Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2006, 12:43
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Vice schreef op 17-11-2006 @ 13:00 :
Anders vertel je het helemaal niet. Welke idioot gaat nou liegen tegen zijn/haar kinderen.
Sinterklaas is hét voorbeeld van de geweldige verbeeldingskracht die jonge kinderen tot een jaar of 6 à 7 hebben, en de meeste volwassenen vinden het prachtig om dat mee te maken. Het is gewoon ontzettend leuk om te zien hoezeer kinderen in verhalen op kunnen gaan en dat ze hun eigen onomstotelijke waarheden van de dingen des levens hebben. Ik vind niet dat je het liegen kan noemen; als ouder vertel je je kinderen het verhaal van Sinterklaas waar ze vanaf dan in de meeste gevallen heilig in geloven, net als allerlei andere verhalen die ze horen of zelfs zelf verzinnen. Het enige verschil is dat de geloofwaardigheid van het verhaal van Sinterklaas wat versterkt wordt doordat het al heel lang een traditie is: de meeste Nederlandse leeftijdsgenootjes hebben het erover, de volwassen Nederlanders kennen het ook vrijwel allemaal en spelen het dan ook fijn mee.

Ik kan je reactie eigenlijk alleen maar begrijpen als je niet van jonge kinderen houdt. Sinterklaas is dé gelegenheid dat we allemaal kunnen genieten van de wereld waarin het kind leeft.

Ontopic: Een vriendinnetje kwam bij mij thuis spelen en we raakten aan de praat over het feest van Sinterklaas dat er weer aan zat te komen. Toen begon ze me een beetje uit te lachen en ze zei me dat Sinterklaas helemaal niet bestaat. Ik ging linea recta naar mijn moeder om het te vragen, en ze bevestigde het maar. Nou oké, dan wist ik dat. Ik was toch nog één van de eersten van mijn klas die het wist, dat verbaast me achteraf gezien nog een beetje . Wel heeft het nog lang geduurd voordat ik geaccepteerd had dat de paashaas dan ook niet bestond ..
Oud 17-11-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 17-11-2006 @ 13:00 :
Anders vertel je het helemaal niet. Welke idioot gaat nou liegen tegen zijn/haar kinderen.
inderdaad
Oud 17-11-2006, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Lautitia schreef op 17-11-2006 @ 13:43 :
*verhaal*
hoe je het ook wendt of keert, het blijft liegen

en OMG, wordt er in de paashaas geloofd
Oud 17-11-2006, 12:55
Verwijderd
Liegen? Dus als kinderen met zelfverzonnen verhalen of andere kinderlijke wijsheden komen ga je dat dan ook wetenschappelijk ontkrachten? Hoe vaak hoor je wel niet een klein kind zeggen: 'Ik kan vliegen', moet je dan gaan uitleggen wat homo sapiens betekent en zwaartekracht?
Oud 17-11-2006, 12:56
Verwijderd
Ontopic, ik kwam er op vierjarige leeftijd achter maar ik had niet zo veel met sinterklaas. De kerstman was leuker!
Oud 17-11-2006, 12:58
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
White Trash schreef op 17-11-2006 @ 13:55 :
Liegen? Dus als kinderen met zelfverzonnen verhalen of andere kinderlijke wijsheden komen ga je dat dan ook wetenschappelijk ontkrachten? Hoe vaak hoor je wel niet een klein kind zeggen: 'Ik kan vliegen', moet je dan gaan uitleggen wat homo sapiens betekent en zwaartekracht?
Dank u , dat bedoelde ik te zeggen;

Citaat:
Lautitia schreef op 17-11-2006 @ 13:43 :

Ik kan je reactie eigenlijk alleen maar begrijpen als je niet van jonge kinderen houdt. Sinterklaas is dé gelegenheid dat we allemaal kunnen genieten van de wereld waarin het kind leeft.
Oud 17-11-2006, 13:18
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-11-2006 @ 13:47 :

en OMG, wordt er in de paashaas geloofd
Ja, ik vond dat verhaal als kind echt véél geloofwaardiger dan dat van Sinterklaas ! Een haas met een mandje op z'n rug, die héél vroeg 's morgens stiekem eieren komt verstoppen... of een oude man die helemaal uit Spanje komt met zijn boot, die op zijn paard de daken gaat beklimmen en die een heel groot netwerk van Pieten heeft die werkelijk alles horen en zien.

