower schreef op 28-11-2006 @ 20:36 :
Hoe gaan ze die skittle pieten uitleggen? Omdat ze door de regenboog zijn gevaren?
Dat is wel het verhaal ja. Beetje raar dat de NPS er vanuit gaat dat ouders dit nu ook aan hun kinderen gaan vertellen; ze eigenen zich echt de Pietenmythe toe.

Citaat:
Ik vind het echt bullshit. Zwarte piet moet zwart zijn, je hebt geen groene/gele/roze schoorstenen.
Ik hoop dat het een flop gaat worden
Ik ook, want ik vind de gekleurde Pieten nogal angstaanjagend, maar ik vind het onzin om er zo'n ophef over te maken.
Oud 29-11-2006, 16:00
Pierreke
Pierreke is offline
Het is weer typisch Nederlands om ophef te maken over iets leuks wat al jaren goed en leuk is!...Wat een gezever om niks..
Oud 30-11-2006, 06:36
Uice
Uice is offline
Vandaag in De Volkskrant:

Volgens eindredacteur Ajé Boschhuizen is het echter geen politiek correct statement van het Sinterklaasjournaal. 'Het komt gewoon doordat de boot van Sinterklaas door een regenboog is gevaren. Gisteravond is er alweer één Piet zwart geworden.'

Niks aan de hand dus, zeikerds. Volgend jaar gewoon weer zwarte Pieten. Jezus.
Oud 30-11-2006, 10:44
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
De gekleurde verf werd ze zeker te duur. Ik vind ze er ook freaky uit zien die gekleurde pieten. Net een soort bende van gemene clowns ofzo.
Oud 30-11-2006, 12:20
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Iedere Nederlander kent het verhaal achter zwarte pieten, dus ik zie het probleem niet. Als we ons wat aan moeten gaan trekken van wat buitenlanders vinden, zullen we het ons beleid rond softdrugs, euthanasie en het homohuwelijk dan ook maar terug gaan draaien?
Oud 30-11-2006, 17:24
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
sann schreef op 17-11-2006 @ 16:19 :
Erg gangbaar vind ik dat niet

Mij is altijd verteld dat zwarte piet zwart is door het roet in de schoorsteen, volgens mij denken (bijna) alle kinderen dat. Ik zie het absoluut niet als iets racistisch
inderdaad, helemaal mee eens. Ik heb echt nooit gedacht dat zwarte pieten negers zijn hoor. Ik heb zowiezo nooit in sinterklaas geloofd, dus het is ook echt onzin dat je zegt dat alle nederlandse kinderen worden voorgelogen, mijn ouders hebben altijd gezegd dat hij niet echt bestaat.

alleen volwassenen doen moeilijk over sinterklaas, terwijl het hele feest juist voor kinderen bedoelt is. releks.
Oud 30-11-2006, 17:51
Ann
Ann is offline
Zoals hier al vaker is gezegd: alsof kleine kinderen die vergelijking maken. En daarbij iedereen wilde als klein kind piet worden en iedereen keek (kijkt) tegen de pieten op.
Oud 30-11-2006, 18:33
LaFee
LaFee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2006 @ 15:06 zwarte pieten zijn donker omdat ze door de schoorsteen kruipen [/B]
Zo is het mij ook altijd verteld!
Oud 30-11-2006, 19:47
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het feit dat jullie verteld is dat die Piet zwart is geworden door de roet, doet er niets aan af, dat Piet van oorsprong een neger is en dat Sinterklaas dus een neger als knecht heeft.

Ik vind daar niets mis mee. Ik vind Piet hartstikke cool, maar jullie redenering deugt alleen niet.
Oud 30-11-2006, 20:11
Verwijderd
Het feit dat Zwarte Piet honderd jaar geleden een neger was, doet er niets aan af, dat hij tegenwoordig zwart is van de roet.
Oud 30-11-2006, 20:13
Verwijderd
Net zo'n gezeik als bij de Negerzoen die perse Zoen (of zoiets) moest heten.