Ik denk dat het verhaal van Sinterklaas veel makkelijker te ontkrachten is dan dat van de paashaas; Sinterklaas en zijn Pieten kun je veel vaker in het 'echt' zien waarbij er steken kunnen vallen in het spel. Het verhaal van de paashaas is daarnaast veel kleiner en laat dus meer ruimte voor de kinderlijke fantasie die geheel eigen 'bewijzen' gaat creëren om de waarheid van het verhaal te ondersteunen, en om deze laatste reden was het ook moeilijker te accepteren dat het allemaal niet waar is. Tsja .
Oud 17-11-2006, 13:31
Barones
Barones is offline
ik geloofde wel in sinterklaas maar alleen in de sinterklaas die op tv kwam. Ik heb zolang ik me kan herrineren altijd gezien dat de rest van de sinterklaazen neppen waren. En dan had ik ook niet zo'n zin om uitbundig voor ze te gaan zingen enzo maar ik deed het natuurlijk wel want ik geloofde wel in de pieten en die zouden het dan doorspelen naar de 'echte' sinterklaas

maargoed ik zat in groep 4 en was een wensje aan het maken en toen vertelde een jongetje uit mijn klas die ook een wensje aan het maken was. Eerst geloofde ik het niet maar ik ging bij mijn moeder verhaal halen en die vertelde me alles. En ze zei dat het een grotemensen geheim was. Ik supertrots...
Oud 17-11-2006, 14:14
Roosje
Roosje is offline
Mijn papamama vertelden het me op een avond toen ik in groep vijf zat en ik moest echt heeeeul hard huilen, dus dat was niet zo gaaf.
Oud 17-11-2006, 14:28
Verwijderd
Mijn ouders hebben me altijd verteld dat Sinterklaas ooit bestaan heeft en dat hij goede dingen voor mensen heeft gedaan en dat mensen daarom nog steeds zijn verjaardag vieren. En al die mannen zijn dan gewoon verkleed.
Heb dus nooit een 'oh jee, sinterklaas bestaat niet!'-moment gehad, maar ik kan me ook niet herinneren wanneer ik nou toch precies begreep wat mijn ouders toch bedoelden met dat verhaal. Wat die zwarte pieten waren voor mij gewoon zwarte pieten, ook al zag ik wel dat het mijn zussen waren. Ik dacht dat ze gewoon een bijbaantje hadden ofzo
Oud 17-11-2006, 14:34
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Toen mn oom uit z'n auto stapte (ik stond vol verwachting uit mn raam te staren omdat m'n moeder zei dat Sinterklaas langs zou komen) en z'n Sinterklaasspul en toen bij ons aan de deur stond en beweerde dat hij Sinterklaas was...
Oud 17-11-2006, 14:53
Nobucta
Nobucta is offline
Citaat:
ecnelis schreef op 16-11-2006 @ 17:57 :
ik vond mijn eigen tekeningen terug in de kast
Ik bij het oud papier.
Oud 17-11-2006, 17:04
Verwijderd
k heb dr nooit echt in geloofd, want mn ouders hebben me nooit verteld dat ie wél bestond, k wist alleen dat sinterklaas iemand was door de tv
Oud 17-11-2006, 17:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Toen ik 6 jaar was wilde ik wat aan m'n vader vragen en ik hoorde gestommel in de kelder, dus ik liep naar beneden. Ik deed de deur open en zag papa cadeautjes in een zak doen. Snel ben ik toen naar boven gerend en durfde ik niets tegen m'n moeder te zeggen. Ik ging op m'n kamer heel hard huilen.

's Avonds kwam ik heel boos naar beneden en sloeg ik met de deuren: "Jullie hebben gelogen!" Maar de cadeautjes die ik kreeg maakten het wel weer goed.

In groep 5 werd het officeel gezegd, omdat we aan suprises gingen doen. Maar toen waren er nog wel een paar die nog geloofden en die moesten huilen.
Oud 17-11-2006, 19:11
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 17-11-2006 @ 13:55 :
ik ga niet zeggen dat hij/zij het kan, maar ook niet ontkrachten nee, tboeit me dan ook niet

en btw vind ik het raar als een kind serieus gelooft dat ie kan vliegen

sinterklaas is een volwassenen creatie, en iedereen doet of ie bestaat of zegt dat ie bestaat, en dat is liegen. feit.
valt niet over te twisten
Oud 17-11-2006, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-11-2006 @ 20:11 :
ik ga niet zeggen dat hij/zij het kan, maar ook niet ontkrachten nee, tboeit me dan ook niet

en btw vind ik het raar als een kind serieus gelooft dat ie kan vliegen

sinterklaas is een volwassenen creatie, en iedereen doet of ie bestaat of zegt dat ie bestaat, en dat is liegen. feit.
valt niet over te twisten
Ik ontken ook niet dat het een vorm van liegen, echter, het hoort bij de Nederlandse cultuur en dan is het toch vreemd om kinderen van 2/3 te vertellen over het legendarisch verhaal van Sinterklaas. Ik vind dat zelf erg vreemd. Bovendien blijven kinderen nogal doorhameren als je iets niet ontkent noch bevestigd.
Oud 18-11-2006, 09:39
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 17-11-2006 @ 22:32 :
Ik ontken ook niet dat het een vorm van liegen, echter, het hoort bij de Nederlandse cultuur en dan is het toch vreemd om kinderen van 2/3 te vertellen over het legendarisch verhaal van Sinterklaas. Ik vind dat zelf erg vreemd. Bovendien blijven kinderen nogal doorhameren als je iets niet ontkent noch bevestigd.
Je impliceerde er niet mee eens te zijn, dat het een leugen was.

en verder neem ik aan dat je bedoelt dat het vreemd is het niet te vertellen?
Oud 18-11-2006, 19:14
iThink
iThink is offline
Ik was een jaartje of 6 en bij het voor de deur zetten van de dozen met cadeaus werden ook wat pepernoten door de deur gegooit. Omdat ik een paar dagen eerder stiekem een paar pepernoten had gegeten van onze voorraad wist ik dat ze helemaal niet lekker waren en deze pepernoten smaakten hetzelfde......

En dan komt van het één het ander
Oud 18-11-2006, 22:11
Ieke
Ieke is offline
Een vriendin vertelde het, ik geloofde haar niet zo. Toen ik een keer een nachtmerrie gehad had ging mijn moeder me allemaal vragen stellen zo van bestaat dat en toen kwam sinterklaas ook aan bod en daar wist ik geen antwoord op. Ik moest het voor mijn broertje nog geheim houden, maar ik geloof niet dat ik daar super goed in was.
Oud 19-11-2006, 10:49
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik sneakte toen ik zes was heel vroeg naar beneden waar ik m'n schoen had gezet in de hoop dat ik sinterklaas zou zien. Maar tot m'n grote schrik zag ik m'n moeder chocolademuntjes in m'n schoentje doen
Oud 19-11-2006, 13:58
Verwijderd
Ik kan het me niet meer herinneren maar mn moeder vertelde dat ik een keer midden in de zomer(??) aan haar vertelde dat het toch wel erg raar was dat Sinterklaas al die cadeautjes bij al die kinderen bracht en dat dat eigenlijk niet kon. Toen vertelde ze het maar.
Oud 19-11-2006, 14:02
Tuna
Tuna is offline
toen ik 7 was ofzo toen gingen we met school sinterklaas vieren en toen kwam er zo'n nepperd aan die mij een vulpen gaf, en daarna met dat ding op het bord ging kliederen en em zo bruut sloopte. Sindsdien heb ik besloten dat Sinterklaas niet echt kan zijn als hij zulke kwaadaardige streken uithaald
Oud 19-11-2006, 14:10
Verwijderd
Toen ik nog niet zo lang 6 was vertelde mijn vader het me in de zomervakantie. Omdat ik op dat moment veel meer bezig was met zomervakantie dan met sinterklaas, en kinderen van 6 bovendien normaal gesproken klakkeloos aannemen wat hun ouders tegen ze zeggen, vond ik het helemaal niet erg. Daarna ging ik het aan mijn zus vertellen, maar die bleek het al te weten
Oud 21-11-2006, 19:42
Romie
Romie is offline
ik weet het nog heel goed, een vriendinnetje en ik kwamen op school, en een meisje uit onze klas stond in geuren en kleuren te vertellen hoe ze haar moeder had betrapt terwijl ze wat in haar schoen deed, die moeder had het vervolgens maar opgebiecht.