Mensen moeten niet altijd alles zo serieus nemen.
Oud 30-11-2006, 20:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sarah schreef op 30-11-2006 @ 21:11 :
Het feit dat Zwarte Piet honderd jaar geleden een neger was, doet er niets aan af, dat hij tegenwoordig zwart is van de roet.
Je kan geen historische feiten gaan veranderen omdat je nu iets anders beweerd.
Oud 30-11-2006, 20:21
Verwijderd
Ik verander geen historisch feit. 100 jaar geleden was zwarte piet een neger, daar kan ik niets aan veranderen. Nu niet meer, dat is geen historisch feit, dat is een hedendaags feit. Dingen kunnen veranderen.
Oud 30-11-2006, 20:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sarah schreef op 30-11-2006 @ 21:21 :
Ik verander geen historisch feit. 100 jaar geleden was zwarte piet een neger, daar kan ik niets aan veranderen. Nu niet meer, dat is geen historisch feit, dat is een hedendaags feit. Dingen kunnen veranderen.
Nee, het is nog steeds een neger, alleen benoemen jullie het zo niet. Dat doet niets af aan het feit dat het nog steeds een neger is.
Oud 30-11-2006, 20:30
Verwijderd
Oke.
*zet Mark Almighty op schoot en aait over bolletje*
Ik moet je iets vertellen. Zwarte Piet is fictief. Hij bestaat niet echt. Hij is verzonnen.
Niet gaan huilen, dan krijg je zo een snoepje.

Vroeger verzonnen mensen een persoon die zwart was omdat-ie een negerslaaf was, tegenwoordig verzinnen mensen een persoon die zwart is door het roet. Dat kan. Dan is-ie niet nog steeds stiekem een neger omdat het nog dezelfde persoon is, want hij is verzonnen. Er is helemaal geen persoon.
Oud 30-11-2006, 21:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Oh, die zwart geschminkte mensen die door de stad lopen bestaan niet? Dat is onze collectieve verbeelding?
Oud 30-11-2006, 22:47
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik weet een leuke oplossing: In Mark Almighty's werkelijkheid is zwarte piet nog steeds een neger. In die van Sarah is zwarte piet geen neger.
Oud 01-12-2006, 09:15
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Mijn God, Zwarte Piet is geen slaaf meer.

Ik zal niet ontkennen dat het Sinterklaas feest rasistische roots heeft, maar tegenwoordig is Piet een kindervriend, geen slaaf.

Ik heb een aantal jaren iets heel veel-zeggend gezien op TV mbt Sinterklaas. Een juf verkleedde zich voor de ogen van haar kleuterklas als Sinterklaas. Voor hun ogen dus. Ze zagen juf niet meer maar het was de Sint (en later Piet). Op vraag: "Maar waar is juf dan?" werd geantwoord: "Juf? Juf is weg, SINTERKLAAS!".

Met andere woorden: Kinderen hebben het niet door, kinderlijke onschuld.

Ik vind dat mensen zeuren. Buitenlanders moet je maar gewoon geduldig uitleggen wie en wat Sinterklaas heeft en welke hedendaagse betekenis het heeft.

Laatst gewijzigd op 01-12-2006 om 09:19.
Oud 01-12-2006, 09:22
Levitating Nun
Sarah heeft gelijk: Volwassenen kunnen zien dat Zwarte Piet duidelijk banden heeft met negerslaven. Echter, de vertelling is in de jaren verandert (de traditie verandert dus WEL) en Piet is nu zwart van de roet. Basta.
Oud 03-12-2006, 18:50
Supersuri
Supersuri is offline
Sinterklaas is een rascistisch feest, maar voor kinderen die dat niet zien blijft het natuurlijk een leuk feest.