pats mn illusie aan duigen

hoe lang ik en dat vriendinnetje het dat klasgenootje wel niet hebben kwalijk genomen dat zíj onze sinterklaasfantasie had verpest hahaha
Oud 21-11-2006, 19:45
Kryptonite
Kryptonite is offline
Het bleek dat de buurman van mijn beste vriendinnetje de plaatselijke Sinterklaas was. Ik vond het al zo raar dat ik hem elk jaar weer 's avonds met twee pieten in dat steegje zag verdwijnen...
Oud 21-11-2006, 19:58
wouser
wouser is offline
Muah heb 'niet' echt ontdekt dat Sinterklaas niet bestond ben er meer of minder qua gevoel gewoon achtergekomen...

Check me ava

Laatst gewijzigd op 21-11-2006 om 20:08.
Oud 22-11-2006, 10:09
gaming champion
gaming champion is offline
ouders vertelde het
Oud 22-11-2006, 11:48
Luna
Luna is offline
ik vroeg toen ik 5 ofzo was aan mn vader: bestaat sinterklaas? NEE, zei hij. einde verhaal.
Oud 22-11-2006, 13:01
tsh
tsh is offline
nooit in geloofd, mijn moeder heeft het direct verteld, en toen ik aan mijn buurmeisje, ze was een paar weken van streek
Oud 22-11-2006, 13:20
*oma*
*oma* is offline
Mijn vader vertelde het mij toen we samen in zijn lelijke eend zaten. We stonden op de parkeerplaats achter oma's huis. Daarna was sinterklaas nooit meer hetzelfde (en had dat kutwijf uit mijn klas gelijk ).
Oud 26-11-2006, 20:31
Verwijderd
Toen ik 4 was ging ik naar de intocht van Sinterklaas kijken. In een dorp vlakbij was ook een intocht en toen kwamen die 2 sinterklazen elkaar tegen. De burgemeester en mijn ouderseen heel lulverhaal verzinnen, maar voor mij was het al duidelijk.
Toen ik 8 was hebben mijn ouders het mij verteld en toen zei ik: dat wist ik al laaang. Ik had het ze alleen nooit verteld omdat ik bang was dat ik dan geen cadeautjes meer zou krijgen.
Oud 28-11-2006, 20:00
oOLittle-DreamO
oOLittle-DreamO is offline
Ik kwam er zelf een beetje achter, weet niet echt meer hoe. Maar ik was 7 of 8 jaar. Toen mn moeder merkte dat ik mn twijfels begon te krijgen heeft ze het maar bevestigd..
Oud 28-11-2006, 20:11
Tofke_H
Tofke_H is offline
geen flauw idee
Oud 28-11-2006, 20:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
oOLittle-DreamO schreef op 28-11-2006 @ 21:00 :
Ik kwam er zelf een beetje achter, weet niet echt meer hoe. Maar ik was 7 of 8 jaar. Toen mn moeder merkte dat ik mn twijfels begon te krijgen heeft ze het maar bevestigd..
Oud 29-11-2006, 17:19
Codaz
Codaz is offline
Ik denk dat die verschillende gedaantes hem de das om hebben gedaan.

Of de rokende zwartepiet die ik eens tegenkwam en snel zijn sigaret wegmieterde toen hij de kinderen zag....
Oud 30-11-2006, 16:07
Blaf
Blaf is offline
ik heb er nooit in gelooft
Oud 30-11-2006, 19:07
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik snap nooit zo goed hoe je nu in sinterklaas kunt geloven als je klein bent, maar goed, mensen hebben het mij ook nooit wijsgemaakt, maar niemand in ons dorp van mijn leeftijd geloofde zowiezo in sinterklaas, duschja. zowiezo dat hele verhaal van de schoorsteen sloeg al nergens op, wij zetten onze schoen bij de centrale verwarming, en die pieten konden echt niet door die buis.
Oud 30-11-2006, 23:57
strawberryangel
strawberryangel is offline
Mijn ouders vertelden het me toen ik 9 was, gewoon omdat ze me te oud vonden. voor die tijd ook nooit getwijfeld. Ook nog stellig blijven roepen dat hij wel bestond. (Jeetje ik was NEGEN, hoe dom was ik). Dat goedgelovige zit er nu nog wel in bij mij.
Oud 01-12-2006, 20:49
Bloem
Bloem is offline
Ik kwam er behoorlijk jong achter doordat ik mijn moeder betrapte met het inpakken van wat kadootjes. Was niet geschokt, vond het wel heel stoer dat ik iets wist wat mijn broertje en zusje niet wisten.
Oud 02-12-2006, 07:36
Verwijderd
Mijn zus had het te horen gekregen vajn mijn ouders en vertelde het toen tegen mij toen ze boos op me was Ik ben vervolgens naar mijn broertje gerend om hem uit te lachen dat ie nog in sinterklaas geloofde, terwijl ik zelf natuurlijk enorm ontdaan was dat ie niet bestond Dus zo wisten we het alledrie tegelijk Sindsdien hebben we het ook niet meer gevierd.
Oud 02-12-2006, 13:58
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 28-11-2006 @ 21:11 :
geen flauw idee
Oud 04-12-2006, 07:29
Toyd
Toyd is offline
nou ik zal vertellen hoe ik erachter ben gekomen...
wij hebben een kachel zo´n mooie oude houtkachel
en ik vroeg aan mijn ouders hoe komt sinterklaas en zwarte peit erdoor heen door de schoorsteen zeiden ze
da komt naaaaruuurlijk uit in de kachel dus ik zei dat kan niet
toen zeiden ze dat snterklaas één sleutel had voor elke huis en ging dan door de achterdeur maar dat kan niet want wij hadden een alarm dus toen gaven ze toe dat hij niet bestond
Oud 06-12-2006, 01:20
Adrenaline
Adrenaline is offline
Ik kan me niet herinneren er ooit in geloofd te hebben. Wat mij nog bijstaat van toen ik 3 jaar oud was, is dat ik Sinterklaas en vooral de Pieten enge wezens vond...
Lopen ze je een beetje bang te maken, met dat de man met de mijter en z'n hulpjes je in een juten zak naar Spanje deporteren. Needlesstosay: ik bleef ver bij ze uit de buurt.

En toen ik 4 of 5 jaar oud was kwam ie langs op school en ik kon de overblijfmoeders en diens kinderen horen zeggen: "Wie is het? Ooooh het is Cor..." "Mijn pappa is Sinterklaas!" Dus had ik iets van: Aha, ik had toch gelijk: lulverhaal.

maar dat is wat MIJ er nog van bijstaat. Ik denk dat als je t mn ouders vraagt, zij zeker zullen beamen dat ik er ooit in heb geloofd.

Laatst gewijzigd op 06-12-2006 om 01:22.
Oud 06-12-2006, 11:47
Verwijderd
Toen ik als een speer naar de deur rende toen er aangebeld werd, vond ik niet alleen een grote, gevulde zak, maar ook een wegrennende buurman.
Oud 06-12-2006, 16:12
Saarah
Saarah is offline
Ik weet niet meer hoe ik er juist achterkwam, maar ik weet wel dat m'n mama het verteld heeft. M'n ouders waren toen gescheiden, en toen verzweeg ik bij m'n papa dat ik 'het' al wist, om nog cadeautjes te krijgen.