Maar Sinterklaas is een rascistisch feest omdat:

- De pieten zwart zijn, een soor slaafjes (en nee dat komt niet door de schoorsteen of krijg je daar ook van dat kroeshaar van? )
- Teksten als: Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed.

Ik had hier met een vriendin een discussie over en die vond dat buitenlanders respect moest hebben voor Nederlandse tradities. Ik ben het daar niet mee eens, slavernij was ook ooit een Nederlandse traditie. Tradities moeten kunnen veranderen vind ik, zeker in een openstaande tolerante maatschappij wat Nederland beweerd te zijn.
Oud 03-12-2006, 19:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Goed punt van dat kroeshaar, Supersuri. Mag ik daar nog de knalrode lippen aan toevoegen? Enne, ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zag op tv Pieten die bruin geschminkt waren, als negers, en je wordt niet *bruin* van de roet.

Maar nogmaals: ik ben dus helemaal niet tegen de Zwarte Piet. Ik word alleen niet goed van dat zeik-verhaaltje over schoorstenen en roet. Het zijn gewoon negers. Zijn er eindelijk eens allochtonen die wél werken, is het weer niet goed.
Oud 03-12-2006, 20:22
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-12-2006 @ 20:30 :
Zijn er eindelijk eens allochtonen die wél werken, is het weer niet goed.
Ja hallo, ze stelen onze banen!
Oud 03-12-2006, 20:35
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-12-2006 @ 20:30 :
Goed punt van dat kroeshaar, Supersuri. Mag ik daar nog de knalrode lippen aan toevoegen? Enne, ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zag op tv Pieten die bruin geschminkt waren, als negers, en je wordt niet *bruin* van de roet.

Maar nogmaals: ik ben dus helemaal niet tegen de Zwarte Piet. Ik word alleen niet goed van dat zeik-verhaaltje over schoorstenen en roet. Het zijn gewoon negers. Zijn er eindelijk eens allochtonen die wél werken, is het weer niet goed.
Helemaal met je eens over die onzin met roet. Trouwens de meeste huzien hebben niet eens een schoorsteen meer.
Oud 03-12-2006, 21:29
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-11-2006 @ 21:23 :
Nee, het is nog steeds een neger, alleen benoemen jullie het zo niet. Dat doet niets af aan het feit dat het nog steeds een neger is.
De oorspronkelijke zwartheid van Piet had waarschijnlijk meer te maken met het idee dat hij een demon uit de Hel was, en dat zwart al eeuwenlang voor kwaad stond en wit voor goed.
Oud 03-12-2006, 22:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 03-12-2006 @ 22:29 :
De oorspronkelijke zwartheid van Piet had waarschijnlijk meer te maken met het idee dat hij een demon uit de Hel was, en dat zwart al eeuwenlang voor kwaad stond en wit voor goed.
Daarnaast zijn er ook de verhalen die vertellen dat de Zwarte Pieten Mooren zijn -de Sint komt uit Spanje, remember? (Jaja, Nicolaas kwam uit Myra, ik weet.)
Oud 03-12-2006, 22:18
Bloem
Bloem is offline
Ik vind dit net zo'n totale onzin als negerzoenen die geen negerzoenen meer mogen heten, en meer van dat soort gedoe. En meer wens ik er ook niet over te zeggen.
Oud 04-12-2006, 06:07
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Bloem schreef op 03-12-2006 @ 23:18 :
Ik vind dit net zo'n totale onzin als negerzoenen die geen negerzoenen meer mogen heten, en meer van dat soort gedoe. En meer wens ik er ook niet over te zeggen.
Dat vind ik inderdaad ook onzin dat dat niet meer mag. Maar met Sinterklaas is het anders, omdat het bij Sinterklaas zo duidelijk is dat zwarte pieten eigenlijk negerslaven waren.
Oud 04-12-2006, 08:59
Levitating Nun
Citaat:
Supersuri schreef op 04-12-2006 @ 07:07 :
Maar met Sinterklaas is het anders, omdat het bij Sinterklaas zo duidelijk is dat zwarte pieten eigenlijk negerslaven waren.
Nu niet meer dus. Dat is de traditie niet meer.
Oud 04-12-2006, 14:50
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 04-12-2006 @ 09:59 :
Nu niet meer dus. Dat is de traditie niet meer.
Inderdaad
De traditie past zich dus wel aan aan de tijd en dus is er helemaal geen reden om dit topic te starten.