Citaat:
Ik heb echt leuke herinneringen aan Sinterklaas (en ook aan de Paashaas trouwens ), dus ik zie niet in waarom je die een kind zou moeten afnemen. Ik vind dat Sinterklaas, Zwarte Pieten en de Paashaas & Paasklokken gewoon bij je kindertijd horen, bij ons in de familie was dat in ieder geval zo.
Een voorbeeldje van zo'n leuke herinnering: met Pasen (en ook met Sinterklaas trouwens) was het de gewoonte dat alle (6) kleinkinderen bijeenkwamen bij de grootouders. Dan moesten we allemaal binnen blijven, en kwam de Paashaas en de Paasklokken (eigenlijk ging onze oom dus de chocolade eieren verstoppen) . En m'n oudste neef wist 'het' toen al, maar ik nog niet. En toen pestte hij me: "kijk! Kijk! De Paashaas!" en wees hij door het raam. En ik, naïef als ik was: "waar??" want ik zag alleen onze oom lopen.
"Te laat, hij is juist weg!"
Natuurlijk begreep ik niet dat hij onze oom bedoelde.

De spanning die eromheen hangt, en het wachten, dat is als kind geweldig om mee te maken.
Ik snap niet hoe je dat een kind wilt afnemen, omdat je het 'liegen' vindt.
Oud 06-12-2006, 17:03
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Saarah schreef op 06-12-2006 @ 17:12 :
Ik heb echt leuke herinneringen aan Sinterklaas (en ook aan de Paashaas trouwens ), dus ik zie niet in waarom je die een kind zou moeten afnemen. Ik vind dat Sinterklaas, Zwarte Pieten en de Paashaas & Paasklokken gewoon bij je kindertijd horen, bij ons in de familie was dat in ieder geval zo.
Een voorbeeldje van zo'n leuke herinnering: met Pasen (en ook met Sinterklaas trouwens) was het de gewoonte dat alle (6) kleinkinderen bijeenkwamen bij de grootouders. Dan moesten we allemaal binnen blijven, en kwam de Paashaas en de Paasklokken (eigenlijk ging onze oom dus de chocolade eieren verstoppen) . En m'n oudste neef wist 'het' toen al, maar ik nog niet. En toen pestte hij me: "kijk! Kijk! De Paashaas!" en wees hij door het raam. En ik, naïef als ik was: "waar??" want ik zag alleen onze oom lopen.
"Te laat, hij is juist weg!"
Natuurlijk begreep ik niet dat hij onze oom bedoelde.

De spanning die eromheen hangt, en het wachten, dat is als kind geweldig om mee te maken.
Ik snap niet hoe je dat een kind wilt afnemen, omdat je het 'liegen' vindt.
En buiten dat, kinderen van die leeftijd hebben vaak een fantasiewereldje. Voor die leeftijd bestaan kaboutertjes en andere sprookjeswezens ook nog.
Oud 06-12-2006, 17:32
Verwijderd
Citaat:
strawberryangel schreef op 01-12-2006 @ 00:57 :
Mijn ouders vertelden het me toen ik 9 was, gewoon omdat ze me te oud vonden. voor die tijd ook nooit getwijfeld. Ook nog stellig blijven roepen dat hij wel bestond. (Jeetje ik was NEGEN, hoe dom was ik). Dat goedgelovige zit er nu nog wel in bij mij.
Als je na de seks een handstand doet dan kan je niet zwanger worden !
Oud 07-12-2006, 19:11
Verwijderd
Ik zat in groep 3, en had een tekening gemaakt en in m'n schoen gedaan, en toen vond ik die de volgend ochtend terug in de kast.
En toen heeft mijn mij moeder het 'grote mensen geheim' (zoals ze dat zo mooi noemde) maar gelijk verteld.
Die dag voelde ik me zo groot, ik was alle kinderen stiekem aan het uitlachen omdat zij er nog in geloofden.
Oud 07-12-2006, 19:23
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
HvJ schreef op 17-11-2006 @ 09:35 :
Mijn moeder vertelde het me toen ik 6 was, net voor de inkomst ergens in november. Dat hij niet bestond, tja dat vermoeden had ik al langer (intuitie) maar dat zij het net voor het sinterklaasfeest aan mij moest vertellen vond ik erg fucked up, dat weet ik nog wel.

Nee mijn kindjes mogen er tot minimaal hun 7de lekker van genieten, en NA sinterklaas vertel ik het ze dan wel een keertje. Om hen mijn jeugdtrauma te kunnen besparen, hahah.

Regels voor berichten