Wat een ontzettend kuttopic, en ja, dit zeg ik inderdaad omdat ik van deze traditie houd. Net zoals andere landen, andere tradities hebben waar ze van houden. Die tradities respecteer ik over het algemeen ( uitzonderingen daargelaten dus ), dus wens ik ook dat onze tradities gerespecteerd worden. Als je onze tradities niet kunt respecteren, dan denk ik heel ontollerant dat je er beter aan doet om naar een ander te immigreren.
Oud 04-12-2006, 19:17
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
knijtert schreef op 04-12-2006 @ 15:50 :
Inderdaad
De traditie past zich dus wel aan aan de tijd en dus is er helemaal geen reden om dit topic te starten.

Wat een ontzettend kuttopic, en ja, dit zeg ik inderdaad omdat ik van deze traditie houd. Net zoals andere landen, andere tradities hebben waar ze van houden. Die tradities respecteer ik over het algemeen ( uitzonderingen daargelaten dus ), dus wens ik ook dat onze tradities gerespecteerd worden. Als je onze tradities niet kunt respecteren, dan denk ik heel ontollerant dat je er beter aan doet om naar een ander te immigreren.
Ik respecteer de Nederlandse tradities ook, uitzonderingen daargelaten en Sinterklaas is er daar één van.

Maar als ik jullie tradities niet respecteer moet ik weg. Dat is wel tolerant wilde je zeggen?

Ik vind Sinterklaas voor kinderen overigens best een leuk feest. Die snappen dat racisme wat erachter zit toch niet. Ik ook niet op die leeftijd.
Oud 04-12-2006, 19:43
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 04-12-2006 @ 20:17 :
Ik respecteer de Nederlandse tradities ook, uitzonderingen daargelaten en Sinterklaas is er daar één van.

Maar als ik jullie tradities niet respecteer moet ik weg. Dat is wel tolerant wilde je zeggen?

Ik vind Sinterklaas voor kinderen overigens best een leuk feest. Die snappen dat racisme wat erachter zit toch niet. Ik ook niet op die leeftijd.
Met uitzonderingen daargelaten had ik het niet over normale tradities uit westerse landen...

en je verdraait me woorden ( of je moet integreren en Nederlands leren ) of je moet me niet quoten als je dat zegt. Want ik zei dat ik dan heel ONtollerant was EN ik zei dat je er BETER aan doet om voor een ander land te kiezen.

Wat is btw je probleem als je zelf zegt dat je het een best leuk feest vind voor kinderen. Daar gaat het toch allemaal om? Dat racisme onderdeel uit maakt van de historie van het feest maakt toch niet uit. Aangezien het nu geen onderdeel van het feest uitmaakt. Er is geen kind of volwassenen die iets negaties denkt bij Zwarte piet. Laat staan dat er nu nog iets racistisch achter zit.
Oud 04-12-2006, 21:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 04-12-2006 @ 07:07 :
Dat vind ik inderdaad ook onzin dat dat niet meer mag. Maar met Sinterklaas is het anders, omdat het bij Sinterklaas zo duidelijk is dat zwarte pieten eigenlijk negerslaven waren.
Sint Nicolaas heeft nooit echt negerslaven gehad hoor.
Oud 05-12-2006, 11:35
Levitating Nun
Citaat:
Supersuri schreef op 04-12-2006 @ 20:17 :
Advertentie

Regels voor berichten